Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Nu lånar jag sista knappen då det känns enklast!!

Många kommentarer goda råd och sånt har kommit här...

För att försöka förklara VARFÖR jag känner mej så irriterad och så skall jag försöka samla mej lite:

1: när vi träffades så flyttade han in till min lägenhet och jag stod för ALLT!!! Han bodde och åt gratis!
2: Jag har aldrig krävt att han skall betala för varken ban eller häst/ hästar.
3: Om han dock säger att han skall vara med och betala och sen bara låter det rinna ut i sanden tycker jag att det är "fult.
4: Det är så många gånger som han sagt att han skall betala en del av tex barnens julklappar, så då blir de ju från oss båda... Men pengar det ser jag inte röken av dessvärre!!
5: JAG sköter allt här hemma, diskar det som inte går i maskinen, plockar i och ur diskmaskinen, tvättar, plockar undan tätt, hänger tvätt, lagar ALL mat, handlar, städar, vattnar blommor, ser till att alls som behövs finns hemma även sånt som inte är mat... tar hand om barnen, (Ja visst de är mina!!!) Ställer upp på honom så fort han behöver hjälp.
6: Nu sommartid så jobbar han på åkern, han tar aldirg med mat, JAG är så förbannat snäll och lagar mat och åker ut till honom!!
7: Han tyckte det blev så dyrt för honom att ringa min comviq telefon så han skaffade mej ett telia kort. Vad han inte tänkte på är att det kostar mej 5:- mer i minuten att ringa på denna telefon än min gamla! Jag påpekade det och han sa då snällt att han skulle betala 200:- i månaden då det ändå skulle bli billigare i längden för honom. Nu är han "skyldig" mej 1200:- för dessa pengar har jag heller inte sett röken av.
8: Jag försöker verkligen att prata med honom om detta, men karl som han är så vägrar han att lyssna.
Han är uppväxt på det gamla sätter... Farmor bodde hemma och tog hand om allt. Han har inte behövt göra något, alltså har jag blivit hans FARMOR!!! Jag brukar säga till honom att jag inte gillar hans farmor!! (skämt om att hon förstört honom!!!)

VAD skall jag göra??
Ni har ju så många goda råd och många sätt att se på det. Det känns lite som om det är jag som är boven i dramat?!
Jag menar inte att min sambo skall betala massa pengar i månaden på MINA barn, vad jag tänkte på var väl just dessa saker som han själv säger, och sen blir det inte något av det. Ibland så önskar jag att jag kunde skriva ner allt så kan jag ju nästan be om en ny sadel (nöjer mej inte med mindre än Butet) snart!! (SKÄMT!!! Ha, ha)

Å som i sånna lägen som när jag sålt saker och fått in någon krona extra, när han vill vara med och dela... Eller igentligen så blir det ju att dessa pengar går till vardagen, annars skulle det ALDRIG gå runt!!

Det känns som om jag mest svamlar, ni kanske inte förstår iaf...
Jag har iaf gjort ett försök!

Och jag kräver som sagt inte att han skall dela allt jag köper till barnen!!!
Mina barn känner sej heller inte som någon ekonomisk börda!!!!!
Dom får det dom behöver, men ibland måste jag säga nej, för skulle dottern få allt hon pekar på skulle jag vara miljonär för att kunna genomföra det!! Små tjejer!! :o)
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

favoritponny skrev:
. Det känns lite som om det är jag som är boven i dramat?!


Det är ju ditt fel, på ett enda vis. Du har gått med på att sätta dig i den här situationen från början.

Jag tror du har två vägar att gå om du ska kunna stanna i förhållandet.

1) Omyndigförklara hans förmåga att handskas med pengar och kräv att få hans lön på ditt konto. Sedan delar ni alla utgifter rättvist efter förhandligar och så ger du honom "fickpengar" av det som bli över.

2) Kräv att han växer upp och tar ansvar för sin egen ekonomi. Gör en överenskommelse om vem som ska betala vad och låt inte en enda undanflykt passera.

Det kan låta lätt men jag avundas dig inte. Jag hade gett upp för jag hatar att tjata eller vara "mamma/polis".
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Å då frågar jag som vanligt när det gäller såna här trådar. Varför bor du med honom? Vad gör han för dig? Gör han ditt liv lättare, är du lycklig? Får han dig att skratta och känna att du absolut inte vill vara utan honom?

/Jane
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Jag har funderat lite på samma sätt som du fast tvärt om. I mitt fall så är det jag som ska flytta ihop med min pojkvän och det är han som har en dotter. Jag är sjukskriven och lever redan nu under existensminimum för att kunna har råd med min älskade häst. hm, då kan man ju knappast säga att man lever under existensminimum, men ni kanske fattar vad jag menar. Har inga pengar över till mat och telefon och såna saker till mig själv, eftersom hästen går före. men det är prioriteringa jag gärna gör. men nu när jag snart ska flytta ihop med min kille så är ju det här saker som man måste fundera över. kan hända att jag kommer fram till att vi tyvärr inte kan flytta ihop fastän vi vill just på grund av att jag inte har råd att hjälpa till. hyran blir dyrare eftesom vi måste ha en trea istället för en tvåa, sen blir matskostnaderna mycket dyrare osv. Jag vet inte alls hur jag ska göra. men jag förstår dig till fullo att du vill att han ska hjälpa till eftersom han har gjort valet att leva med dig, och då inkluderar det dina barn. det visste han om från början och måste ha funderat mycket över det innan ni flyttade ihop. det gör iallafall jag. hoppas det löser sig.
//Bambi
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Cettan skrev:
Har inga pengar över till mat och telefon och såna saker till mig själv...

...hyran blir dyrare eftesom vi måste ha en trea istället för en tvåa, sen blir matskostnaderna mycket dyrare osv.

Men du måste ju ha en boendekostnad nu? Det blir billigare att dela alla fasta kostader på två än att bo ensam.

Du kan ju räkna ut vad du skulle ha råd att betala i ett gemensamt hushåll per månad och så kan ni se om det räcker för att växla upp boendet? Man måste inte i alla lägen dela allt lika. Du har en häst, han har en dotter. Du kan betala din häst och han en större del av hyran och löpande avgifter eftersom han "är två".

Prata om det och se om ni kan hitta en lösning båda accepterar på förhand!
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

MIn sambo och jag har totalt gemensam ekonomi. Så han har rent krasst gått med väldig ekonomisk förlust när han träffade en tant med två döttrar (dessutom hästintresserade). Det var nog han som tagit initiativet till att ansvara lika mycket för dem som jag gör. Då kan man undra - den biologiska pappan då ? Jodå, han finns han med men han betalar inget av tjejernas hästintresse, utan han betalar underhåll punkt slut. Däremot köper han egna kläder till dem och presenter och sånt.
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Jag och min sambo har helt gemensam ekonomi, dvs alla pengar in går till alla gemensamma utgifter inkl. barn och just nu blir det inte mycket över. För oss funkar det bra. Skulle vi båda ha större inkomster är det möjligt att vi skulle göra en annan fördelning.

Rent samhällsmässigt räknas en sambo som betalningsansvarig t.ex vad gäller dagisplats för även ej gemensamma barn.
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

pigleton skrev:
Rent samhällsmässigt räknas en sambo som betalningsansvarig t.ex vad gäller dagisplats för även ej gemensamma barn.

Lite här är en poäng ju!!!
Bara en sån sak. Dom räknar ju familjens inkomst sen skiter väl dom i om det är pappa eller "plast pappa" som skall betala!!!
Jag är ju inte ensamstående på papperet!!!
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Tänk vilka konstiga metoder folk har.. Jag skulle aldrig betala 2/3 av hyran för att min man inte ska behöva betala för mina barn... Ruskigt!!!
Jag lever med en ny man sedan 5 år och jag har två barn sedan tidigare förhållande. Dom bor hos oss. Han har ett barn sedan tidigare som är hos oss varannan vecka. Vi delar på allt!! Låt vara att vi är gifta men det hade inte spelat någon roll om vi "bara" varit sambor. Vi har inte det synsättet, helt enkelt. Jag hade aldrig haft råd att ha hästarna tex om inte min man hjälpte till ekonomiskt. Han tjänar mycket mer än jag men betalar glatt nästan hela sin lön för att jag ska få hålla på med mitt intresse. Fram för fler sådana karlar!! Samtidigt så vill han åka på en fiskeresa i sommar som kostar 10.000:-, och självklart får han det. Vi har valt att leva med varandra, och då får man ta det onda med det goda, tycker jag, inte hålla på med mitt och ditt, som alltför många gör..
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Förresten, alla ni med millimeter-rättvisa...
Era karlar måste ju få massor med pengar över!!! Vad gör dom för alla pengar??? Saker som NI inte är med på, antar jag, annars skulle ni ju ha delat kostnaden.... :confused: :eek:
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Hoj hoj. Min sambo är som din man.. Jag ha alla mina hästar hemma här nästintill gratis. Hö o ensilage ha vi ju på gården, kraftfoder betalar hans mamma o jag står för mineralerna.. :smirk:

Just nu är jag ju arbetslös, så jag ha ju inte så mkt pengar att tillföra. Inga barn heller så fall bli det gemensamma barn ju..
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Vet du vad jag tror....du behöver inte fundera på om han ska vara med på att betala för dina barn eller för om han bara börjar göra rätt för sig så kommer du att ha en helt annan ekonomi.
Varför påminner du inte honom att han har glömt att betala??

//åsa
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Vet du, jag tycker det låter som om han behöver växa upp.Han har dig som sin extra mamma istället för som partner.Han gör inget i hemmet, han hjälper aldrig till med pengar utan "hans är hans" å dom ska inte "slösas" på barn som inte är hans(det är ju uppenbart just i presentfrågan).

