Ni som INTE vaccinerar era barn...

Sv: Ni som INTE vaccinerar era barn...

Jag är inte heller helt hundra, det var bara vad min doktor sa. Han hade varit på något stort föredrag nyligen och sa att de verkligen rekommenderar alla gravida att vaccinera sig. Han själv har inte vaccinerat sig. Och inte doktorn på samma klinik som fick barn för 4 veckor sen heller.

Knepigt, jag är nästan 100% säker på att jag läst att det är förekommande att företaget som tagit fram vacciner friskriver sig visst ansvar..

Men jag ska inte säga säkert, återkommer om jag lyckas få tag i källan till påståendet :)

Jag har också läst det, tror det var på en sån "frågestund" som aftonbladet hade, när man kunde ställa frågot till någon från socialstyrelsen (eller vad det var).

Det finns ju precis lika lite eller som säger att vaccinet skulle ge värre/fler bieffekter än sjukdomen i sig. Det är ju en ny sjukdom, som det inte finns speciellt mycket forskning på i likhet med vaccinet. Det finns ju däremot andra sjukdomar som kan ge hemska biverkningar flera år efter men däremot är vaccinet mot de ok.

Detta finns att läsa och höra på nyheterna idag:
http://www.nyhetskanalen.se/1.1374366/2009/12/04/sverige_prisas_for_vaccinering

Jag vet inte riktigt, antagligen irländska hälsovårdsmyndigheten.

Hoppla10 tack för länken. Men det är ju nästan en vanlig influensa....

Hoppla10 tack för länken. Men det är ju nästan en vanlig influensa....

Med den "lilla lilla" förändringen att unga fullt friska och gravida riskerar att bli dödssjuka. Och att man vid vanlig influensa INTE rekommenderar hela befolkningen att vaccinera sig, för det är inte så stor risk att bli allvarligt sjuk, vilket det är nu.

Fast trots alla som haft den i sverige hittills är det bara tre friska som har dött. Hur många har dött i bilolyckor det senaste halvåret?

Man kan ju också se det som att någon har fått panik/någon har överdrivit/någon har inte vetat hur allvarligt eller inte allvarligt det egentligen är.

Att bli allvarligt sjuk är inget att bagatellisera...att det sen "bara" är tre friska som dött kan väl vara sant men hur många har blivit allvarligt sjuka och eller behövt söka vård? Hur många har kört bil det senaste halvåret? Och hur många av dem har dött? Detta är ju en tramsig jämförelse....antagligen blir riskerna ungefär den samma om man ser till volymen.
Hysteri eller inte, antagligen är ju influensan på tillbakagång just nu pga vaccinet, men det spås ju komma en ny våg vid jul...

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte det är så tramsigt, det handlar om sannolikheten i mitt liv. Sannolikheten att jag ska dö av svininfluensan är 0.3% OM jag ens får den. Det är alltså 99.7% chans att jag blir helt frisk igen. Hur många procent blir allvarligt sjuka? Och hur många av dem som blir allvarligt sjuka skulle benämnas ha ett lite sämre immunförsvar och kanske vara sjuka lite oftare än till exempel mig, som de senaste tio åren haft en förkylning vartannat år?

Barn exempelvis ( om man ska fokusera på det som tråden handlar om ) har sämre imunförsvar även om dom är friska, speciellt dom under 3 år har i större utsträckning behövt intensivvård om dom drabbas av svininfluensan ..

Vad som oroar mig är alltså inte att dö av svininfluensan, men denna flunsa beter sig inte riktigt som den flunsa vi är vana med..

Återigen så får jag väl poängtera att jag tycker att det är upp till var vuxen människa själv att besluta om vaccinering eller inte. Det enda jag tycker är att om man ska leta fakta så bör man vara jäkligt källkritisk ( inte direkt menat till dig vindvissla ).

....vad har ni för anledning till att inte vaccinera? Ja mot svininfluensan då.

Vi vaccinerar inte heller, varken oss själva eller Maja!
Vi tror att det är "farligare" i längden att kroppen inte själv får ta hand om vissa sjukdomar själv. (Maja har fått övrigt vaccin i BVC´s program)

Känns mest som att media höjt detta till skyarna för att sälja lösnummer.... Har tittat mycket på hur andra länder behandlat saken och Sverige känns lite "panikslaget"!

Vi tror att det är "farligare" i längden att kroppen inte själv får ta hand om vissa sjukdomar själv.

Det där är en myt, det finns inga som helst rapporter eller forskning som kommit fram till att kroppen mår bra av att vara sjuk ibland. Det finns inget som säger att infektioner skulle hjälpa till att bygga upp immunförsvaret, snarare tvärtom.

Det där är en myt, det finns inga som helst rapporter eller forskning som kommit fram till att kroppen mår bra av att vara sjuk ibland. Det finns inget som säger att infektioner skulle hjälpa till att bygga upp immunförsvaret, snarare tvärtom.

Myt eller inte, det är iaf EN av anledningarna till att VI avstår vaccin!!!

Vi vaccinerar faktiskt inte heller. Jag tror dessutom att vi redan haft den alla 3, innan vaccinet kom. Fast säker är jag inte eftersom vi inte behövde söka vård... men 40 graders feber och hosta, eeeenvis torr hosta.
Egentligen är väl inte den här flunsan värre än den vanliga, skillnaden är att vi inte haft den förr och ingen har försvar sedan innan ... man vaccinerar väl främst inte för risken att dö utan för risken att så många skall bli sjuka i veckor att viktiga samhällsfunktioner störs och det kostar enorma pengar med sjukskrivningar.
Barn och gamla till exempel kan bli jättesjuka och dö av 'vanliga' flunsan också, men ofta har man ju haft den förr (om man inte är liten) och har lite försvar mot den därför.

men skillnaden mellan vanlig influensa och svininfluensa är att svininfluensan går djupare ner i lungorna och in i alveolerna vilket också gör att biverkningar efter en sjukdom kan ge kroniska problem djupt nere i lungorna.

Jag blev övertygad av diverse läkare så nu är sonen vaccinerad trots mina tidigare tankar om att allt var trams.

Ang vaccinets tillförlitilighet så känns det inte troligt att något 2009 skulle släppas till 6 månaders bebisar som skulle vara dödligt eller riktigt farligt. Var mer rädda för biverkningarna av en riktig sjukdom än ett dött virus som vaccinet faktiskt är.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 110
Senast: Dunet
·
Småbarn En kollega sa till mig idag att hon inte använder parfym för att hon har barn ( som är drygt 1 år). Är detta en rekommendation att även...
Svar
7
· Visningar
750
Senast: Fille
·
Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 140
Senast: Blyger
·
Småbarn Min femåring åker bakåtvänt i en Britax Max-Way Plus, men nu börjar han bli för lång för den. Bältet vid axlarna hade behövt höjas ett...
Svar
19
· Visningar
859
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka