Bukefalos 28 år!

Ni som har flera barn *somna själv?*

Sv: Ni som har flera barn *somna själv?*

KL

Isak är lätt att lägga och vi hade en lång period förut där han somnade själv.
Men nu vill han att man sitter med en stund tills han somnar. Så vi läser saga, släcker och sedan sitter jag den stund det tar att somna. Det brukar inte ta många minuter innan han sover.

Så med bebis sedan får vi väl göra så att han får ligga och bläddra lite själv först eller så.
 
Sv: Ni som har flera barn *somna själv?*

Jesus säger jag bara...

Så om ditt barn inte skulle kunna somna själv efter sagan får han/hon skrika hela kvällen?

Alla barn är olika. Vissa är som klockor och somnar enkelt och sover hela nätterna. Andra är oroligare och vaknar sjuttioelva gånger och vill ha mamma och pappa nära.

Man kan inte styra och kontrollera alla barn som man vill ha dom. Dom är inga dockor.
 
Sv: Ni som har flera barn *somna själv?*

Jag läser mellan raderna att du inte tycker att lite gråt skadar? Jag diskuterar helt annorlunda, jag vill inte att mitt barn ska gråta ensam.

Och alla barn är så olika.
Min dotter grät hysteriskt om jag fanns i rummet för det enda hon ville då var till bröstet.
Var jag istället bestämd sa god natt och gick ut så vart reaktionen "Aja, ingen patte idag, får väl sova då"
Ännu bättre funkade det om jag inte alls var hemma vid nattningen, och störts framgång med sömnen fick vi när de bodde hos mormor och morfar en helg.

Och det är väl ingen förälder som låter sitt barn ligga ledsen i sin säng? Inte ens de som använder 5mm. För ett barn som blir ledsen och kanske rädd så funkar inte 5mm. Vi körde på 2 dagar. Men tog ingen tid. Grannen körde 5mm nu när de böt till växasäng och för första gången på 2 år sover hela familjen ordentligt de höll inte ens på en vecka.
 
Sv: Ni som har flera barn *somna själv?*

Men då grät inte din dotter ensam, om hon accepterade att du gick ut = ingen mat = sova. Då är ju problemet obefintligt?

Grät hon hysteriskt när du inte var hemma, fick hon somna ensam och gråtande? Annars förstår jag inte relevansen till det jag skrev alls.

fem-mm är att låta barnen gråta ensam i sängen, dvs OM dom gråter. Gråter barnet inte så fine, men då saknas ju även här relevans till det jag skrev i mitt inlägg. Jag tror visst att det finns dom föräldrar som låter sina barn gråta fem min ensam när man kör efter fem-mm, helt övertygad faktiskt.
 
Sv: Ni som har flera barn *somna själv?*

Jag tror visst att det finns dom föräldrar som låter sina barn gråta fem min ensam när man kör efter fem-mm, helt övertygad faktiskt.

Jag vet att de föräldrarna finns... Har en bekant som beklagade sig över att det var jobbigt för HENNE att höra dottern gråta hysteriskt när de körde den där läskiga metoden :(... Ungen lärde sig dock somna själv efter ett par veckor, men till vilket pris kan man ju diskutera.

DOCK tycker jag att det är bättre att totalt utschasade föräldrar kör 5mm än att de börjar skaka sina barn så att de blir skadade, kanske för livet, eller dör. % mm kanske kan vara en sista utvg ur total desperation? Själv har jag aldrig övervägt att prova, trots en extremt sovovillig unge.

Ludvig har ganska litet sömnbehov. Han sover ca 11 h per natt ochför det mesta inget på dagen och är 2 år o 9 månader. Så här har han sovit sedan ungefär ett halvår, innan sov han nästan jämt en halvtimme, fyrtio min på dagen oxå. Han har ofta varit jättejobbig att lägga och periodvis varit jättearg och ledsen över att behöva sova alls (trots att han varit trött), men vi har aldrig någonsin lämnat honom arg och ledsen ensam. Däremot har vi, nu när han är större, inte burit runt och tagit upp honom utan bara varit intill och sett till att han inte lämnar sovrummet (!). Efter en stunds (som ibland har varit uppåt en timme) ilska har han tillslut kommit och velat kramas och då somnat.

De senaste tre veckorna har det dock gått enormt mycket bättre, sm om han har fattat att det är OK att sova. Efter sagor (3 st, han väljer själv) kryper han ner intill mig och säger godnatt och somnar lugnt och nöjt på en kvart. Hoppas det håller i sig - jobbigt för framförallt honom men även för oss att vara så arg.

Hur vi ska göra när syskonet anländer i januari om allt går bra vete fåglarna. L vill ju helst sova tätt intill mig och den platsen behöver ju liten ha sedan.Just vad det gäller sovning är vi inte jämställda i sonens ögon, sambon och jag - då duger bara mamma, i alla fall om jag finns i huset och det lär jag ju göra med en nyfödd bebbe.
 
Sv: Ni som har flera barn *somna själv?*

Det kommer hålla i sig och snart kommer han säga att du inte får vara hans säng :) Ja nu ligger ni kanske inte i hans säng, men han kommer distansera mer. Exakt precis samma utveckling som vi har haft! Åldern verkar stämma så pricken och det är så skönt när de slutar sova så dagarna. Då börjar de vara trötta på ett annat vis. Vår son kan till och med sova upp emot 12 timmar nu!
 
Sv: Ni som har flera barn *somna själv?*

Hysterisk gråt ensam i 5 minuter är väl det som faktiskt hör till 5mm? Sen hur många 5 minutrar man får hålla på är väl olika för olika barn.

Ingen metod för mig, även om jag övervägt den emellanåt :angel:
Den sägs ju ska vara effektiv, så jag håller med dig om att desperata urlakade föräldrar hellre ska använda sig av den än att totalkrascha.
 
Sv: Ni som har flera barn *somna själv?*

Det kan man å andra sidan applicera på en mängd olika handlingar och det gör handlingen inte mer rätt för det anser jag :(
 
Sv: Ni som har flera barn *somna själv?*

Såg att det såg rörigt ut, ska försöka förklara :)

Visst det är bättre att man låter sitt barn gråta än att man skakar barnet, samtidigt så önskar jag att man fick hjälp för att slippa välja mellan ett dåligt alternativ och ett ännu sämre för att man är så slut som förälder.

Det är bättre att skrika åt ungen är att slå till osv ( det var vad jag menade med att det resonemanget går att applicera på många val/händelser )
 
Sv: Ni som har flera barn *somna själv?*

när vi la om sovningen på Matilda började vi med att flytta oss från soffan till sängen.

hon blev upprörd och ville upp direkt, men vi satt dredvid och blundade och med jämna mellanrum la vi henne ner och sa att det var dags att sova.
en arm ner till henne, så hon hela tiden kunde ha kroppskontakt om hon ville.

det tog 22 minuter innan hon la sig ner och blundade. då pussade vi, klappade över håret och sa gonatt, sov så gott, älskar dig, vi ses till morgonen. sen gick vi ut.

vi hade regeln att ett lagt barn är ett lagt barn och får bara komma upp om hon blir ledsen på riktigt (gnällgråt är bara protest....) eller om blöja behöver bytas.
blir hon sjuk finns inga regler, då är det nog svårt att leva, utan att ha en massa regler!!!

nu har spjälsäng utan sida, i eget rum och vi har regeln att hon inte får gå ut ur rummet, men får leka och titta på sina saker.

duscha/bada, borsta tand, gå till sängen, läsa bok.
ibland är hon nöjd med det och ibland behöver hon ha lite mer sällskap.
beroende på vilket humör hon är på, kan man gå ut och sen inte å in och ibland får man säga att hon ska försöka sova lite och att mamma kommer in och tittar till om ett tag. 1-2 min senare brukar ja gå in och säga att hon är jätteduktig som försöker sova och att mamma kommer tillbaka snart.
detta upprepas fram tills hon ser nog avslappnad ut, då säger ja gonatt, vi ses till morgonen.

men oftast somnar hon själv efter boken.

när tvåan kommer får väl den bara hänga med på nattaningen antar ja! eller tvärtom, beroende på vem som blir trött först.

tro det eller ej, men muner är ja inte så jävla spänd på saker och ting!!! :idea:
 
Sv: Ni som har flera barn *somna själv?*

Det kommer hålla i sig och snart kommer han säga att du inte får vara hans säng :) Ja nu ligger ni kanske inte i hans säng, men han kommer distansera mer. Exakt precis samma utveckling som vi har haft! Åldern verkar stämma så pricken och det är så skönt när de slutar sova så dagarna. Då börjar de vara trötta på ett annat vis. Vår son kan till och med sova upp emot 12 timmar nu!

Låter lovande ;)! Sover sonen i eget rum nu när det kommit in en lillasyster i familjen, eller sover ni tillsammans allihop?
 
Sv: Ni som har flera barn *somna själv?*

Vår säng i mitten och sen en på varje sida. Så det är rätt enkelt att lägga själv. Stora killen kan ligga i sin säng bara jag ligger i mitten och samma med lillasyster :) De har omvända vanor. Först kan jag krama sonen lite och sen somnar han själv. Lillasyster ligger gärna och sparkar för sig själv ett tag och vill ha kram precis innan hon somnar. Där emellan ligger jag och... skriver på Buke...
 
Sv: Ni som har flera barn *somna själv?*

Haha underbart. Min telefon ar ocksa flitigt anvand under laggningen, annars dackar jag ocksa. Vet inte hur manga traderafynd jag gjort kl 20 00 haha.
 
Sv: Ni som har flera barn *somna själv?*

För oss har läggningarna fungerat bra (mestadels antar jag p.g.a. att vi lagt barnen först när de har varit trötta). Nu var de 5 år när bebin kom och var vana att somna själva efter godnattpussen (ev. kombinerad med en saga el. sång om vi inte gjort något sådant tidigare på kvällen) så det var aldrig något problem.

Hede jag ett barn som var van med att man satt hos dem hos de somnade hade jag nog börjat förbereda för att somna själv genom att prova fasa ut föräldern gradvis (ex.vis ha en fotölj längre och längre bort). Men det fungerar säkert utmärkt att ha bebisen med när du nattar eller om bebis somnat före så kan du natta syskonet själv.

Vi har absolut inte "lagt barn ligger" hos oss. Har vi missbedömt tröttheten på bebisen så får han självklart komma upp, ingen gråter sig till sömns hos oss (vi har dock problem med att tjejerna ligger och fnissar ibland). Han har ju ännu inga tider att passa...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 678
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Hur gamla var de? Hur gjorde ni? Dottern 4 år kör någon slags "spela ut förälder metod" just nu. Varenda kväll! Antingen får bara...
Svar
19
· Visningar
2 254
Senast: Javan
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 294
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
771
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp