Bukefalos 28 år!

NH kunniga!! Träningstips sadeltvång.

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Ni som är väl insatta i NH (gärna olika "skolor") - vad har ni för erfarenheter och framförallt träningssätt för hästar med sadeltvång eller sk "Cold Back"??

Jag är nyfiken på om tillvägagångssättet vid hanteringen skiljer sig åt om man är "anhängare" av olika skolor inom NH.

Tack på förhand!
Nyfiken i en strut :p
 
Sv: NH kunniga!! Träningstips sadeltvång.

Well, vad jag vet så ska man rida in hästen barbacka. Vara försiktig med sadlingen o dra åt sadelgjorden mycket långsamt, i olika steg. Viktigt på cold backs att jobba hästen med sadeln på innan man sitter upp. Im a Parelli....anhängare *hehe*
 
Sv: NH kunniga!! Träningstips sadeltvång.

Frågan är om det verkligen är så stor skillnad mellan olika "inriktningar" i just det här problemet. Har visserligen en granne som löser det mesta (om det nu löser något problem egentligen) med att klappa till hästen med spö så fort den gör något matte inte vill men jag hoppas att ingen skulle försöka slå en häst som får panikattacker av sadling...

Skulle göra så här:

A) Bestäm att det får ta den tid det tar.
B)Bestäm varje gång du tränar att det INTE är viktigt att det går bättre fort;-)
Kolla att den inte har skador som gör at det gör ont och kolla att sadeln KAN passa hästen (prova ordentligt får du göra sen)

Visa hästen vad du gör och låt den kolla in de saker du lägger på henne innan du lägger på något.

Är det panikattacker hästen får så glöm sadeln för ett tag. Träna på att lägga på en vojlok och ta av den, lägg på och ta av, beröm när hästen fixar det, visa att det inte är viktigt att du inte blir irriterad eller arg. Lägg på och ta av tills hästen visar att den inte bryr sig. Smek den med vojloken över rygger, håll på med den på ryggen på den.

Sen gör du samma sak med sadel (gärna en lätt sadel) Bestäm dej för att bara hålla på och lägga på och ta av sadeln. Att ta av sadeln efter varje träningspass utan att ha gjort ngt mer är en belöning för hästen.

Har hästen problem med gjorden så tränar du det på samma sätt, dra åt (men sätt inte fast den) och släpp, dra åt och släpp

var sedan noga med att inte förstöra hästens förtroende för dej med sadlingen genom att få bråttom och göra det utan att visa den respekt för dess problem.

Har den också problem med uppsittning använd pall och sitt up och sitt av tills hästen kommer på att det inte är läskigt.

Olika nh inriktningar...jaa gammaldags comwboystuket var ju inte särskilt hästvänligt alla gånger, då skulle de antagligen ha sadlat häststackarn lagt på några säckar sand och drivit den tills den gett upp allt hopp....
Men nu hoppas jag att vi inte har såna metoder.
 
Sv: NH kunniga!! Träningstips sadeltvång.

Tack för era svar racerkorv och Toria! Jag trodde nog det skulle komma ännu fler förslag! Ingen från fler "grenar" inom NH:n som har tips? Monty Roberts, Lesley Dimond, fler Parelli, mfl??
 
Sv: NH kunniga!! Träningstips sadeltvång.

Leslie Desmond har samma åsikt som Parelli har(Tom Dorrance). Kollade upp Perry Wood oxå och försiktig sadling o att hästen skulle få möjlighet att röra på sig mellan åtdragningarna, så det är ju samma oxå. (Jag gillar inte MR speciellt så där..kastar på sadlen bara...det är lite old times över honom, tycker jag men.. man får alltid bilda sig en egen uppfattning...)
Racerkorv har skrivit mycket bra =)
 
Sv: NH kunniga!! Träningstips sadeltvång.

Tack du oxå för svar!

Ja, det verkar inte skilj så mkt mao då. Förutom MR kanske? Eller vad säger ni MR anhängare, vad har ni för idéer om sadeltvång. Väldigt spännande att få veta mer!

Tack på förhand!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi fick ju hem en 7 mån cockerkille för 5 veckor sedan. Jättego, enkel att ha med sig, går snällt i koppel, är snäll mot alla inklusive...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 419
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 276
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej, Min sambo och jag ska skaffa hund och läser allt vi kommer över om olika raser. Men vill gärna ha lite "verklig" input också och...
Svar
16
· Visningar
1 552
Senast: Korekatten
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 165
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp