Ni med hästarna uta 12 h/dygn eller mer...

Har dom ute tio timmar... Men det kan bli problem i sommar, men det är ju bara att bgga vindskydd. Men vissa hästar går ju ute i dom vanliga hagarna på nätterna ju...
 
Bättre länk
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/BestallaWeb_dsm/download/PDF/3/DjurbestHast.pdf
Det står att definitionen av utegångs djur är:
"Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker"

Längre ner står det:
"Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.
Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats."
 
Japp, visst är jag medveten om det. Och 11.55 eller 11.45 som flertalet redan skrivit tycker jag låter bra ;) :angel:

Jag är numer så lyckligt lottad att jag har hästarna hemma, det är 22 steg till stallet och föranleder väder eller insekter att hästarna bör gå in, ja då får de gå in tidigare. Är de ute lite längre vintertid kan jag fodra en extra gång utomhus - men nog bryter jag mot lagen om det överskrider 12 h...
 
Jo precis, det är det jag menar, det är en IDIOTISK lag. Folk kommer endera ta in sina hästar tidigare, eller ljuga om utegångstiden. Och om man så ska vara superlaglig och bygger den förbaskade ligghallen, så vet alla som haft det att VINTERTID är hästarna tämligen ointresserade. Solsken, snöstorm, plusgrader eller 30 minus - inga hästar syns till i ligghallen. SOMMARTID däremot bär det är hett och insekter, då är det knökfullt i ligghallen. Men DÅ behövs ingen ligghall, för då finns det bete och är varmt. Jag har mycket svårt att förstå logiken, och är rätt övertygad om att SJV inte har någon erfarenhet alls av hästar på lösdrift.

Men nu är det alltså olagligt att ha sina hästar ute i en hage med skog, med fri tillgång på mat i 14 h dygn, men det är fullt lagligt att ha dem ute 11 h UTAN minsta träd i hagen och utan minsta höstrå. Underbart :mad:
 
Ja det är en sjuk vinkling på reglerna!
Hästar som t.ex. sommartid går ute i stekhettan utan någon som helst skugga, det är ok?? Men de får inte gå ute vintertid i skogshagar med fri tillgång på foder i mer än 12 timmar utan människobyggt skydd? Man förstår ju att de menar väl, men det är verkligen att börja i fel ände när man först vill se till att hästar inte är ute för MYCKET (under fel omständigheter som de ser det) istället för att se till att alla hästar faktiskt FÅR komma ut :mad:

Vi kommer i mitt nya stall bygga som vindskydd i vinterhagarna som de liksom kan gå in (vet inte hur stort det måste vara för att räknas som ligghall??) och första sommaren kommer vi behöva ha dessa hagar som sommarhagar också och då är det ju bara en fördel om "vindskydden" är klara redan till sommaren. Våra hästar har vi funderat på att eventuellt ha ute som absolut längst 13 timmar per dygn om vintern, men hur stort ska man behöva bygga vindskydds"huset" för att det ska räknas som vindskydd? :confused:
 
Det finns regler för storleken på "ligghall" i djurskyddsbestämmelserna. Kan dem dock inte i huvudet. (Det är LIGGHALL du ska ha, inte vindskydd, i praktiken blir dte rätt mkt samma sak dock). Men som sagt, det finns måttangivelser för ligghallar i djurskyddsbestämmelse, dvs hur mycket plats varje häst ska ha, sen får man ta det ggr hur många hästar man har..


vet förresten en som fick nedslag och underkänt på sin lösdrifgt med ligghall. Ligghallen har tre väggar. Det blåste in snö där när vinden låg på åt "fel" håll och så fick det ju inte vara *sucka*
 
Har dom ute tio timmar... Men det kan bli problem i sommar, men det är ju bara att bgga vindskydd. Men vissa hästar går ju ute i dom vanliga hagarna på nätterna ju...

På sommaren behöver du ingen ligghall... Fullständigt ologiskt, men på sommaren kan du ha dem ute dygnet runt utan ligghall. Det är den del av året då "betestillväxt inte sker" som du behöver ligghall.

Som sagt, fullständigt ologiskt..
 
Fjordan är ute ca 11 h dag(6-17), ibland 12, men aldrig mer och det är väl tur det då. :crazy:
Får väl vara ute 11h o 55 min som längst nudå. ;)
 
Håller med. Mina hästar går på lösdrift (shettisar) och de använder lösdriften på vintern - som toalett. Stona går in och kissar där, för det stänker ju iaf inte om man kissar i halmen :idea:

Men på sommaren är den mer intressant för dem, men som du skrev - då måste man ju inte använda denna. Och då är de ju på bete hur som helst.

Jag tycker att det är sjukt och undrar om de som bestämmer dessa regler och lagar har någon som helst koll på hur hästar funkar "på riktigt"?
Att det är helt okej att de får stå inne dygnet runt, eller att det inte regleras att de skall ha mat och vatten ute under de där 12 timmarna, det verkar absurt!
Det står väl, om jag inte minns fel, bara att de BÖR få vistas ute varje dag. Och, inget om kompisar heller väl?
Eller de stackare som får vara ute hela 4 timmar per dag i en liten pyttehage som de knappt kan vända sig i (nej jag menar inte sjukhagar) för att de inte skall rulla sig och "smutsa ner täcket". Hopplöst!

De borde kanske plugga in ett par poäng på hästars beteende. De som bestämmer menar jag.

Ta bara detta med kravet på ligghall för Russen på Lojsta! Hallå! Hur korkade får man bli? :confused:
 
Nej, tyvärr.. Du kan lagligen ha dem inne dygnet runt i en box som håller MINIMImått djurskyddsmässigt sett.

Eller så kan du ha dem ute dygnet runt, men då ska du ha ligghall och så vidare.

Eller ha dem ute hur kort/lång stund du vill per dag.

Till och med KOSSORNA har mer reglerat/lagstadgat än hästar, det finns i nuläget inget som hindrar att man har sin häst inne dygnet runt, året om.. Tyvärr =/
 
Hästen kan lika gärna stå inne dagtid för att gå ut på kvällen, eller som vanligt tvärtom.
 
Det var ju bra. Jag bar ofta mina ute nattetid om jag tränat den på dagen. Rider jag ett träningspass vid 10-11 tar det några timmar för dem att torka helt. De kan gå ut lagom till kvällsfodringen.
 

Liknande trådar

A
Hästhantering Undrar om någon vet vad som gäller ang. utevistelse, hur länge hästarna får gå på "bete". Alltså vara ute dygnet runt utan att ha...
Svar
7
· Visningar
1 486
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Har funderat lite, ska flytta min häst från lösdrift till stall om en månad mest pga att min häst inte kan gå på fri tillgång på...
Svar
5
· Visningar
1 203
Senast: CK
·
V
Ekonomi & Juridik igår knackade det på vår ytterdörr och det står två tjejer som presenterar sig som djurskydds inspektörer från länstyrelsen. det...
Svar
19
· Visningar
3 184
Senast: stjarnfrugt
·
Hästvård för att räknas som den inte vistas på lösdrift? En lösdriftshäst ska ju ha tillgång till ligghall och mat, alternativt att...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp