Bukefalos 28 år!

Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Nu har jag inte läst hela tråden så detta kanske har föreslagits tidigare men för mig som har spolspilta är det inga problem alls... När jag tar in hästen från hagen ställer jag in han i spolspiltan och spolar rent täcket med en gång innan det har torkat in och så passar jag på att ta benen samtidigt... snabbt och enkelt:)
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Nu låter jag det oftast vara, om det inte är fasligt skitigt.
Men förut brukade jag låta täckena torka sedan borstade jag bort den värsta lerinpackningen med en grov borste.
Jag gör det fortfarande ibland men jag kan erkänna att det inte blir lika ofta längre, utan jag låter det vara om det inte är superskitigt:angel:
Tvättas gör dom när de är skitiga inuti.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Tvättas gör dom när de är skitiga inuti.

Liten spinoff, men vad räknas som skitigt inuti då? Fuxherren lyckas ju med konststycken att få in en hel massa lera UNDER täcket med.

Just det bryr jag mig inte om, jag tvättar när/om det liksom börjar bli stövigt och äckligt inuti, nästan 'fettigt' (har blankt foder i de flesta, och det blir liksom nästan 'fettig' känsla när det blir stöv och smuts efter ett tag.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Jag har 2. De får ha sina leriga täcken. Det är ingen som helst idé att spola rent, nästa dag ser de likadana ut igen.

Jag passar på att byta till rena, fina täcken när det blir minusgrader. Men då slår vädret givetvis om igen och då har de lerat ner ytterligare exemplar av sina täcken. :crazy:
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Har två täcken jag byter mellan. Jag låter dem torka med leran på, sen borstar jag av dem, när leran torkat. Om man håller på o tvättar hela tiden, så förstör man ju impregneringen också, och det blir så dyrt att impregnera om. Brukar tvätta kanske två gånger per säsong, när de stinker, så att man inte står ut längre..sen på med ny impregnering.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Min häst är världens skitgris (Näst efter åringen). Tack o lov att hon måste ha täcke säger jag bara. :angel:

Jag gör ingenting alls med mina täcken. De blir ju rena när det regnar :angel: och det fastnar aldrig några stora klumpar på det.
Visst kan det bli lite dammigt men hästen står inte och skakar på sig konstant så det gör inte så mkt. :p
När jag läst lite i tråden så känns det dock som att mina täcken är ganska perfekta, faktiskt. :D

Jag håller dock tummarna för att det kommer ny snö som håller i sig tills vårsolen kommer och torkar upp i backen. *drömscenario*
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Måste han ha täcke då när det är så varmt? Jag undviker täcken vid plusgrader (=lera). Mycket lättare att rengöra hästen än täckena ;). Har dessutom bara kallstall än så länge, så varje gång jag ska torka ett täcke måste jag hänga upp det i våran hall eller badrum. Ni kan ju gissa hur det stinker i huset :crazy:
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Tvättar då och då men de får vara skitiga så länge det är lerigt. Direkt när det fryser på passar jag på att byta till rena täcken så de får vara fina ett tag. Samma sak när det börjar torka upp. Passar på at byta när det ser ut att kunna vara hyffsat rent några dagar. Annars tvättas de med jämna mellanrum ändå.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

*KL*

Jag är beredd att starta krig mot den här leran nu.

Kombinationen plattfotat, ömfotat fbl som normalt går med hela sulor fram, en tappsko på en framhov (jag hittade skon dock, pluspoäng), och en lördag innan långhelg - den kombinationen är inte riiiktigt i min smak

*paniiik*

Låter som det jag råkade ut för, fast min pålle drog av sig två skor plus att vi var isolerade tack vare misstankar om förkylning:crazy:skulle vara isolerade tio dar fr.om dan innan han tappa skorna....:devil:
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

vi har en liten lortgris. huvudsaken är väll att täckena inte är lortiga inuti?!. jag borstar av täckena med en hård rotborste. visst är det fortfarande inte rent, det är ju damigt men det löser sig när det regnarxD.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Måste han ha täcke då när det är så varmt? Jag undviker täcken vid plusgrader (=lera). Mycket lättare att rengöra hästen än täckena ;). Har dessutom bara kallstall än så länge, så varje gång jag ska torka ett täcke måste jag hänga upp det i våran hall eller badrum. Ni kan ju gissa hur det stinker i huset :crazy:

Är du tokig? UTAN täcke i leran = tar en vecka att ens få honom hjälpligt ren..

Jag torkar dem också i hallen inne.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Jag sätter på ofodrade regntäcken över vintertäckena, så byter jag bara när dom är skit leriga och spolar av och slänger in i maskin...det är bara vanliga billiga täcken från H*öks, B*rjes osv.

Så gör jag med, tycker det är smidigast...jag har bara 1 som skitar ner sig...tack och lov:bow:
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Jag torkar dem också i hallen inne.

Visst är det härligt när en odör av sto-piss sprider sig genom huset, eller varför inte ingrodd hästsvett från svett-täckena. Försäker dölja med IKEAS doftljus :angel:.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Visst är det härligt när en odör av sto-piss sprider sig genom huset, eller varför inte ingrodd hästsvett från svett-täckena. Försäker dölja med IKEAS doftljus :angel:.


Tack och lov har jag det inte så illa på den fronten. Men där går 'tvätttestet', när det börjar lukta stall inne - då är det dags att tvätta den. Men jag har förhållandevis renliga herrar, som har det förhållandevis renligt i boxen. Och så byter jag svansremmar med jämna mellanrum (har en hel bunt i reserv) - DE kan banne mig stinka som ett helt täcke har jag märkt.

Men ibland, spec när de är väldigt blöta, så kan man känna en omisskännlig odör av hästbox och blöt häst sprida sig över huset. Det är då man får börja upprepa mantrat.. 'Det ÄR kul med djur, det ÄR kul med djur' :angel:
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Annars kan man ju ha en särskild borste till täckena som man borstar av det värsta med lite snabbt innan man tar av hästen täcket :) Sen på sommarn (Eller när de inte har täcke) kan man ju ha en stortvätt :) Eftersom vi inte vill riskera våran tvättmaskins liv så brukar jag faktiskt tvätta mina täcken för hand på sommarn :P
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Jag lämnar oftast iväg utetäckena på tvätt, då får man dom impregnerade också:idea:
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Ha ha. Ser ut som min kille. Han älskar lera ! Att ha halstäcke hjälper knapt inte på honom. Jag ser till att hålla honom kortklippt så är det lättare att göra rent och täckerna åker in i maskinen ganska ofta. Önskar att hästen också kunde gå i maskin men han hamnar under slangen dagligen. Är det blött lera på så spolar jag i bland av täckerna innan, sittandes kvar på hästen.:D Jag längtar efter snö !!
Visar ett par bonusbiler från helgen....
IMG_01931.jpg

IMG_01851.jpg

IMG_01981.jpg

IMG_01891.jpg
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Nej,d e lyckas ju få in lera under halsen med, men den skyddar ju en del. Och ja, klippt blir det myyycket lättare. Därför han är kippt på halsen, han behöver det inte än eg, men MATTE behöver det *s*

Manen klurad jag än på, tefloncoating kanske`*s* Min herres man brukar se ut som på dina bilder.

Fast nu är det snö, och nära noll, dvs ingen lera bara iiis. Ha! :devil:
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Min är oxå en riktig gris ;)
Jag har fått liksom KARVA av leran med en svettskrapa medan den fortfarande är blöt, sen får det hänga o torka, o sen brukar jag skaka det lite o då åker det av lite till :cool:
Jag har inte nån maskin att tvätta i men det är heller ingen idè eftersom min rullar sej typ varje dag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp