Ni dressyrryttare...

Sv: Ni dressyrryttare...

samma som jag normalt rider på.
Tredelat tränsbett vid skritt, ibland kandar, ibland hackamore, men oftast så leder jag när vi skrittar och då har jag grimma
 
Sv: Ni dressyrryttare...

Om det är fint väder och ingen lera inom åsyn så att de vita lindorna kan bli smutsiga så rider vi ut...på samma bett som vanligt... :)
 
Sv: Ni dressyrryttare...

jag har alltid vanligt 2-delat massivt tränsbett, vid all ridning.
 
Sv: Ni dressyrryttare...

Rakt gummi , Vanligt tre delat eller hackamore
 
Sv: Ni dressyrryttare...

Ett bridong som jag alltid rider med
 
Sv: Ni dressyrryttare...

Usch, aldrig att kjag skulle använda tvådelat. Det åker ju upp i gommen och kan få andra hemska konsekvenser. Jag rider antingen på rakt eller tredelat då jag har fått råd av hästtandläkaren att variera lite. Och de ska vara ganska korta absolut inte för långa.

:banana:
 
Sv: Ni dressyrryttare...

Vilket bett som passar hästen är väldigt individuellt, visst finns det hästar som absolut inte ska gå med tvådelat, hästar med låga gommar tex, det finns också hästar som abslot inte trivs med tredelat elelr raka bett då de ger ett större tryck på tungan än de tvådelade.

Bettet ska anpassas efter vad hästen trivs med och det går inte att kategoriskt säga att en typ av bett passar bäst på alla hästar.
 
Sv: Ni dressyrryttare...

Vanligt tre-delat. Ibland hackamore. Har både rakt bett och jaktstång, men gillar inte de så mkt, så jag använder de enbart om jag vet att han kommer vara extramt pigg, tex om jag ska hoppa i skogen (fd. fälltävlanshäst:p)!
 
Sv: Ni dressyrryttare...

Tredelat bridongbett för det mesta, ibland rakt bett.

/ dressyrryttaren som satt o tränade i värsta lervällingen igår.. :devil: Hade till och med lerstänk i både öron o hår- och jag har INTE en schettlandsponny... :smirk:

För övrigt är det lika bra att träna på att rida i alla sorters väder, man vet aldrig vad man råkar ut för när det väl är tävling så det är lika bra att förbereda sig på sämsta tänkbara omständigheter och därmed ha en fördel gentemot en hel del andra i startfältet.. :idea:
 
Sv: Ni dressyrryttare...

Vid lugnare skritt o travturer m klättring rider jag med vanligt tredelat (som jag även har när jag tränar dressyr) Ska jag galoppera mycket, t.ex intervaller så tar jag pessoabett. Madamen kan bli sjukt stark när hon bara vill rusa det fortaste hon kan... :banana:
 
Sv: Ni dressyrryttare...

Är kanske inte direkt en dressyrryttare i den bemärkelsen just nu, men målet är väl att bli det en dag. Jag rider på tre olika bett som jag växlar mellan hela tiden, inget av dem är för något speciellt tillfälle (dock med undantag för det raka, det använder jag inte vid dressyrarbete eftersom hon inte tar stöd på det). Tycker att en häst ska tränas så pass i lydnad att ridningen inte ska förändras beroende på var man rider. Här gäller samma ridning överallt, klart att det kan bli extra piggt ibland men lyssna på ryttaren måste man alltid göra.
 
Sv: Ni dressyrryttare...

Hackamore, kandar eller pessoa. Men oftast hackamore.. rider dressyr på kandar eller vanligt 3-delat så..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fler internationella dressyrryttare stängs nu av från tävlingar när utredningar ska göras om dem.
Svar
0
· Visningar
372
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 575
Senast: fio
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu står det klart vilka svenska dressyrryttare som är uttagna att rida de internationella klasserna i Falsterbo. Här berättar Johanna...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
733
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp