Ni med gamlingar, vi behöver hjälp!

Phadrah

Trådstartare
OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga.

Jag har en 23 årig gammal valack, fd. travare, i stallet, som jag nu börjar bli orolig för :crazy:
Han har alltid varit relativt lätt att hålla i hull. Han har ätit bra, gett lite extra protein vintertid och allt sådant, och jag har alltid sett till att han har varit liiiite åt det rundare hållet, ifall att något ska hända. Och nu har det tydligen hänt något....
Jag ska ge lite bakgrundsfakta, så ni har lite "kött på benen"
För två veckor sedan så slog det mig att hans kompis hade blivit lite väl rund om magen, inget jag direkt fick panik över men i alla fall så där så jag lade märke till det. Förra helgen så märkte jag att gamlingen inte åt lika mycket som han brukar göra, och att det gick väldigt långsamt för honom att äta, vilket i sin tur leder till att kompisen äter upp sitt hö och sen tar gamlingens. Därav hans förstorade mage! Jag började då ge gamlingen mera hö inne istället.
Hästarna står i "kallstall", det håller runt nollan, men är det kallare ute (-10 och kallare) så kan det dock krypa ner på minussidan inne också. De har varit i samma stall i ca 4 år. Alla har varit nöjda och glada, men nu har gamlingen börjat bete sig konstigt. På morgonen då man kommer och ska släppa ut dem så är han jättesur, nästan ilsken(!) och hugger mot mig. Jag vet att han aldrig någonsin skulle bita mig, utan det är hugg i luften bara. Någon gång ibland (sällan) har han kunnat göra detta tidigare också, men nu är det varje morgon. Jag satte på ett täcke en natt, då jag själv kände mig frusen och det var lite så där kusligt "råkallt" ute. Den morgonen så var han sitt gamla jag igen, glad och positiv, öronen framåt och inget huggande i luften efter mig. Inget som jag reflekterade över DÅ, men NU då jag tänker tillbaka på det. Dagtid så är det aldrig några sura miner, och han har täcke på sig ute hela dagarna.
Nu har han också börjat lämna hö inne nattetid. Han får mellan 5-7kg nattetid, beroende lite på när vi släcker och hur pass kallt det är. Men nu ligger det alltid kvar hö i boxen, och det oroar mig lite, med tanke på att han inte verkar äta så riktigt mycket ute heller....
Och så kommer vi till den sista grejen, han har börjat tappa! Och snabbt har det gått! :eek: På bara den här veckan så tycker jag att han har tagit en helt totalförvandling! Han är magrare, han har "sjunkit ihop" mer i kroppen, han ser "torr" ut på något sätt, hans päls har blivit ruggig och rent ut sagt ful! Han ser nästan ut som en levande död just nu :cry:
Det första jag tänkte på så var hans tänder, så nu på måndag har vi en tid för att kontrollera dem.
Men VAD kan jag göra för honom tills dess?
Jag satte nu till natten ett stalltäcke, 300g, med helhals på honom. Jag tänkte att kanske han fryser och blir kall, kanske får värk, nattetid, och därav hans extremt sura, nästan ilskna, sätt på morgonen. Tycker du jag tänker rätt/fel?
Jag ska imorgon åka och köpa mer foder, och vill nu ha lite tips på VAD jag ska köpa för att snabbt få detta att vända innan det är för sent! Lusern kanske? Hur mycket brukar man ge av det per dag?
Ska jag fortsätta att ge sojakross också, eller sluta med det och ge lusern bara? Vad finns det annat att ge till gamlingarna, då man snabbt behöver "panikgödning" så att säga?
Känns så hemskt att plötsligt se honom så här! Han/vi som alltid har fått höra av människor "Oj är han så gammal? Det trodde jag aldrig så fin som han är!" Nu ser han ut som... jaaa, jag vet inte vad. Det skär i mitt hjärta :cry: och jag är tacksam för minsta lilla tips och idé!
 
Sv: Ni med gamlingar, vi behöver hjälp!

OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga.

Jag har en 23 årig gammal valack, fd. travare, i stallet, som jag nu börjar bli orolig för :crazy:
Han har alltid varit relativt lätt att hålla i hull. Han har ätit bra, gett lite extra protein vintertid och allt sådant, och jag har alltid sett till att han har varit liiiite åt det rundare hållet, ifall att något ska hända. Och nu har det tydligen hänt något....
Jag ska ge lite bakgrundsfakta, så ni har lite "kött på benen"
För två veckor sedan så slog det mig att hans kompis hade blivit lite väl rund om magen, inget jag direkt fick panik över men i alla fall så där så jag lade märke till det. Förra helgen så märkte jag att gamlingen inte åt lika mycket som han brukar göra, och att det gick väldigt långsamt för honom att äta, vilket i sin tur leder till att kompisen äter upp sitt hö och sen tar gamlingens. Därav hans förstorade mage! Jag började då ge gamlingen mera hö inne istället.
Hästarna står i "kallstall", det håller runt nollan, men är det kallare ute (-10 och kallare) så kan det dock krypa ner på minussidan inne också. De har varit i samma stall i ca 4 år. Alla har varit nöjda och glada, men nu har gamlingen börjat bete sig konstigt. På morgonen då man kommer och ska släppa ut dem så är han jättesur, nästan ilsken(!) och hugger mot mig. Jag vet att han aldrig någonsin skulle bita mig, utan det är hugg i luften bara. Någon gång ibland (sällan) har han kunnat göra detta tidigare också, men nu är det varje morgon. Jag satte på ett täcke en natt, då jag själv kände mig frusen och det var lite så där kusligt "råkallt" ute. Den morgonen så var han sitt gamla jag igen, glad och positiv, öronen framåt och inget huggande i luften efter mig. Inget som jag reflekterade över DÅ, men NU då jag tänker tillbaka på det. Dagtid så är det aldrig några sura miner, och han har täcke på sig ute hela dagarna.
Nu har han också börjat lämna hö inne nattetid. Han får mellan 5-7kg nattetid, beroende lite på när vi släcker och hur pass kallt det är. Men nu ligger det alltid kvar hö i boxen, och det oroar mig lite, med tanke på att han inte verkar äta så riktigt mycket ute heller....
Och så kommer vi till den sista grejen, han har börjat tappa! Och snabbt har det gått! :eek: På bara den här veckan så tycker jag att han har tagit en helt totalförvandling! Han är magrare, han har "sjunkit ihop" mer i kroppen, han ser "torr" ut på något sätt, hans päls har blivit ruggig och rent ut sagt ful! Han ser nästan ut som en levande död just nu :cry:
Det första jag tänkte på så var hans tänder, så nu på måndag har vi en tid för att kontrollera dem.
Men VAD kan jag göra för honom tills dess?
Jag satte nu till natten ett stalltäcke, 300g, med helhals på honom. Jag tänkte att kanske han fryser och blir kall, kanske får värk, nattetid, och därav hans extremt sura, nästan ilskna, sätt på morgonen. Tycker du jag tänker rätt/fel?
Jag ska imorgon åka och köpa mer foder, och vill nu ha lite tips på VAD jag ska köpa för att snabbt få detta att vända innan det är för sent! Lusern kanske? Hur mycket brukar man ge av det per dag?
Ska jag fortsätta att ge sojakross också, eller sluta med det och ge lusern bara? Vad finns det annat att ge till gamlingarna, då man snabbt behöver "panikgödning" så att säga?
Känns så hemskt att plötsligt se honom så här! Han/vi som alltid har fått höra av människor "Oj är han så gammal? Det trodde jag aldrig så fin som han är!" Nu ser han ut som... jaaa, jag vet inte vad. Det skär i mitt hjärta :cry: och jag är tacksam för minsta lilla tips och idé!

Jag vet inte om du följt mig och min vita häst i bloggen och lite här och var i trådar... Jag har provat soja, jag har provat ditten och datten... I grunden har jag hela tiden haft lucernpellets och varma täcken. Veterinär och kiropraktor har bestämt sagt att TÄCK hästen mer och mer, för varje grad neråt.

Min dam hinner heller inte äta höet i hagen, utan hästarna får merparten av höet inne. När min dam var som tunnast fick hon 6 kg lucernpellets uppblött/dag plus så mkt hö hon kunde äta. Dessutom har jag provat olika slags seniorfoder i pellets/müsliform. Vetekli har funkat bra, OLJA. Men här kommer det absolut magiska som varit underbart för min häst. LUCERN, som sagt, hö, olja... OCH... *tadaaaaa* Hippo Pro Action. Billigt foder och min dam får 1.5 kg per dag. 3-4 kg lucern och 1.5-2 kg Hipp P-A/dag plus så mkt hö hon kan äta, vilket för närvarande faktiskt är så mkt som 10-12 kg. Vilket är BRA för en 29 år ung dam.

75162_10151099274677620_724924948_n.jpg
2012-07-08 -- 09-17

306209_10151355587537620_1293482997_n.jpg
2013-03-04
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med gamlingar, vi behöver hjälp!

Oj! Vilken förvandling! Vilket BRA jobb du har gjort! Härligt att se!
Ska kolla om ja får tag på Hippo Pro Action. Olja sade du, det har jag inte ens tänkt på, fast jag tidigare har läst om det! Det ska inhandlas imorgon också! Hur mycket har du gett av oljan? Hur mycket ska man ge för att det ska ha verkan? Och visst var det så att den skulle vara kallpressad, eller blandar jag ihop det med något annat nu? :confused:
 
Sv: Ni med gamlingar, vi behöver hjälp!

Jag har en gamling som med åren behöver mer och mer extra mat pga allt mer nerslitna tänder med dåliga ytor. Här kommer lite erfarenheter från mig:
- Kolla masken och avmaska vid behov, en häst med dåligt näringsupptag har inte råd att göda maskarna i magen.
- Täcka på i tid och otid (men se till så inte hästen blir svettig under och låt även pälsen andas ibland)
- Anlita hästtandläkare med klinikutrustning som kan rätta till bara det som behöver rättas till (inte bara raspning som sliter ner ytan i förtid)
- Ge ett hö eller hösilage med bra värden och kvot och som är smakligt.
- Fyll på med lättsmält mat speciellt om hästen tuggar bossor och tandläkaren inte kan göra något åt det (ett tecken på att det antagligen inte går att bara fylla på med mera hö i foderstaten). Lusernpellets är bra, energirikt och lättuggat men hästen kan även tappa vikt av att få för högt proteinintag jämfört med energiintag så se över protein/energikvoten så den inte blir för hög om du ger mycket lusern (beroende på vad kvoten är i höet). Till ett hö med en bra kvot i sig tycker jag att lika många skopor lusernpellets som korn/havre och som betfor funkar bra, kanske ihop med någon/några dl olja och mineraler med låg kalcium/fosfor-kvot eller vetekli. Gör en soppa av det så att kornet/havren mjukas upp (kvoten blir lite hög men inte så extrem som lusern i sig)
Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Ni med gamlingar, vi behöver hjälp!

Läste på om HippoPro action, verkar helt klart kunna balansera upp en för hög proteinkvot. Kan ju vara ett smidigt sätt att göra foderstaten på med, oljan verkar ju vara med också.
 
Sv: Ni med gamlingar, vi behöver hjälp!

Oj! Vilken förvandling! Vilket BRA jobb du har gjort! Härligt att se!
Ska kolla om ja får tag på Hippo Pro Action. Olja sade du, det har jag inte ens tänkt på, fast jag tidigare har läst om det! Det ska inhandlas imorgon också! Hur mycket har du gett av oljan? Hur mycket ska man ge för att det ska ha verkan? Och visst var det så att den skulle vara kallpressad, eller blandar jag ihop det med något annat nu? :confused:

Jag kör "vanlig" olja, typ majs eller rapsolja. som johanssk säger, ett par dl om dagen. Går ju att köpa på 3 l eller "dunk" på en del ställen.
 
Sv: Ni med gamlingar, vi behöver hjälp!

Satt och kikade runt på olika fodersorter och snubblade över linfrökross. För vilket ändamål använder ni linfrökross, ni som använder detta i utfodringen?
Det ligger ju ganska högt i både MJ och protein. Kan det vara ett alternativ? Istället för sojakrossen tänkte jag, som han ändå inte är sådär helförtjust i :grin:
 
Sv: Ni med gamlingar, vi behöver hjälp!

Jag använder också rapsolja, vanlig från mataffären. Wi**ys brukar ha stora dunkar till bra pris.
Jag kan tyvärr inget om linfrökross (men för människor är det ju bra för magen, kanske kan det vara grejen även för hästar)
Jag tror du måste tänka - ge mycket, antagligen mer än vad som du känner är rimligt. Vad du ger är nog mera efter tycke och smak och plånbok, mer viktigt är att hålla reda på kvoten mellan protein och energi (6,0-7,0)och på kvoten kalcium/fosfor (ca 1,6) samt att täcka selenbehovet. Och att inte öka på för fort med spannmål förstås nu i början.

Min ponny på 400kg fick som mest i vintras, vilket han gick upp något på:
Fritt på hösilage (av vilket inte mycket slinker ner, kanske ca 4-6kg)
3kg lusern (spannex "gräs"blandning)
2kg kornkross
1kg betfor
0,3kg vetekli
0,2kg olja
Selentillskott, glucosamin
Stora byttor blir det och ett stort hål i plånboken men det går!
Nu har vi kunnat minska lite utan att tappa vikt...
Det finns hopp!
 
Sv: Ni med gamlingar, vi behöver hjälp!

En till grej att tänka på är att kroppen stressas minst vid "lagom" så det är ingen ide att överdriva täckningen. Kroppen jobbar minst om den är varken förvarm eller kall :) gå från inget täcke nattetid till 300g med helhals är lite att ta i egentligen, särskilt nu när det plötsligt kan vara 10grader varmare inne när vädret slår om.
 
Sv: Ni med gamlingar, vi behöver hjälp!

En till grej att tänka på är att kroppen stressas minst vid "lagom" så det är ingen ide att överdriva täckningen. Kroppen jobbar minst om den är varken förvarm eller kall :) gå från inget täcke nattetid till 300g med helhals är lite att ta i egentligen, särskilt nu när det plötsligt kan vara 10grader varmare inne när vädret slår om.

Joo, absolut! Jag kontrollerar alltid vad de lovar för grader och tittar på temp.mätaren vad vi har för grader innan jag går och lägger mig. Inatt var det dock bra att jag satte ett täcke, eftersom vi hade idag klockan 05.30 -20 grader kallt ute :eek: Som kallast inatt så hade det varit -25. En del nätter så kan vi fortfarande ha jättekallt, medan det kan bli dagtid uppemot en +8 då solen riktigt ligger på.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 160
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 126
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp