NH-träning på unghäst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare vide
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 049
V

vide

har en unghäst som jag håller på att träna i nh, eller har börjat lite smått, på mindre än 2 minuter så fattade han att det är jag som går före å han bakom, att han ska stanna när jag ska stanna osv.

Jag skulle vilja binda våran kontakt ännu bättre(har bara haft honom i 5 veckor) vill se till att vi får en jätte bra kontakt. några tips?

I hagen kommer han fram men efter en stund går han ifall han ser nått annat intressant. jag brukar då ställa mig me ryggen mot honom å titta neråt.. då kommer han efter en stund, och det är väl ett bra tecken?

tacksam för tips å råd:)

sant sant:) *ler* men några "övningar" som "visar" vem som är ledaren å får lill pollen att förstå att " här finns det ingen chans att ta över mig" Fast det jag eg. är ute efter är väl ett bra samspel mellan mig å honom ville bara ha några ideer på bra övningar

Om man kan bygga vidare på allting man gör så är det väldigt bra. Tänk ut vad du vill kunna göra med din häst. Sen vad du gör har mindre betydelse så länge hästen förstår och du har rätt attityd.
Niklas

viktigt att tänka på är att det aldrig är övningarna som ger ledarskapet. De fungerar bara som ett verktyg, så att helheten blir bra.
Det handlar även inte så mycket om vad du gör, som hur du gör det.

Den absoluta grunden för fortsatt arbete på relationen, r att vara konsekvent. Alltid. Oavsett tid på dygnet. Oavsett plats. Oavsett vilket humör du eller hästen är på.
Hästar tänker inte i banor som "idag skiter vi i den här bagatellen för jag har bråttom". För dem är det antingen ett bekvämt beteende, eller ett obekvämt. Om människan säger ja ena dagen, och nej nästa, så får inte hästen några klara gränser och den börjar därför testa än mer. Kan den bestämma i den situationen, eller i den?

Jag vill inte likna hästrelationer med en ständig maktkamp, men om inte du är en värdig ledarindivid så tar hästen själv högsta rangpositionen mellan er två. Ledare är inget som människan kan kräva att få vara, den positionen får man av hästen då man i handling visat att man duger till det.
Olika hästar kräver olika mycket dominans av den andra parten för att de ska godkännas som ledare. Men gemensamt för alla är att det måste ske konsekvent, rättvist, men utan diktator-fasoner. Samtidigt som du är dominant, mste du också visa dig social och vänlig.

Hästar är beroende av rangordning i flocken. En individ som visar sig vara smartare än en själv, gör man klokast i att följa. För denne kan visa en de bästa matställena, och avgöra vad som är farligt och inte.
Bestämmer man sig för att man vill vara ledare över sin häst, så har man därför ett enormt ansvar. Genom att den ser upp till dig och följer dina åsikter, har den också lämnat över sitt liv i dina händer. En otroligt stor gåva från ett bytesdjur, och något som absolut inte får missbrukas.

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
790
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka