Ni som är tränare

Q

Qyenn97

Ja, ni som är tränare, hur gick ni tillväga för att bli det? Måste man gå på hästgymnasium för att bli det? Vilken utbildning gick ni för att bli det etc?:)

Sv: Ni som är tränare

Jag är definitivt ingen tränare men jag vet att de som är A, B och C-tränare går sin utbildning på Strömsholm/Flyinge. Du kan läsa mer om kraven på Strömsholms hemsida.

Sedan finns det hur många tränare som helst som inte har utbildning, de har möjligtvis gått ngn ungdomskurs när de var yngre.

Aha okej, men jag är ute efter dom som HAR en utbildning till tränare.

Men har du läst det B_A_L skriver om C-B-A tränarutbildningen?

Att gå ett hästgymnasium och sedan inte vidareutbilad dig gör dig inte nödvändigtvis itll en tränare.
Att inte ha gått en enda utbildning men vara rukigt bra på att rida och utbilda kan räcka för att du ska kunna träna andra och deras hästar, men troligast inte nog om du vill få jobb som privattränare.
Vad som gäller som ridskolelärare vet jag inte. De har speciella regler om utbildning.

Ja, ni som är tränare, hur gick ni tillväga för att bli det? Måste man gå på hästgymnasium för att bli det? Vilken utbildning gick ni för att bli det etc?:)

Jag är både utbildad ridinstruktör och C-tränare i hoppning.

Ridinstruktörsutbildningen var 1½ år på distans, ett samarbete med AgroVäst och Ridskolan Strömsholm.
För att bli antagen fick vi genomgå ridprov där vi red ett dressyrprov för Traudi Björling, motsvarande ett LA program och sen skulle vi även hoppa en 1.10 bana. Det var ganska simpelt och hela utbildningen kändes sådär. Men jag var med i en av de första "kullarna" på distans så jag antar att den blivit bättre nu.

Tränarutbildningen gick jag på Flyinge. Behörighetskraven är att man rider lägst 1.30 hoppning på nationell nivå med goda resultat samt utbildat minst en häst upp till MSV klass. De är väldigt noga med att kolla folks uppgifter och en A eller B tränare måste även skriva under ens ansökan.
Tränarutbildningen kändes väldigt mycket mer seriös än ridinstruktörsutbildningen. Tyvärr är det många som inte verkar vilja utbilda sig, jag var intresserad av att gå B-tränar utbildningen med detta året men det blev ingen alls för det fanns knappt några som var intresserade. Tråkigt.

Senast ändrad:

Dom flesta tränare har nog ingen utbildning utan bara erfarenhet, vilket absolut inte behöver vara något dåligt, annars har dom som det är skrivit här ovanför gått tränarutbildningarna som anordnas lite då och då, men dom är inte gratis tror dom kostar ca 15000 att gå...

precis ett sånt svar jag behöver, tack så mycket:)

Vet inte, kanske någon gång lite längre fram att jag vill bli tränare, för jag tycker det är jätteskoj att lära ut, tror jag är ganska bra på det med:) Den gymnasielinjen jag går nu innefattar ledarskap och grupputveckling, kanske kommer lite till nytta iallafall?:angel: Och vill ju gärna arbeta med hästar i framtiden. Fast jag har ju inte riktigt tävlat 130 nationellt då jag tävlar ponny, har iofs utbildat ett flertal ungponnyer men kanske inte riktigt till MSV-nivå utan snarare LA i både dressyr och hopp. fast ska ju byta till häst snart så då kanske man kommer igång lite mer.

Vad kul, lycka till! :)
Det är bara att köra på. Det är bra att fler vill utbilda sig och allt fler klubbar börjar med nya regler nu och kräver att tränaren ska vara utbildad av Svenska Ridsportförbundet för att få ha träningar på klubbens anläggning. Bra tycker jag!

Ett tillägg till zlatans svar::)

En väg att gÅ:
Först måste du gå ULK/VULK I-III. För att få gå Rik-0.Genomgången rik-0 med godkända betyg är ett av antagningskraven till ridinstruktörsutbildningen. Efter ridinstruktörs utbildningen kan du läsa högre ridinstruktörs utbildning. alltså det bygger på att man går olika etapper.

Eller så söker du direkt till hippologen alltså högskola men den är ju svår att komma in på. Men då kan du bli RIDLÄRARE.

Eller så kan du gå Biträdande Ridinstruktör som är folkhögskolenivå.

Annars är den c-b-a tränar utbildningar som Z skrev:

Behörig att söka till auktoriserad C-tränare är den som:
 Tävlat med flertal placeringar och är väl etablerad på nivå motsvarande:
- Dressyr, hoppning och körning - Msv-klass
- Fälttävlan - CNC*
- Voltige - nationell klass
- Distans - genomförd 750 km tävling och ha dokumenterad ridkunskap tom LB i hoppning och dressyr,
- alternativt ha ett flertal elever med motsvarande meriter.
 Utbildat hästar till och med motsvarande nivå.
 Regelbundet deltagit/medverkat i träning för A- eller B-tränare.
 I övrigt bedömas som lämplig vid antagning.
 Har du annan utbildning som kan motsvara ovanstående kompetenskrav kan examinationsnämnden avgöra om denna kan godkännas.

Ansökan ska skrivas under av A- eller B-tränare som intygar uppgifterna.

Auktorisation
Sker efter godkänd skriftlig, muntlig och praktisk examination. Auktoriserade tränare publiceras genom Svenska Ridsportförbundets omsorg. C-tränarexamen krävs för att vara behörig att söka B- eller A-tränarutbildning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 330
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 517
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 301
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 358
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka