Ni med hästar som varierar mkt i ryggen under arbete - sadel?

Du kan göra en tryckpad själv av trolldeg. Gör dubbel sats och lägg leran i dubbla icakassar, en åt vardera hållet. Tejpa och kavla ut lätt så att det täcker under sadeln precis. Ta av sadeln försiktigt efter ridning så har du fina avtryck.

Något jag funderar på om det kan fungera är att lägga en flairpad under sadeln som känns/verkar bäst för er båda? Jag hade en sådan till mitt sto innan jag gav upp bomsadlar helt men jag kommer tyvärr inte ihåg märket. Jag tror att jag köpte den ifrån England. Jag hade samma problem som du att hennes rygg ändrade sig väldigt mycket beroende på vad vi gjorde. Nu är min häst bred (då ca 125 grader) och jag upplevde att det blev ostabilt av alla sorters padar men flairpaden var ändå den som fungerade bäst.
 
Värm upp och arbeta igenom hästen i dressyrsadeln och lägg på hoppsadel först när hon är igenomriden och har fått upp ryggen?
 
Du kan göra en tryckpad själv av trolldeg. Gör dubbel sats och lägg leran i dubbla icakassar, en åt vardera hållet. Tejpa och kavla ut lätt så att det täcker under sadeln precis. Ta av sadeln försiktigt efter ridning så har du fina avtryck.

Något jag funderar på om det kan fungera är att lägga en flairpad under sadeln som känns/verkar bäst för er båda? Jag hade en sådan till mitt sto innan jag gav upp bomsadlar helt men jag kommer tyvärr inte ihåg märket. Jag tror att jag köpte den ifrån England. Jag hade samma problem som du att hennes rygg ändrade sig väldigt mycket beroende på vad vi gjorde. Nu är min häst bred (då ca 125 grader) och jag upplevde att det blev ostabilt av alla sorters padar men flairpaden var ändå den som fungerade bäst.

Spännande, har inte ens hört talas om att det fanns. Men i teorin iaf låter det ju super! Var själva paden tjock eller tunn?

Dressyrsadeln har hon ännu en fårskinnspadd under, men jag kan snart byta den mot en tunn. (Från början hade hon den och rejäl extra paddning i fram då det var "ihåligt" vid manken). På hoppsadeln som jag har på prov och troligen köper räcker det med en tunn Grandeur interpad. Båda sadlarna är samma bomvidd (fit 3) men dressyrsadeln känns vidare. De är medvetet köpt för vida då hon gått med för trång sadel innan, och även generellt hade dålig muskling på överlinjen - mycket bättre nu men en del kvar.
 
Värm upp och arbeta igenom hästen i dressyrsadeln och lägg på hoppsadel först när hon är igenomriden och har fått upp ryggen?

Hon är ganska lätt att rida så ryggen kommer upp, så just det är inte jättesvårt och ändras nog inte av annan sadel först. Men det finns mycket grejer att kolla på, och man kan bli taggad och spänd osv - och då ryker formen ;)

Red ett pass i hoppsadeln idag (uteritt) där jag bara fokuserade på ryggen upp, dvs massa lång och låg osv. Ryggen uppe under ivf 70% av passet. (Det var spännande i skogen... )

Tyvärr blev det inte jättetydliga avtryck på det schabrak jag hade (för ljust), men det som syntes såg bättre ut än innan när det varit lite mer varierat var ryggen befunnit sig. Det stärker min tanke att det blir bra att den bryggar lite, för sen när hon hoppar kommer ryggen upp betydligt mer än "annars".

Och hatade hon hur sadeln kändes så även om hon inte gnäller, så skulle hon knappast snällt släppa upp ryggen och jobba under sig när jag bad om det.
 
Om det bara är under korta stunder som sadeln inte passar hade jag inte lagt så mycket vikt vid det faktiskt.
Min häst är också spänd av sig, och vissa dagar är han lite väl spänd och de dagarna ligger inte någon sadel perfekt, inte ens de flexibla.
 
Spännande, har inte ens hört talas om att det fanns. Men i teorin iaf låter det ju super! Var själva paden tjock eller tunn?

Dressyrsadeln har hon ännu en fårskinnspadd under, men jag kan snart byta den mot en tunn. (Från början hade hon den och rejäl extra paddning i fram då det var "ihåligt" vid manken). På hoppsadeln som jag har på prov och troligen köper räcker det med en tunn Grandeur interpad. Båda sadlarna är samma bomvidd (fit 3) men dressyrsadeln känns vidare. De är medvetet köpt för vida då hon gått med för trång sadel innan, och även generellt hade dålig muskling på överlinjen - mycket bättre nu men en del kvar.

Med reservation för att minnet sviker mig, det är åtta år sedan jag hade den. Vad jag minns var den lätt vadderad på undersidan med någon typ av memoryfoam eller något annat eftergivligt material, kanske 0,5-1 cm tjockt. Sedan kunde man blåsa upp den på fyra ställen, två i bak och två i fram och full med luft var den säkert 5 cm tjock. Tanken med den är inte att den ska vara fullt uppblåst utan man fyller ungefär halva så att luften blir där den behövs.

När jag googlade nu hittar jag ingen sådan jag hade men något liknande ifrån wow. Jag googlade på flairpad häst.
 
Jag tror jag vet, sett nåt liknande i alla fall (en röd, eller om det blev rött materialet vid tryck). Känns himla smart, tyvärr vet jag ingen som har en sådan så får förlita mig på att titta på hästen och avtryck. Var nån som sålde en sån där beg, men jag hann inte på den. Vore super att ha, förutom att jag funderat lite på om den i sig inte stjäl utrymme?
Det finns en massör/sadelutprovare i norrort som nylagt tagit hem en sån och som tillhandahåller den just för sånt här. Hon heter Maria och finns bland mina vänner på FB :)

Utöver det, har inte läst hela tråden ännu, så hade jag en sån häst som ändrar sig extremt mycket. Bland annat testade jag en luftstoppad vojlock/pad som var riktigt bra på att fördela trycket löpande. Den jag hade (som jag sålt nu) köpte jag från Parelli, finns begagnat att få tag på för någon tusenlapp. Kanske finns liknande i andra märken också. Den bygger en del dock, så man får ha en väl tilltagen sadel ovanpå. I början känns det som att man sitter väldigt högt över hästen, men det var en vanesak faktiskt.
 
Det finns en massör/sadelutprovare i norrort som nylagt tagit hem en sån och som tillhandahåller den just för sånt här. Hon heter Maria och finns bland mina vänner på FB :)

Utöver det, har inte läst hela tråden ännu, så hade jag en sån häst som ändrar sig extremt mycket. Bland annat testade jag en luftstoppad vojlock/pad som var riktigt bra på att fördela trycket löpande. Den jag hade (som jag sålt nu) köpte jag från Parelli, finns begagnat att få tag på för någon tusenlapp. Kanske finns liknande i andra märken också. Den bygger en del dock, så man får ha en väl tilltagen sadel ovanpå. I början känns det som att man sitter väldigt högt över hästen, men det var en vanesak faktiskt.
Här ett youtubeklipp
 
Hur sadeln ligger när hästen står på gången är av mindre betydelse - take it from me!!! ;)
Låter som om du borde prova min Jensen Spirit på damen.
 
Hur sadeln ligger när hästen står på gången är av mindre betydelse - take it from me!!! ;)
Låter som om du borde prova min Jensen Spirit på damen.

Fast den är fel tum =/ Men är inte de rejält raka i bommen?

Lutar åt att jag köper Wellingtonen tills vidare iaf. Hon jobbar ju glatt i den osv, så den borde funka tills vidare. Dessutom hamnar stöden rätt för mig trots 17" (sällsynt). Får väl köpa en gelpad att minska sitsen med så jag slipper vara som en smörklick på het potatis (man kan klämma ner typ två Alexar i den..)

Så jäkla dumt vädret sabbat att prova just hoppa i den bara.
 
Hur läser du av avtrycken efter sadeln? Vet ju att det inte är något man ska gå efter men det är ju ändå lite intressant. Sadeln jag har till min ser nämligen för ögat ut att ligga jättebra och nöjd pålle. Men blev förskräckt när jag såg avtrycken på mitt nyköpta schabrak med vit undersida :eek: Där det trycker är det renast och där det släpper är det smutsigt eller hur tänker man?
 
Hur läser du av avtrycken efter sadeln? Vet ju att det inte är något man ska gå efter men det är ju ändå lite intressant. Sadeln jag har till min ser nämligen för ögat ut att ligga jättebra och nöjd pålle. Men blev förskräckt när jag såg avtrycken på mitt nyköpta schabrak med vit undersida :eek: Där det trycker är det renast och där det släpper är det smutsigt eller hur tänker man?

Där det är rent/torrt är det högre tryck eller ligger still. Det är det svåra med avtryck, det är inte alltid som det ser ut
 
Apropå schabrakavtryck

Det här är en sadel som ligger med alldeles för hårt tryck fram (för smal), den ger inga skitiga avtryck fram

12829286_949915921771048_6923112665433099816_o.jpg



Det här är en sadel som ligger still fram (inte smutsigt/stövigt där) och inte är för trång, men är för rak så den ger punkttryck av bossorna bak (mörkare i avtrycket i bakkant). På mitten släpper den och därför ljust stövigt där. Att det är mörkt/inget stöv nedåt sidorna är för den ligger still, och att du har stöv i framkant är för att där rör sig bogbladet.
13072899_975704759192164_8866672754293743460_o.jpg


Den här ligger delvis med punkttryck bak, vilket även märks på att det är lite mörkare i slutet av avtrycken på slutet

13071867_974411975988109_3550012598003261065_o.jpg




Så, bara kolla på ett schabrak blir en gissningslek, men om man tittar på sadeln, känner under bossorna hela vägen osv på sadeln, kollar avtryck både på schabrak och även kollar på hästen så får man iaf en hyfsad avstämning av om sadel ligger såsom man trott/förväntat sig eller ej. Men ensamt är avtryck meningslösa. De beror även lite på hur man kan sadla. På min dam är det noll problem hamna bakom bogen och sadeln ligger där den ligger och glider varken fram eller bak. Sån tur har man inte på alla hästar - och det påverkar avtrycken
 
Det är därför det är så smidigt med en kaka trolldeg under sadeln :) Då ser man exakt hur sadeln ligger :)

Det var verkligen ett skitbra tips, ska prova det sen när jag dels googlat recept på trolldeg, och det är efter helgen. Jag tänker INTE rida träningar med trolldeg under sadeln - där går gränsen alltså ;)
 
Det var verkligen ett skitbra tips, ska prova det sen när jag dels googlat recept på trolldeg, och det är efter helgen. Jag tänker INTE rida träningar med trolldeg under sadeln - där går gränsen alltså ;)

Haha nej gör inte det :p Det är nog bäst att testa det hemma.
Mät gärna hur brett det är på bredaste stället och tejpa påsarna så att det inte kan åka ut för långt åt sidorna så får du bäst avtryck :)

Trolldeg
Dubbla satsen för att göra avtryck.
Häll 3 msk olja och 5 dl vatten i en kastrull och låt koka upp ordentligt.
Häll i 4 dl vetemjöl och 2 dl salt. Rör till en smidig deg.
Förvara i kylskåp i tättslutande burk/plastpåse så behåller den sin smidighet. Vill man ha lång hållbarhet så blanda i 2 msk alun ihop med mjölet. Degen håller några veckor i kylskåp även utan alun.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
3 980
Senast: Carraa
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 434
Senast: ylvalill
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 156
Senast: Emiro
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 345
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp