Sv: Ni som har lättfödda hästar..
På sommaren: Bete, salt och vatten
På vintern: Hö och kraftfoder utifrån vilka värden höet har.
På sommaren: Bete, salt och vatten
På vintern: Hö och kraftfoder utifrån vilka värden höet har.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns tydligen ett fåtal hästar som inte återfår normal insulinkänslighet trots att de är slimmade och motioneras osv. Dvs de har för alltid nedsatt insulinkänslighet.
Som jag fattade det av VR´s förklaring är det om hästen har gått med långvarig IR- EMS o dessutom blivit till åren 15+.. Därav VIKTEN att banta dem relativt fort o sen inte slappa till igen med kollen o motionen.Jag har också förstått det som att insulinkänsligheten kommer tillbaka om hästen bantas och även när den motioneras.
Det går inte riktigt att jämföra med diabetes för hästarnas bukspottkörtel kan producera mkt mer insulin än vad vår kan. De lyckas oftast kompensera det dåliga insulinsvaret med mer insulin och om då insulinsvaret blir bättre igen så kan de fungera nästan som vanligt.
Jag vet inte så mkt om vår diabetes (vet mer om min hästs sjukdom än min makes hm...) men har förstått det som vi först är IR och sedan diabetiker medans hästar oftast inte blir diabetiker, det hinner aldrig gå så långt.
Jag hoppas att det funkar så i alla fall och tycker faktiskt att min ponny har ändrat sig ganska mkt.
ursäkta ngt snurrigt svar
Oj, det visste jag faktiskt inte! Tog för givet att det var svenskt.. Varifrån importeras det?