Ni som är lokförare

Csillag

Trådstartare
Kan ni berätta hur ert liv ser ut. Är det mycket oregelbundna arbetstider? Vad tjänar ni? Är arbetet ensamt? Är det mycket överliggningar, hur många/ vecka? Och en massa annat som kan vara bra att veta.

Jag har funderat lite på att bli lokförare just för att lönen verkar vara bra med tanke på utbildningens längd.

Vad krävs för att komma in på utbildningen? betyg, högskoleprov, arbetslivserfarenhet m.m.?
 
Sv: Ni som är lokförare

Blir klar i vår, så kan inte svara på alla frågor. Däremot har jag försökt luska ut en hel del på egen hand.

Oregelbundna tider och varannan helg är det väldigt svårt att komma ifrån. Finns vissa undantag, men nästan alla lokförare måste acceptera detta. Sen har de lite större bolagen ofta att man får välja lista - morgon, eftermiddag, kväll och så. Hos andra bolag får man ta de tider som ges.
Överliggningar varierar också. Jobbar du på Stockholmståg eller DSB Uppland sover du alltid hemma i din egen säng. Jobbar du på Green Cargo eller SJ har du i snitt 1-2 övernattningar i veckan. Jobbar du för vissa andra bolag som har upplägg jobba 7 dagar, ledig 7 dagar sover du borta hela den veckan.

De praktikerna som jag har kört har jag inte upplevt att det är särskilt ensamt. Om du kör persontåg har du alltid ombordare med dig som du hinner snacka med en del. Kör du gods finns det alltid kollegor att prata med på stationerna där du börjar eller byter av. Sen är det klart att det innebär att man jobbar själv och måste ta beslut själv. Men även där har du hjälp av driftledningen och tågklarerarna. Dock är det så att går en broms sönder på en av de sista vagnarna i ett godståg och det är mitt i natten, kolsvart och snö är det helt upp till dig att fixa problemet. Får du fel på loket du inte kan fixa själv kan det ta ganska många timmar innan hjälp kan anlända. Det tror jag att man mentalt måste vara förberedd på.

Värt att fundera på innan du söker är hur det står till med jobb. Det är absolut så att det kommer att bli brist, då det är många pensionsavgångar att vänta, och att utbildningarna haft ett långt glapp. Nu har det dock utbildats ganska många lokförare, så det kanske är så att marknaden är lite mättad för tillfället. Det är alltid svårt att säga hur det är, men jag är lite orolig inför min examen i vår, även om jag förstås tror att det kommer att lösa sig. Annars tror jag att det kommer att vara ett bra yrke med bra lön, och ett jobb som man inte tar med sig hem. Jag tror dessutom att det kommer att bli lite tråkigt och gå på rutin efter ett tag (precis som bilkörning) och då tror jag att man definitivt kommer att både vilja och orka träna sina hästar sen. Jag var lite orolig när jag började utbildningen att min dröm om gård skulle krasas pga alla överliggningar, men jag har kommit fram till att man klarar gård som ensamstående även med en övernattning i veckan om man planerar och fixar lite mekaniska lösningar såsom höautomater och så.

Lönen är bra och utbildningen kort. Jobbet skoj (men även tråkigt som jag skrev) och man får ta ansvar och det händer saker hela tiden. Jag tror det kommer bli sketabra! Sen är det ju inte helt lätt att komma in. Klarar man inte intagningsproven så är man körd tyvärr. Dessutom måste man vara frisk med fullt färgseende.

Mitt råd till dig är att kolla arbetsmarkanden så gott du kan och göra intagningstester. Det kommer dock inte att ordnas särskilt många utbildningar nu till våren, och även till hösten är det osäkert. Men kolla upp när du kan söka!
 
Sv: Ni som är lokförare

Allt beror på vilket företag du hamnar på. Hos oss är inga överliggningar men en del ojämna arbetstider. Vi har 3 olika scheman; 1 morgongrupp med tider mellan 3-ca 16 som senast, 1 blandgrupp där du jobbar allt från morgon, dag, kvällar och nätter, samt en kvällsgrupp. Slutlönen hos oss ligger på strax över 35 000 (efter 4 år) Dock har vi en del uppsägningar för tillfället och finns inte gott om jobb nere i skåne, trots att skolorna påstår det...
Inom gods är det mer överliggningar, gemensamt är de ojämna arbetstiderna.

Kommer man väl in på utbildningen så är den ganska lätt, men du ska ha gått gymnasium och sen är det intagningsprov. Att tänka på är att får du inte jobb efter utbildningen så blir det svårare att få jobb ju längre tid det tar.. Så ha i åtanke att du kanske kommer få flytta dit jobben finns, verkar som det just nu finns mer jobb norrut inom gods. Här i söder inom person ser det ganska trögt ut tyvärr :( Man är inte färdig förare efter skolan, det är företaget som ger dig sista biten i form av fordonsutb och examinerar. Eller ja, så var det iaf när jag gick ut, kan ha ändrats nu.

Kan ju tillägga, på mitt företag som är ett av de största är det inte många pensionsavgångar att vänta.. Tror SJ och Green cargo har äldsta medelåldern iom att deras gamla förare har stannat kvar för att inte bli av med sin tidiga pensionsålder, dom går ju när dom är 60. Jag har jobbat i snart 5 år, och kan ju ärligt säga att jag inte träffat många kollegor, varken inom mitt företag eller från dom andra som kör här nere, som är nära pension. När jag gick i skolan så påstod dom att det var så många som skulle pensioneras och att det skulle vara en sån otrolig brist på förare. Vi var ungefär hälften som fick jobb, men bara timanställningar och en hel del fick flytta för att få jobb.

Green cargo och Sj har något lägre löner än de andra företagen, tror slutlönen ligger på 28, men å andra sidan har dom lite mer olika körningar och sj har mkt snyggare uniform än vi ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som är lokförare

Man är inte färdig förare efter skolan, det är företaget som ger dig sista biten i form av fordonsutb och examinerar. Eller ja, så var det iaf när jag gick ut, kan ha ändrats nu.

Det stämmer bra det. Man lär sig allmänt om det stränga regelverk man måste kunna i skolan, och översiktligt om broms och fordon. Det mer specifika får man vid sin första anställning, då det finns så många fordonstyper och det räcker att kunna de man faktiskt ska köra. Första lönen man får är inte så kartig, men sen tar det inte så många år, oftast två, innan man är uppe på slutlön.

Här i Mjölby där jag plugga är skåningarna ganska nedslagna då det som sagt ser mörkt ut på jobbfronten i Skåne. Och fler neddragningar verkar vara att vänta :(
 
Sv: Ni som är lokförare

Ja det ser inte så ljust ut :( Mitt tips är att får man jobb, oavsett var i landet man får det, så ta det. Att vara helt färdig lokförare är verkligen att föredra även om man kanske får flytta och bo någon annanstans ett tag. Har man en gång jobbat som förare är det mkt lättare att få jobb, företagen anställer ju hellre än färdig förare som har lite erfarenhet än en som kommer direkt från skolan och inte jobbat något.
 
Sv: Ni som är lokförare

Sen ska man förbereda sig på personpåkörningar.. Alla förare kör inte på, men väldigt många. Snitt för en förare som jobbar längre tid kör på 2 personer under sin "karriär". Men det beror också vart du jobbar, på förra stället jag var så hade vi 8 påkörningar om året ett par år i rad. Vi var 16 förare....
Efter att jobbat ett par år blir man nästan lite avtrubbad, här nere är det en del påkörningar, och man reagerar inte riktigt på det. Det blir snarare "jaha, nu igen"
Att köra på djur är vardag, och tyvärr inget man kan påverka.

Men i övrigt är det ett toppenjobb, jag trivs super och skulle aldrig kunna tänka mig något annat. Kollegorna är bra, man blir ett sammansvetsat gäng även om det är ett stort företag. Och även folk från andra företag räknas som kollegor, vilket nog är ganska ovanligt.
Har för mig att det är en väldig stor del som stannar tills dom går i pension, så det är inte många som slutar för att byta karriär :)
 
Sv: Ni som är lokförare

Allt låter ju väldigt bra förutom att det är brist på jobb. Men det är det ju inom alla branscher tycker jag. Får se hur sugen jag är på att söka när det väl blir dags :)
 
Sv: Ni som är lokförare

De praktikerna som jag har kört har jag inte upplevt att det är särskilt ensamt. Om du kör persontåg har du alltid ombordare med dig som du hinner snacka med en del. Kör du gods finns det alltid kollegor att prata med på stationerna där du börjar eller byter av.

Och så har ni ju oss på fjärren. :p
 
Sv: Ni som är lokförare

Sen ska man förbereda sig på personpåkörningar.. Alla förare kör inte på, men väldigt många. Snitt för en förare som jobbar längre tid kör på 2 personer under sin "karriär". Men det beror också vart du jobbar, på förra stället jag var så hade vi 8 påkörningar om året ett par år i rad. Vi var 16 förare....
Efter att jobbat ett par år blir man nästan lite avtrubbad, här nere är det en del påkörningar, och man reagerar inte riktigt på det. Det blir snarare "jaha, nu igen"
Att köra på djur är vardag, och tyvärr inget man kan påverka.

Jag satt bara och väntade på att den biten också skulle komma (tyvärr).

Jag jobbar inte som lokförare utan som signaltekniker. Den som fixar så att tågen, förhoppningsvis, kan avgå i tid. Och det är lite samma mentalitet hos arbetsgivarna som får hand om personpåkörningar. De blir avtrubbade med tiden och går dit för att göra 'sitt jobb', that's it. Någon vecka hade vi 4st påkörningar varav en klarade sig. Men krisgrupper finns att tillgå om något sådant skulle ske.

Annars så verkar det vara ett bra jobb där man får komma ut och se sig lite om :)

Och givetvis vinka på oss signalare när ni dundrar förbi :D
 
Sv: Ni som är lokförare

Det är en av orsakerna till att jag valde buss istället för att köra tunneltåg. Det och att Veolia (som det var då) bara erbjöd timanställning eller deltid.

Nu är inte buss = ingen påkörd. Men risken är så oerhört mycket mindre OCH man har kortare stoppsträcka.
 
Sv: Ni som är lokförare

Vissa på fjärren kan vara väldigt roliga att prata med :D Ja, även driften när man ringer dom.
 
Sv: Ni som är lokförare

Bussen går att manöverera på ett annat sätt och har mycket kortare stoppsträcka. Olyckor kan alltid ske.

Inte lätt att få fast/tillsvidare idag när allting ska ut på räkning ständigt.
 
Sv: Ni som är lokförare

+ myzan
Det är detta som roligt med järnvägen, man blir ganska sammansvetsad med alla inom branschen :D


Bussen går att manöverera på ett annat sätt och har mycket kortare stoppsträcka. Olyckor kan alltid ske.
Om inte annat så är det nog lite vanligare att folk väljer att ta sitt liv framför tåget, det är ju sas ett ganska säkert kort om man vill dö...
 
Sv: Ni som är lokförare

Inte så säkert som folk tror...

Hur som helst, jo just de som faktiskt vill dö är färre (men inte frånvarande).
 
Sv: Ni som är lokförare

Bussen går att manöverera på ett annat sätt och har mycket kortare stoppsträcka. Olyckor kan alltid ske.

Inte lätt att få fast/tillsvidare idag när allting ska ut på räkning ständigt.

Man kan inte bete sig hur som helst eftersom det generellt är annan trafik runtomkring och så har man ju de som åker i bussen. Men man har ju iaf möjligheten.

Busstrafiken är också upphandlad och det är många bolag som bara erbjuder timanställning. Därför pendlar jag idag 10mil enkel resa.
 
Sv: Ni som är lokförare

Nej det förstår jag :( Samma gäller ju oavsett om det är buss eller tåg, det är fruktansvärt för föraren... Bussen känns nästan lite värre, iom att även passagerarna kan se... Från början ville regionstrafiken här att vi skulle ha glasdörrar in till hytten på de nya tågen så resenärerna kunde sitta och titta på när man körde... Tack o lov lyckades företaget sätta stopp för det, med argumentet att vi har rätt gott om påkörningar..
 
Sv: Ni som är lokförare

Åh fy att behöva ha folk som kikar över axeln på en! Vi har antingen täckt precis vid förarplatsen eller så hänger man upp sin jacka.

Ibland är det dock bra att folk ser, typ när man undviker att köra på dumma cyklister som sen ringer polisen. Då är det bra med vittnen...

Oj vad Off Topic det blev! Jag ska eg sova eftersom klockan ringer 0300 = virrpanna :p
 
Sv: Ni som är lokförare

Och så har ni ju oss på fjärren. :p

Lite OT :D Men en av mina första handledare var en sådan förare som inte var så populär hos fjärren...

En av de första turerna jag körde med honom så körde vi gamla DA-lok ner till hamnen i gbg, när vi växlat och lämnat containrarna och skulle köra hem igen så var vi 1½ timme tidiga. Vi hamnar på nästa driftplats, stopp i signal och han ringer fjärren igen. Börjar med "vafan är det stopp för?" Perfekta sättet att uttrycka sig på. Om man inte vill komma hem...
Fjärren släppte förbi ett annat tåg. Och sen ett annat tåg. Och min handledare blev surare och surare. Med jämna mellanrum ringde han fjärren och gapade.. Till slut, ½ h efter vår avgångstid så kommer ett diesellok med sth på 80 km i h som skulle till jkp, det vill säga hela vägen före oss, och får gå före. Min handledare ringer fjärren och är röd av ilska. Varpå tkl svarar med, "sorry men du är nu 30 min sen och har tappat din prioritering!" Vi fick vackert lunka på bakom detta tåget hela vägen, till slut kom vi hem, ungefär 1½ sent... När vi klev ut muttrade han: Om jag träffar nån i en kö, och jag vet att den är tågklarerare så ska jag knuffa ur den ur kön och tala om för den att han tappat sin prioritering.. Lärdom: Jävlas inte med fjärren... :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 655
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 388
Senast: Mois
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 728
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp