Bukefalos 28 år!

NH-övningar

D

Denisflicka

Hej alla där ute.

Jag skulle vilja ha lite hjälp, det är så att jag har hand om ett sto några gånger i veckan och hon är väldigt dominant och tjurig. Jag skulle vilja att nån här inne på buke kunde ge mig några tips på vad jag kan göra med henne så att hon är med på noterna.

te.x Va i paddocken och gjorde lite övningar så som stop & backa. Men helt plötsligt blev hon vansinnig och bara reste sig gång på gång.

Vet inte varför hon gjorde så, tyckte jag läste av henne väldigt bra och hade fokus på henne hela tiden.

Finns de någon vänlig själ där ute som kan ge mig tips?

Mvh
 
Sv: NH-övningar

Boken jag har lärt mig mest från är Dansa med Hästar av Klaus Ferdinad Hempfling, om kommunikation genom kroppsspråk. Känner mig så grön på detta område att jag inte vill ge några tips (och speciellt inte över internet) men läs böcker och försök få kontakt med någon som är riktigt bra på att hantera hästar, kanske en tränare av något slag, för det är farligt när de reser sig!
 
Sv: NH-övningar

Jag tycker inte det är lämpligt att börja fixa och trixa med en massa "NH-övningar" på egen hand om man är ovan, det skadar mer än gör nytta. Hästen verkar uppenbart farlig om den reser sig och håller på, så tycker du ska ta ut en duktig tränare, och nu menar jag en riktig vuxen tränare som kan lämna referenser och inte en 15 årig tjej som springer runt och viftar med ett rep och leker hästviskare.

Ta reda på varför hästen är så tjurig, har den ont? Är det pga av brunsten/hormonsvängningar? Hästar är aldrig aggressiva/tjuriga bara för att, det finns en bakomliggande orsak till allt, och innan man ö.h.t börjar med någon form av korrigerande träning måste man veta varför hästen gör som den gör så man kan åtgärda det på rätt sätt.
 
Sv: NH-övningar

Tack för att ni svara.

Nej jag vet att jag inte ska göra det, men känns så oerhört farligt att jag knappt kan be henne backa eller flytta åt sidan utan att hon försöker sparka/bita eller resa sig. Men skall se hur det är i helgen om hon är likadan annars så får jag helt enkelt sluta med henne. Enligt äg. Har h*n kollat igenom hästen och har inga besvär och när hon brunstar är hon snäll som ett lamm. Ägaren tror att de har med att hon är dominant.

mvh
 
Sv: NH-övningar

Jag håller med iNHALE, är du inte säker på hur du ska göra/bete dig om hästen svarar si eller så, ska du inte prova en massa ensam. Kan bli riktigt ordentligt farligt.

Ryggning kan vara en ganska dominant handling och det kan komma en protest av ena eller andra slaget.
Tycker det låter som en häst som, förutsatt att den inte har ont eller har andra problem, är van att få bossa runt med sina människor.

Är det inte din häst och du inte "måste" ta dig igenom problemet, så kanske du ska strunta i det för din säkerhets skull? :)
 
Sv: NH-övningar

Egonson_ Nej det är inte min häst utan ägaren har bett mig om hjälp men trodde inte det var så allvarligt. Jag ska se hur stoet är under helgen, hon är även "stoig" när man rider henne och hon är kollad av vet många gånger då ägaren trodde att hon inte var frisk men icke sa nicke.

Ja hon är ABSOLUT van vid att få bossa andra människor, det märkar man mycket i stallet. Många vågar inte gå förbi henne etc.

Ja, jag får nog be ägaren att ta dit en tränare och lösa det tillsammans med sin häst om de visar sig bli ännu farligare än vad det redan är.

Tack för era råd :)!
 
Sv: NH-övningar

Hej alla där ute.

Jag skulle vilja ha lite hjälp, det är så att jag har hand om ett sto några gånger i veckan och hon är väldigt dominant och tjurig. Jag skulle vilja att nån här inne på buke kunde ge mig några tips på vad jag kan göra med henne så att hon är med på noterna.

te.x Va i paddocken och gjorde lite övningar så som stop & backa. Men helt plötsligt blev hon vansinnig och bara reste sig gång på gång.

Vet inte varför hon gjorde så, tyckte jag läste av henne väldigt bra och hade fokus på henne hela tiden.

Finns de någon vänlig själ där ute som kan ge mig tips?

Mvh


Det är inte mycket info om varken hästen eller dig. Vad betyder det att du "läste av henne väldigt bra"? Vad gjorde ni innan den började resa sig - var på marken och skulle flytta runt den i grimskaft (stopp o back)? Hästar reagerar alltid på något, de ställer sig inte bara upp helt plötsligt.

Vad menar du med att den är dominant och tjurig? Emot alla, alltid? En ilsken och utåtagerande häst brukar inte vara dominant... utan vanligen osäker och nervös = försöker skydda sig. Eller är den snarare istadig?

Jag gissar att det är en häst som ser väldigt arg ut, utåtagerar - kanske bits och sparkar (?), slår efter skänkel vid ridning, etc? Tuffare motstånd brukar vara tecken på att något inte är ok - antingen smärta, eller frustration. Mår den bra i övrigt; utevistelse, motion, foder, hästkompisar, lugn och ro i stallet...? När man sett över det kan man ägna sig åt hästen.

Bråkar den i boxen så bind upp i stallgången. Ge något att tugga på där. Beröm. Det ska vara trevligt att bli hanterad. Visst går det att korrigera men hetsa inte fram en situation som ni inte klarar av, hellre då att se mellan fingrarna med mindre saker - och beröm, ofta och tydligt, när den står still och är duktig. Trampar den runt/grimaserar - ignorera. Riktade sparkar - åthutning.

Vid ridning bör ni ha en tränare på plats som ser er från marken och kan ge adekvat hjälp. En tränare kan också se om den går orent, är stel, har klumpig ryttare, eller vad det annars kan vara som gör att den inte vill.

Hämta till/från hage - är det ett problem?

Håll inte på och NH:a den om ni bara provocerar. En häst blir inte positiv och glad av att göra övningar. Vill ni inte rida så gå hellre en (helt kravlös) promenad ute i naturen och lukta på blommorna. Det är ett jättebra sätt att skapa band till hästen, beröm och klappa lite sådär appropå. Att ni kommer är roligt, positivt, då får man uppleva intressanta saker, och får känna sig duktig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 424
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 503
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 330
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp