Ni som ger gurkmeja?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare soffii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 490
S

soffii

Jag har börjat ge gurkmeja åt min nuvarande foderhäst (budjonny sto på 19 år) för ledernas skull då det knakar ganska mycket i dem + att hon är lite stel i etta bakbenet p.g.a. en skada hon haft förra vintern. Hon har bara fått det 4 dagar ännu, 1 msk per dag, så jag undrar hur länge det kan ta innnan man får se resultat? Har hört att man måste ge det en tid innan man märker förbättring.
Och så undrar jag en till sak, man skall ju bara ge det ca 1 månad och därefter uppehåll, hur långt uppehåll är lämpligt att hålla då?

Sv: Ni som ger gurkmeja?

kan man beställa det nånstans på internet? :)

kan man beställa det nånstans på internet? :)

Jag beställde det via en kiosk dör dom lagar hamburgare här i byn, de använder inte själv men var snälla och tog hem. :) Ser ut som ett mjölkpaket det jag fick, ett kilo gurkmeja. Skulle inte ha vetat av det själv men en bekant ger sina hästar gurkmeja, och hon tipsade mig att prata med dom som äger kiosken.
Ingen som kan svara på mina frågor?

Jag har börjat ge gurkmeja åt min nuvarande foderhäst (budjonny sto på 19 år) för ledernas skull då det knakar ganska mycket i dem + att hon är lite stel i etta bakbenet p.g.a. en skada hon haft förra vintern. Hon har bara fått det 4 dagar ännu, 1 msk per dag, så jag undrar hur länge det kan ta innnan man får se resultat? Har hört att man måste ge det en tid innan man märker förbättring.
Och så undrar jag en till sak, man skall ju bara ge det ca 1 månad och därefter uppehåll, hur långt uppehåll är lämpligt att hålla då?

Hej!
Gav min 24åring gurkmeja i 2-3månader, 2msk per dag men märkte ingen skillnad. Hans bakben knakade ändå.

Jag köpte gurkmejan på martin ohlsson, 1 kilo i en mjölkpaket liknande förpackning så det är nog därifrån kiosken har köpt.

Hej!
Gav min 24åring gurkmeja i 2-3månader, 2msk per dag men märkte ingen skillnad. Hans bakben knakade ändå.

Jag köpte gurkmejan på martin ohlsson, 1 kilo i en mjölkpaket liknande förpackning så det är nog därifrån kiosken har köpt.

Okej.. ;s Nå jag skall prova och se nu om det hjälper, annars får jag väl börja ge något annat.

http://borgebykryddgard.jetshop.se/
har inte köpt ngt därifrån ännu...

I stallet har vi örter därifrån, bl.a gurkmeja, hagtorn och valeriana. Just gurkmejan kostar ju väldigt lite om man jämför andra örter :)

Kommer att beställa därifrån efter jul, när plånkan inte ekar tom... :smirk: Vill ev. ha något välgörande till min arabkilles ben och till tösas stoiga humör :angel:

Mvh Tessan

Såhär har jag gjort: Börjat med 1 msk, det brukar ta ca 1-2 veckor innan jag märkt av reaktion och det brukar börja med att det luktar apa i boxen, stark doft av ammoniak. En del hästar har luktat illa på hela kroppen, som kattpiss ungefär. Sedan har jag ökar upp till 2 msk och kört på det tills alla dofter är borta + ca 2 veckor. Därefter 1 msk som underhållskur under vintern. Min har blivit smidigare i sina bakben och varit lättare att sko bl.a

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 262
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Min häst kommer förmodligen att byta ställe nu, från uppstallning till lösdrift. Jag funderar på hur jag ska göra med maten på...
Svar
18
· Visningar
1 977
T
Foder & Strö Har setat och läst om lite olika foder och tillverkare, bla mustangs olika fodersorter. doddson & hornell(stavning?) och krafts foder... 2
Svar
20
· Visningar
2 101
Senast: Tequilasun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025