Jag tycker inte att man kan rå för att man blir kär i en människa som har barn (men man ska vara beredd att ta ett visst ansvar för barnen om man bor ihop)å jag tycker inte föräldrar ska kräva av sina partners att de ska behöva försörja barn som inte är deras, för barnet har 2 föräldrar men det handlar ju inte om det i ditt fall.
Han håller hårt i sina egna pengar å tänker inte på dig som har ytterligare personer att försörja å när du har ont om pengar har han samvete att strunta i dig å barnen.
Han låter inte som en vuxen , ansvarsfull människa.

Å säljer du dina hästar så ska du ta å behålla dina pengar själv å spara dem, du lär behöva dem i framtiden å eftersom din sambo uppenbarligen klarar sig på sina egna pengar utan att beskymra sig för dig så ska du göra samma sak, dela inte på pengarna från en försäljning på ngt som är ditt, skulle han göra det för dig?
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Min sambo har en son som är hos oss ungefär vartannan helg. Vi har delat ekonomi, inte så att vi betalar exakt 50/50, utan mer att den som har pengar för tillfället betalar mat, barn, häst, nöjen, bensin osv osv.

Jag har inget mot att betala för sonen sådär, jag tycker om att köpa leksaker osv till honom, besöker ofta loppisar och hittar en massa skoj!

För nåt år sen tog jag upp diskussionen här hur det var med att om man är gift eller har barn tillsammans med en person som har barn, så blir man underhållsskyldig mot barnet som inte är ens egen. Jag förstod aldrig riktigt då om det gällde själva underhållet man betalar till barnens andra förälder. Det skulle jag däremot tycka att det kändes lite konstigt att betala.

/ Maris
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Jag har en dotter sedan tidigare, men lever sedan två år med en ny man. Dotterns pappa är väldigt ointresserad av henne ( tur är det), och träffar henne i princip aldrig och betalar bara det han måste, dvs underhållet. Min sambo har gått in och tagit en aktiv föräldraroll, och behandlar dotter som sin egen. För oss, som har gemensam ekonomi är det naturligt att vi betalar alla våra utgifter med våra gemensamma pengar. Vi bor i hus, och jag har fem hästar. Till saken hör att jag studerar och skall snart gå på föräldraledighet ( vår bebis kommer till sommarn), så det blir han som betalar det mesta varje månad. För oss funkar den här lösningen utmärkt, och känns naturlig.
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Min sambo har ett barn sedan tidigare. Han betalar underhållet för henne men har tyvärr ingen kontakt med barnet för tillfället pga att mamman förhindrar detta. Därför är det lite svårt att köpa kläder och andra saker till henne. Om fallet varit annorlunda hade vi givetvis delat på allt.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Jag blir lite konfunderad när jag läser den här tråden...
KAN man verkligen diskutera vem som betalar vad när man är i ett samboförhållande? Jovisst, man kan ju se vems plånbok eller bankkonto som belastas vid ett visst betalningstillfälle, men i slutänden så måste ju ändå hela familjen ha tak över huvudet, kläder att ha på sig och mat på bordet.
Vad jag menar är att oavsett vem som "betalar" för hästarna och eventuella särkull-barn så belastar det ju den gemensamma ekonomin.
Och JAG skulle i alla fall resonera som så att OM jag flyttade ihop med en man som hade barn från tidigare förhållanden så ingår de liksom i "paketet", dvs kostnaderna för dem följer med samboskapet med deras pappa.
Nu är ju detta inte aktuellt för min del, då jag är gift med en man som inte hade några barn sen innan och vi inte har några som helst planer på att gå skilda vägar (inom överskådlig framtid i alla fall..). Men när vi träffades så hade jag ju en hel hop med hästar och det har aldrig varit diskussion om nåt annat än att vi har bakat in kostnaderna för dem i vår gemensamma ekonomi. Trots att han inte har intresset för dem...
 
Sv: Ni som har ny sambo med barn sen tidigare förhållande...

Nu har jag bara hafsat genom tråden men jag tycker att det generellt verkar vara mycket delad ekonomi här.Mina pengar,hans pengar osv jag fattar det inte......Tyck att jag är korkad men jag och min sambo har bara våra pengar.Han har en son sedan tidigare och när han är här så ingår han i MIN FAMILJ och behandlas som en i detsamma.Han är våra barns bror och jag valde honom när jag valde sambon punkt.Visst jag är inte försörjningsskyldig för honom men och......Sambon accepterade att jag skaffade häst och betalar delvis för dom också,han spelar fotboll och innebandy och jag är med och betalar det också eftersom alla pengar som kommer in är familjens pengar.Har man inga barn alls,alltså ingen av er så kan jag förstå delad ekonomi men ändå inte,bor man ihop så är man väl en familj och delar broderligt på allt tycker jag.Dessutom får ju boföräldern underhållstöd och barnbidrag det är nästan 2200 per barn och borde räcka till en hel del.
/Tesso
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 871
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
Relationer Bäst att förtydliga att detta inte aktuellt i nuläget, men kan bli i framtiden. Jag gillar att ha lite kött på benen, så tänkte ta reda...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
14 119
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp