Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare ako
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 122
  • Visningar Visningar 11 102
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

KL.

Tackar för alla svar! Jag har preis bestämt mig för att fortsätta köra lite på den enkla linjen - fortsätta amma :), och hoppas på att L gör som Cilla Ws barn- tröttnar. Om han inte tröttnar och jag gör det (inte så elakt som det lät, men säg att det drar i väg över 2- årsdagen och jag känner att det får vara bra nu, eller att jag faktiskt inte får nätterna att fungera) får vi ta det då. Nu tänker jag införa morgon o ev kvällsamning men inte i sängen o inte så fort han verkar sugen under dan o se hur det funkar.

Angående välling som alt tycker jag inte det känns som det behövs, jag tror det är gos o mysmed bröstet (synd att annat gos o mys inte uppskattas lika mkt i den situationen- kramar har vi gott om här) eftersom om det är min sambo- hans pappa som nattar om honom om han vaknar o jag inte är i närheten så somnar han om på tre röda, för pappa har ju inga tuttar hur som helst.

Mabuse: Det där med amning o hur länge man vill amma o vad som passar är jätteindividuellt. Man får göra det som känns bäst för en. Jag trodde aldrig jag skulle amma så här pass länge från början, men man kan ändra sig, och de flesta ändrar sig på någon front i o med att man får barn. Jag personligen känner väl som så at bröst i första hand är för att mata barn med, i andra hand för annat, men det finns många som ser brösten som så stor del av sexualiteten etc att de aldrig blir bekväma med att amma. Skillnaden på mjölkproduktionen mellan när man ammar en liten bäbis o får mjölkstinna bröst på ett par timmar och när man ammar en ettåring som mest ammar för mysets skull är oxå ganska stor, så jag tycker inte det är något bekymmer. Man har lixom inte "amningsbröst" på samma sätt som när barnet ammar fullt.

Senast ändrad:
Sv: Ni som ammat efter ett års ålder, j´hur lång tid tog det för barnet att "glömma"?

Det beror på hur man suger. Men att slicka, klämma och suga lätt går jättebra, speciellt efter så lång tid. Så funkade jag (också) i alla fall. Jag har utmanat min sambo att faktiskt försöka få ut mjölk, han har inte nappat på idén men det kan ju ge en indikation på hur svårt det är att faktiskt få ut mjölk.

KL.

Tackar för alla svar! Jag har preis bestämt mig för att fortsätta köra lite på den enkla linjen - fortsätta amma :), och hoppas på att L gör som Cilla Ws barn- tröttnar. Om han inte tröttnar och jag gör det (inte så elakt som det lät, men säg att det drar i väg över 2- årsdagen och jag känner att det får vara bra nu, eller att jag faktiskt inte får nätterna att fungera) får vi ta det då. Nu tänker jag införa morgon o ev kvällsamning men inte i sängen o inte så fort han verkar sugen under dan o se hur det funkar.

Jag gjorde lite tvärtom när vi skulle sluta nattamma. Dagtid fick han då amma så mycket som han ville och några gånger till erbjöd jag honom när vi hade tid över. Så att snuttbehovet inte skulle vara så stort till natten.
Förklarade att brösten skulle sova på natten, precis som vi, och vakna på morgonen, precis som vi.

Det beror kanske på hur länge man ammar?

Mina bröst fixade inte att dela på sig ( haha ), fast dom kanske hade lärt sig om man ammat i mer än 6 månader ?

Ja, jag tycker att mjölkproduktionen har stabiliserat sig mycket mer efter att jag börjat delamma. Jag ammade ju dessutom två barn (födda med 13 månaders mellanrum) i över två år, varav några månader så gott som helamning (ingen fast föda intogs i större mängder än ett par skedar om dagen). Man kan ju tycka att jag då borde varit sprängfull hela tiden, eftersom jag var tvungen att ha så mycket mjölk, men det var inte heller några problem, tyckte jag.

Ja runt ett år tyckte jag det la sig.

Fast sexproblemet har aldrig varit ett problem för oss i alla fall. Jag menar jag ska leva med min partner i kanske 40 år till eller mer, nog kan han vara nöjd om han får suga på tuttarna resten av tiden? Nej, just det skulle aldrig få mig att sluta amma.

Ett tips till dig då ako, är att läsa på lite om olika metoder för att avvänja från nattaming (eller amning öht). Då har du liksom ett äss att plocka direkt ur rockärmen om du börjar känna att "jo, nu är det verkligen dags". De flesta barn slutar självmant amma på natten före två års ålder och före femårsåldern på dagtid. Själv hade jag aldrig trott att jag skulle amma i över tre år, varav två barn samtidigt i över två, det bara flöt på av bara farten och var smidigt. :p

Ett tips till dig då ako, är att läsa på lite om olika metoder för att avvänja från nattaming (eller amning öht). Då har du liksom ett äss att plocka direkt ur rockärmen om du börjar känna att "jo, nu är det verkligen dags". De flesta barn slutar självmant amma på natten före två års ålder och före femårsåldern på dagtid. Själv hade jag aldrig trott att jag skulle amma i över tre år, varav två barn samtidigt i över två, det bara flöt på av bara farten och var smidigt. :p

Ursäkta min okunnighet, jag har inte barn själv och mina bonusbarn hade lämnat amningsstadiet när dom kom in i mitt liv.

Finns det verkligen barn som ammas till dom är i femårsåldern? Jag tycker det verkar otroligt länge. Jag trodde att ettårsåldern var max men efter att ha läst här inne så förstår jag att det är fel.

Bara så att ingen uppfattar det som kritik, jag blev bara nyfiken när läste Pallas sista inlegg.:angel:

Ja runt ett år tyckte jag det la sig.

Fast sexproblemet har aldrig varit ett problem för oss i alla fall. Jag menar jag ska leva med min partner i kanske 40 år till eller mer, nog kan han vara nöjd om han får suga på tuttarna resten av tiden? Nej, just det skulle aldrig få mig att sluta amma.

Nu var det väl inte partnerns väl och ve jag tänkte på i första hand. ;)

Mannen är säkert nöjd oavsett, det skulle väl vara man själv som inte var det i så fall.

Ursäkta min okunnighet, jag har inte barn själv och mina bonusbarn hade lämnat amningsstadiet när dom kom in i mitt liv.

Finns det verkligen barn som ammas till dom är i femårsåldern? Jag tycker det verkar otroligt länge. Jag trodde att ettårsåldern var max men efter att ha läst här inne så förstår jag att det är fel.

Bara så att ingen uppfattar det som kritik, jag blev bara nyfiken när läste Pallas sista inlegg.:angel:

Självklart finns det barn som ammas som femåringar, och äldre än så (utan att vara med i dokumentärer på tv :p ).

WHOs rekommendationer är helamning (dvs enbart amning, inga smakportioner) i 6 månader och delamning i 2 år eller mer. Det gäller Sverige också, inte bara u-länder utan rent vatten.

Som sagt, WHO har inte särskilda rekommendationer för varje land, utan de gör allmänna rekommendationer som ska gälla överallt. Då blir det ju så att säga den lägsta nivån som får sätta ribban, dvs rekommendationerna skrivs så att de är giltiga även i de fattigaste länderna med sämst tillgång till sjukvård och sanitet.

Vill man veta vad som är lämpligt att göra i Sverige, med de omständigheter som råder här, så är det bättre att titta på svenska myndigheters rekommendationer. De är anpassade efter hur det är här, och behöver inte också vara giltiga för mammor i Burkina Faso. Där står mig veterligen ingenting om att man i Sverige, med svensk standard på sjukvård och sanitet, borde amma tills barnen är två.

Vilka skulle de hälsomässiga skälen vara, menar du?

Nej de försvenska rekommendationerna är helamning i 6 månader och delamning i minst 1 år.

Har inte tid för det här nu, återkommer om jag kommer ihåg ikväll.

Verkligen? Det är då ingenting man får höra på min MVC i alla fall. Vad skulle de medicinska skälen till det vara?

En avstickare bara för att du nämnde Burkina... En kille jag träffade där var 19 månader och han ammades fortfarande :) Han vägde lika mycket som min son som då var 7 månader eller nått sånt. (Då har vi ett rätt litet barn och hans jämnåriga vägde mer än så) Det är lite skillnad... (Men det förklarar kanske också varför de kan lyfta upp barnen genom att bara grabba tag i deras ena överarm...) Den mamman hade mycket god koll på hygien och de hade tillgång till rent vatten :) Jag drack också det vattnet direkt ur kranen utan att bli sjuk!

Låter pojken som hälsan själv ifall han som 19 månaders vägde lika mycket som din sjumånaders?

Eller menar du att afrikanska barn är mindre än svenska?

Det var han! Men det är klart att det är skillnad! De har inte samma tillgång till mat som vi har. Vi kan ju spekulera i om det faktiskt är våra barn som väger för mycket..? I samma ålder vägde nog vår son 3 kg mer...

Verkligen? Det är då ingenting man får höra på min MVC i alla fall. Vad skulle de medicinska skälen till det vara?

Jag blev lite intresserad och gjorde en snabb googling. Enligt Ny Medicin ansluter sig Socialstyrelsen till WHO:s rekommendationer 2003.

http://www.nymedicin.com/news/2003/12/07/Nya_rekommendationer_om_amning_med_brostmjolk.html

Jag reagerade särskilt på: "All ansträngning bör göras för att bibehålla att bröstmjölk ges även om modern eller barnet blir sjukt, t ex via pump eller annan metod." då jag av egen erfarenhet vet att medan "all ansträngning" pågår låter amningsfantasterna definitivt inte sådant som feber, blödande variga sår och mjölkstockning hindra att mamman ska "uppmuntras" att fortsätta amma. Detta måste ju betyda att sådana struntsaker som sexlivet verkligen inte kan tillåtas lägga hinder ivägen för amningen under ett år eller längre tid. (Syskon kan man ju producera ändå.)

Rönen är ju som gjorda för att knyta Mor&Barn till varandra i en symbios som få män (eller för all del kvinnor) torde vara mentalt kapabla att blanda in sig i.

De medicinska skälen verkar vara att bröstmjölk är tillräcklig näring under de första tolv månaderna - att av det dra slutsatsen att det är den enda acceptabla näringen, skulle jag säga är en smula förhastat.

Det var han! Men det är klart att det är skillnad! De har inte samma tillgång till mat som vi har. Vi kan ju spekulera i om det faktiskt är våra barn som väger för mycket..? I samma ålder vägde nog vår son 3 kg mer...

Är inte riktigt med på ditt resonemang, du menar alltså att du träffat ett barn i Burkina Faso som vid 19 månader vägde lika mycket som ditt barn vägde vid sju. Det barnet ammades, och du gissar att den låga vikten berodde på undernäring.

På basis av detta undernärda barn som ammades drar du slutsatsen att barn borde ammas längre? :confused:

Som jag har fattat det är den enda hälsoskillnaden mellan barn som ammas och barn som inte ammas alls i Sverige något förhöjd allergirisk hos de icke-ammade barnen. Men det räcker att delamma några månader för att den skillnaden ska försvinna.

Så skälen för helamning i sex månader är snarare att det är mysigt och praktiskt, som jag förstått det, inte medicinskt.

Är man hormonstyrd som jag så är samlivet inte detsamma utan ägglossningar, att dra ut på den tillvaron ännu mer genom flera års amning känns allt annat än lockande för mig personligen. För andra kan det naturligtvis vara annorlunda.

Som jag har fattat det är den enda hälsoskillnaden mellan barn som ammas och barn som inte ammas alls i Sverige något förhöjd allergirisk hos de icke-ammade barnen. Men det räcker att delamma några månader för att den skillnaden ska försvinna.

Så skälen för helamning i sex månader är snarare att det är mysigt och praktiskt, som jag förstått det, inte medicinskt.
.

Sverige är väl ett land där man (i genomsnitt) ammar rätt länge, om man jämför med övriga västvärlden? Eller? Jag vill minnas att jag såg en notis om att bara 50 % av mammorna på Nya Zealand ammade längre tid än en månad. Dessutom uppfattar jag vården här som väldigt pro-amning, till exempel bryr man sig om att ge även de minsta prematurerna bröstmjölk trots meck med att analysera näringsvärdet och blanda i tillsatser, vilket en läkare sagt till mig är extremt ovanligt/unikt internationellt sett.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 871
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Ja, ruriken beskriver ganska bra hur jag känner just nu. I lördags kom vi hem efter att ha varit på semester i sammanlagt en vecka... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 199
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur