Ni med hästarna uta 12 h/dygn eller mer...

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som har era hästar på stall nattetid men ute 12 h eller mer per dygn, vet ni att ni numera måste ha ligghall i hagen?

Ur senaste djurskyddsbestämmelserna:
"Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats"

Som definition på utegångsdjur anges: "Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker"
 
Regeln är bra ur ett perspektiv, men inte ur ett annat. Hästar mår bra av att vara ute och ett rejält vintertäcke skyddar tillräckligt, samt att hästarna har något att tugga på.

Det vore bättre med en regel som sa att hästar minst måste vara ute 4 h om dagen :)
 
Vi har också ute våra hästar 11 timmar o 45minuter ;)


/Ellinor
 
Senast ändrad av en moderator:
Som jag läst direktiven skall även "vanliga" hästar som är ute kanske åtta timmar/dag eller så ha ligghall om det är "dåligt väder"? :confused: Det KAN väl ändå inte stämma?
 
Som jag läst direktiven skall även "vanliga" hästar som är ute kanske åtta timmar/dag eller så ha ligghall om det är "dåligt väder"? Det KAN väl ändå inte stämma?

De BÖR ha ligghall, men de MÅSTE inte. De som är ute 12 h eller mer MÅSTE.

Så ingen anledning till oro =) Min går som sagt ute 11 h och 45 minuter nu om någon frågar, och "bör" då ha ligghall. Och jag tänker INTE skaffa ligghall åt dem. De använder den inte (jag har provat nämligen).
 
Jag tror ganska många hästar plötsligt är ute 11 h och 45 minuter nu ;) Visste inte det diskuterats förr, läser sällan på juridik, men ska läsa den tråden med.

Och som någon skrev - när kommer lagen om att de måste vara ute MINST X timmar per dygn? Den vill jag se snart.. det finns en MASSA regler för hur det ska vara OM de är ute, men ingenstans finns det något krav ATT de ska vara ute =/
 
Som vanligt, en skrivbordsprodukt!
Tanken är nog god, men koncekvenserna har man inte insett.

NÄR??? skall bestämmelser skrivas av folk med ordentlig kunskap och sunt förnuft?

LIA
 
Ja du, det kan man undra =/ Här skapar vi en regel som gör att folk endera bryter mot den, eller har sina hästar ute KORTARE tid :crazy: Och vet man någonting om hästar och utegångsdjur så vet man att ligghallen sällan används fina - om än kalla - vinterdagar. Min krakar stod hellre ute i snöstorm än i lösdriften när det var snöstorm (på den tiden jag hade lösdriftsförsök). Den var dock ruggigt populär när det var sommar, varmt och INSEKTER. Fast då behövs ingen ligghall *suckar*

Och jag har inte hittat en enda rad någonstans i djuskyddsbestämmelserna som säger något om MATEN ute. Så rent teoretiskt så kan man fota ut sina hästar 10/h dygn och ge dem 1 kg hö under den tiden.

Det som JAG tycker är viktigt (att alla hästar ska få vara ute minst X timmar per dygn, att de skall fodras med täta intervaller och helst alltid ha mat att tugga på osv) finns det inga regler om...
 
håller med men sen är ju frågan hur hårt de kommer att hålla på denna regel? Jag hoppas att den tillkommit för att komma åt de fall där hästen far illa.
T ex hästar som står i 5 gånger 5 meters hagar utan täcke, vindskydd eller foder mer än 12 timmar per dygn. Det finns tyvärr flera sådana exempel
 
Håller med den som skrev att det vore bättre med en lag om att de ska vara ute en viss tid! När ska folk sluta lägga mänskliga aspekter på hästarnas behov?
För ett par veckor sen såg jag en rubrik i nån tidning om att det borde finnas ett körkort för hästägare. Och vem ska då besluta vad som ska ingå i det? Idén är bra, det finns ett djurskyddsproblem som beror på bristande kunskap, men frågan är ju vart man drar gränsen. Risk för en massa måsten och förbud i stil med att "de kan inte vara ute om det är kallare än -5" och sånt...
Mina är för övrigt också ute 11 timmar och 45 minuter...
 
men sen är ju frågan hur hårt de kommer att hålla på denna regel?

Inte speciellt hårt tror jag. jag menar först måste någon ANMÄLA dig för att hästarna är ute för mycket utan ligghall. Sen måste djurskyddet ut, och om jag då har mina hästar ute säg 15 h/dygn kommer jag ju om jag kan lagen säga att de är ute 11 h 45 minuter. Kan jag inte lagen får jag ett påpekande om att ska de vara ute 15 h måste de ha ligghall, och då kommer jag ju sänka utetiden till 11 h 45 minuter, eller iaf SÄGA att jag gör det.

För att de ska få koll på hur hästarna är ute ska de ju endera åka förbi varje dag (till & från jobbet t ex) och inse att hästarna är ute för mycket, eller så måste de på annat sätt hålla koll.

Sen inbillar jag mig ju att de flesta inspektörer är hyfsat vettiga (även om inte alla är det, tyvärr).

Däremot, de som som dus äger har 10*10 metershage där hästarna står 12 h/dygn de ligger nog sämre till. IOfs med rätta om man frågar mig.. Finns en sådan hage som ligger precis intill en väg och jag har mer än en gång tyckt synd om dem när de stått i snöstorm och hängt utan mat. Iofs är det mer matbristen än snöstormen jag har synpunkter på då, men i de fallen åker ju många "icke hästmänniskor" förbi och de ylar ju om hästar går ute i regn..

Men jag tror inte lagen komemr tillämpas sådär jättehårt, men den är ändå från en god tanke som blev helt fel, och varför skapa en lag som inte följs varken av hästägare elelr inspektörer utan bara används för att komma åt de värsta, då kan man ju göra en lag som bara får fatt i dem t ex...

Och hur man än tolkar den förbaskade lagen så är det lagligt och tillåtet att ha hästen ute i en kal hage på 10*10 meter, utan minsta höstrå, 8 h dygn... DET anser jag är värre än att hästar går i skogshagar, med fri tillgång på mat men utan ligghall, 14 timmar per dygn..

Men det är jag det..
 
Tja, vi har hästarna ute 11 timmar och 55 minuter.

I ena hagen finns förvisso ett skjul som de kan gå in i, men där står de BARA varma sommardagar... :crazy:
Men det finns träd (som de inte heller står under) i hagarna och de har fri tillgång på hö.

// Anna
 
Tur att mina då bara går ute i 10-11 timmar :)

Sen kan man ju säga så här. Hästar som går ute mer än 12 timmar kommer då att få stå inne mer istället för att slippa den byggnadskostnaden. Kommer dessa då att må bättre om de får mer innetid istället :smirk: :confused:
 
En liten beskrivning av livet här:

Gammelhästarna har hage (olika stor beroende på årstid) och "liggjättebox" dygnet runt. I boxen finns vattenhinkar, saltsten och gnagpinnar. I hagen finns foder (fri tillgång) och fler insläpade gnagträd. I ett hörn har vi lagt ut en halmhög att användas som toalett.
Unghästarna har hage dagtid (12-14 timmar) och box nattid. I boxarna finns vatten, foder, saltsten och gnagpinnar och i hagen finns vatten, foder och gnagträd.

Mestadels går alla tillsammans i ena eller andra hagen under dagtid. Ofta även dygnet runt i "box-hagen".
Ingen har täcke (oklippta) och under 25 minus bekommer dom inte.

Hur gör dom nu, hästarna, när dom i viss utsträckning kan bestämma själva?
Uteboxen används ENDAST som toalett samt till att dricka vatten och slicka salt i. Ingen av gammelhästarna har någonsin (såvitt vi vet) legat där. Yngsta hästen har gjort det någon enstaka gång. Oavsett väder, är dom istället ute. Där ligger dom också, även i snön. Det blir förresten kul avtryck, när dom rullar i den. Gammelhästarna står mest och sover.
Dom flesta toalettbesök görs i hagarna. Halmhögen däremot, används som "ombytesmat".

UNDANTAG! Under sommaren vill dom in dagtid för att komma undan bromsar etc. Innan uteboxen, släppte jag ut körhästen ur hagen på hennes begäran. In i garaget for hon och tillbringade sedan förnöjt ett par timmar inklämd mellan bilar och redskap etc.

Sett ur hästarnas synvinkel, vore ett bromsskydd sommartid mycket mer välkommet än "ligghall".

LIA
 
Jodå, visst vet jag vad 'lagen' säger.. men jag tänker absolut inte följa den, och vill någon anmäla mig så 'tar jag det'.. den dagen :D!

Mina hästar är vana att vara ute 12 - 14 timmar på vintern med nästintill fri tillgång av hö, ibland blir det kanske bara 10 timmar.. men då är det STORM!!

Tjocka ulliga pälsar & mycket bra hull har de allihop, man kan tro att de är shettisar 'modell större'.. men de är Svenska Arabiska Fullblod :)
 
Om jag fattat saken rätt, så krävs ligghall endast när stall ej kan erbjudas till hästen. Vindskydd när stallet har färre platser än hästar, detta har våran kommun Miljö och hälsa givit som direktiv.

Hästar med tillgång till stall/stallplats räknas inte som utegångsdjur även om utegången är längre än 12 timmar.
 
Jag tror faktiskt inte det, eller så är det öppet för tolkning. Om djuren går ute dygnet runt så hade man inte angivit antal timmar i bestämmelserna, de har ju lagt till ett par rader i författningen om hästhållning.

Men kolla på http://www.jordbruksverket.se/, jag kan ha fel :)
 

Liknande trådar

A
Hästhantering Undrar om någon vet vad som gäller ang. utevistelse, hur länge hästarna får gå på "bete". Alltså vara ute dygnet runt utan att ha...
Svar
7
· Visningar
1 486
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Har funderat lite, ska flytta min häst från lösdrift till stall om en månad mest pga att min häst inte kan gå på fri tillgång på...
Svar
5
· Visningar
1 203
Senast: CK
·
V
Ekonomi & Juridik igår knackade det på vår ytterdörr och det står två tjejer som presenterar sig som djurskydds inspektörer från länstyrelsen. det...
Svar
19
· Visningar
3 184
Senast: stjarnfrugt
·
Hästvård för att räknas som den inte vistas på lösdrift? En lösdriftshäst ska ju ha tillgång till ligghall och mat, alternativt att...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp