tyra1

Trådstartare
Hej. Jag var på en nh-kurs för en tid sen. Glad i hågen åkte jag dit och trodde att jag skulle få lära mig mycket samt få träffa glada och trevliga hästmänniskor. Döm om min förvåning när jag märkte att det hela tiden var en hätsk stämning mot oss som red på ridskola. Jag fick hela tiden försvara mig varför jag rider på ridskola och förklara att hästarna där mår väldigt bra och att vi få lära oss att rida på ett mjukt och harmoniskt sätt. Jag var helt psykiskt knäckt efter den kursen. Är det någon annan som har varit med om samma sak eller var det bara jag som råkade träffa på en grupp som var helt insnöade
och trodde att enbart dom höll på med den enda rätta läran?

Jag verkligen tycker synd om dig att din första erfarenhet av NH var dålig. Tyvär finns det såna folk men samtidet det är i alla gren som finns dressyr, hopp, trav, western. Snobs! MEN, det faktis finns massor av clinics/kursar som har väldigt trevliga stämning. Men jag tro det ska vara helt up till den som håller kursen att ser till att alla är njöda och ingen är ner stämde för vad/hur de gör eller har gjort bak i tid.

Snälla tro inte att alla NH'er är så det är många som vill verkligen välkomna nya folk för att dela ut denna underbar filosofi. Och sen finns de rutna äpple men jag hoppas de är sällan vi träffa de. Prova igen med en ny grupp och en ny intruktör.

Sv: nh-kurs

Vad var det för slags "NH-kurs"?

Om det var en grundkurs, fanns väl ingen anledning för någon att sätta sig på höga hästar? Obs, kul! :)

Jag har varit på ett antal kurser på olika nivåer inom NH och aldrig råkat på det du beskriver. Var man rider har liksom aldrig varit på tapeten, om man säger så. Alla är väl medvetna om hur häst-Sverige är uppbyggt, och de flesta har börjat sin hästbana på just ridskolor.

Hur hästar har det på ridskolor har varit ämne för många diskussioner på Buke, så det lämnar vi därhän. I vilket fall är det inte relevant att kritisera dom som rider på ridskolor för hur hästarna i allmänhet har det på sådana.

Jag måste erkänna, att ju mer jag funderar på det du skrivit, ju mer fundersam blir jag. Du får gärna PM:a namn på plats och instruktör.

LIA

Jag ska inte säga att ajg varit ute coh träffat mycket folk eller något sådant, men jag har märkt av alla dessa fördomar. Man blir trevligt bemött så länge man är "en av dem", men så fort det kommer fram att man inte är precis som dem är man inte längre välkommen. Jag märkte det när jag red engelsk dressyr utan sporrar, när jag vägrade rida på korta tyglar och stångbett på en westernlektion och jag märker det när jag pratar hästhantering med hoppryttarna här hemma. Även bland NH folket förkommer det. Gör du si eller så, har en si eller sån teori eller rent av häst vill de inte ha emd en att göra. Idioter finns överallt, bakom varje hörn väntar en ny. Bit ihop och var inte som dem! Det är skitsvårt, men försök att inte dra alla över samma kam! Allt NHfolk är inte såna, lika lite som allt hoppfolk tror på spön, dressyrfolket är snobbar och westerngänget jagar kor och är slappa..

Hej igen. Kul att några svarade. Det var en grundkurs, nybörjare, över en helg som jag var på. De flesta där var redan ganska insatta i vad nh var för nånting. Instruktören var trevlig och hon blir ofta anlitad hos hästfolk när de har problem med sina hästar. Jag vill absolut inte dra alla över en kam. Jag har träffat på trevliga nh-are på ridskolan där jag rider och några i min ridgrupp är duktiga på sådant. Efter den helgen var jag helt knäckt och har hitintills inte vågat berätta för nån hur jag blev behandlad eller om den hätska stämningen.

Som jag skrev, har jag aldrig stött på fenomenet i NH-kurssammanhang. Inte i andra NH-sammanhang heller för den delen.

Även bland NH folket förkommer det. Gör du si eller så, har en si eller sån teori eller rent av häst vill de inte ha emd en att göra.
Jag skakar oförstående på huvudet. Det du påstår finns inte i min NH-värld, om du menar att det görs NH-folk emellan.

Att "ge sig på" kursdeltagare för att dom rider på ridskola verkar minst sagt korkat. Därför vore det intressant att få veta om bakgrund och fr a vilken som höll i kursen. Få se om TS återkommer med info.

LIA

Jag skulle önska att sånt inte förekom alls, men tyvärr, jag har stött på det :( jag har mött snobs inom NH som inte velat ha emd mig att göra för min ponny inte är speciellt snygg, min repgrimma köpt på Börjes och mitt rep är hemmagjort. Det är sorgligt, men idioter finns precis överallt..
Men de allra flesta "äkta" NHmänniskor jag möter är trevliga och öppna mot alla som inte behandlar sina djur illa :)

Dom är då inte representativa för NH, så mycket är säkert. Men som du säger, idioter finns överallt.
Åsikter om man har undermåligt material får man nog acceptera, men det behöver ju inte vara otrevligt för det.

LIA

Ja, hade grejerna varit dåliga är det en annan sak. Men nu var det bara att de var billiga :smirk:

Nej, vi får helt enkelt ge oss ut och föregå med gott exempel!

Som jag skrev, har jag aldrig stött på fenomenet i NH-kurssammanhang. Inte i andra NH-sammanhang heller för den delen.

Jag skakar oförstående på huvudet. Det du påstår finns inte i min NH-värld, om du menar att det görs NH-folk emellan.

Att "ge sig på" kursdeltagare för att dom rider på ridskola verkar minst sagt korkat. Därför vore det intressant att få veta om bakgrund och fr a vilken som höll i kursen. Få se om TS återkommer med info.

LIA

Tyvärr Lia måste jag hålla med STHU, det finns alla människor inom alla kategorier.
Visst har jag åsikter om "andra sidor" än "min" Nh, mest för att jag tycker att det är pengarelaterat och inte relationsrelaterat sominstruktörerna lär ut. Men alla grenar inom NH har alltid Något att lära mig, oavsett vem "grundaren" var.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
790
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 466
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 925
Senast: manda
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 459
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband