Ni som har byggt stall......

Sv: Ni som har byggt stall......

Ja det gjorde jag, och valde även väggar på förrådet (standard är skärmtak..). Ville egt ha 4x4 boxar men det gick inte pga det blev för brett, så det fick bli 3x4.

Om jag inte minns helt fel så gick själva stallet på 278.000+mva. Plattan kostade 100.000. resten är arbetskostnader.

Okej! Vad jag har förstått så är deras stallar mycket populära! Gör bruksbalken allt jobbet eller kan man göra det själv för att komma ner i pris? Hur stort förråds utrymme valde du till och vad kostade det extra med väggar runt hela?

Vet inte om du var ironisk, men flickornas ponnyer har stått på ett par ställen där det i bästa fall har funnits ett iskallt utedass, så för mig känns det lyxigt att ha en fin, varm toa i stallet:)

Ej ironisk ! Utan för mig är det lyx i o med jag gör allting själv så vet jag vilket arbete det är bakom.

Vi håller på att bygga ett Bruksbalkenstall
650,000 :- tot räknar vi på att det ska sluta på
10 boxar 8 3*3m 2 3*4m
foder & sadelkammare
6 m skärmtak
Grävning, Plattan, Stomresning, Vatten , avlopp mm inräknat i detta
OBS ! Vi gör mycket eget arbete

Bruksbalken verkar vara poulära, står de för stomresningen?
Är det ett oisolerat stall ni bygger?
Hur stor är hela stalldelsbyggnaden (utan skärmtak)?
Hur stora är sadel & foderkammaren?

Nej dom gör helst inte arbetet, dom lämnar bara materialet och så får man hyra in snickare osv. själv.

Jag var nyfiken på just det stallet de har byggt bara för att få en prisbild, att de finns olika storlekar & lösningar det vet jag.;)

ok, blev lite osäker...Min man är ju i grunden rörläggare, så vi "fick" en del sånt extra lyx, som spolspilta med värmestrips i taket, sadelkammare med litet kök, radiator som också är en bänk (varmt och gott om rumpan när man sitter och putsar eller nåt). Vattnet till boxarna har vi löst med rör ner till varje box, en kran och hink hänger i boxen. Jag ville inte ha vattenkoppar för jag vill ha koll på hur mycket de dricker, fick detta tipset från en travtränare. Och naturligtvis brandslang i stallet, hänger centralt, lätt att sätta på!

Någon som har byggt " Holmastallet" och i sådana fall är ni nöjda med det och vad kostade det?

Hur mycket fick ni gräva ur för att få rätt takhöjd. Hur blev det vid dörren? Hamnar golvet mycket nedanför marknivå?

Ert stall kommer bli vrålsnyggt!

/Lizzie

Bygger oxå stall och har funderat på det här med vattenkoppar och andra lösningar. Har vattenhinkar nu i gamla stallet men inget vatten indraget där så det blir ett väldigt "kånkande". I nya stallet blir det vatten indraget, spolspilta med varmvatten men jag vet inte hur jag ska göra med vattnet till hästarna. Vill precis som du ha koll på hur mycket hästarna dricker, har varit med om hästar som fått vätskebrist pga dåliga vattenkoppar. Tyckte därför att din lösning lät genial, du har inga bilder på det eller kan förklara lite närmare hur ni/du gjort så slipper man ju "kånkandet" med vattenhinkar från kranen i spolspiltan.

Se till att ni har ordentliga kontrakt skrivna om hur och när allt ska vara färdigt om ni anlitar någon!!! Misstag vi gjort, han är fortfarande inte färdig, skulle vara klart i första veckan i augusti!!! :eek: Och det har dessutom blivit dyrare än vad vi kommit överrens om... Börjar tröttna på att det aldrig blir färdigt. Hade vi gjort som syrran och jag ville och beställt färdig boxinredning så hade det antagligen varit färdigt och blivit billigare, men mamma var övertygad om att snickaren skulle bli billigare med hemmabyggda boxar... *suck*

Jag tror att vi "grävde ur" 30-40 cm, så det blev en rejäl höjning mellan golv och tak (särskilt som all ko- och grisinredning kom bort).

På "baksidan", dvs mot hage och gödselhög har vi satt ny port, på "framsidan" finns den gamla dörren kvar och den kan vi använda som nödutgång. Där är det en rejälnivåskillnad men det löste vi med att gjuta en ramp. Rampen går då mellan sadelkammare och första boxen.

Idag har fyra av fem boxddörrar monterats, imorgon sätter vi upp krubbor och hållare till vattenhinkarna, samt strör upp tre boxar.
Förhoppningsvis kommer hästarna att kunna flytta in imorgon kväll!

Immer

Har inga bilder,men kanske kan fixa imorgon. Annars är vattenledning draget på utsidan av varje box. På ca 150 cm höjd sitter en avstängningsventil (handtag, ej kran) och sedan går ett rör eller slangbit in i boxen genom gallret. På insidan har vi hängt en hink i kedja i boxgallret med vanlig karbinhake. Slangen/röret går ner i botten av hinken och hinken tas lätt loss för rengöring, hängs upp igen och fylls på från utsidan av boxen. det enda kånkande som kan bli är om man ska göra rent hinken och hästen lämnat mycket vatten. Men man läs sig snabbt hur mycket man ska fylla på. Oftast fullt på kvällen, på morgonen halva hinken så de har att dricka efter morgonhöet, sen brukar det vara några liter kvar bara. Hoppas det var utförligt förklarat.:)

Har inga bilder,men kanske kan fixa imorgon. Annars är vattenledning draget på utsidan av varje box. På ca 150 cm höjd sitter en avstängningsventil (handtag, ej kran) och sedan går ett rör eller slangbit in i boxen genom gallret. På insidan har vi hängt en hink i kedja i boxgallret med vanlig karbinhake. Slangen/röret går ner i botten av hinken och hinken tas lätt loss för rengöring, hängs upp igen och fylls på från utsidan av boxen. det enda kånkande som kan bli är om man ska göra rent hinken och hästen lämnat mycket vatten. Men man läs sig snabbt hur mycket man ska fylla på. Oftast fullt på kvällen, på morgonen halva hinken så de har att dricka efter morgonhöet, sen brukar det vara några liter kvar bara. Hoppas det var utförligt förklarat.:)
Vi har också en liknande lösning. Vi har öppna boxar helt utan galler (utom för fönstren), så vi har dragit vattenledningarna på insidan av en stolpe med en vanlig hink med platt baksida hängande under. Ledningarna har värmekabel i sig för att hindra att de fryser på vintern, samt skumgummisolering utanpå (inte elda för kråkorna) och metallkåpor (mot gnagande hästar). I änden har vi en vanlig balofix som kran, samt en gardenakoppling och en slangstump ner i hinken.

Det som inte riktigt fungerar är att när det blir kallgrader i stallet så fryser gardenakopplingen. Därför skruvar jag alltid bort dem på vintrarna och sätter bara dit dem när jag ska fylla vatten. Ibland fryser även balofixen, men den tinar snabbt upp om man håller en trasa med varmt vatten över kopplingen.

En annan sak är det där med att släpa vatten som blivit över, men det har jag löst genom att alltid avsluta mockningen med att tömma hinken i skottkärran (kräver tät skottkärra... ;) ).

En STOR bonus med det här systemet (förutom att hästarna får dricka ur hink) är att man har vatten direkt in i boxarna, men kan ändå ha en huvudkran som stänger av vattnet i hela stallet. Jag slår bara på den när jag ska fylla hinkarna. Det eliminerar risken för att få ett vattenfyllt stall pga klåfingriga hästar helt och hållet! :) I mitt förra stall hade jag vattenkoppar och råkade ut för det när en inackordering kliade rumpan mot vattenkoppen tills den lossnade från ledningen.

Carina på Silver Arabians

Tack så mycket, låter som en smart lösning.....ska fundera vidare på den. Tack även Carinaso.

Om man inte har 278 000:- över kan man göra som jag och göra allt själv på klassiskt vis med reglar och plank.
Helt oflashigt men billigt och funktionellt. Byggt till stora delar med sekundavirke för att hålla priset nere.

3.jpg

Jag gjorde typ detsamma. Rev ut kostallsinredningen, bidade bort foderbordet och gjöt nytt golv, tog bort större delen av innertaket och öppnade upp i nock, fixade ett par snickare som byggde det som jag ville ha. (har dock flyttat därifrån nu) Såhär blev det:

stall4.jpg

...syns inte så bra med planken i boxarna har mellanrum, som ett slags gallersystem, för bättre luftgenomsträmning.

Gallrena fick jag begagnade, målade dom med rostskyddfärg och trät betsade jag.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 627
Senast: WildHorse
·
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 372
Senast: lilsan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka