Precis det jag skrev och menade, fast med andra ord.Ja vist kan nan lägga på lager i framkallingen i mörkrummet, kollorera bilder men blir aldrig lika mycket redigering som med dataprogram.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Precis det jag skrev och menade, fast med andra ord.Ja vist kan nan lägga på lager i framkallingen i mörkrummet, kollorera bilder men blir aldrig lika mycket redigering som med dataprogram.
Det finns ju även andra gratisprogram och vissa kameror har ju med sig enklare redigeringaprogram när en köper - så om du inte vill gå all in på redigeringen kan det ju vara värt att börja med själva fotandet och något enklare program för att testa lite (jag blir förvirrad av typ program som Photoshop och Gimp för det finns så mycket att jobba med så det dödar lite intresset)Snygga bilder!
Är inne och kollar just nu och undrar, bör man köpa den billigare eller den dyrare av dessa? Kan någon på nybörjar-språk förklara skillnaden
Visa bifogad fil 21439
Så gör vi också, men det är så mycket svårare att hitta något när det gäller Sony (dels pga liten marknad ich dels för att dom ändrar fattning mellan olika modellerJag är en snåljåp så köper allt begagnat och har man en kamera av ett stort märke kan man göra riktiga fynd på loppis osv.
Tack för taggen KillaJag skulle kolla lite på moderskeppet @Singoalla - där finns det en hel del och de brukar ha olika teman varje månad som är gratis
I övrigt sällar jag mig till kören som säger öva och ta mängder med bilder!
Tror att kanske @Paddington har en hel del bra tips också![]()
har alltid tyckt att det är roligt att fota, men jag är inte särskilt bra på det och har då också ledsnat eftersom resultaten inte blir som jag vill. Nu har jag dock börjat fundera på om jag ska göra någonting av detta intresse, så jag har lite frågor till er som är duktiga.
- Vad skulle ni rekommendera för kamera till en nybörjare? Jag klarar mig helst undan något alldeles för stort och klumpigt om möjligt, till en början.
- Vad tyckte ni var svårast i början, och hur kom ni vidare?
- Tror ni man får utdelning av en fotokurs, eller är det bättre att bara läsa på lite tips på nätet och sedan testa sig fram?
- Några goda råd på vägen?
Ni får gärna dela med er av era foton om ni vill![]()
Nyfiken newbie: vad menas med "instegskamera"?![]()
Tack för taggen Killa, men tycker du har två väldigt bra tips med både moderskeppet och att öva, öva och åter öva
Egentligen tror jag inte att kameran spelar någon större roll till en början, det finns otroligt bra kompaktkameror idag och även systemkamerornas instegs/entusiastkameror är väldigt bra. Det finns ju många fotografer som även tar fantastiska bilder med mobilen idagDet är nog mer vad som känns bäst för dig och vad du vill fota för motiv som styr valet av kamera mer - behöver du någon som kan ta många bilder per/sek, ska du fota gatufoto så du behöver en kamera som du kan då upp snabbt och som är smidig eller är det att du vill fota allt från långsträckta landskap till närbilder på fåglar så du behöver kunna komplettera med flera olika zoom-objektiv.
Min första kamera var en instegssystemkamera som jag växte ur efter mindre än ett år, men jag tenderar till att gå in 100% i allt jag gör. Och jag övade, övade och övade, läste fototidningar och fortsatte öva. Det som fick det att lossna för mig var att gå en fotokurs för att förstå hur ISO, bländare och slutartid hänger ihop och hur man fångar el fryser bilder och därefter fotar jag i stort sett bara med manuella inställningar för att kunna styra bilden direkt i kameran.
Så fototidningar, moderskeppet, fotokurs och titta på mycket bilder! Vad tilltalar dig hos andras bilder, vad har de gjort - kolla på kompositionen, något som kan "försämra" en bra bild är att man har något i sökaren som stör, exempelvis en lyktstolpe på fel ställe etc.
Slutligen så lägger jag nog max 20-30 sekunder på redigering i Lightroom, mest för att ge dem en liten "puff".
Visa bifogad fil 21476
Åhh tacks å jättemycket Singoalla, vad glad jag blirFin bild!Har tittat lite på Moderskeppet faktiskt, verkar väldigt bra!