NH, inget för engelska ryttare?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Terja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 430

Terja

Trådstartare
Jag funderade på en sak häromdagen. Hur många av er Engelsa ryttare är det som använder er av NH? Är det något som gör att ni inte använder NH?

Alla som praktiserar NH på sina hästar rider mer mot western/barock vad jag har märkt, finns säkert något undantag men inte vad jag sett dock har jag inte letat så noga.

Vad säger ni? Är NH bara kopplat till western och barock eller finns det engelska ryttare som praktiserar det också?

Är det några oklarheter i vad jag skriver så fråga istället för att kritisera...

:banana: :banana: :banana:

Sv: NH, inget för engelska ryttare?

jag red klassisk dressyr när jag åkte på en NH-kurs för att komma bättre överens med min häst. Det blev en vändpunkt där jag mer och mer började rida westernlikt. Nu rider jag "nästan" western, lite inslag av engelsk förekommer säkert. Eftersom jag inte tränar för någon tränare så vet jag ju inte hur rätt jag rider men det funkar och det är helt klart åt westernhållet.

NH verkar vara besläktat med western och barock där man rider mer på känsla. Det är nog därför det känns så naturligt att glida över åt det hållet.

Men visst, NH är ju en filosofi. Det finns ingen regel som säger att du måste rida i en westernsadel för att få använda dig av NH. Men eftersom det blir till en livsstil speglar det sig också på ridningen.

Hoppas du fattade...

Mycket av det som kallas NH idag höll vi i min familj på med långt innan det blev trendigt och känt som NH i Sverige. Så det beror väl helt på var man anser "höra till" NH? Det finns ju en uppsjö av olika NH inriktningar också som inte alltid är överrens om saker.

Alla hanterar ju och uppfostrar sina hästar på nåt sätt. Men det är ganska svårt att dra en gräns när det är NH eller inte tycker jag.

Vem har sagt att bara westernryttare använder sej av NH?
Jag har ridit "engelskt" i hela mitt liv å har använt mej av NH dagligen. NH är inte något man gör utan en livsstil. Det är hur man behandlar hästar.. Allmänt hästvett.. Tyvärr finns det många okunniga som menar att lite våld löser allt.. Stackars hästar..

Jag använder mig inte av "NH", utan hanterar hästar så som jag alltid har gjort - vilket är rätt likt hur hästar i naturen bemöter varann. Jag anser att hästar är individer och att det inte finns någon universalmetod som fungerar på alla, utan att man får göra olika beroende på vilken häst man har att göra med.

Bewelinn skrev:
Mycket av det som kallas NH idag höll vi i min familj på med långt innan det blev trendigt och känt som NH i Sverige. Så det beror väl helt på var man anser "höra till" NH? Det finns ju en uppsjö av olika NH inriktningar också som inte alltid är överrens om saker.

Alla hanterar ju och uppfostrar sina hästar på nåt sätt. Men det är ganska svårt att dra en gräns när det är NH eller inte tycker jag.

:bow: :bow: :bow:

Samma här. Jag tycker det är suspekt med "nya" metoder som kommer inom både ridning och annat. Vanligt hästvett, kallar jag det. NH är för mej bara konstiga namn på en massa saker som ska leda till att hästen och jag har ett bra förhållande. Det har jag redan sen jag var liten. har lärt mej det hela livet, av att umgås med hästar. Jag är intresserad av NH men mest för att det faktiskt handlar om det jag redan tycker är rätt förhållningssätt, fast man kallar det en massa annat ohc gör kufiska övningar som verkar bli huvudsaken för många:angel:
Ja jag blir lite ironisk. Men själva tanken har jag inget emot alls. Jag är intresserad av att sätta mej in mer i det. Men det verkar också sätta konstiga idéer i huvudet på mer okunniga har jag märkt här på forumet. Som med allt annat med hästar gissar jag, det handlar ändå i grunden om erfarenhet och hästkunnande och det finns inte så många genvägar dit. Sunt förnuft är en väg. Och bra människor som kan lära ut. OCh att man vågar lyssna på hästar och bedöma var och en för att se hur just den hästen ska bemötas. Jag ska lyssna på varje häst och de ska lyssna på mej. :smirk:

Det beror väl på hur man definierar NH...

Enligt min uppfattning så är det naturlig hästhållning och det höll man ju på med redan för många år sen när man mest hade nordsvenskar och ardennrar i Sverige och hade hästen att hjälpa till med hemma på gården.

Förknippar man NH med repviftande och repgrimmor o dylikt så får man väl säga att det tillhör western, anser JAG.

Är man en dålig hästmänniska bara för att man inte håller på med NH??
Jag tycker det är så fel att överhuvudtaget använda uttrycket "praktisera nh"

Bara min uppfattning som inte är insatt i vad folk egentligen menar med NH och anser att om mina hästar mår bra, tycker om och respekterar mig så är allt som det ska.

Håller med er som säger att NH är hästvett, helt enkelt sunt förnuft!

Varför det ska anses så speciellt att kunna umgås rätt med sin häst och därför kalla det ngt speciellt, har jag ingen aning om.

Min förra (tyvärr nu såld) häst följde mig som en hund, fruktansvärt väluppfostrad men var nästan farlig när han kom till mig som unghäst.
Jag var konsekvent och vågar jag nämna att jag förutom join up dessutom använde ridspöet? Vissa reagerar underligt när jag säger att jag löste stegrandet med att drämma honom säkert 10 gånger med spöet, hårt...

Det handlar ju trots allt om att du ska vara ledaren, hästen ska alltid respektera dig och du hästen. Om man sedan behöver åstadkomma detta med repgrimmor och roundpens, är nog upp till var och en.
Själv gjorde jag join up i ett stort ridhus, funkade alldeles förträffligt.
Och jag rider enbart engelskt förresten...

Jag har funderat på det här med NH.... kommit fram till att det är vanlig förnuftig hästhantering! med den skillnaden att jag inte hela tiden tänker på det jag gör (verkar jobbigt).. det kommer naturligt. sen "leker" jag inte med mina hästar heller:smirk: /C

Jag pysslar inte med NH-övningar, jag försöker ha mid mig mitt sunda förnuft i hela hanteringen och har inga problem med svårhanterliga hästar.
NH känns lite för mkt repgrimma och veva med rep för min smak, vettig daglig hantering ger också behagliga hästar som är lätta att hantera.

Jag hanterar mina hästar efter hur jag sett att de gör mot varandra, och enligt sunt förnuft. Har gått en NH-kurs en gång med min gammelpålla som var väldigt tuffnär vi köpte henne.
Jag tränar inte "NH" med mina hästar, men de ska uppföra sig som jag vill.

Jovisst jag anser att NH är det samma som sunt förnuft men ibland känns det som att de sju lekarna som jag tror dom heter bara praktiseras av westernryttare och barockryttare. Men det är ju klart att alla SKA behandla sina hästar med sunt förnuft. Tyvärr är det ju inte alla som gör det... :(

Tänkte mest kolla vilka reaktioner jag fick genom att skriva denna tråd. Fick nämligen höra av en ryttare att
"hon (en medhjälpare) håller på med NH och sånt, rider med lösa tyglar. Men jag kräver mer av min häst..."
Vad tror ni om det påståendet?

Jag är westernryttare och praktiserar inte NH.

självklart så är NH nåt för engelska ryttare, alla människor som är hästrelaterade på något sätt, det är ett stort missförstånd av rätt många att bara vi som rider western skulle använda NH..

Jag rider inte western men har läst en hel del om NH på senare tid. Egentligen är det inte så mycket nytt utan jag tycker att det handlar om att behandla hästarna på ett bra sätt och det tar jag med mig varje dag när jag är med mina hästar. Jag tycker absolut att det går att kombinera med engelsk ridning och känner många duktiga hästmänniskor och ryttare som nog skulle bli ännu bättre om de tog till sig en del av NH-läran.

Jag har faktiskt länge funderat på att ta reda på mer om NH och börja utforska lite smått. Inte kommit till skott ännu bara men så småningom tänker jag absolut prova!

Jag pysslar inte med NH-övningar, jag försöker ha mid mig mitt sunda förnuft i hela hanteringen och har inga problem med svårhanterliga hästar.
NH känns lite för mkt repgrimma och veva med rep för min smak, vettig daglig hantering ger också behagliga hästar som är lätta att hantera.

NH från början handlar väldigt LITE om att vifta med rep och använda repgrimmor. Natural horsemanship = Naturlig hästhantering. Man kan kan helt utesluta att "vifta med rep" och fortfarande hålla på med NH.

Ett rätt korkat påstående. Vet ju inte hur personen som rider på lösa tyglar rider. Men bara för att man rider på lösa tyglar betyder det ju absolut inte att man inte "kräver" något av hästen. Själv vill jag ju hellre samarbeta med hästen än kräva saker av den... men men...;)

Jag kan på rak arm säga två saker som jag har plockat från NH.

Det ena är tänket om att lämna en dörr öppen åt hästen närman sätter den i olika situationer. Det är en smart bild att ha i bakhuvudet.

Det andra är repgrimman. Fantastiskt verktyg, ffa vid lastning.

Däremot känner jag inget behov av att ägna mig åt någon organiserad NH. På hästryggen är det klassisk dressyr som gäller, så rent och okonstlat som möjligt. Och på marken funkar hanteringen ändå, tack och lov.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 881
Senast: Derivata
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 263
Senast: qitis
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 766
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 065
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Blandraser och renraser