Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

favoritponny

Jag blir så frustrerad!!!
Hur gör ni som har barn sen tidigare förhållande?? Betalar NI själva för barnen, tex kläder, leksaker, aktiviteter, nöjen, mm. Eller hjälper er nya sambo till med detta?

Är även nyfiken på hur ni delar upp ekonomin??

Jag har varit sjukskriven länge och ni vet väl alla hur bra man har det ekonomiskt med bara sjukpenning... :crazy:
Hur som helst så betalade jag halva hyran, halva telefon räkningen samt ALL mat och andra saker man handlar till hemmet. Samt att jag betalade ALLT till barnen och självklart hästarna...
(nu är det inte hästarna jag gnäller över att jag får betala!! Observera detta!!!!)
Sambon betalade alltså halv hyra och halv teleräkning, sen gled han som på en räkmacka genom livet!!!
Jag blev tillslut sur och sa till. Nu betalar han hyran och teleräkningen. Men jag betalar fortfarande ca 3000 mer i månaden än han. Ibland är det mer ibland något mindre... Men det känns så orättvist!!
Vad skall jag göra??
Låta det fortsätta? Skall jag betala allt till barnen?
Visst betalar deras pappa en del han med.

Skall tilläggas att han (sambon) ibland säger saker som att han skall vara med och betala, men sen händer ingenting.
Måste även tillägga att för två år sedan så fick jag sälja en sadel för att över huvudtaget ha råd att leva!!! Hur kul känns det? Den skulle jag behövt nu!
(har sålt mkt häst saker bara för att kunna betala min vardag... bara för honom känns det som !!!!)

Är så IRRITERAD!!! Måste skriva av mej lite av det iaf!! :(
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Det är en självklarhet att han ska bidra med den del han själv kostar, om han sen hjälper till att betala för barnen också kan man diskutera. Men jag skulle aldrig tillåta att någon inte bidrog med matpengar och ändå åt sig mätt varje dag...

Jag tycker det har fungerat bäst för mig i de förhållanden där vi delat på allt (har iofs inga barn, men djur), annars måste man tydligt dra upp riktlinjer tillsammans så att ingen känner att den andra snyltar :smirk: .

En kamrat blev sambo med en tjej och hennes sju :crazy: barn - helt omöjligt för dem att ha ett bra liv tillsammans om han inte skulle vara villig att betala extrasaker till barnen också då och då (tex om de reser eller går på bio), annars skulle de aldrig kunna göra något tillsammans.

/z :)
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Jag har sambo som har barn se'n förut och vi delar på kostnader förutom barnen. Visst köper jag presenter till jul och födelsedag, och en eller annan småsak slinker väl med dessemellan. Jag resonerar väl lite så att de har ju en mamma också och hade jag och sambon ett gemensamt barn därtill så skulle hon ju knappast bidra där.
Se'n är det väl lite tvärtom mot i ditt fall. Det är jag som har den sämre ekonomin och skulle inte kunna bidra med så mycket mer.
Det låter ju inte speciellt kul som du har det och det jag reagerade på är väl av vilken anledning ska du betala all mat? Betalar han nå't annat som uppväger eller äter inte karln?
Bitta
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

favoritponny skrev:
Jag blir så frustrerad!!!
Hur gör ni som har barn sen tidigare förhållande?? Betalar NI själva för barnen, tex kläder, leksaker, aktiviteter, nöjen, mm. Eller hjälper er nya sambo till med detta?

Bor i en trea med 3-åring från tidigare förhållande och ny sambo.

Jag betalar dagis och Vidars kläder/leksaker/grejor. (det är iofs inte mkt för vi fyndar dem lådvis begagnade eller ärver) Och så tar jag barnbidraget.

Jag betalar 2/3 av hyran för att jag tycker inte sambon ska behöva betala för Vidars rum.

Jag betalar själv allt med min bil och mina hästar. Fast vi delar på bensinen ibland vid gemensamma resor om vi kommer ihåg det.

All mat, hygienartiklar och gemensamma nöjen till oss alla tre går på vårt gemensamma konto där vi båda sätter in pengar.

Men det finns inget att bråka om hos oss för pengarna räcker :o
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Nu har vi inte barn så du behöver inte ta mina sympunkter på så blodigt allvar, men för min del vore det självklart att dela på samtliga gemensamma utgifter och sen att stå för barnen själv. Det var dig han valde, med eller utan barn, barnen fick han "på köpet" sas. Han står ju inte för dina hästar, varför ska han då stå för dina barn som dessutom redan har en far? :confused:

Bor de på heltid hos er och varför inte 50% hos sin far?

Sen tycker jag att den här tråden hör hemma på barnforumet, nu när vi har ett sånt. :smirk:
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Har han valt mej med mina barn så får han väl stå ut med att även de kostar pengar. Jag kräver aldirg att han skall ta hand om dem på något sätt!!!
Nej.... Jag förstår bara inte hur ni står ut med att bara låta dem leva med på ett banan skal!!

Skulle tex ALDRIG betala hyran som du gör. Din sambo har valt dej MED ditt barn!!
Men har ni inte problem med att pengarna tar slut så är det ju inte ett "problem" för er!!
Jag känner dock att han snyltar lite då han första året bodde gratis i min lägenhet och dessutom så handlade jag i princip ALLT!!! Trots att han har inkomst själv!

Självklart betalar jag MIN bil, MIN försäkring, MIN skatt, MIN bensin, MINA djur, MINA hästgrejer...... etc etc. Det begär jag inte att han skall vara delaktig i.

Kan ju även nämna att jag betalat alla försäkringar för hushållet i 3 års tid!
Å som sagt på en sjuklön så räcker inte pengarna...
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

JAg ber om ursäkt, visste inte att det fanns ett barnforum!! Är inte här så ofta!

Han valde mej med mina barn, visste att de fanns, och därmed tycker iaf jag att man tar ett ansvar.
Visst har barnen en far, men jag anser iaf att han kan betala något till dem någon gång. Vet inte om han någonsin har köpt en julklapp eller present, om inte JAG betalat den och vi gett gemensamt.,,. Men det känns ändå fel!

Strunt samma, jag känner att jag borde inte skrivit in denna tråd över huvudtaget...
Blir uppretad bara jag tänker på allt...
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Nej han står inte för mina hästar men han vill gärna vara med och dela på den peng jag får över om jag säljer någon av dem!! Eller grejer som jag köpt lång innan jag träffade honom... Är det rätt eller fel??
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

favoritponny skrev:
Skulle tex ALDRIG betala hyran som du gör. Din sambo har valt dej MED ditt barn!!.

Det var jag som ville betala mer av hyran för vi kunde valt en billigare annars. Han skulle inte knorra om vi delade lika.

Jag tror inte problemet är att man inte delar lika, utan om man inte är överens om hur man ska dela så den ena känner sig utnyttjad.

Jag resonerar som så att jag tjänar ändå MYCKET pengar på att vara sambo och kunna dela alla gemensamma utgifter jämfört med att vara ensamstående småbarnsmamma.


Och ta hand om barnet, det gör han nog mer än jag :o

Pengarna räcker för att jag prioriterat om. Sålt drömgården, bor billigt, dragit ner på den dyra aveln etc. Några dyra laster har vi inte och min lön kommer inom överskådlig framtid vara betydligt högre än hans.

Du låter bitter och det verkar finnas en massa du och din sambo skulle behöva bena ut ordentligt. Det är svårt att i efterhand klaga på att man gått med på att bli utnyttjad, men du kan ju ställa fram ett konkret förslag på hur du skulle vilja ha det framöver och tvinga honom att tänka på och prata om det?
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Vi gjorde en uppställning av vad allt kostade. Hyra, mat, telefon, hygien, bil - rubbet. Då fick vi en summa, där jag valde att betala lite mer. Det är ju pga mina barn som vi då var tvungna att ha en större lägenhet än om det bara varit vi. Maten och det andra betalde vi lika, som vi såg det. I övrigt så får man ju barnbidrag och underhåll och ska ju även själv räkna det som att man betalar lika mycket som underhållet. Det blir summa sumarum c:a 3000 kr/barn.

Men visst är det tufft ibland, och om ni inte delar på allt så tycker jag att ni ska se över det. Har ni dessutom "eget" boende, inte hyres, så tycker jag att ni ska dela 50/50 för säljer ni så lär ju inte du få mer än hälften av vinsten - och barnen lär ju knappast få något.

Det gäller att vara ganska tuff när man går in i ett förhållande - svårt att ändra i efterhand.

En sak till - om det "alltid" är du som lagar man, tvättar osv - se till att det räknas in i det dagliga, omvandlat till pengar!
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Varför betalar du "gemensamma" prestenter från er "båda", när det är du som köper och betalar dem helt själv? Är det gemensamt så ska naturligtvis han stå för en del av kostnaderna! Samma sak med hästarna, är det dina hästar och du står för alla kostnader så ska han självklart inte ha en krona om du säljer. Det trodde jag att vem som helst fattar, till och med han!

Jag tycker att det låter som ni har diskuterat igenom hela ert arrangemant för dåligt. Om du är så irriterad och det här gnager dig så kan jag bara ge två råd: snacka igenom det ordentligt eller separera. Som det är nu kommer du bara att mår mer och mer dåligt, tills du en dag exploderar!
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Nu har ju varken jag eller min sambo några barn men jag blir lite förvånad över att du tycker att det ska vara självklart att din sambo ska betala för dina barn? Du måste ju få barnbidrag och underhållsbidrag och räcker inte det så är det väl pappan som ska betala. Du har ju råd med hästAR. Har du aldrig hört att man ska rätta munnen efter matsäck. Blir du så irriterad på sambon är det kanske bättre att separera. Bråkar du om det där så lär han nog aldrig bidra med något till barnen.Sluta bråka så kanske dom får en sån relation så att han VILL bidra.
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Jag kan inte låta bli att i mitt stilla sinne undra vad kärlek är för vissa människor?...

I min värld är kärlek att GE och glädjas över sin partners lycka.

Varför vill man ge sin älskade kärlek men inte pengar?
Hur kan pengar ha ett större värde än kärleken?

Du får ursäkta men ur mitt perspektiv verkar din sambo inte givande utan snarare en tagande och tärande person, som verkar tro att du är hans morsa...
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Jag undrar ju allvarligt vad du skall med den sambon till?
Men det vet väl bara du.

Jag har 2 barn sedan tidigare och 1 med nuvarande sambo.
De stora barnens pappa var MYCKET generös vid skiljsmässan och såg till att jag kunde behålla gården och en hel del annat.
Detta gör att jag kan hålla oss med ett bra boende utan att det kostar mig en förmögenhet.
Så jag håller med hus och det som hör därtill.
Sambon hyr in sin häst i mitt stall och hyr ett kontor av mig, för att ge mig litet extra inkomster.
Sedan så betalar sambon all mat och det mesta annat.
Lillemans dagis bl.a.
Min sambo tjänar MYCKET mera än vad jag gör, så det är inte så betungande för honom.
Jag gjorde några dåliga affärer förra hösten, då var sambon tvungen att gå in och köpa några kubikmeter eldningsolja för min cash-flow gick fel.
Men sedan så sanerade han min ekonomi, och nu så är den lysande.
Sambon gör min bokföring för att hålla koll på mig, jag kan lätt bli litet yvig om jag har mycket pengar.

Just nu så sparar jag till nytt tak på huset och en utbyggnad, så jag behöver några hundra tusen.
Jag har en av dem redan.
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Jag tycker att det låter så oerhört tråkigt att ha det så. Att hela tiden gå och reta sig och bli irriterad, känna sig beroende och tigga om små smulor. Det där skulle inte jag stå ut med.

Å andra sidan kan jag inte säga att det är fel att han inte betalar för "dina" barn. Jag antar att pappan betalar underhåll och att du har barnbidraget.

Det är själva känslan av att vara en familj som inte är en riktig familj där man hjälps åt så gott man kan och alla självklart hör till som är sorglig.

För hur kul kan det vara för barnen att gå runt och känna sig som en ekonomisk belastning?

Jag tycker att du och din sambo ska ta ett MYCKET allvarligt samtal där ni diskuterar lugnt och sansat vem som betalar vad och varför. Vad som känns orättvist eller jobbigt eller trist och vad ni i så fall ska göra åt det. Förhoppningsvis hittar ni en lösning som får er att må bättre.

Alla människor är olika och har olika hang ups, min är just att jag inte under några som helst omständigheter klarar att känna mig beroende och leva på nåder av någon annans goda vilja. Så för mig skulle det vara omöjligt att ha det så som du beskriver.
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Har inga barn men sambo finns på ekonomiskt jämställda grunder...
Jag sällar mig till majoriteten som anser att du och barnens pappa betalar för barnen.
Att din sambo inte köper/bidrar till julklappar till barnen utan "är med" på de du köper är däremot så småaktigt att jag knappt kan tro att det är sant! VAD ska du med den här mannen till? :mad:
Du är inte hans mamma, kräv omedelbart att han betalar hälften av boendekostnader och den mat han äter! För mig är det totalt obegripligt hur han kan med att inte betala för sig!
Och han ska inte se röken av pengar du ev. får för att sälja DINA saker! Vill du dela dem med honom ska det vara en snäll och kärleksfull gest från din sida, inte något han tar för givet och roffar åt sig!!!
Jag förstår av dina inlägg att du tröttnat på att ha det så här, och att du är bitter över de pengamässiga uppoffringar du redan gjort. Det förflutna kan du ju tyvärr inte göra något åt nu, men om du trots allt vill ha kvar karln, se till att er ekonomiska situation blir grundligt diskuterad och förändrad! Skulle han bli sur (vilket han inte borde bli, men snart förvånar väl ingenting längre!) så peka på dörren! Den gesten brukar till och med hundar förstå!
Lycka till med vad du nu väljer att göra åt situationen. Men GÖR något, annars kommer du att må dåligt!
Var och en bestämmer givetvis hur man vill fördela utgifter i ett förhållande. Men då ska BÅDA vara nöjda med överenskommelsen!

Förresten, Inte_Ung... :bow: om du bestämmer dig för att hålla kurs i sparandets ädla konst anmäler jag mig gärna! :)
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Spara och spara.
Jag är oftast ganska så bra på affärer.

Min ekonomi och mina möjligheter att spara bygger på att jag har fått ned mina boendekostnader till en nästan larvig nivå.
Och jag har fått dem dit genom att investera så att jag långa tider varit tvärpank samt att jag hela tiden accepterat att bo i ett råttbo till sunkhus.
Man kan inte ha det fint hemma när man kör mina spartips.
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Att du och barnens pappa betalar for era barn tycker jag att sjalvklart. Om din sambo vill betala for barnen ar det snallt gjort, men det ar ingen skyldighet han har.

Ett forhallande behover inte vara 100% rattvist nar det galler ekonomi, men ni maste vara noja med situationen! Mike tjanar mer pengar an vad jag gor, och betalar for mycket mer an jag gor. Men jag har mer ansvar hemma och i stallet, dar han aldrig skulle mocka eller fodra....aven fast han har egna hastar dar med.

Ibland ar det svart att komma overrens nar det galler ekonomin, speciellt om det ar lite knapert, men det blir inte battre av att nagon utav er smasnalar. Att din sambo inte koper julklappar osv, till dina barn som bor i erat gemensamma hem, tycker jag ar ren snalhet. Det handlar inte om skyldighet, utan om att vara schysst och att bry sej om.
Ni behover inte vara 100% ekonomiskt jamlika, men ni maste ha omsesidig respekt for varandra dar ekonomin kommer i andra hand till vad som ar bast for erat forhallande!!
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Den som har pengar betalar, så gör vi!
Har hittills aldrig bråkat om pengar eller ngt annat heller för den delen.

Att sambon har en son är inget jag reagerar över och tycker att han ska pröjsa för.
Jag har valt att leva med dom, och jag har ingenting emot att betala kläder etc till styvsonen.
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Nu har jag en lite annan situation än du men ändå...
Jag har två barn sedan tidigare och en sambo, sedan 1½ år tillbaka har vi också ett gemensamt barn. De stora barnens pappa har vi inte sett eller hört av mer än enstaka gånger på drygt sex år, så jag är i princip ensamstående förälder till dem.
I vår familj är det självklart att dela på ALLT, vi betalar båda gemensamt för alla barn, hästar, skotrar, gevär m.m. (ni får gissa själva vem som har vilken hobby...)
Detta var något jag gjorde mycket klart för min sambo redan när vi flyttade ihop, jag hade inte klarat av att ha det på något annat sätt. Då hade ju också han möjligheten att säga sin mening INNAN vi blev sambos. För mig skulle det kännas väldigt konstigt att han har en massa pengar över i slutet av månaden och inte jag eller tvärtom. Som jag känner det så skulle det kunna leda till en massa konflikter helt i onödan eftersom jag i grund och botten anser att pengar är det absolut dummaste man kan bråka om.

Vi diskuterar igenom alla inköp och utgifter gemensamt och försöker se till att det blir någorlunda rättvist. Och visst i perioder får han stå för mer men får mindre (som nu när jag pluggar) men andra perioder får han ut mer än vad jag får. Vi räknar med att det jämnar ut sig i slutändan.

Men jag tror som flera andra här att ert grundproblem kanske inte ligger det här med pengarna? Eller i alla fall att ni behöver diskutera igenom det ordentligt.
mvh Maria
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 874
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 883
Senast: jemeni
·
Relationer Bäst att förtydliga att detta inte aktuellt i nuläget, men kan bli i framtiden. Jag gillar att ha lite kött på benen, så tänkte ta reda...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
14 119
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp