Ni som har byggt stall......

Sanette

Trådstartare
Vi har tänkt att bygga ett stall för 4-5 hästar med sadelkammare, spolspilta och ett foderutrymme. Skulle behöva lite tips och idéer vad man behöver tänka på m m. Vad skulle ni uppskatta att ett sådant stall kostar? Har inte tänkt mig något jättelyxigt utan ett ganska ordinärt och praktiskt stall.
Mycket tacksam för svar!:bow:

Sv: Ni som har byggt stall......

Jag har byggt ett stall på 8x13m men har bara satt in två boxar tillsvidare, Byggt i lecablock putsat utvändigt .Höloft över hela ,sadelkammare på ca 4x4 ca pris runt 300 tusen inkl egen arbetsinsats.

Jag har byggt ett stall på 8x13m men har bara satt in två boxar tillsvidare, Byggt i lecablock putsat utvändigt .Höloft över hela ,sadelkammare på ca 4x4 ca pris runt 300 tusen inkl egen arbetsinsats.

Har ni byggt allt själv då eller har ni haft någon som ni betalt?

Har du någon bild invändigt och utvändigt på ditt stall?

Tänk på att inte bygga för smått, vi byggde med två boxar på 9 kvadrat och två på tio. Känns på gränsen till för litet. Hö tar massor av plats, efter ett år byggde vi till en hölada för att slippa först slänga upp på loftet och sen slänga ner. Nu kör "vår" bonde in 6 storbalar åt gången med hjullastare, funkar kanon. Strö tar också massor av plats. Vi lyxade till det med rejäl spolspilta och varm sadelkammare med toalett, skönt! Jag tror vårt också är ca 8 x 13, är det standardmått för fyra boxar och utrymme?;)

Tänk på att inte bygga för smått, vi byggde med två boxar på 9 kvadrat och två på tio. Känns på gränsen till för litet. Hö tar massor av plats, efter ett år byggde vi till en hölada för att slippa först slänga upp på loftet och sen slänga ner. Nu kör "vår" bonde in 6 storbalar åt gången med hjullastare, funkar kanon. Strö tar också massor av plats. Vi lyxade till det med rejäl spolspilta och varm sadelkammare med toalett, skönt! Jag tror vårt också är ca 8 x 13, är det standardmått för fyra boxar och utrymme?;)

wow vilken lyx toa i stallet. Detta stallet kan inte varit helt billigt:angel:

Jag har precis byggt skalet på mitt nya stall i leca med puts. Måtten är 9 x 11m på insidan. Här blir 4 boxar, 2 med måtten 4x3m samt 2 med måtten 3,5x3m, en spolspilta/uppbindningsplats på 3x3m samt en murad sadelkammare och ett egendesignat "foderskåp" på ca 4x3m. Jag har 3m i takhöjd. Jag anlitade en lokal byggkille som har gjort jobbet tillsammans med polska murare. Skalet + platta + sadelkammare + arbete kostade 400 000:-. Boxarna ligger på så sätt att jag kan göra en ponnybox (2.60 x 2.80m) i stallgångens bortre del om jag vill senare på så sätt får jag in fem boxar på denna lilla ytan. Vecka 9 kommer inredningen från Ri--ox. Jag valde deras exlusiva för jag ville ha välvda boxar. Detta var faktiskt inte dyrare än vad många andra tar för standard boxar. Tror det kommer bli superbra, tänkte måla i allmogegrönt och gräddvitt till sommaren. Längtar tills jag kan få in hästarna.

Glömde skriva att jag har hö och halm i det gamla stallet som ligger precis sidan om det nya. Jag har alltså inget loft.

Vårt stall blir klart i slutet av vecka 7, vi väntar bara på boxgrindarna nu.
Vi rev ut inredningen i ett f d kostall, grävde ur så att vi fick tillräckligt högt till taket, samt gjöt nytt betonggolv. Det var en firma som gjorde detta, och vi betalade 82 000 inklusive moms.

En annan firma har nu murat upp fem boxar i betonghålsten, samt byggt en isolerad sadelkammare. Vi ska ha vattenhinkar och fylla på med slang som går från sadelkammaren. Spolplats har vi möjlighet till utanför stallet, och fodret kan vi förvara på logen som ligger i vinkel med stallet.
Kostnad 150 000 inklusive moms, för arbete och allt material (även ny el i hela stallet)

Boxgrindarna, fem stycken, är galvade och kostar tillsammans 39 000 kronor. Dyrt, men det är fantastiskt fina.

Såhär ser stallet ut just nu:
http://pg.photos.yahoo.com/ph/latex...=&.done=http://photos.yahoo.com/ph//my_photos

Tänk på att om du bygger till fler än fyra hästar måste du ha ett förprövningsbeslut från Länsstyrelsen. Alla hästplatser på gården räknas, så om du har ett gammalt stall räknas även de boxarna in.
Vi har två uteboxar sedan tidigare, och utan förprövning hade vi bara kunnat bygga två inneboxar.

Immer

Senast ändrad:
Senast ändrad:

Vet inte om du var ironisk, men flickornas ponnyer har stått på ett par ställen där det i bästa fall har funnits ett iskallt utedass, så för mig känns det lyxigt att ha en fin, varm toa i stallet:)

men har ni inte stallet hemma då?? Känns ju ganska onödigt med toa i stallet när man kan gå 10m till huset.... :p

Slipper få in skitiga barn... Nä, men vi har ju även ett par inackorderingar.

Hejsan

Jag och min man började bygga vårt stall i maj förra året. Vi har gjort allt arbete själva. Det vill säga en platta i betong på 112 kvadratmeter. Stommar och väggar i trä, samt boxstolpar i järn. Tre boxplatser blev det. Jag har själv endast en häst, men lånar ut till kompisar. Boxarna är på 12 kvadrat styck. Inget märkvärdigt. Gjorde eget galler mellan och målade. Sadelkammare med vatten blev det också. En stor stallgång där två hästar kan stå obehindrat. Delade av en del av hela byggnaden till hö och strö. Jag kör med balar om 25 kg styck. Det är gott om plats och högt i tak. Enligt djurskyddsinspektören skall det helst vara full takhöjd. På mitten har jag 5 meter till nock. Plåttak utvändigt med droppskydd för ev kondens, och innertak i trä. Fortfarande saknas färg, eftersom hösten kom lite fortare än vad vi hann med. Boxarna kan öppnas direkt ut i hagen, med delade boxdörrar. Köpt virket av ett privat sågverk. Gödsel kör vi upp på en vagn för vidare transport så att vi slapp göra en gödselplatta. (För naturens skull enligt inspektören.)
Totalt i runda slängar har vi kanske lagt ut 80 000 kronor. Då har vi gjort ALLT jobb själva.

Mitt stall är under byggnad nu. Det är ett bruksbalken, www.bruksbalken.se ,med 3 stora boxar och spolspilta,foderkammare och sadelkammare. Stallet är isolera. Finns även en ganska stor förrådsdel som är oisolerat.
Såhär kommer det se ut:
http://www.bruksbalken.se/images/Burnett/Exterior.gif
http://www.bruksbalken.se/images/MagnusG/Stallgang.gif

Allt inkl. så kommer det gå på lite över 500.000kr.

Ja, bruksbalken har vi också funderat på. Jag har begärt offert på det. Valde du till förråds delen? Och hur stora boxar valde du?

sambon och jag :angel: :angel: funderade oxå på att bygga stall här hemma, men då funderde jag lite på ett flyttbart stall eller conteiner stall
finns det någon som har ett sådant:confused:

sorry KL

Ja det gjorde jag, och valde även väggar på förrådet (standard är skärmtak..). Ville egt ha 4x4 boxar men det gick inte pga det blev för brett, så det fick bli 3x4.

Om jag inte minns helt fel så gick själva stallet på 278.000+mva. Plattan kostade 100.000. resten är arbetskostnader.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 664
Senast: WildHorse
·
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 465
Senast: lilsan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10