Ni som köpt hjälmar det senaste

Mina tankar...
De allra flesta hjälmar oavsett tillverkare och modell är byggda på ungefär samma sätt ifråga om stötskydd - ett hårt skal av plast eller komposit, med en inre fyllning av frigolit (cellplast). Skalet skyddar mot penetrerande våld och fördelar kraft från en liten yta till en större yta genom stoppningen och mot huvudet. Skalet absorberar även energi genom att deformeras; vid små stötar är deformationen elastisk (återgående) och vid större plastisk (permanent). Frigolitfyllningen absorberar också energi genom deformation, i allt väsentligt plastisk.
Om hjälmen tappas i golvet påverkas inte fyllningen, dess skyddande effekt förblir i allt väsentligt opåverkad. Worst case är att skalet förintas fullkomligt, hjälmen kommer då att vara jämförbar med en av de där gamla cykelhjälmarna som bara bestod av frigolit utan skal. Ett oskadat skal är väsentligt för hjälmens skyddsverkan, men även med ganska skadat skal skyddar hjälmen bättre än ingen hjälm alls.

Min hemmahjälm är en JOFA-potta av traditionell konstruktion, med skal av en plastsort som tål en hel del stryk utan att deformeras plastiskt eller spricka. Det betyder i praktiken att den skyddar sämre än en hjälm med sprödare skal, men det är ett val jag gjort.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
559
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny hjälm. Är dressyrryttare och har ganska mycket hår, både tjockt och långt. Tanken är att jag ska ta upp tävlandet...
Svar
2
· Visningar
527
Utrustning Hej! Är dessa hjälmar godkända att tävla med? Hittar ingen märkning med VG1. Lägger in bild 2 i en kommentar.
Svar
8
· Visningar
966
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Vår ena knaskatt biter alltid på kartonger om hon kommer åt. Eller papper, tapet, vad tusan som helst 🫤 Hur kan man få henne att sluta...
Svar
16
· Visningar
1 141
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp