Ni med fronturlastning..

Rie

Trådstartare
Använder ni alltid den när ni lastar ur hästen?
Går det att ha hästen sadlad i transporten och lasta ur den utan att det hakar fast någonstans?

Sv: Ni med fronturlastning..

Jag har frontutlastning men har inte vågat använda den för jag är rädd att min unghäst ska hoppa ut istället för att gå ner. Sen har jag inte kännt att jag behövt den heller.
Men vill med veta vad andra har för erfarenheter och om dom tycker det är praktiskt. Eller om ni bara använder den för att den finns där eller om hästen inte kan backa.. :)

Det hade jag alltid när jag körde iväg med gamla hästen, för att slippa stå och sadla ensam på ett högst olämpligt ställe. Beroende på häst tycker jag det är ett smidigt sätt, förutsatt att man inte kör långt.

Dock hade jag inte vågat med fronturlastning, den är ju betydligt smalare än en vanlig urlastning till tvåhästarssläp.

Jag använder oftast fronturlastning, endast om jag blir inparkerad eller parkerar så man inte får öppna fronten (typ gräsmatta/plantering)får han backa ut. Jag har oftast sadel på, inga som helst problem.
Se till att du har en uppfostrad häst bara, inga egna initiativ till att gå ut, utan den måste gå att styra.
Jag köpte just fronturlastning efter en transportolycka, efter det har han aldrig hoppat eller varit stressad. Men jag har en 1 1/2 hästars boogie med, med sidoknäppen till grimman, så han står väldigt bra i den;)

Jag har fronturlastning på mitt släp och jag använder den jämt!
Det är supersmidigt om man är ensam! Alla hästar jag har kört har trivts med att gå ut fram.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 369
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 129
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka