Bukefalos 28 år!

Ni med småhundar

Sv: Ni med småhundar

Ja man är tvungen att var en hönsmamma:crazy:
Men mina små har inte mycket att komma med mot en stor, sen är dom så otroligt snälla båda två och tror att alla andra hundar är det oxå, så vid ett överfall tror jag inte nån av dem skulle på något sätt försvara sig heller.
 
Sv: Ni med småhundar

Jag har två småhundar som tror att dom är stora som rottisar..terriers..kaxiga som få:)
jag är inte livrädd men väldigt obervant ute på promenaden. Min gammeltik skulle inte ge sig i första taget om det skulle vara så att hon blir påhoppad men oftast så har ju en liten hund inte så stor chans mot en stor hund..oftast så om den stora hunden är riktigt aggresiv så hugger dom ju efter nacken..det är det som jag tycker är så hemskt! en liten hund då så kan det vara svårt att komma undan..

jag har också lyft upp min gammeltik och skyddat henne med min kroppshydd mot en rottishane som helt oproveserat attackerade oss. Först så hade jag inte tänkt att ta upp henne eftersom oftast så löser tiken "attacken" eller mötet själv, men nu såg jag på rottisens kroppsspråk att hans mål var att ta henne över nacken..det är den endaste gången som min tik blivit riktigt rädd. skrek av rädsla! ägarna till rottisen stod som ett par döda sillar och varken ropade eller gjorde något alls. I detta läget så vågade jag inte säga något till rottisen, tänkte att om jag börjar skrika på honom så blir det ännu värre...
tills sist så sprang ägarna fram( dom var 2 st) och fick tag på hunden. Men då lyckas han att slita sig igen! då blev jag förbannad och skrek på ägarna! då var måttet rågat..det slutade med att dom fick vira rottisens koppel runt en lyckstolpe för att han inte skulle slita sig igen..
så efter en sådan upplevelse kan man vara lite skakis...nu blev vi som tur var inte skadade någon av oss men det kunde ha gått riktigt illa eftersom han hoppade på mig och högg hela tiden..hua!!!
tyvärr polisanmälde jag inte, ångrar det grymt idag!
 
Sv: Ni med småhundar

Faktiskt inte alls.
Enda gången jag funderar på det är när man möter hundar som långt innan gör utfall, men jag går mer än gärna över på andra sidan gatan för att slippas mötas, oavsett storlek, oftast så tycker människor med små hundar att men de är så snälla och ska hälsa på allt o alla, och det giter jag inte med.

Han har däremot hamnat i två hundslagsmål, en gång med hans bästa vän, och en gång med en STOR blandning. Båda gångerna har han trott han skulle beskyddat mig/ jag har agerat fel. Jag har verkligen inte trott att han har haft det i sig. Han ger ett väldigt mesigt intryck, men när det gäller blir han en :devil:
Har en sheltie.
Annars så har förvånasvärt många accepterat honom rakt av. Kan ju tilläga att han är kasterad, men det är många som har blivit förvånad att deras hundar inte blir aggressiva- för det brukar de ju bli. (inte för att jag släpper fram honom till agressiva hundar var och varannan dag).

Han blev attackerad av en Schäfer när han var valp, så han är/ har vart ganska osäker på andra stora hundar, men har bara ignorerat dem.

Men på äldre dar så har han fått lite mer pondus, och märker att yngre hundar mer än gärna låter honom bestämma.
 
Sv: Ni med småhundar

Min gamla schäfer blev som valp attackerad av en border terrier.Vilket satt i väldigt länge.Det tog, vad som kändes som ,evigheter att få loss den.:mad:
Nu har vi schäfrar och en papillon . Hon älskar stora hundar men tyckte ,i alla fall som yngre,däremot att små hundar var ganska läskiga:crazy:

26967745.jpg
 
Sv: Ni med småhundar

Nej jag är inte orolig för det!

Visst kan man ha otur, men känns dumt att vara rädd så fort man går ut och rör sig på marker där det kan dyka upp andra hundar, ett onödigt orosmoment där det kanske 99% av gångerna inte händer något.

Skulle du vara rädd för att sätta en shettis med ett kallblod för den kan bli söndersparkad mycket lättare?

Sen visserligen är min lilla rätt stöddig och snabb på att försvara sig om det skulle bli en situation och jag själv agerar också väldigt snabbt i en situation där hundar ryker ihop och har alltid huvudet kallt vid akuta situationer.
Så jag litar på min och hundens egna reaktionsförmåga samtidigt som jag har tillit till andra hundägare.
 
Sv: Ni med småhundar

Under de åren jag hade min dvärgschnauzer träffade vi på en del lösa hundar, och det var alltid stora hundar. Den minsta var nog en springelspaniel.
Och givetvis hanhundar......vilket jag då märkte eftersom jag hade en hane, högt i rang. Lyckligtvis kaske jag ska säga, för antingen var löshundarna snälla allihop (utom den hanhundselaka spanieln) eller så hade de respekt för honom.
När den elaka jycken stod och vrålade över min hund, då var det inte så kul...Jag och jycken stod blick stilla och jag sa klart och tydligt åt spanieln vad jag skule göra med honom om han rörde min hund..(för att jag inte skulle göra några dumma rörelser som skulle sätta igång honom) Sedan hann en förskräckt matte fram och kopplade sin hund.
 
Sv: Ni med småhundar

Min gamla schäfer blev som valp attackerad av en border terrier.Vilket satt i väldigt länge.Det tog, vad som kändes som ,evigheter att få loss den.:mad:
Nu har vi schäfrar och en papillon . Hon älskar stora hundar men tyckte ,i alla fall som yngre,däremot att små hundar var ganska läskiga:crazy:

26967745.jpg

En sådan där raring blev rejält biten av en lös kelpie. Den attackerade utan förvarning och jycken blev svårt chockad och förstörd för livet avseende andra hundar -utom vår hund som han var kompis med sedan tidigare.

Samma kelpie hade några månader tidigare kommit farandes när vi stod med vår 6månadersvalp. Utan förvarning flög den på valpen och vände honom upp och ner och satte gapet över halsen på honom.
Lyckligtvis så var valpen bredvid våra fötter så vi vrålade allihop och hunden försvann som en rödbrun pil.
Lyckligtvis förstod inte valpen vad som hänt så han blev inte rädd.
 
Sv: Ni med småhundar

Delvis Kl

Är som du, inte ett dugg orolig. Jobbigt att behöva gå och oroa sig hela tiden. enda jag har varit orolig över, det är att min lilla Yda ska bli tagen av en stor fågel eller annat vilt.

Hon är med mig och föräldrarnas rottweiler på milslånga promenader och är även med mig på mina och hästens ridturer och promenader.

n1577893648_18830_4906.jpg


Men ni som oroar er, är det bara för lösa hundar som ni stöter på, som ni oroar er? Eller även när er lilla hund leker med en stor hund? Får den lilla inte leka med den stora?
 
Sv: Ni med småhundar

Min är också rädd för andra hundar, och det är småhundar som skrämmer honom! och då är han ändå en stor huskyblandis :)
Stora hundar är inga problem då han polar ihop med vår "dagis" husky om dagarna. men grannarnas små terrier, dom är riktigt läskiga, och valpar med!

det jag funderat över är att han har sjukt mycket jakt i sig, älskar att jaga katter, kaniner, fåglar, möss och sork. hästarna är också mycket intressanta djur! Han är alltså ingen lösspringande hund..
men just småhundar har han alltid bara kikat på lite fundersamt och sedan velat vända på klacken, och valpar tycker han är jätteotäcka. han har aldrig sett dom som byten.

och grannarna tycker ju självklart att deras småhundar ska få springa lösa, och visst det är väl okej, sålänge dom stannar på deras egen gård. dessa små brukar nämligen springa upp till oss, (det är ca 5 km från deras gård till våran) och upp till våran hunds gård där han vistas på dagarna och sedan stå och pipskälla helt hysteriskt. :confused: detta är dessutom jaktterrier!

jag är inte alls orolig över att min hund varken ska skada någon eller bli skadad. men jag respekterar alltid andra hundägare med hund som vi möter. och förväntar mig att dom gör likadant. men ibland får man vänligt förklara för någon att hundarna faktiskt inte behöver hälsa alltid då man stannar och pratar, vissa förstår och andra inte!
 
Sv: Ni med småhundar

Är inte särskild orolig för min lilla, men visst, man tänker väl på att hon är liten å inte har så mkt att sätta emot.

Men hemma har ja en stor Samojed på 27 kg och lilla Japanska Spetsen, 5,5 kg och de leker rätt så våldsamt med varandra, men de oroar mig inte direkt, den lilla kan vara rätt så hemsk så ibland förtjänar hon en smäll eller två av den stora.....:devil:
 
Sv: Ni med småhundar

*KL*

Det är lite speciellt med våra småhundar, kan också vara så att det är typiskt för en del mindre raser.

Jack Russel tiken är mycket kaxig mot små hundar. Hon är endast uppväxt med stora och "leker som en stor hund". Möter hon lika små raser som sig själv, får vi kontrollera henne mer än med en stor- då hon leker så tufft. Alla små raser uppskattar ju inte att "brottas" och naffsa så hårt som hon faktiskt kan göra. De stora unghundarna som vi har, sätter hon på plats utan att blinka. Hon är en tuff och hård ras, som klarar att vara mitt i leken.

Vår Pomeranian, total ignorerar andra småhundar, i alla fall om ingen annan av hundflocken är med. Han förälskar sig i stora tikar, något som bli jobbigt för den lilla spetsen eftersom de gärna kärleksfullt leker tillbaka med stora labbar och puffar. Han är inte "så hård", utan mer känslig än JRT:n. Han uppskattar sällan lek med andra utan håller sig nära oss vid möte med större hundar. När det gäller behandlingen från de andra större hundarna mot honom, får vi vara mycket bestämda så att det inte går överstyr i deras lek. Dock får han sina ryck ibland och ska springa med unghundarna och kontrollera dem. Det har slutat i att han ibland blivit översprungen. Han kan ju trots allt skada sig relativt enkelt. Så här gäller det att ha en god balans att uppfostra de större hundarna att helt enkelt vara "mer rädda" om Morris.

DSC_0218.jpg


DSC_0071.jpg


DSC_0214.jpg
 
Sv: Ni med småhundar

Jag är bara orolig för okända lösa hundar, men även kopplade då vi
t o m blivit "överfallna" av kopplade stora hundar som ägarna helt enkelt inte kan eller orkat kontrollera.
Mina papilloner får gärna umgås med alla sorts hundar stora som små, bara det är vettiga hundar som är hanterbara och vet hur man uppför sig.
Min mamma har både schäfer och jämthund och där går det alldeles utmärkt att umgås med.
Vi har även bekanta med borzoi, labradorer, collie och det fungerar hur bra som helst fast storleken är så olika
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 439
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 642
Senast: Tofs
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 689
Senast: machafuko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 415
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp