Bukefalos 28 år!

Ni som har hunden med när ni rider

Tiffany

Trådstartare
Hej alla erfarna bukefalister. Jag undrar hur ni tränat era hundar att uppföra sig under ridturen? Jag har aldrig ridit med hund men planerar att göra det i sommar. Har en liten men pigg sällskapshund. Hur lär jag henne att hålla sig undan bakhovarna, att inte springa under hästen, att inte stå i vägen för hästen.? Är det bra att träna hunden att gå före istället för efter (tänker på när jag skrittar främst). Hur ska jag tänka när det blir kortare galopper och trav. Jag vill inte att hunden ska komma ivägen för hästen och inte jag hästen (islandshäst). Hunden ä mycket lydig när det gäller inkallning men i övrigt ganska ouppfostrad men lyssnar bra när jag säger till på skarpen.
Goda råd och tips mottages tacksamt så vi kan börja träna.
 
Börja att träna när du leder hästen, det är grunden. Sen får du ju lära hunden lite kommandon, jag använder "här" mest, vilket innebär att de ska gå bredvid hästen på vänster sida, det används vid möten och när vi går på vägar.
Och jag vill ha hunden bakom hästen om de inte får springa fritt, så då säger jag "bakom". Jag kan ha hundarna framför, men om jag travar eller galopperar vill jag att de är bakom, för att få kvalitet på ridningen.

Hunden måste fatta att hästen är farlig, men helst utan att bli skrämd, så det är upp till dig att få in det. Sen är det många hundar som blir förvirrade när ägaren försvinner upp på hästryggen. Jag har alltid haft en äldre, mer erfaren hund som kan visa de yngre, men annars kan man få lägga rätt mycket tid på det.
 
Hur avsides tänkte du rida? Jag har en hund som verkar vara som din. Har aldrig med den när jag rider. Hur ska jag liksom snabbt kunna ta fast den om det kommer en annan hund eller nåt? Den här årstiden krävs ju att man har den lydnaden motsvarande att hunden hålls i koppel. Jag har den lös när jag går ute med den i skogen (har ej jaktintresse) men det är ju en helt annan sak tycker jag.
Jag hade tyvärr inte häst de första 7 åren av hennes liv och det är givetvis en bidragande orsak till att hon aldrig gått att vänja vid det. Sen tror jag iofs inte att alla hundar lämpar sig ändå.

Jag skulle aldrig våga rida med den lös, om jag då inte har nån mil till närmaste ev störning, tex bilar, folk osv. Mest för andras skull. Själv blir jag skitirriterad när folk rider med sina lösa hundar och inte har koll på dom. Eller när hundf-n far omkring och skäller och lever om kring hästarna. Tyvärr fattar inte alla hästägare att hunden inte är lämplig att ha med och jag har hittills inte varit med om den ryttare som blixtsnabbt är nere från hästryggen och kopplar den hund som hittar nåt annat av intresse...
 
Snäll häst för det första !! Jag hade redan lärt mim hund bakom och nära . Så vi tränade bara lite extra från häst ryggen. Går ganska naturligt om hästen är snäll mot hund och hunden är mån om att vara med er . Har hade alltid gott godis med. Så jag kunde kalla in hunden och stå eller gå bredvid hästen precis om vi skulle passera någon /något. Och en häst som är lydig är lika viktigt skulle jag säga. En häst som står still om.man ber den. Som står still när man behöver kalla in hunden och koncentrera sig på hunden.
 
I början när jag red med en av mina hundar lät jag henne bära sin boll hela turen. Då hade hon det att koncentrera sig på :)
 
Min hund har hängt med i stallet sen han var valp och har fått med sig ett hyfsat hästvett genom att först följa med på promenader tillsammans med min bombsäkra och genomsnälla valack. Lärde honom kommandot "gå nära" och han insåg snabbt att när hästen är med finns det mycket godis att förtjäna. ;) På senare tid fick han även börja följa med på kortare ridturer i relativt störningsfria miljöer och det gick jättebra. Han går i princip fot nästan hela tiden och håller kontakten. Nu finns inte min häst i livet längre tyvärr så ridturerna är satta på paus.
 
Hej alla erfarna bukefalister. Jag undrar hur ni tränat era hundar att uppföra sig under ridturen? Jag har aldrig ridit med hund men planerar att göra det i sommar. Har en liten men pigg sällskapshund. Hur lär jag henne att hålla sig undan bakhovarna, att inte springa under hästen, att inte stå i vägen för hästen.? Är det bra att träna hunden att gå före istället för efter (tänker på när jag skrittar främst). Hur ska jag tänka när det blir kortare galopper och trav. Jag vill inte att hunden ska komma ivägen för hästen och inte jag hästen (islandshäst). Hunden ä mycket lydig när det gäller inkallning men i övrigt ganska ouppfostrad men lyssnar bra när jag säger till på skarpen.
Goda råd och tips mottages tacksamt så vi kan börja träna.
Mina hundar är alltid lösa när vi promenerar så vi har en ganska god kommunikation. Sen har jag med mig valpen i stallet när jag känner att jag har koll. Jag rider inte med en liten valp av flera anledningar utan väntar med det tills den har mer koll på sig själv och sin omgivning. Runt 6 månader kanske börjar jag ta med den på lugnare turer. De lär sig av erfarenhet hur de ska förhålla sig, jag har aldrig tyckt att det varit ngt problem. Varken med första hunden som var 3 år när han träffade en häst första gången, eller med andra som var valp. Den nuvarande valpen har varit med i stallet men inte på tur än, han är snart 4 månader. Mest kanske för att jag inte har haft tid att rida så mkt överhuvudtaget. Lugnare turer skulle han nog kunna följa med på, men det är så lätt att de hamnar under en hov när de fortfarande är så flängiga och omogna som han är så jag känner ingen brådska. Det är inte sämre att vänta lite extra.

Vad gäller lydnaden från hästryggen har mina hundar alltid lytt lika bra varesej jag sitter på häst eller går till fots. Har man en bra grundlydnad så har det nog oftast ingen betydelse. Jag har också några fasta regler som underlättar, tex får de inte hälsa på någon utan tillåtelse, så när vi får möte vänder de sig spontant till mig istället för att springa fram. Såna saker gör det lättare när man har en häst som också kräver ens fokus.
 
Ingen som varit med om att hunden inte förstår var du tagit vägen första gångerna ni ridit med den ? Min ena hund blev helt förvirrad:) stannade kvar vid stallet och tittade efter mig. Så ropade jag då kom hon efter . Sen stanna hon igen. Så jag fick ropa prata med henne hela tiden för hon skulle följa med. Hon förstod dock aldrig var rösten kom ifrån :)
 
Min hund har varit med i stallet hela livet och då hon var ute på gården hela dagen så följde hon självmant med ut på tur.
Hon vill gå nära efter men hästarna är vana, brukar dock be henne om att gå före på väg från stallet vilket brukar gå bra :).

Hon är inte den som rusar runt eller stressar upp sig, hon lullar runt för sig själv och luktar på blommorna :p, kommer det en hare eller så så kan jag oftast hejda henne (enklare nu när hon är gammal och inte lika snabb :p).
Men hon kommer på inkallning eller så sitter hon och väntar på att vi ska vända och komma tillbaka :).

Hade dock inte vågat ha hunden lös om jag rider någon annanstans än hemma.
 
Jag började med allmänlydnaden o när jag är ute o går så har jag lärt in kommandon och jag har alltid varit noga med att jag kan bestämma vart någonstans min hund är "placerad" när hon går i koppel, (vänster/höger/framför/bakom/vänta etc) och sedan lös.
Efter det har hon varit med mycket i stallet och har då snappat upp vad hon ska akta sig för och jag kan även styra henne med rösten om hon hamnar för nära eller det riskerar att bli farligt. Tror det handlar rätt mycket om vilken typ av hund man har, om de kan dra egna slutsatser eller inte.
Min har lärt sig väldigt snabbt att läsa av situationen och ha koll på vad jag vill.
Sedan red jag aldrig med lina utan hon har fått springa före eller efter, kommer en bil eller andra gående/hundar stannar jag o hon sätter sig i diket.
Men det beror ju också på vilken nivå man vill ha, rider man alltid på egen mark och utan trafik behöver man ju inte vara lika nitisk.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 733
Senast: Red_Chili
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 710
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 836
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 452
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp