Bukefalos 28 år!

övergångsperiod eller hur fungerar hästar?

Seabaz

Trådstartare
Har funderat lite, ska flytta min häst från lösdrift till stall om en månad mest pga att min häst inte kan gå på fri tillgång på hösilage. Inte med de värdena på hösilaget i alla fall.

Hästen ska nu till stall och värdena där på hösilaget är ungefär lika mycket energi men kanske något mer protein. Dvs egentligen för bra också ;)

Men där kommer jag kunna styra matintaget bättre i alla fall.

Så min fråga är nu, jag gissar att min häst äter nu och har gjort sedan i höstas runt 10-18kg hösilage/dygn beroende på väder men jag gissar i genomsnitt då 12-13kg/dygn.

Enligt uträkning på det nya hösilaget han kommer äta i nya stallet, så skulle han klara sig på 8-9kg/dygn + lite tillskott av lucern och mineraler (0,8kg lucern och 60gram mineral/dygn)


Pållen kommer även på nya stället att ha fri tillgång på hösilage i hagen men dom kommer inte gå ute lika många timmar i den hagen. Kommer ut någon gång på morgonen och kommer in/flyttas till rasthage utan mat ca kl 15.30.
Så det är mellan 15.30 och typ 8.00 som jag kan reglera hans mat.


Men hur fungerar hästar, om han är van att äta 12kg ute under ett helt dygn och jag vill ha ner den givan till ca 8kg/dygn. Kommer hästen reagera på att det plötsligt blir väldigt mycket mindre mat eller ska man trappa ner under en period? (tänker främst på hur mycket jag ska ge honom under natten i boxen). Eller bör man ha ett nät med halm tex i boxen i början. Jag vet att hästen äter helst inte halm om han inte skulle vara jättehungrig. Det kan ju vara ett sätt att kolla hur han mår också? Om han äter eller inte.


Man ska ju inte förmänskliga hästar men det känns taskigt att bara ta bort 4kg som han är van att äta annars och har gjort under en lång period?
Eller är det ingen fara?
 
Sv: övergångsperiod eller hur fungerar hästar?

Är det ungefär samma TS också?

Jag tycker det låter ganska oklokt att ha fri tillgång i hagen för troligtvis kommer det vara så att han får i sig så pass stor mängd mat ute att han knappt kan få något inne och då kommer han äta ännu mer ute. En ond cirkel. Jag skulle i så fall då ha fri tillgång på halm inne om han nu äter det.

Jag tycker man ska ha fri tillgång eller begränsad att kombinera orsakar bara problem.
 
Sv: övergångsperiod eller hur fungerar hästar?

mmm jag håller med i det du skriver. förhoppningsvis nu kanske jag får ha min pålle i den hagen där det inte är fri tillgång :)

Men tänker nog ha ett fyllt hönät i boxen med halm i början för att han inte ska tjura ur... vill nog ha en liten övergångsperiod på ett par veckor när jag börjar trappa ner maten för han
 
Sv: övergångsperiod eller hur fungerar hästar?

Ja det är nog klokt för annars lär han bli mathysterisk. Är det din vackra vita som behöver bantas lite?
 
Sv: övergångsperiod eller hur fungerar hästar?

Hehe ja det är den vita som för närvarande inte är så vacker utan mest som en fläskig isbjörn... Men om 2v flyttar vi så då blir det ordning och reda med allt igen förhoppningsvis!

Men 2 år på lösdrift och som skogsmullehäst gör sitt... :)

P3057474.jpg
 
Sv: övergångsperiod eller hur fungerar hästar?

Min erfarenhet säger att det inte funkar så lätt.

Får de fri tillgång på dagen, men inte resten av dygnet, proppar de nästan i sig mer mat än om de har tillgång dygnet runt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 245
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 168
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp