Bukefalos 28 år!

Ni som kör balsammetoden

Vad innebär "sista-schampo" för en okunnig?

Jag kör själv på balsam-metoden ihop med inpackningar och det känns som om mitt hår mår mycket bättre än det gjorde när jag höll på med schampo och balsam.
Som @Lovisaleonora citerar. Eftersom det BARA är balsam, sådana vars innehåll är godkänt enligt metoden, som ska finnas i håret så måste det först renas från lagrade silikoner och mineraloljor från konventionella produkter. Och det gör man med ett schampo som innehåller sulfat.
 
Ja, tyvärr... utgår ifrån att det är något man måste leva med i o m att ett "sista schampo" måste innehålla SLS för att man ska få bort allt "skit". Och att SLS:ens inverkan på håret inte kamoufleras av siliconer. Resultatet är alltså inte "din egentliga hårkvalitet" som någon skrev utan "vad SLS egentligen gör med ditt hår".

Om du tar bort allt "skit" som annars kamouflerar håret så blir det ju i praktiken hur håret ser ut utan något i. Hur tänker du annars?

Däremot så är regelbunden användning av SLS dåligt för håret enligt balsammetoden och sliter på det och gör det värre.
 
Mitt hår blir risigt efter schampo. Häver därför i massor av balsam numera. Men jag har ALDRIG haft kluvna hårtoppar sedan jag började med balsammetoden för några år sedan. Det är faktiskt första gången i mitt liv som jag sluppit det. Dessutom, den absolut största vinsten, hårbotten kliar inte alls längre. Jag gillar verkligen balsammetoden, men jag har ett problem fortfarande: Håret i nacken blir fett nästan genast. Vet inte vad jag ska göra åt det, men det blev det även när jag använder schampo så jag fortsätter att "balsama".
Har du tjockt hår? Det har jag och nacken är mitt problemområde. Enligt min frisör för att jag alltid låter håret självtorka, där bak är det som tjockast och därför tar torkningen längre tid. Mitt blir inte fett där men hårbotten blir irriterad. Hon har föreslagit att jag ska föna det torrt istället.
 
Lite OT, men jag hoppas det är okej @mandalaki!
Är det någon av er som kör BM som har rakt hår? Jag har rakt, ganska "nordiskt" hår - mycket rött i och tunna hårstrån men normaltjockt. Och mitt hår ser så himla tråkigt ut med BM! Körde det framtills för någon vecka sen då jag inte stod ut längre! Håret blir platt, livlöst och vill gärna klumpa ihop sig. Inte så att det är fettigt utan det bara håller ihop. Testat 4 olika balsam och att bara köra med inpackning.. :(
Jag gör. blir det fett och klumpigt har man fel produkter/får inte ur dem tillräckligt. man ska gnugga och massera ganska mycket mer än man tror, både när skiten ska in, när den suttit ett tag (brukarlåta den vara kvar när jag tvålar kroppen, sen massera ett varvtill) och när det skasköljas ur.
 
För att det krävs för att ta bort silikon från håret. Sulfatfritt tvättar inte bort det ordentligt.
Aha. Jag har använt enbart sls-fritt schampo de senaste 5 åren med undantag av enstaka nödsituationer och då när jag använt vanligt schampo har mitt hår varit av typen tuggummi så jag själv lever under föreställningen att det finns inget gott i att använda sls-schampo. Så det var därför jag undrade.
 
@mandalaki Jag går till frissan max 1 gång per år, så inget större problem. Brukar dessutom säga till att jag inte vill ha för mycket produkter i håret.

Något som däremot är ett problem är att min inpackning, som jag använt som vårdande balsam i hur många år som helst nu, inte verkar tillverkas längre!! :(

Har använt garnier respons pärlemor och körsbär. :love:
Har nu desperat bytt till garnier respons avocado oil och shea butter balsam, men den är dels lite för rinnig, dels innehåller palmolja. :(

Vad har ni för vårdande?
 
Lite OT, men jag hoppas det är okej @mandalaki!
Är det någon av er som kör BM som har rakt hår? Jag har rakt, ganska "nordiskt" hår - mycket rött i och tunna hårstrån men normaltjockt. Och mitt hår ser så himla tråkigt ut med BM! Körde det framtills för någon vecka sen då jag inte stod ut längre! Håret blir platt, livlöst och vill gärna klumpa ihop sig. Inte så att det är fettigt utan det bara håller ihop. Testat 4 olika balsam och att bara köra med inpackning.. :(


Jag har rakt hår, ljust, tunt längderna. Mitt hår slits såklart även på BM, jag färgar det ibland, jag är slarvig med att sätta upp det till vardags, etc. Det har inte transformerats till någon annat hårsort.

Har testat lite olika balsam med varierande resultat, men håret blir mjukt och rent med det jag har nu (redken all soft conditioner). Däremot har jag inte lyckats vänta mellan tvättarna, utan tvättar nästan varje dag - hänger ihop med att jag rider, simmar, och blir skitig rätt ofta.

Tycker du inte att BM är något för dig så gör inte det då? Du kan ju använda SLS-fria och eco schampon istället.
 
Balsammetoden funkade aldrig riktigt på min känsliga hårbotten, jag försökte i ett par år med olika produkter men gav upp till slut. Mitt hår är helt problemfritt och har väldigt bra kvalitet men hårbotten har lätt för att bli torr och fnasig och därefter överproducera fett.

Nu har jag hittat den ultimata metoden! Jag sover med kokosolja i hårbotten innan tvätt! Efter det tvättar jag med ett milt schampo från Eco Cosmetics som är fritt från SLS, parabener och silikon. Tyvärr är balsamet från samma serie skräp (iaf det jag testade och det var så oerhört uselt att jag inte har lust att testa en annan sort) så jag nöjer mig i princip vilket silikonfritt balsam som helst.
 
@mandalaki Jag går till frissan max 1 gång per år, så inget större problem. Brukar dessutom säga till att jag inte vill ha för mycket produkter i håret.

Något som däremot är ett problem är att min inpackning, som jag använt som vårdande balsam i hur många år som helst nu, inte verkar tillverkas längre!! :(

Har använt garnier respons pärlemor och körsbär. :love:
Har nu desperat bytt till garnier respons avocado oil och shea butter balsam, men den är dels lite för rinnig, dels innehåller palmolja. :(

Vad har ni för vårdande?
Jag tipsar inte om olika balsam, för min erfarenhet under de här åren är att hår reagerar så otroligt olika på olika produkter. Ett balsam som är bra för en person är värdelöst för tio andra.

Dessutom måste åtminstone jag hela tiden variera, mitt hår verkar snabbt vänja sig vid ett balsam och blir tråkigt. Byter jag vaknar det till liv igen.

Men vill du veta så växlar jag mellan två olika från Jessicurl och tre från Curly hair solution. Handlar på Alma of Sweden där jag har för mig att alla produkter är BM-godkända
 
Som @Lovisaleonora citerar. Eftersom det BARA är balsam, sådana vars innehåll är godkänt enligt metoden, som ska finnas i håret så måste det först renas från lagrade silikoner och mineraloljor från konventionella produkter. Och det gör man med ett schampo som innehåller sulfat.
Jaha, det har jag aldrig gjort och jag märker ingen skillnad på mitt hår faktiskt.
 
Jaha, det har jag aldrig gjort och jag märker ingen skillnad på mitt hår faktiskt.
Om du inte tvättar ur håret med sistaschampo, och sedan inte använder balsam med "rätt" innehållsförteckning, då är det inte balsammetoden.

Men man måste ju inte använda den metoden heller, huvudsaken är ju att man blir nöjd med håret.
 
Om du inte tvättar ur håret med sistaschampo, och sedan inte använder balsam med "rätt" innehållsförteckning, då är det inte balsammetoden.

Men man måste ju inte använda den metoden heller, huvudsaken är ju att man blir nöjd med håret.
Jag vet inte, jag kör balsam och inpackning och det funkar bra på mitt hår, har skippat schampoo på sistone.
 
Jag vet inte, jag kör balsam och inpackning och det funkar bra på mitt hår, har skippat schampoo på sistone.
Ja, det viktiga är ju att det blir bra! Fast det är inte balsammetoden bara för att man skippar schampo. Med balsammetoden använder man de balsam vars innehåll är snällare mot håret.

Antingen kan du googla och läsa om metoden, eller så fortsätta tvätta håret på det sätt som funkar för dig :)
 
Ja, det viktiga är ju att det blir bra! Fast det är inte balsammetoden bara för att man skippar schampo. Med balsammetoden använder man de balsam vars innehåll är snällare mot håret.

Antingen kan du googla och läsa om metoden, eller så fortsätta tvätta håret på det sätt som funkar för dig :)
Har redan googlat, därför jag kör balsam metoden ihop med inpackning, annars hade jag inte gjort det. ;)
 
... blir ert hår ett torrt fnöske varje gång ni använder sista-shampo?

Jag använder mitt när jag varit hos frisören, hon har i en massa vanliga produkter i mitt hår som jag alltså behöver tvätta ur med sista-shampot innan jag börjar med balsam igen. Men det tar flera dagar innan håret INTE är en frissig jäkla risbuske.

Hur är det för er?

Jag tar med eget schampo, balsam och gelé.
 
Lite OT, men jag blev aldrig riktigt kompis med balsammetoden. I vintras började jag tvätta håret med bikarbonat, honung och citron eller äppelcidervinäger. Funkar hur bra som helst. Bikarbonat ska man inte använda för ofta så det har jag tvättat med en dag i veckan. Övriga dagar tvättade jag antingen med bara vatten eller med honung och sköljde med citron- eller vinägervatten. I januari tvättade jag håret i princip varje dag eftersom jag tränade så mycket, men det var inga problem.

Ett litet tips till er som inte tycker att balsammetoden funkat för er - bikarbonattvätt kanske funkar bättre.
 
Vad tror ni om detta;
http://www.matrix.com/biolage/cleansing-conditioner-for-fine-hair

Fungerar det? Vad jag hittar verkar det OK;

- Cleansing Conditioner
- Low-Poo
- Low foam
- Low-lathering
- Fast-rinsing
- Maintains moisture balance for weightless conditioning
- No Silicones
- No Sulfates
- No Parabens
Ingredients
Aqua / Water / Eau, Cetearyl Alcohol, Sodium Cocoamphopropionate, Hydroxypropyl Starch Phosphate, Behentrimonium Chloride, Coco-Betaine, Parfum / Fragrance, Caprylyl Glycol, Isopropyl Alcohol, Glycerin, Limonene, Menthol, Sodium Chloride, Tocopherol, Linalool, Citral, Citrus Aurantium Dulcis Oil / Orange Peel Oil.
Bör funka enligt balsammetoden.
Onödigt mycket parfym i så allergiker kanske ska ta det försiktigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Flyttade för några veckor sedan, och mitt hår har helt slagit bakut. Hjälp! Rör sig bara om några kilometer, men skillnad är det...
Svar
11
· Visningar
1 184
Senast: Ramona
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 646
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Mitt hår börjar bli långt! Bestämde mig i början av pandemin för att sluta klippa det, köpte balsam och inpackning från Bruns och håret...
2
Svar
23
· Visningar
2 701
Senast: Lightzone
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 184
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp