Ni med dåliga höfter

Sv: Ni med dåliga höfter

Åh vad spännande med sadeln! Du får rapportera! :)

För övrigt vill jag också väldigt gärna ha en Sensation sadel :love:

Ja!!!! Jag väntar otåligt på bilder och uppdatering om hur den känns!

Vad skönt att den lille stackaren mår bättre, du får ge honom en kram från mej.

Man släpper nog aldrig den oron:crazy:

När min häst levde som hade koliken så var jag ständigt på min vakt och kollade henne alltid jättenoga. Jag kunde i flera fall ge behandling innan det hade gått för långt men inte var det roligt inte:( Till och med på nyårsafton gick där med henne för jag fick en känsla av att något var fel och åkte hem. Flera nätter vaknade jag av att jag själv hade ont i magen och rusade ut och nog stod hon där då med ett anfall på gång.
"Fördelen" när man har varit med om några anfall är att man lär sig läsa signalerna och kan sätta in åtgärder i tid, du kan ju tänka dej vad skönt det var när de äntligen lugnade ner sig när hon fick börja med jästen.

Nu vet jag inte om han brukar ha täcke men det är inte dumt att se till att de hålls extra varma när de har haft kolik för jag har sett kopplingen spänna sig för att det är kallt/blött och kolik.
Min kunde inte stå i ett regnväder ens på sommaren utan täcke för minsta spänning så var koliken där:(
Det jobbigaste var när hon först fick korsförlamning och sedan kolik några timmar efter, vad gör man:cry:
Jag som köpte en häst som jag trodde jag skulle slippa täcka...hon var en fjording nämligen.
Jag kan ju skriva att hon dog inte av koliken och att koliken var ett av många symptom på den sjukdom hon hade så du inte blir orolig för att det ska behöva upprepas för din lille. En häst kan ju få kolik en gång och aldrig mer men det kan ju också komma tillbaka.
Det viktiga är ju att man försöker hitta orsaken till koliken och försöka åtgärda den.

Hon sprejade väggarna redan efter 2 dagar med lucern... 3e dagen vägrade hon äta det...
1 vecka efter hon slutade få lucern var hon bättre i magen, fast hon fick ekologisk fil med bifilus... Och det gillade hon nästan lika mycket som lucernen... hi hi hi... Men efter en massa grimaser och huvudslängningar åt hon i alla fall maten med filen i.

En annan "grej" hon målar väggarna efter är Betfor... kan inte ens använda samma hink som jag brukar blanda det i eller samma skopa när jag böter hennes mat...

Nu får hon Spillers Senior med Glukosamin och DET gillar hon :D

Idag la hon sej INTE och rullade när hon kom ut ihagen... konstig... inte...

Vi har inga boxar utan valackerna står i spiltor och hennes spilta är aom tur är så stor att hon kan gå lös i den med bara en kedja i bakkanten... vilket även 2 av valackerna har, den 3e har en dörr och hans spilta kan därför användas som akutbox...
Men alla hästarna mår bra och är ute hela dagarna, vana vid spiltor sen dom avvandes som föl... plus att alla även är vana att gå i taggtrådshagar... på gott och ont... skulle aldrig släppa ett fullblod på taggtråd, men fjordingarna och ardenner brydde sej aldrig om strömmen så tyvärr var det det enda som höll åtmindstånde ardennerhingsten inne... för när han gick i hagen med ström hoppade han konstant över tråden... Nu är han valack och såld och såld...

Hon sprejade väggarna redan efter 2 dagar med lucern... 3e dagen vägrade hon äta det...
1 vecka efter hon slutade få lucern var hon bättre i magen, fast hon fick ekologisk fil med bifilus... Och det gillade hon nästan lika mycket som lucernen... hi hi hi... Men efter en massa grimaser och huvudslängningar åt hon i alla fall maten med filen i.

En annan "grej" hon målar väggarna efter är Betfor... kan inte ens använda samma hink som jag brukar blanda det i eller samma skopa när jag böter hennes mat...

Nu får hon Spillers Senior med Glukosamin och DET gillar hon :D

Idag la hon sej INTE och rullade när hon kom ut ihagen... konstig... inte...

Vi har inga boxar utan valackerna står i spiltor och hennes spilta är aom tur är så stor att hon kan gå lös i den med bara en kedja i bakkanten... vilket även 2 av valackerna har, den 3e har en dörr och hans spilta kan därför användas som akutbox...
Men alla hästarna mår bra och är ute hela dagarna, vana vid spiltor sen dom avvandes som föl... plus att alla även är vana att gå i taggtrådshagar... på gott och ont... skulle aldrig släppa ett fullblod på taggtråd, men fjordingarna och ardenner brydde sej aldrig om strömmen så tyvärr var det det enda som höll åtmindstånde ardennerhingsten inne... för när han gick i hagen med ström hoppade han konstant över tråden... Nu är han valack och såld och såld...

Vad bra att hon inte ville äta det, min åt ju med god aptit:crazy: Din kanske med ålderns rätt insåg vad det var som var fel medans min, då fem år inte hade en susning utan åt för det var ju gott och hon var utsvulten.
Eller, utsvulten var hon ju inte då men jag vill inte ens tänka på hur lite mat hon måste ha fått för att bli ett sådant benrangel:( så kanske var hon svulten i tanken fast hon fick mat nu.

När hon kom hit så hade jag lagt in hö i boxen, hon tittade sig inte ens omkring innan hon hade ätit upp alltihop och hennes min när jag kom med mer sa mej att hon hade svultit länge.

Numera är hon lagom rund och har inte ett så jobbigt förhållande till mat längre. Hon är lätt att ha på fritillgång just eftersom hon äter långsamt och njutningsfullt numera.

Jag gav faktiskt mina spillers på betet hennes första år och just senior varianten. Hon behövde lite glucosamin eftersom hon hade vrickat sig och behövde mer protein än vad betet gav. Det var ett väldigt gott foder enligt dem:d

tjohej

ligger bilder i pixen... hursomhelst heter jag där.. orkar inte länka ikväll då min dator är såååå slöööö....

förutom att jag fått mitt sadelläge utdömt ;) så verkar den bra, dock liten i sitsen till mig och jag sitter på tok för brett.. efter 20 min skritt va jag döööööööd i ljumskar, bäcken och ischiasnerven ikläm igen :cry:
så illa har det inte varit innan...
men själva SADELN är det väl inget fel på tycker jag inte... men så ä jag ju okunnig med :grin:
å hitta ett bra sadelläge på en ardenner är lättare sagt än gjort faktiskt...

Dock lutar det åt att jag inte ska ha min ardenner kvar... :cry:
Älskar henne nåt fruktansvärt.. Men jag vet inte om jag fixar å rida henne, dels fysiskt och dels psykiskt.. Hon är så jäklans flockbunden å vill bara hem hem hem.. går knappt framåt på bortvägen och hemvägen får man göra halvhalter i var och varnnat steg om om inte ska fullkomligt rusa hem...
Så nu har jag ångest...

Har fått ett erbudande om ett varmblod, men väger ju på tok för mycket för denna lilla krake tyvärr... Synd...
Men dennes ägares dotter säger att det går att träna upp honom från marken så han orkar bära mig... Men ja, jag vet inte..
Har även fått ett kanonerbjudande om en Shire valack på 6 år, snäll så han är dum :D, men 170 cm över mark.. nääää tack...

så ja, sadel, mh träningar å allt krabb, å så vet jag inte ens om hon står här om 1 månad :crazy::cry:
jisses...

*kl*

Vad gäller sadlar så kan jag säga att mina höfters absoluta favorit är ST Espaniola med fårskinnsöverdrag. Det är den enda sadel jag aldrig får ont av att rida i. På en god andraplats kommer faktiskt Wintec Isabell, en stenhård plastsadel! Ibland är det jobbigt att rida i den men förvånansvärt sällan. ST Dressage däremot är väldigt okonsekvent, vissa dagar kan jag inte gå efter att ha ridit i den och andra dagar är den lika bra som espaniolan. Lite märkligt med tanke på att båda är bomlösa och av samma märke.

Men oj:crazy: så ledsen jag blir för din skull:cry:
Det verkar vara tufft att vara du just nu:(

Är sadeln bredare än en vanlig bomsadel alltså? Den ser ju inte så bred ut på dina bilder?! Kanske formar den sig? Får jag fråga vad för byxstorlek du har? Du kan pm:a om du inte vill skriva ut för nu blir jag nervös, jag kanske skulle tagit 17,5" iallafall:crazy:

Men så tung var du väl inte? Jag menar vår lille arab tar ju 75 kg och det är bara för att han har haft ryggproblem som vi har bestämt den vikten eftersom han har reagerat när tyngre har satt sig på honom. Ett varmblod i bra ridmodell borde ju kunna bära 85 kg iallafall om den inte har några problem och du har en bra sadel. Kanske skulle du titta på en kallblodstravare istället? De kan ju vara ganska små men ändå väldigt viktbärande. De tar ju lätt 90-95 kg om de är någorlunda musklade.

Jag brukar tipsa om att filma när man är osäker, man ser snabbt på hästen redan när man sitter upp om hästen tycker att man är för tung.

hej, skriver bara lite snabbt då jag ska försöka ta mig ut i snön på nh kurs..

men jag har strl 46 i byxor tror jag....

å väger 90 kg...

så är ju en bt kvar för ett varmblod... :cry:

undra om jag gör rätt ang NH.. men kunskap har ju aldrig skadat någon...

Men om du hittar ett grövre varmblod? :)
Min kompis har ett varmblod som är 155-160 cm, och ganska grov (enligt min högst egna erfarenhet) som bor hos mig med mina hästar. Han har haft nybörjare på sig och den som har vägt mest säger att hon väger 103 kg och det har inte varit några problem för honom :)

Bara en liten parantes sådär :D

Ta det nu lugnt med både byet av häst och din vikt m.m.

Du kommer på torsdag, om nu inte vädergudarna har bestämt sej för att hälla över ännu mer snö över oss då... Här finns det viktbärande hästar i 4 olika raser och storlekar.... ALLA bär upp +100kg...

Ta det nu lugnt med både byet av häst och din vikt m.m.

Du kommer på torsdag, om nu inte vädergudarna har bestämt sej för att hälla över ännu mer snö över oss då... Här finns det viktbärande hästar i 4 olika raser och storlekar.... ALLA bär upp +100kg...

TACK för pratstunden ikväll... TACK!!!!

Nä får ge detta lite tid nu tror jag, tänk er själva om Dixi och jag får ording på varann,tänk va maffigt att rida en ardenner.... :love:

Och du Palle, du stärker mig jättemycket mentalt! Ska bli sååå spännadne och komma och rida hos dig! (ocg vädergudarna ska jag ta å prata ett å annat ord med :grin:)
Du har så mycket att lära mig!

Nu är jag helt slut mentalt faktiskt, nära bristningsgränsen tror jag. Men det är nödvändigt ibland för att stärka sig!

Så nu ska jag jaga en ny säkerhetsväst! å sadelgjordsförlängare så jag kan få till ett bra sadelläge på donnan, så jag slipper sitta i bakvikt!

Och så ska jag träna vidare med Linda, har ett väldigt sunt synsett på detta med hästar och kommunikation utan att vara i en annan värld, men är väl inte för inte att man tränar upp hästar till grand prix eller???
Och kan leva på det man brinner för! Härligt, och sån underbar lärare, helt gudomlig, går verkligen på djupet!
Så nu ska jag ta tag i mitt liv, helt klart, och rensa bort gamla hjärnspöken!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
Hästvård Vi har utrett vår häst under en lång tid och nu ser det som vi hittat kärnan till dennes problem. Bäcken/höft. Frågeställningen som...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka