Ni med OKLIPPTA hästar

Sv: Ni med OKLIPPTA hästar

Ute har de 100 g täcken på sig och inne combitäcke. Om det blir minusgrader under dagarna också kommer de att ha 200 grams täcken istället ute. Klipper nog inte mina i vinter...det blir nog inte så mycket ridning som jag skulle velat å då kan det likagärna vara med klippningen...

Inget täcke. Mina tre pållar går alldeles nakna! Nån gång ibland kan den stora ha ett ofodrat regntäcke om jag vet att han ska ridas på em och det ska regna hela dagen.
Om han ridits svettig får han ett ulltäcke några timmar.
Mina minishettisar har såna enorma pälsar så ett täcke därpå hade gjort att de svettats väldigt mkt.
Kan ju tillägga att min stora häst hatar täcken. Han visar tydligt hur sur och kinkig han blir när man lägger på täcke.

Inne: Inget
Ute: 100g regntäcke med halvhals vid regn/ risk för regn och allmänt busväder...

Ska börja ha utetäcke varje dag nu när det blir kallare.

Jag klippte Ville för ca 1½ månad sen, men han har blivit lite lurvig igen. så jag räknar honom som oklippt.. :) Han har ett stalltäcke med 250 gr fyllning, och ute har han ett regntäcke med 100 gre fyllning med halvhals, (över innetäcket) och idag har vi KALLT, kring 10 minus, var och kände under täckena å pålle han var så varm å go där under... :)
Han ska dock rakas snart igen, då kommer han att få ett stalltäcke med hals som har 375 gr fyllning, plus ett vintertäcke med 300 gr fyllning. Så jag hoppas han kommer att hålla sig varm.. :)

100 gr regntäcke vid dåligt väder, annars täcklöst både ute och inne. Använder bara täcke om det regnar. Vi har kall stall och öppna stalldörrar på natten, men hästarna står på bädd.

han har ett Shires - täcke, 250 gram både ute och inne. För några veckor sedan hade han ett fleecetäcke inne på nätterna men nu har det blivit så kallt så nu får han stå med samma täcke.

*lånar knapp*

Ni som har 300gr täcken på era hästar nu, vad har ni sen när det blir riktigt kallt??

Min häst har vintertäcke på sig inne och ute eftersom det inte ingår byta av täcke i vår stallhyra. Jag vet inte jur många gram det är. Det är ett tjockare täcke i alla fall. :smirk:

jag har i och för sig bara 250 gram men vill bara påpeka att när det blir riktigt kallt så har hästarna antagligen satt mer päls och då slänger man på ett ännu varmare täcke, själv får pållen ett 350 gram täcke när det blir svinkallt. Hööks har flera mellan 300-400 och Bucas har långt över 400 på några täcken. :D

Inga alls, dessutom har det ingen större betydelse hur många gram det är i täcket eftersom hästen har en komfortzon på ca. 20 grader så du behöver inte sätta på ett tjockare täcke för att temperaturen växlar.

Jag har ett PM på 19 sidor från Strömsholm om hästar och täcken som många av er behöver läsa. Mailas gärna om nån mot förmodan är intresserad av hur det där djuret under täcket fungerar.

"Hästar har en komfortzon som är ca 20 grader vid. Det gör att de inte är så känsliga för temperatursvängningar och att du inte måste ha en stor täckeskollektion.

För en klippt häst ersätter du pälsen med ett termotäcke. Täcket uppgift är främst att hålla hästen torr och dragfri. Hur känslig hästen är beror främst på hur mycket foder den får. Mer foder = klimattåligare vid kalla temperaturer."

Senast ändrad:

Nu är det -5 och hon har ett fleecefodrat regntäcke. Blir det kallare har hon ett vintertäcke med ca 300 gram fyllning. Vid kallare än -15 blir det nog stalltäcke + vintertäcket.

Inne: AlphaHorse ulltäcke
Ute: samma som ovan men ett ofodrat regntäcke i tilägg

Inga alls inte ens vid regn men när snöblaskena börjar komma så funderar jag på ett lite tjockare regntäcke kanske..de har bra vindskydd av träd och hall så jag vet inte riktigt...

Det är jag medveten om, syftet med tråden var bara att se vad folk täckar med. Jag måste ha täcke på min pga av hans ryggmuskulatur. Fick jag bestämma skulle han gå utan helt! ;)

Just nu har min häst ett fodrat regntäcke på sig då temperaturen ligger runt -10, är det varmare inget täcke alls om det inte blåser regnar eller snöar.

Inne har han inget täcke alls.

Senast ändrad:

förut hade han bara regntäcke vid dåligt väder
men nu har han:
Inne: Ulltäcke
Ute: regntäcke över ulltäcket

sen när det blir kallare så kommer han ha ett vintertäcke med 300g foder..

Och detsamma gäller mig.

Tänk vad skönt att slippa köpa, kånka och tvätta dessa täcken...

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 863
Senast: Görel
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
622
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls