Ni som köpt hjälmar det senaste

Mina tankar...
De allra flesta hjälmar oavsett tillverkare och modell är byggda på ungefär samma sätt ifråga om stötskydd - ett hårt skal av plast eller komposit, med en inre fyllning av frigolit (cellplast). Skalet skyddar mot penetrerande våld och fördelar kraft från en liten yta till en större yta genom stoppningen och mot huvudet. Skalet absorberar även energi genom att deformeras; vid små stötar är deformationen elastisk (återgående) och vid större plastisk (permanent). Frigolitfyllningen absorberar också energi genom deformation, i allt väsentligt plastisk.
Om hjälmen tappas i golvet påverkas inte fyllningen, dess skyddande effekt förblir i allt väsentligt opåverkad. Worst case är att skalet förintas fullkomligt, hjälmen kommer då att vara jämförbar med en av de där gamla cykelhjälmarna som bara bestod av frigolit utan skal. Ett oskadat skal är väsentligt för hjälmens skyddsverkan, men även med ganska skadat skal skyddar hjälmen bättre än ingen hjälm alls.

Min hemmahjälm är en JOFA-potta av traditionell konstruktion, med skal av en plastsort som tål en hel del stryk utan att deformeras plastiskt eller spricka. Det betyder i praktiken att den skyddar sämre än en hjälm med sprödare skal, men det är ett val jag gjort.

Liknande trådar

Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
657
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Hedwig
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
424
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur