Bukefalos 28 år!

Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

När det är som lerigast så byter jag mellan två stycken regntäcken när det blir smutsigt.
Jag borstar oftast av täckena och ibland tvättar vi dom fast det är väldigt sällan :angel: .
Fast min lilla ponny brukar inte smutsa ner sig så mycket eftersom han hatar att bli skitig. :D
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Vilka lyxproblem - skitiga täcken , ha ;)

Själv har jag svårt att få plats med hela fölungarna i tvättmaskin, den stubbade manen är således för att bereda lite mer plats!;):o

P1019758.jpg


P1019757.jpg


P1019756.jpg


Efter regn kommer solsken!

P1019715.jpg
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Okej, oavsett skitighetsgrad? Min herre gör ju dagligen såhär med sina täcken, så du kan ju tänka sig hur de ser ut efter någon vecka (vidrig upplandslera som dammar när den torkar med).

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=30d17daa-5f9a-4170-823b-ccd17aa0cdf3

Idag var det helt ingrott med blöööt lera, sån som rinner, så det var bara att spola. Annars har jag också låtit det varit, men de börjar bli i princip en sanitär olägenhet nu, jag har haft honom sen 19 november, så det är ju bara 1½ månad han har 'gojsat' och det är redan extremäckligt. Arabvalacken rullar också, men inte den här verkliga ingnuggningen (fbl får in lera UNDER täcket med.. sucka), och där har jag ju gjort som du, tvättat på våren, och dragit av det värsta med borste bara. Men han är i en annan liga.. (Jag trodde ALDRIG att jag skulle få använda frasen 'han är ju rätt renlig i jämförelse' om honom..)



sådär ser min ut mest hela tiden... igår var täcket så skitigt på jag la det på golvet... kändes inte kul att hänga upp det nånstans...

jag brukar nog bara låta det vara o sen skura täcket när säsongen är slut

känns som onödigt jobb att tvätta täcket då de ser likadant ut nästa dag igen... bara att vänta på snön nu så de blir lite renare
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Vilka lyxproblem - skitiga täcken , ha ;)

Själv har jag svårt att få plats med hela fölungarna i tvättmaskin, den stubbade manen är således för att bereda lite mer plats!;):o

P1019758.jpg


P1019757.jpg


P1019756.jpg


Efter regn kommer solsken!

P1019715.jpg

Äsch, de där tvättar sig själva sen, det är bara vända bort blicken och vänta på regn/snö så är det nästan rena igen sen :devil:
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Sånt här är anledningen att jag inte släpper ut någon rulloman som rids utan täcke under lersäsong förresten, hur frestande det än är:

http://hem.passagen.se/xyplex/foreochefter.htm

(På första bilden, så jag har borstat sidan från kameran och bringan redan,s en slog det mig att jag skulle föreviga eländet som en note to self att INTE göra om det ;))

Det tog två jäkla timmar med dammlunga och astma att borsta kräket rent.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

HA!
En tråd som jag ska följa med största intresse..:D

Ja,du har ju sett en större mängd bilder på mina grisar och det är ett h-vete å hålla på med dessa j-la äckeltäcken..
Men vis av erfarenhet från mitt gäng så det enklaste sättet å hålla de i hyfsat skick är helt enkelt å låta de vara på,få torka upp av hästens egna värme sen har jag en gammal skurborste som är helt suverän å borsta bort leran med,dels för att den tar så bra men dels också för att det dammar inte så hysteriskt när man använder den.
Jag borstar av täckena medans de sitter på.
Å ska jag vara ärlig så sker det inte varje dag,mina grannar får stå ut med skitig leriga äckliga hästar och själv har jag resignerat helt enkelt.

Annars var ju tipset med en mattpisk himla bra. :idea:
(Fast det lär ju damma omkring en hel del..:crazy: )

Å Shavo och Puckan vill gärna vara med å duellera.. :angel:
shavo.jpg


dcb684e3.jpg


d5601b05.jpg


Puckan med ett ca 3 timmar "gammalt" täcke,dvs det var helt nytt när hon kläddes på på morgonen
HPIM2779.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Puckan med ett ca 3 timmar "gammalt" täcke,dvs det var helt nytt när hon kläddes på på morgonen
HPIM2779.jpg

Disse vill skicka ett tips till Puckan:

'Psst, du som har så lång och vacker man, glöm inte att lerinpackningar är bra för den med. Dessutom blir mattar jätteglada om man moderiniserar sig lite med dreadlocks'

Det borde verkligen finnas ett underlag för den där heltäckande kroppsstrumpan.. hmmm ;)
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Du Disse..Miin matte gör bara så här då.. (Fast Shavo har liksom missat den biten än..)
http://img.photobucket.com/albums/v436/MirreM/Puckan/Bild017.jpg
Å så får jag på mig en så här då..
http://img.photobucket.com/albums/v436/MirreM/Puckan/b098a90b.jpg
Men hon har inte kommit på nått för ansiktet å när hon ska borsta där,då är jag minnsann hög som en ståtlig Shire :D


Kroppsstrumpa??
Näe,jag tror mer på stödhjul för då lär man ju slippa å tvätta nått.. :idea::angel:
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Låt dem torka, häng upp och damma på med mattpiska? (Utomhus så klart.)

Precis.
Jag har också en skitgris.
har tillräckligt många täcken att varva med för att leran skall kunna hänga och torka.
det är meningslöst och sliter för mycket att tvätta jämt och ständigt medans det är såhär ute. bättre att låta torka och sen damma av/borsta bort.

(Jag har olika täcken inne och ute)
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Jag har 4 st, 2 av tävlingshästarna som gör allt för att bli skitiga (tror dom gör det för att :devil:) och sen shettisarna som rullar sig där det är som skitigast!

Jag sätter på ofodrade regntäcken över vintertäckena, så byter jag bara när dom är skit leriga och spolar av och slänger in i maskin...det är bara vanliga billiga täcken från H*öks, B*rjes osv.

Det funkar bäst här hos mig!!:D

Sen har jag hemska unghästar på lösdriften...som ser ut som f*n när dom ska in och borstas varje dag!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Låter de vara. Och så lämnar jag på kemtvätt när säsongen är över.

I år dock inga täcken alls.
.
Och fy fan vad hästarna ser ut.

Så jag låter bli att titta alltför noga om jag kan :crazy:

Neffi är inne nu och jag har faktiskt hittat lite cremefärgad päls mitt uppe på ryggen och på huvudet :smirk:

Ska se om jag hittar mer om ett par timmar.

Dock har hon börjat fälla i sedvanlig ordning och då är det mycket lättare :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Låt dem torka, häng upp och damma på med mattpiska? (Utomhus så klart.)

Wow...det var ganska smart. :bow:
Varför har jag inte gjort så förut:confused:
Jag brukar alltid när utetäcket är torrt borsta av värsta skiten och
på sommaren handtvätta täckena då jag inte har en tvättmaskin till min häst och så... :D
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

*KL*

Jag är beredd att starta krig mot den här leran nu.

Kombinationen plattfotat, ömfotat fbl som normalt går med hela sulor fram, en tappsko på en framhov (jag hittade skon dock, pluspoäng), och en lördag innan långhelg - den kombinationen är inte riiiktigt i min smak

*paniiik*
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Okej, oavsett skitighetsgrad? Min herre gör ju dagligen såhär med sina täcken, så du kan ju tänka sig hur de ser ut efter någon vecka (vidrig upplandslera som dammar när den torkar med).

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=30d17daa-5f9a-4170-823b-ccd17aa0cdf3

Idag var det helt ingrott med blöööt lera, sån som rinner, så det var bara att spola. Annars har jag också låtit det varit, men de börjar bli i princip en sanitär olägenhet nu, jag har haft honom sen 19 november, så det är ju bara 1½ månad han har 'gojsat' och det är redan extremäckligt. Arabvalacken rullar också, men inte den här verkliga ingnuggningen (fbl får in lera UNDER täcket med.. sucka), och där har jag ju gjort som du, tvättat på våren, och dragit av det värsta med borste bara. Men han är i en annan liga.. (Jag trodde ALDRIG att jag skulle få använda frasen 'han är ju rätt renlig i jämförelse' om honom..)



Fy va rädd jag vart när jag tittade på kortet trodde det var min häst hahahaha ser axakt likadan ut det jag såg
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

IMpregneringen då, eller impregnerar du om? Jag är ju lite 'nojig' att tvätta funktionstäcken i onödan så att säga (och det verkar fungera, jag har täcken som är gaamla och aldrig omimpregnerade och inte läcker en droppe)

Jag impregnerar om täcket varje gång.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Jag borstar av det värsta vid insläpp...utanför stalldörren. När resten torkat över natten skakar jag av det utanför innan jag lägger på det på hästen.
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Jag låter täckena förbli skitiga hela säsongen. Ibland tar jag en grov borste och borstar av den värsta leran. Täckena tvättas oftast bara en gång/säsong.

Immer
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Min märr rullar oxå varje dag vid ler-väder, hon får gå med skitigt täcke. Är det blött slänger jag in i torkrummet, på med fläkten och vänta nån timme, sen lägger jag på det när jag åker hem, om täcket inte är EXTREMT lerigt, då åker de in i maskinen.:)
 
Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

min är inte alldeles extrem, men jag brukar låta de torka och borsta med en hård borste(typ skurborste). blir inte helt rent men man ser vilken färg täcket har iallafall:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tungband
  • Åkerfräken

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp