Bukefalos 28 år!

Ni med fler hästar, hur hinner ni?

Alfakrulls

Trådstartare
Vet ej om jag lagt denna tråd rätt, vet inte direkt vart jag skulle lägga den så de blidde här, är de fel så får moderatorn gärna flytta den. :laugh:


Ja, ni med minst två hästar, hur hinner ni?
Rider ni varannan dag? Rider ni båda varje dag?
Hur mkt jobbigare är det att ha två hästar istället för 1 häst?

:)
 
Sv: Ni med fler hästar, hur hinner ni?

Jag tror att det beror lite på hur man har det med bekvämligheter. Rent skötselmässigt tycker jag inte det är så mycket jobbigare med fler hästar men ska man rida seriöst på varje häst varje dag så tar det tid.
Men har man ridbana och ridhus så man kan variera sin ridning med den ena på bana och uteritt på den andra t.ex. och även lägger upp en plan där man kanske har kortare pass och vilor på den ena när man tränar den andra mer seriöst osv.

Att rida två rundor i skogen efter varandra är däremot fruktansvärt omotiverande.
 
Sv: Ni med fler hästar, hur hinner ni?

Jag har inte haft 2 vuxna hästar på samma gång utan unghäst + vuxen oftast.
Då rider jag unghästen varannan var tredje dag och den vuxna 5 ggr i veckan ungefär.
Tycker inte man måste rida varje dag heller utan man kan göra annat med dem också.
 
Sv: Ni med fler hästar, hur hinner ni?

Jag tycker inte att det är jobbigare att ha två hästar än att ha en, stallarbetet tar inte direkt längre tid.
Och jag tycker att jag hinner med att ge båda tillräckligt med motion och uppmärksamhet även om jag jobbar mer än heltid. det handlar helt enkelt om vad man prioriterar. Tyvärr så tvingas jag välja bort en hel del andra saker för att hinna med hästarna men för min del har det aldrig varit något problem.

Jag har just nu en vuxen och en unghäst men har under många år haft två vuxna hästar. när jag har två som ska ridas så rider jag båda de dagarna när jag har tid, annars så rider jag en och tex tar den andra som handhäst,longerar den eller låter den vila den dagen.
 
Sv: Ni med fler hästar, hur hinner ni?

Tänk kvalitet ist för kvantitet! då hinner man!
 
Sv: Ni med fler hästar, hur hinner ni?

Jo, det där med att man måste välja bort annat de vet jag mycket väl om, har ja gjort i många års tid och jag saknar inget av de jag fått välja bort.

Jag älskar detta med hästar och det är det jag vill göra på min fritid.

Har fått ett erbjudande om en super fin Islands sto med fin stam och väldigt vacker färg, en riktig snygg pärla som jag får för ett väldigt bra pris, eftersom de är jag. Vi känner varandra sen länge.

Hon är endast 2 år gammal så ridning blir de ju inte en på ett par år och då kommer min nuvarande pålle vara 6-7 år gammal (alltså 4 år nu och under inridning) och eftersom man inte rider för ofta på en unghäst, och inte tränar längre pass med henne så känns de inte som om Grima, den äldsta, kommer bli lidande heller.

Man kan ju helt enkelt ta dem varannan dag, många som rekomenderar att man ska rida sin häst varannan dag å med så unga är de ju ingen fara för dem att vila 2-3-4 dagar om det är så.

Och funkar de inte så kan man ju alltid sälja någon av dem, även om de inte ingår i mina planer just nu. Men man vet ju aldrig, men man har ju alltid det alternativet......!

Så, de här tåls att funderas på.
Ska åka å hälsa på henne nu några gånger för å se om de känns rätt. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med fler hästar, hur hinner ni?

har du ingen som kan hjälpa dig ibland då?
mina vänner tycker det är jättekul att få hjälpa till med hästarna ibland ,som tur är för jag får alltid dåligt samvete o är rädd att försumma nån av dem
 
Sv: Ni med fler hästar, hur hinner ni?

Jag har 3 hästar och pluggar heltid. Jag hinner dels eftersom jag har ett flexibelt schema och har valt att läsa 60% distans. Sedan är en häst 4 år och en häst är under igångsätting från en skada.

Jag rider tävlingshästen i stort sett varje dag. 4 åringen rids varannan dag och den skadade skrittar uppsutten 40 min varannan dag och promenerar en halvtimme resterande dagar. Om jag rider ut i skogen och skrittar och travar så tar jag ofta med en handhäst för att på så sätt få en till motionerad.

Jag mockar åt mina hästar + mammas häst samt gör allt stallarbete 4-5 dagar i veckan. De andra dagarna mockar mamma åt sin + alla mina.

Det blir ju sena dagar när alla ska ridas samma dag men försöker pussla så det händer på helgerna när jag inte har lika mkt i skolan.
 
Sv: Ni med fler hästar, hur hinner ni?

Vet ej om jag lagt denna tråd rätt, vet inte direkt vart jag skulle lägga den så de blidde här, är de fel så får moderatorn gärna flytta den. :laugh:


Ja, ni med minst två hästar, hur hinner ni?
Rider ni varannan dag? Rider ni båda varje dag?
Hur mkt jobbigare är det att ha två hästar istället för 1 häst?

:)
På den ljusa årstiden funkar det bra, men övriga tiden- när man inte har ridhus:crazy:

Det verkar som många här som har flera hästar inte anser sig ha tid eller ORK att jobba:devil:
 
Sv: Ni med fler hästar, hur hinner ni?

Hinner inte.

I perioder har jag haft två, och alltid kommit fram till att det inte går:crazy:

Det blir för mycket dåligt samvete och att inte hinna som man vill, och att känna sej pressad.

Då hade jag barn hemma mång av åren, samt arbetade del eller senare heltid.

I somras när det var ljust o trevligt:grin: åtog jag mej en unghäst delvis men så småningom hamnade det mesta av träningen på mej, och jag har nu backat ur nästan helt, eftersom jag inte hinner. Det blir för stressigt med heltidsjobb, tyvärr, har många gånger tänkt att jag skulle vilja slippa jobba bara så.....Många som har mer än en häst igång helt tycks ha löst det genom att på olika sätt INTE jobba heltid, i alla fall:cool: Genom sjukskrivningar och på andra sätt. Eller med hjälp av medryttare som jag hade på den ena när barnen var små.

Sen började barnen tävla o träna så då var det bara att sälja en av mina....När jag försökte igen hade ju dottern tagit över min ena, men stack iväg utomlands och där stod jag med två igen...:cool:
 
Sv: Ni med fler hästar, hur hinner ni?

Jag har i nuläget bara en häst att rida och tycker att det tar nog med tid. Fattar inte hur jag hann med när stallet var fullt. Fyra stallplatser. Fyra hästar. På vintern iallafall. På sommaren kunde det vara fler. Har så gott som jämt haft minst två ridhästar. Upp till fyra stycken att rida och det tog tid! Trots att åtminstone två brukade vara unghästar.

Inget jag saknar. Är så nöjd med att bara ha en liten dolla att ödsla ev överskottstid på.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 444
Senast: Miiikaela_
·
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 052
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
814
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 686
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp