H
hundtant
Jag jämför inte hus med barn, det var några exempel på val i livet och vilka risker man tar.Skillnaden är att hus enbart är en ekonomisk förlust.
Jag tycker inte det går att jämföra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag jämför inte hus med barn, det var några exempel på val i livet och vilka risker man tar.Skillnaden är att hus enbart är en ekonomisk förlust.
Jag tycker inte det går att jämföra.
Helt olika risker.Jag jämför inte hus med barn, det var några exempel på val i livet och vilka risker man tar.
Ja det är väl självklart. Men vad det handlar om är nyttan av att agera efter värstascenario när man gör ett val. Oavsett vad valet handlar om.Helt olika risker.
Men menar du verkligen att du inte förstår det exemplets funktion i resonemanget?Helt olika risker.
Själv kan jag aldrig tänka mig att min sorg och oro försvinner för min son, även med ett bra gruppboende/bra vårdare.Nu både arbetar jag på gruppboende samt har en lillebror med IF som bor på boende, så jag anser mig ha rätt bra koll på detta:
Till viss del ja, eftersom man inte längre behöver ha det konstanta ansvaret för sitt barn och man kan ha en mer "normal" relation. Givetvis har man kvar föräldraoro i varierande grad, men det tycks ju vissa ha även med friska barn.
Ja, jag formulerade mig slarvigt. Med Jag kan garantera dig att det inte finns någon som planerar barn som inte förstår risken med att få ett funktionshindrat barn menade jag att alla förstår att det finns en risk att få ett funktionshindrat barn. Inte att de fullt ut förstår hur det kommer påverka deras liv. Självklart kan ingen sätta sig in i det förrän de är där men medvetna om risken att det händer, det är de.
Man kan inte alltid utgå från värstascenariot när man gör sina val. Köper du hus vet du att risken är att du senare kan upptäcka defekter som gör att din ekonomi knäcks. Köper du häst vet du att den kan behöva avlivas efter något år i sjukhage så att du aldrig kom igång med träningen. Köper du bil vet du att den kan komma att kosta dig 50 000 i reparationer under första året. Beslutar du dig för att försöka få ett barn vet du att risken är att du kan få ett funktionshindrat barn. Men i alla de här fallen går du sannolikt vidare ändå, om du verkligen vill. Du tar risken men i de allra flesta fall händer det inte.
Ska man ordna sitt liv efter värstascenarion så blir ens tillvaro alldeles för begränsad.
Ja det är väl självklart. Men vad det handlar om är nyttan av att agera efter värstascenario när man gör ett val. Oavsett vad valet handlar om.
Till både Palermo och hundtant:Men menar du verkligen att du inte förstår det exemplets funktion i resonemanget?
Med tanke på att bortåt en kvinna i månaden mördas av en manlig partner i Sverige, borde ingen kvinna tillåta sig att bli förälskad i någon man, om vi ske följa @FarNahar s resonemang. För mig blir det orimligt. Som en sorts variant av ocd, där exakt allt blir för farligt eftersom det värsta alltid kan hända. Jag kanske halkar på en isfläck imorgon när jag går ut, och får svåra hjärnskador. Bäst att stanna inne.
Själv kan jag aldrig tänka mig att min sorg och oro försvinner för min son, även med ett bra gruppboende/bra vårdare.
Till både Palermo och hundtant:
Det handlar inte om värstascenariot för föräldern. Det handlar om barnen som kanske får en eller två föräldrar som inte kan eller vill eller har möjlighet att vara de föräldrar som barnet behöver. Jag har absolut nolltolerans för det, och vidhåller att personer som funderar på att bli föräldrar faktiskt tänker igenom vad det innebär i alla scenarion som kan ske. "Värstascenariot" här är att barnet inte blir älskat (i handling) och omhändertaget som sig bör, och att ni ens fokuserar på risken för föräldern visar för min del att fokus är fel i beslutstagandet och i idén om föräldraskap, så som jag ser det.
Min erfarenhet är att de flesta föräldrar till barn med funktionsnedsättningar med tiden lär sig att hantera sin oro. Men det kan ta tid. Du kanske inte är där än, i och med att du ju faktiskt varit i barnets liv relativt kort tid.Själv kan jag aldrig tänka mig att min sorg och oro försvinner för min son, även med ett bra gruppboende/bra vårdare.
Och jag tror att det du kräver av blivande föräldrar här är orimligt. Situationen är för svår att föreställa sig, inte minst för att den kan te sig på så oändligt många olika vis, eftersom skador och funktionshinder kan vara så väldigt olika. Även om vi begränsar oss till de riktigt svåra varianterna.Själv kan jag aldrig tänka mig att min sorg och oro försvinner för min son, även med ett bra gruppboende/bra vårdare.
Det handlar inte om värstascenariot för föräldern. Det handlar om barnen som kanske får en eller två föräldrar som inte kan eller vill eller har möjlighet att vara de föräldrar som barnet behöver. Jag har absolut nolltolerans för det, och vidhåller att personer som funderar på att bli föräldrar faktiskt tänker igenom vad det innebär i alla scenarion som kan ske. "Värstascenariot" här är att barnet inte blir älskat (i handling) och omhändertaget som sig bör, och att ni ens fokuserar på risken för föräldern visar för min del att fokus är fel i beslutstagandet och i idén om föräldraskap, så som jag ser det.
Själv kan jag aldrig tänka mig att min sorg och oro försvinner för min son, även med ett bra gruppboende/bra vårdare.
Och där är det centralt att vi som samhälle finns och kan ge det stöd som behövs och se till att barnet får möjlighet till ett bra liv, helt utan avgörande beroende till hur föräldrarna tacklar situationen.Jag har två barn, utan diagnoser. Jag kan inte påstå att jag var särskilt redo heller, man lär sig på vägen. Jag drabbades första gången av svår depression, särskilt efter förlossningen och anknytningen tog tid.
Det ÄR svårt att vara förälder, men också roligt. Jag kommer alltid oroa mig. Tänk om de blir sjuka, inte trivs med jobb, partner osv.
Det är bara andra saker som oroar mig.
Jag vidhåller nog att man måste se hur man vill ha det, och våga släppa även barn med diagnoser lite fritt (inom ramen för vad de klarar såklart men också våga utmana).
Jag tror också det är bra för båda vuxna barn och föräldrarna att inte bo ihop hela tiden, även barn med funktionsnedsättningar behöver träffa andra, känna sig självständiga och få den friheten det också innebär att bo själva.
Du kommer få lättare att hantera din oro kring barnet om du får vila upp dig och ha ett liv på sidan av. Samtidigt kanske du med distans kan se att barnet ändå har ett gott liv trots sina funktionsnedsättningar och på sitt eget sätt utifrån sina förutsättningar kan uppskata de delar av livet som erbjuds.Själv kan jag aldrig tänka mig att min sorg och oro försvinner för min son, även med ett bra gruppboende/bra vårdare.
Jag tänker att det kan utgöra en enorm lättnad när man kan få se att barnet kan ha och få ett gott liv utan att allt beror på de egna föräldrarnas förmåga och ork.Du kommer få lättare att hantera din oro kring barnet om du får vila upp dig och ha ett liv på sidan av. Samtidigt kanske du med distans kan se att barnet ändå har ett gott liv trots sina funktionsnedsättningar och på sitt eget sätt utifrån sina förutsättningar kan uppskata de delar av livet som erbjuds.
Min vikt ligger mer vid faktumet att orsaken till morden är övervägande vikten av föräldraskapet. Ånger behöver inte leda till mord, men mord, att kasta ut barnen (tex hbtq) etc visar på att inte alla som skaffar barn får det som de tänkt sig. Jag håller fast vid att det är sunt och riktigt att betänka allt detta under beslutstagandeprocessen.
Ditt andra stycke; menar du alltså att risken att ångra sitt föräldraskap är något en ska bara ta?
Någon enstaka Jehovas vittne, kanske?Okej. Och hur ser statistiken ut gällande föräldrar i Sverige som kastat ut sina barn på grund av att de är hbtq?
Någon enstaka Jehovas vittne, kanske?
Ja, vi är eniga. Jag skrev det mest för att peka på sällsyntheten. Jehovas vittnen är ju trots allt en minoritet, liksom hbtq-personer. Det kan inte bli många fall per decennium där det sammanfaller (plus att en del av barnen kommer att välja att dölja, och då inte kastas ut).Jo absolut kommer det alltid finnas enskilda exempel. Jag for mer efter ifall detta var en så stor statistiskt underbyggd faktor att den var värd sin plats i diskussionen.
Jag har en nära vän som ångrar att hon skaffade barn. Hon ångrar inte själva barnet i sig men att hon skaffade barn.Jag har träffat ett par som skaffade barn just för att de inte ville sitta ensamma som gamla. Förhållandet sprack strax efter förlossningen och pappan (som är den jag känner) har nästan ingen kontakt med barnet idag.
Jag har även jobbat ihop med en kvinna som berättade att om hon hade fått leva on sitt liv hade hon inte skaffat barn. Barnen i fråga är fullt friska individer.
Jag själv har ett barn som inte direkt var önskat och planerat utan bara blev. Nu är han det finaste jag har och mer älskad än jag kan uttrycka.
Men, både jag och hans far har kroniska psykiska sjukdomar med hög ärftlighet. Det går inte förhandla bort generna och sonen ligger i riskzonen för både det ena och det andra när han blir äldre.