Bukefalos 28 år!

Ni med arabhästar

kolan

Trådstartare
Hejsa! Jag tänkte höra lite med er som har erfarenhet av arabhästar och deras rörelser. Jag har nämligen en arab som jag tycker rör sig lite stelt i bakbenen, det gjorde även hennes pappa. Så därför undrar jag om just araben har lite stel/ spattig gång av naturen?
Jag ska till vet under veckan med min andra häst och ska då fråga henne och ev boka tid för undersökning.

Väl mött :)
 
Det är väl bra att kolla upp :)
Jag har inte så stor erfarenhet av araber, men de jag har sett så tycker jag att de verkar vara ganska rakhasiga och om det är att det är svårt att få dem att kliva under sig. Det tycker jag ser lite stelt och "spattigt" ut ;)
 
Vår arab var lite spattig när vi köpte honom men när han hade fått lära sig att gå i en ändamålsenlig form så försvann det och han blev istället mjuk och rörde sig harmoniskt även i hagen. Jag tycker att du ska kolla upp det för en arab ska inte röra sig spattigare än vilken annan häst som helst för då är det något som är fel.
 
Mitt tips är att röntga bakknäna på honom, det finns mkt problematik med cystor där inom araben. Och givetvis göra en allmän koll med böjprov osv när man ändå är där. Det kan mkt väl vars så att hästen är halt på båda bak, då syns det väldigt sällan något mer än att de blir stela och ovilliga att jobba korrekt.

Är hästen ren så skulle jag träna för en bra tränare och få hjälp med att lära hästen att använda kroppen korrekt. Jag har haft 8 araber och när de är friska så rör de sig inte som du beskriver.
 
Okej , tack för bra svar :) cystor? Det visste jag inte förekom i knän, usch. När hon jobbar i rätt form är hon jätte fin och det flyter bra men det är mest i början av passet och i hagen jag har sett detta. Men en koll på kliniken får det bli!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 684
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 473
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 332
Senast: ako
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundbeteende
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp