Ni med hingstar

Lazio

Trådstartare
Ni som har hingstar, hur gör ni, låter ni dom gå ensamma i en hage eller går dom med andra hästar?
 
Min mini går med våra två frieservallacker! Har aldrig varit ett problem :D
 
mina går själv, dels för att jag får så många nya hela tiden, min egen gamla gillar inte andra hingstar o valacker(dock gick han med sällskap tills han var 3,5 år, men sen gick det inte längre)
Jag släppte ihop min 1 årshingst med vår nykastrerade 2 åring för ett par veckor sen...nu står 2 åringen på box med en flisa i ena bakknät pga en spark där...och skall opereras den 18:e...onödigt :crazy:, ändå var bägge hästarna oskodda och inte ovänner....
 
vi har 5 hingstar på gården och de går enligt förjande: Gammelhingsten (18 år ELIT-premierad) går tillsammans med ett sto året om och med stoflock på sommaren.
De två 5-åringarna som växt upp tillsammans går ihop i paddock och de två andra hingstarna går i varsin paddock. En skulle nog kunna gå i valackflock eller med en valack, han går på ridskola och är hur lugn och cool som helst.

/Malin
 
Jag anser att om man ska ha hingstar ihop i samma hage ska det vara från det de är små. Släpper aldrig ihop hingstar som börjar närma sig tvåårs strecket, och som inte känner varandra sedan tidigare. har de däremot gått tillsamman sedan de var ca 1 kan de göra det tills man ser att det inte funkar. Några klarar det upp till kanske fem års ålder. Tycker sedan att de blir lite för mycket hingst, med allt vad det innebär, då blir skaderisken för stor.
 
hos oss finns bara en . han går själv i stor hage
 
i vårat gamla stall fanns tre unghingstar.

dom gick i stor hage med vääääldigt högt trästaket med eltråd då.
 
Avelshingstarna har alltid fått gå med sina ston året om, unghingstarna går ihop från avvänjningen och så länge som det fungerar dem emellan! Ibland har det även gått att blanda lite åldrar (1 - 3) om de känner varandra innan, har bara varit tvungen att sära ut en 2-åring som en vårmorgon fullkomligt 'fick spelet' då de släpptes ut och jagade alla kompisarna nästan genom staketet :crazy:, han fick sen gå själv en vecka tills kastreringen genomförts :cool:!!!

Mvh/ :)Bia
 
Våran lillhingst kommer få stå inne på nätterna i vinter och bli ganska mycket hanterad. Dels för att han är så liten och klen och dels för att vi inte har någon att släppa honom med. Tanken var att han skulle gå på lösdrift med en massa andra unga grabbar, men så blir det inte. Småstona däremot går på våran egen lösdrift.
Sen har vi två äldre hingstar. Den ena går själv i en liten hade med rejält med staket och el. Den andra går också i en ganska liten hade men tillsammans med en shettisvalack.
 
Min går med två valacker, han är 3år själv och en av dom andra är 4år, så dom busar en hel del :D...sen den gammlapållen är polisen...han går i mellan när det bli föööör mycket bus :D :cool:
 
våran äldsta måste gå ensam för han mördar andra hästar tyvärr... :smirk:
men de två unghingstarna går fortfarande tillsammans.
 
Vi har bara en hingst nu. Han är två år och går med vår valack, det fungerar superbra. En bekant till mig har stuteri med närmare 20 (!) avelshingstar och under hösten/vintern går de tillsammans allihop tillsammans med unghingstarna och det har aldrig varit några problem.
 
Det stod en hingst i vårt stall förut och han gick ensam i en hingsthage med en kompis i hagen precis brevid :)
 
En har vi inte hemma så.. ;)

Den äldsta går själv sedan han skrämde slag på valacken. :(
Den mellersta går också själv men med valacken på andra sidan eltråden.

Funkar jättebra!

Tidigare så lekte valacken och mellanhingsten så mkt att det blev lite vanskligt när isen kom, och dessutom så hade dom som favoritlek att se vem som tuggade av den andra grimman först :crazy:
 
Min går själv i stor hage, men har kompisar i hagen bredvid. Det fungerar bra, och snart blir han valack och ska då gå i en hage med sin boxgranne (också valack).
 
travarhingsten jag hade gick ihop med mina ponny valacker. Inga problem förutom att det tog ett bra tag innan han insåg att shettisen inte ville bli betäckt... :banana: :banana:
 
Min går tillsammans med två valacker och det går hur bra som helst.
 
Min treåring går med 12 årig tuff vallack. Han ar väldigt hingstig men har blivit mycket bättre sedan han börjat gå med Gustav för han sätter honom på plats och uppfostrar, samt leker och umgås med honom.
 
Min 4-åring går med tre vallacker. Fungerar utmärkt än så länge fast det bara är tre meter mellan deras hage och stohagen. Min hingst är ledaren och han är en schysst sådan. Han är uppfödd i hingstflock med en äldre vallack som såg till att ungbusarna inte uppförde sig allt för odrägligt.
/Timo
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 666
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 362
Senast: Lea88
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Cs218
·
  • Artikel
Hästnyheter Årets russhingst på Lojsta hed är utsedd. Det är återigen Stinsen 734 som ska gå med flocken, samma hingst som i fjol.
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp