Sv: Ni med OKLIPPTA hästar
han går antingen med 200 grams stalltäcke+ ofodrat regntäcke över, men mest nu när det blivit kallare ett Källquists Protector Outdorr ca 300 gram ute.
igår hade han dock sitt vintertäcke på 400gram som är jättetjockt med hals, fast tog bort halsen, då det var minusgrader och blåste riktigt ordentligt.
inne har han ingenting, det är ju ingen stalllokal byggt från början, utan en helt nybyggd liten verkstads/förvaringslokal med superisolering.
så har man alla dörrar (även de superisolerade) stängda så blir det uppåt en 15+ därinne och rätt fuktigt.
så nu innan vintern har vi halva breda stalldörren öppen helt eller på glänt och stallet blir ca 10 grader på natten och inte fuktigt, vilket är rätt lagom.
sen vädras stallet ut helt på dagen med vidöppna dörrar och korsdrag och det brukar nu när det är runt 0 ute bli runt 3-5 grader där inne, men värms upp jättefort så fort man själv eller hästarna är där inne.
så när jag tar in honom och det är 3-5 grader i stallet brukar han få ha 200 grams stalltäcke eller fleece på sig så går jag ner och tar av det lite senare : ).
han har mycket päls, men ingen ide att klippa för nu är han inte fräsch i ryggen än och rids mkt lätt, och när han fått sin nya sadel och är fräsch igen är det ju mitt i vintern och känns inte kul att klippa honom då.
klipper honom i mars innan pälsfällningen som han mår jättedåligt av och har problem i någon månad av. får inte sommarpäls förrän mitten av juni typ :S.