Ni med OKLIPPTA hästar

Sv: Ni med OKLIPPTA hästar

Min häst har ett täcke som är lite för tjockt just nu, ca 200 g. Men jag ska klippa henne imorgon eller i helgen, så då kommer det att passa bättre.

Ute har hon samma, med bara ett regntäcke över.

Har mina nakna! De verkar tycka det är jätteskönt!

MVH/

Josefine

De har inga täcken alls. (Förutom svetttäcke inne om någon blivit svettig)
Bekvämt för matte när de själva kan reglera tjockleken på "kläderna".
Hästar fluffar nämligen upp pälsen när det blir kallare, något som är hart när omöjligt med täcke på.
Att hästen varit utan täcke hela säsongen är dock nödvändigt för att det skall fungera eftersom de bygger päls beroende på hur mycket som behövs.

Ute: 200 grams om det blåser/regnar eller är under 0+
Hon skulle säkert klara sig med ett 100g men eftersom 200g täcket sitter MYCKET bättre har jag det istället!

Ingenting inne ännu.

Samma täcke inne/ute. Vintertäcke sen 1 vecka tillbaka. Hur många gram det är vet jag faktist inte, men det är ganska tjockt. Använder det redan nu då det är det enda som passar honom.

Ute: Shires Stormbreaker, 150 g. eller HorsePower Snow som jag tror att det kanske är 200 g i.

Inne: Fleecetäcke, ska ev. börja med thermo snart.

Mvh Huntress :)

300 gr vintertäcke inne och ute. Står i utebox, utanför Halmstad. frusen typ som knappt sätter vinterpäls.

Inget, ofodrat regntäcke vid regn/snö bara, spänner sig o fryser annars har jag märkt.
Svettäcke hem i transporten från träningarna.

Använder inget täcke pga den anledningen som nån skrev innan att de vänjer sig från början av hösten att reglera pälsen o värmen själva. Hade han vart klippt hade jag täckat från den dagen jag klippt.

Urban har ett horseware rambo insulator, 300g inne och ett tjockt bucas vintertäcke över ute.
Ville har ett insulator oxå, men det är bara teddyfodrat. sen har han ett shires typhoon? vintertäcke över ute. ska byta till ett 300g:s inne oxå nu i dagarna

Bara ett regntäcke ute, inget i stallet. Ska inte rida speciellt hårt i vinter så hon får gärna sätta lite päls. Däremot tycker hon INTE om regn...

Inget täcke inne, de går på lösdrift. Ute har de nu vid dåligt väder (regn och mycket blåst) 100 grams fodrade täcken. Har 300 grams täcken som de får ha när det blir riktigt kallt.

Med ett regntäcke helt utan fyllning så riskerar även en vinterpälsad häst att frysa då täcket plattar till pälsen som då inte fungerar som isolering, därför har jag fodrade täcken.

Jag har en varmblodstravare med rätt så mycket päls men som blir ryggöm om hon blir kall (vid nederbörd och mycket blåst) och ett tunnpälsat engelskt fullblod som inte har mycket fett på kroppen att isolera sig med.

Just nu ett regntäcke ute (B*rjes Himalaya). Inget innetäcke (bara om han är svettig).

naken för tillfället och får så vara tills det blir snö och riktigt kallt...
täckena kommer från h**ks både ute och inne...

Sweet skrev:
Jag har en varmblodstravare med rätt så mycket päls men som blir ryggöm om hon blir kall (vid nederbörd och mycket blåst) och ett tunnpälsat engelskt fullblod som inte har mycket fett på kroppen att isolera sig med.

Min varmblodstravare har samma problem, dessutom har han haft probelm med ryggmuskulaturen rygg/läng/kors efter att ha blivit riden ifel sadlar. Min ET har sagt att han ska ha täcke för att hålla sig varm. Anledningen till varför jag gjorde tråden är för att kolla vad andra har. Men då har jag inte för tjocka täcken på han iaf :p
Han har ett 100gr regntäcke nu med fleecetäcke under eller ett 200gr vintertäcke som han ävcen har inne.

han går antingen med 200 grams stalltäcke+ ofodrat regntäcke över, men mest nu när det blivit kallare ett Källquists Protector Outdorr ca 300 gram ute.

igår hade han dock sitt vintertäcke på 400gram som är jättetjockt med hals, fast tog bort halsen, då det var minusgrader och blåste riktigt ordentligt.

inne har han ingenting, det är ju ingen stalllokal byggt från början, utan en helt nybyggd liten verkstads/förvaringslokal med superisolering.
så har man alla dörrar (även de superisolerade) stängda så blir det uppåt en 15+ därinne och rätt fuktigt.
så nu innan vintern har vi halva breda stalldörren öppen helt eller på glänt och stallet blir ca 10 grader på natten och inte fuktigt, vilket är rätt lagom.

sen vädras stallet ut helt på dagen med vidöppna dörrar och korsdrag och det brukar nu när det är runt 0 ute bli runt 3-5 grader där inne, men värms upp jättefort så fort man själv eller hästarna är där inne.

så när jag tar in honom och det är 3-5 grader i stallet brukar han få ha 200 grams stalltäcke eller fleece på sig så går jag ner och tar av det lite senare : ).

han har mycket päls, men ingen ide att klippa för nu är han inte fräsch i ryggen än och rids mkt lätt, och när han fått sin nya sadel och är fräsch igen är det ju mitt i vintern och känns inte kul att klippa honom då.
klipper honom i mars innan pälsfällningen som han mår jättedåligt av och har problem i någon månad av. får inte sommarpäls förrän mitten av juni typ :S.

Queen är oklippt än så länge.
Hon har inne fleecetäcke och ute 200 gr med halvhals. Har börjat med det ute from igår, är kallgrader på dagarna nu + att det blåser så hemskt. Innan hade hon 100 gr´s hösttäcke ute.

Regntäcke vid snö/regn (nu på hösten) och vid -15 eller om det snöar mkt, vintertäcke. Vet inte utantill hur mkt foder det är i dom.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 866
Senast: Görel
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka