Ni som INTE vaccinerar era barn...

Sv: Ni som INTE vaccinerar era barn...

Hon har fortfarande rätt att uttrycka sin åsikt, jag håller däremot med att oavsett vad man väljer så ska inte folk sitta och idiotförklara för det blir en så tråkig diskussion då.

Sakliga argument skapar en god diskussion ..

Jag vet inte vad TS intention med tråden var när hon startade den, jag personligen är inte emot en diskussion. Men det finns redan ett antal trådar om det och då hade jag hellre valt att diskutera det där. Men när Hoppla10 kliver in och mer eller mindre "idiotförklarar" den skara som inte tänker vaccinera sig, ja då blev jag bara jättetrött. Sen om det inte var menat så från Hoppla10 är det en annan sak. Jag hugger på det mesta nuförtiden, får skylla på mina gravidhormoner :devil: Men som sagt det finns massa andra trådar att diskutera detta i och då tyckte jag att ett inlägg som Hoppla10's kändes helt onödigt i denna tråden.

Sorry för trådkap TS!

Ja visst det kan man tycka och ja jag anser inte att någon skall idiotförklaras här ( bara för att ha det sagt ) :)

Jag vet inte vad TS intention med tråden var när hon startade den, jag personligen är inte emot en diskussion. Men det finns redan ett antal trådar om det och då hade jag hellre valt att diskutera det där. Men när Hoppla10 kliver in och mer eller mindre "idiotförklarar" den skara som inte tänker vaccinera sig, ja då blev jag bara jättetrött. Sen om det inte var menat så från Hoppla10 är det en annan sak. Jag hugger på det mesta nuförtiden, får skylla på mina gravidhormoner :devil: Men som sagt det finns massa andra trådar att diskutera detta i och då tyckte jag att ett inlägg som Hoppla10's kändes helt onödigt i denna tråden.

Sorry för trådkap TS!

Jag anser inte att jag har idiotförklarat någon, jag skriver bara att det knappast är troligt att någon ifrågasätter om andra läkemedel är testade eller inte på barn/kvinnor när de erbjuds dessa. Och att alla vet att tidningar har rätt att publicera i stort sett vad de vill med eller utan relevant fakta, vilket man inte borde hjälpa till att sprida.

Om någon sedan känner sig idiotförklarad så får det stå för den personen, antagligen beror det på att man är osäker i sitt beslut. Jag har inte någonstans skrivit om jag själv har/kommer att vaccinera mig, så det är rena spekulationer från din sida och min ensak.

Men man måste tåla att få fakta och motargument oavsett vilket, även som gravid.

Jag anser inte att jag har idiotförklarat någon, jag skriver bara att det knappast är troligt att någon ifrågasätter om andra läkemedel är testade eller inte på barn/kvinnor när de erbjuds dessa. Och att alla vet att tidningar har rätt att publicera i stort sett vad de vill med eller utan relevant fakta, vilket man inte borde hjälpa till att sprida.

Om någon sedan känner sig idiotförklarad så får det stå för den personen, antagligen beror det på att man är osäker i sitt beslut. Jag har inte någonstans skrivit om jag själv har/kommer att vaccinera mig, så det är rena spekulationer från din sida och min ensak.

Men man måste tåla att få fakta och motargument oavsett vilket, även som gravid.

Det är ju lite speciellt med detta vaccin ändå... Då ena sekunden gäller det ena och nästa gäller det andra. Så det är väl inte konstigt att folk är osäkra och väljer att inte ta det.

Det är ju lite speciellt med detta vaccin ändå... Då ena sekunden gäller det ena och nästa gäller det andra. Så det är väl inte konstigt att folk är osäkra och väljer att inte ta det.

För att detta publiceras ja, för andra läkemedel kan det vara precis samma procedur men det offentliggörs kanske inte...??!! Borde man inte vara lika osäker på alla nya läkemedel? Eller var är skillnaden?

Borde man inte vara lika osäker på alla nya läkemedel? Eller var är skillnaden?

Utan att ge mig in i svindebatten sa ja.... det ar man val? Osaker pa nya lakemedel? Jag ar i alla fall och har inte ens tagit en alvedon under mina graviditeter. Det narmsta lakemedel jag kan komma ar Gaviscon och skulle inte ta nagot annat om det inte ar fara for mitt eller barnets liv.

Pa tal om att foda ut ett dott barn for att man inte vaccinerat sig sa finns det val inget som tyder pa att influensan skulle orsaka missfall? Det varsta som kan handa ar att mamman dor, men hur sannolikt ar det? Det nast varsta som kan handa ar att man hamnar i en konstgjord lunga, men sa vitt jag forstar ar det inte sa manga gravida som hamnat dar heller?

Pa tal om att foda ut ett dott barn for att man inte vaccinerat sig sa finns det val inget som tyder pa att influensan skulle orsaka missfall? Det varsta som kan handa ar att mamman dor, men hur sannolikt ar det? Det nast varsta som kan handa ar att man hamnar i en konstgjord lunga, men sa vitt jag forstar ar det inte sa manga gravida som hamnat dar heller?

Detta är inget jag har diskuterat, men det var kanske inte riktat till mig heller? Hur stor är sannolikheten för att foster tar skada av vaccinet då? Eller att man skulle få missfall av vaccinet?

Vad händer om alla de konstgjorda lungorna är upptagna? Det finns ju trots allt fall där kvinnor blivit förlösta och sedan dött av svininfluensa, det är ju fakta. Hur många har dött av vaccinet? Om man tackat nej till vaccinet och drabbas av influensa samtidigt som någon som ej ännu hunnit ta vaccinet, vem ska då få vård först eller den sista konstgjorda lungan?

Observera att detta är frågor INTE påhopp.

Oj! Är också ssk och på min avdelning så har i princip alla vaccinerats. De som inte gjort det är pga medicinska skäl (läkemedel tex). Jag gjorde det inte för min egen skull, men då vi har infektionskänsliga patienter och jag även har en dotter (som nu fått vaccin, men senare än mig) så tyckte jag det var bäst att ta sprutan.

Nej det var inte direkt riktat till dig som du forstod.

Sa vitt jag har last sa gar tungmetaller over till fostret och det ar bevisat att de kan skada hjarnan.

Jag bor inte i sverige men tror inte jag last om fall dar kvinnor blivit forlosta och sedan dott av svininfluensa? Eller menar du fallet i Norge?

Dessutom finns ju fortfarande Tamiflu att ta.

Ar det fortfarande bara tre personer i Sverige som dott av svininfluensan utan att ha haft nagra bakomliggande sjukdomar? Tre pers av alla som haft influensan... Dessutom ar den val pa nergang nu?

Dom spår väl en till topp av spridning någon gång efter jul/nyår vad jag hört ?

Jag vet iaf att en gravid kvinna vårdades med konstgjord lunga här i Göteborg..

Hoppla10:

Den som bäst behöver den konstgjorda lungan, oavsett vaccinering eller inte !

Nej det var inte direkt riktat till dig som du forstod.

Sa vitt jag har last sa gar tungmetaller over till fostret och det ar bevisat att de kan skada hjarnan.

Jag bor inte i sverige men tror inte jag last om fall dar kvinnor blivit forlosta och sedan dott av svininfluensa? Eller menar du fallet i Norge?

Dessutom finns ju fortfarande Tamiflu att ta.

Ar det fortfarande bara tre personer i Sverige som dott av svininfluensan utan att ha haft nagra bakomliggande sjukdomar? Tre pers av alla som haft influensan... Dessutom ar den val pa nergang nu?

Jo, tungmetaller går över till foster - frågan är väl hur stor mängd som behövs för att skada ska ske? Och hur stor del finns i vaccin?
Menade fallet i Norge, men det ska finnas/funnits ett flertal gravida som vårdats allvarligt sjuka i svininfluensa. Jag vet ett fall nära här, där man inte vet om varken kvinnan eller det ofödda barnet överlever.

Bara 3personer...jo, så kan man se det. Men sen kan man ju fråga sig vad sviterna av svininfluensan blir. Precis som man säger att vaccinet kan ge följder långt efter, så kan ju sjukdomar också göra det.

Att influensan är på väg ner har jag också hört, orsak? Vaccin eller inte så allvarligt som man först trodde?

Hoppla10:

Den som bäst behöver den konstgjorda lungan, oavsett vaccinering eller inte !

Jo absolut, men om man nu ska dra det till sin spets: Om 2personer (1 tackat nej till vaccin och 1 ej blivit erbjuden ännu) insjuknar vid samma tidpunkt och behöver den sista konstgjord lungan lika mycket, hur ska man göra då? Det finns ju lika stora risker med att inte ta vaccinet som att ta det...

Alltså det där går ju aldrig att sia om rent generellt, det måste bedömmas från fall till fall.

Alltså det där går ju aldrig att sia om rent generellt, det måste bedömmas från fall till fall.

Absolut är det så, ville bara höra era åsikter om det...detta skulle ju vara en tråd om eller för de som inte vaccinerar därför anser jag det intressant hur de ställer sig i denna fråga. Man kan ju ha en tanke...

Ska man rädda folk som använt bilbältet först i en bilolycka eller de som inte haft något på sig?

Det är nog ingen som låter bli att vaccinera sig av lata skäl, det finns faktiskt ingen som kan veta hurdana effekter vaccinet kommer ha om tio år eller mer. Jag är själv räddare för vaccinet än för svininfluensan.

I Vårdguiden stod det att detta är ett sk "akutvaccin". Dvs. att grunden har funnits länge. Den togs fram vid fågelinfluensan. Sen är det bara själva proteinet/viruset (från ägg) som man byter ut. Så det är ingen ny "bas" så att säga.

Jag vet. Men man kan ju undra varför företaget som producerat det slipper undan allt ansvar? De kanske skulle vilja hinna testa mer innan de tar något ansvar men det hade man inte tid med. Min doktor sa idag att detta var första gången någonsin detta hade hänt.

Jag vet att det är samma vaccingrund som vid andra influensor, och jag tänker inte vaccinera mig som gravid mot dem heller. Nu har jag inte Sam på förskola heller, hade han varit i ständig kontakt med en massa andra barn kanske det hade känts mer självklart?

Knepigt, jag är nästan 100% säker på att jag läst att det är förekommande att företaget som tagit fram vacciner friskriver sig visst ansvar..

Men jag ska inte säga säkert, återkommer om jag lyckas få tag i källan till påståendet :)

Ska man rädda folk som använt bilbältet först i en bilolycka eller de som inte haft något på sig?

Det är nog ingen som låter bli att vaccinera sig av lata skäl, det finns faktiskt ingen som kan veta hurdana effekter vaccinet kommer ha om tio år eller mer. Jag är själv räddare för vaccinet än för svininfluensan.

Vad tror du om sviterna efter svininfluensan om tio år då? Tror du inte den kan ge biverkningar?

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 105
Senast: Dunet
·
Småbarn En kollega sa till mig idag att hon inte använder parfym för att hon har barn ( som är drygt 1 år). Är detta en rekommendation att även...
Svar
7
· Visningar
745
Senast: Fille
·
Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Blyger
·
Småbarn Min femåring åker bakåtvänt i en Britax Max-Way Plus, men nu börjar han bli för lång för den. Bältet vid axlarna hade behövt höjas ett...
Svar
19
· Visningar
853
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka