Bukefalos 28 år!

Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som har täckade hästar med gris i släkten, dvs som inte försitter en möjlighet att verkligen gno in täcken + ev utstickande kroppsdelar i lera, hur gör ni med själva täckena/leran?

Låter de vara skitiga och bara torkar dem, spolar av nödtorftigt och spolar, eller hur gör ni?

Jag börjar få spunk på fblherren nu, alla täcken som är under 200 grams fyllning är komplett inpackade i torkad lera. Det dammar, det rasar grus och det är allmänt otrevligt att pyssla med i både blött och torrt format. Har tyvärr ingen möjlighet spola med slang, men vetesjuttom om det skulle hjälpa, spolade ett formligen lerindränkt täcke med slang idag och lerkokorna försvann väl, men det kommer fortfarande damma när det torkar, och färgen kommer fortfarande vara lergrått.

Tanken på ett 'överdragstäcke' över de andra täckena börjar kännas mer och mer lockande, samtidigt så även ett skaltäcke blir ju mer hindrande än bara ett. Men tvättmaskinen kommer ju döden dö om jag ska tvätta täcken en gång/vecka, dessutom lär ju täckena dö i förtid med.

Så hur löser ni det egentligen?
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Sålänge det är skitigt så får de vara skitiga...

Sedan tvättas de till nästa säsong. Brukar spola av det värsta med slang och skurborste innan det ska i maskin bara.

En grej jag kom på som jag ännu inte hunnit prova är, att när det blir snö, slänga på det leriga täcket ovanpå nåt annat, så får de diska det själva när de rullar sig i snön!
För vintertäcket är ju aldrig skitigt, det tvättar de ju av i snön.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Har 3 st täcken och tvättar konstant :crazy:
Byte - tvätt - byte - tvätt osv
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Min dam föredrar att rulla sig de dagar de är som plaskigast i leran. xD Gärna i samband med regn så man får in ett riktigt lermonster. Har fördelen att då kunna spola av täcket innan jag tar av det hjälper iallfall mot värsta "torra lerkokkor i eget hår" dagen efter. Har dock inte lyckats få bort all lera utan maskintvätt :/ Skaltäcke låter som en bra ide :idea:


Håller tummarna för att det fryser på snart igen så man slipper gegga!
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Sålänge det är skitigt så får de vara skitiga...

Sedan tvättas de till nästa säsong. Brukar spola av det värsta med slang och skurborste innan det ska i maskin bara.

En grej jag kom på som jag ännu inte hunnit prova är, att när det blir snö, slänga på det leriga täcket ovanpå nåt annat, så får de diska det själva när de rullar sig i snön!
För vintertäcket är ju aldrig skitigt, det tvättar de ju av i snön.

Okej, oavsett skitighetsgrad? Min herre gör ju dagligen såhär med sina täcken, så du kan ju tänka sig hur de ser ut efter någon vecka (vidrig upplandslera som dammar när den torkar med).

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=30d17daa-5f9a-4170-823b-ccd17aa0cdf3

Idag var det helt ingrott med blöööt lera, sån som rinner, så det var bara att spola. Annars har jag också låtit det varit, men de börjar bli i princip en sanitär olägenhet nu, jag har haft honom sen 19 november, så det är ju bara 1½ månad han har 'gojsat' och det är redan extremäckligt. Arabvalacken rullar också, men inte den här verkliga ingnuggningen (fbl får in lera UNDER täcket med.. sucka), och där har jag ju gjort som du, tvättat på våren, och dragit av det värsta med borste bara. Men han är i en annan liga.. (Jag trodde ALDRIG att jag skulle få använda frasen 'han är ju rätt renlig i jämförelse' om honom..)
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Har 3 st täcken och tvättar konstant :crazy:
Byte - tvätt - byte - tvätt osv

IMpregneringen då, eller impregnerar du om? Jag är ju lite 'nojig' att tvätta funktionstäcken i onödan så att säga (och det verkar fungera, jag har täcken som är gaamla och aldrig omimpregnerade och inte läcker en droppe)
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Låt dem torka, häng upp och damma på med mattpiska? (Utomhus så klart.)
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Ja det är inte kul!! Usch!

Själv har jag ett tunnt ofodrat regntäcke utanpå som får vara skitigt.

Har ngra gånger tvättat utetäcken och varje gång har det bara varit att slänga efteråt, då all impregnering i tyget är borta efteråt. Att skrubba för mycket har tyvärr samma effekt enligt min erfarenhet.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Jag har ett par täcken att byta mellan som tur är.
Brukar låta dem torka med lera på och när vädret är torrt, tar jag
ut dem och borstar med en ganska hård borste.
Då försvinner leran men den vackra grå lernyansen består tyvärr.
Det enda som hjälper mot den är tvättmaskinen alt spolning & skrubbning.(Brukar inpregnera noga efter tvättning)
Sliter ju som bekant rätt mkt så det blir mest torrborstning...
Och ehh,visst är väl lergrått rätt snyggt egentligen :angel:
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

väntar på regnet och voila! leran försvinner. :D

men det blir aldrig ett tjockt lager, har väl inte sån lera, är det lerigt här så är det alltid väldigt blött och mkt vatten.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

väntar på regnet och voila! leran försvinner. :D

men det blir aldrig ett tjockt lager, har väl inte sån lera, är det lerigt här så är det alltid väldigt blött och mkt vatten.

Haha, nu tog jag inget kort, men reeegnet kom idag, det har vräkt ner i 4 h. Det firade häst*censur* med att rulla i slaskleran. Det RANN lera om täcket :crazy:

Jag drömmer om sandlera som trillar av, istället för uppländsk helveteslera. Normalt har jag ytterst små problem med lera, är några veckor höst och vår. Men senaste två sk vintrarna har varit plus och hysteriska regnmängder = rejält lerigt och vattensjuk mark, långt in i januari =/
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

mina rullar sällan när det regnar mkt, dom tycker väl att dom blir tillräckligt våta och smutsiga som det är antar jag. :p
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Var det där lerigt menar du? :angel: Då skulle du se min stora donna när hon är i farten.... :crazy: Lera under täcket, gärna långt upp är standard. :p

Till täckena, tvättar i princip aldrig utetäcken. Möjligtvis när de börjar bli så gamla att ett nytt ändå är på väg in som komplement. Vintertäckena blir "tvättade" i snön och de andra när det regnar. Möjligtvis att jag borstar av de värsta lerkockorna.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Kör på ett stort och mycket tåligt överdragstäcke. Fungerar bra än så länge men då är herren inget riktigt lermonster heller...
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Var det där lerigt menar du? :angel: Då skulle du se min stora donna när hon är i farten.... :crazy: Lera under täcket, gärna långt upp är standard. :p.

Vännen, det där är mindre än fyra timmar efter det var spotless.. Han har knappt hunnit börja gosa till det.

När han kom in såg man ingen blå färg på täcket längre, och sen bättrade han på 'målningen' dagligen..
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Min ponny var en:devil: på att skita ner sig! Knubbis är inte så farlig men skolhästarna!:eek:

Är täckena o hästarna riktigt blötleriga ställer vi in dem i vattenspiltan o spolar både häst o täcke:angel:
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

borsta bort den värsta våta leran med rotborste medans hästen fortfarande har täcket på sig utomhus.
när täcket är torrt så bred ut det på stallgolvet och gå loss med sopkvasten.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

:devil: Vi får väl låta dem duellera. ;)

Skämt å sido, skulle ändå inte köra dem i tvättmaskin oftare, det gör ju liksom vare sig till eller från då det ser likadant ut igen så fort de kommer ut. :crazy: Piasavakvastbekämpning med täcket på golvet som någon nämnde har jag också kört med.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

:devil: Vi får väl låta dem duellera. ;)

Skämt å sido, skulle ändå inte köra dem i tvättmaskin oftare, det gör ju liksom vare sig till eller från då det ser likadant ut igen så fort de kommer ut. :crazy: Piasavakvastbekämpning med täcket på golvet som någon nämnde har jag också kört med.


Vill inte ha in det där dammet i stallet, och absolut inte när de är inne (hästarna), annars skulle det ju kunna fungera.

Kan man stämma tomten förresten, för att han inte kom med nåon spolspilta i år HELLER.. jag börjar bli pissed på honom nu..

Jag är rätt säker på att han vinner vilken duell som helst, det lilla monstret är noooga med att verkligen gräva upp leran så den blir extra blöt, och göra en liten 'hög' av den att vältra sig på. (Han gör lika i boxen har jag upptäckt, därför det ser ut som det varit krig i hans box på nätterna, han krafsar upp en spånhög under magen, noga och länge, den måste bli stor nog, sen lägger han sig på den och vältrar sig.. Han har taskig humor..)

Håller med ang tvättningen btw, det är ju likadant på en två dagar, och sabbar ju bara impregneringen.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Alltså mina hästars täcken är som stora lermonster nu typ. Det är bara o hänga dem på tork o sen på igen i morgon bitti. De blir inte bättre... Förstår inte att de ska rulla sig när det är geggigt när de inte gör det annars knappt... Eller det kanske bara inte märks då ? :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp