Ni som köpt hjälmar det senaste

Jag förvarar de flesta av mina hjälmar i kartong. Enda undantagen är min gamla träningshjälm som bara ligger på hyllan och dotterns träningshjälm som förvaras i tygpåse.
Men hur många har du? :-)
Och träningshjälmen som du använder mest är du mest orädd om?
 
Men hur många har du? :-)
Och träningshjälmen som du använder mest är du mest orädd om?

Hmm, jag har 5-6 hjälmar.
Träningshjälmen som ligger utan fodral använder jag faktiskt inte alls längre. Varför den finns kvar? Ptja, bra att ha kanske? :D (Jag har numera en annan hjälm som jag använder till vardags men den kallas terränghjälmen.) Dock är det sant att det är träningshjälmen är den jag är minst rädd om.
 
Aha, så det är transporten till affären som är bekymret.
Skulle även säga förvaringen i butiken, står ju mycket säkrare i en kartong. Kommer ihåg när jag jobbade i butik och dom flesta hjälmar kom lösa. Var flera gånger dom håll på att knuffas ner från hyllan, eller att folk ställde dom på varandra så att dom stod väldigt ostadigt.
 
Aha, så det är transporten till affären som är bekymret.
Bekymmer o bekymmer men känner att hjälmen transporterats något säkrare då.
Hur skulle dom komma annars, huller om buller i en stor karong eller säck.
Då kan jag lika väl behålla den gamla ur säkerhetssynpunkt.
 
Skulle även säga förvaringen i butiken, står ju mycket säkrare i en kartong. Kommer ihåg när jag jobbade i butik och dom flesta hjälmar kom lösa. Var flera gånger dom håll på att knuffas ner från hyllan, eller att folk ställde dom på varandra så att dom stod väldigt ostadigt.
Ja helst vill man ju att det finns ett ex framme av var storlek till provning för folk, och att man sen tar en i kartong när man handlar. Blir ju färre då som provat alla som ligger i kartong och därmed mindre risk att dom åkt i golvet.
 
Bekymmer o bekymmer men känner att hjälmen transporterats något säkrare då.
Hur skulle dom komma annars, huller om buller i en stor karong eller säck.
Då kan jag lika väl behålla den gamla ur säkerhetssynpunkt.
Dom ligger snyggt staplade i en jättekartong. Noga säkrade så det inte kan åka omkring och stötas mot andra hjälmar. Inget vettigt företag vill väl sälja en stött hjälm. Och en kartong utan frigolit eller bubbelplast är inget skydd mot annat än kosmetiska skador.
 
Dom ligger snyggt staplade i en jättekartong. Noga säkrade så det inte kan åka omkring och stötas mot andra hjälmar. Inget vettigt företag vill väl sälja en stött hjälm. Och en kartong utan frigolit eller bubbelplast är inget skydd mot annat än kosmetiska skador.
Jaha Enligt alla andra här i tråden har de ju fått kartong så gissar att dom ligger i kartonger.
Bara den affär jag varit i som försöker sälja utan möjligtvis.
 
Alltså jag undrar hur hanteringen av hjälmarna är om de ej skulle levereras från tillverkningen till butik i kartong. Vill ju inte att hjälmen skall vara utsatt för onödiga slag innan man köpt den. Så dels pga den risken vill jag självklart ha den i kartong.
Gillar din inställning till hanteringen av hjälmar INNAN och även när de anlänt till butik :up:
 
Jag skulle aldrig köpa en hjälm utan kartong. Jag har returnerat en hjälm jag skickat efter när den kom lös liggande i kartongen huller om buller med andra (hårda) saker och jag förklarade mycket noga varför jag returnerade. Jag skulle inte köpa en hjälm som står och balanserar på andra hjälmar på en hylla. Jag har hjälm för att skydda mitt huvud. Har den åkt i backen redan i affären (den risken är överhängande om hjälmarna balanserar på varandra på en hylla) så kan jag lika gärna rida utan för då skyddar den inte ändå. Jag förvarar mina hjälmar upphängda på hjälmhållare i en garderob när de inte används. Jag ser till att de som tappats slängs.
En affär som säger att de inte har några oprovade hjälmar i kartong hade jag sett som oseriös (om det nu inte bara var så att just den hjälmen och storleken var slut) och jag hade inte handlat där alls.
 
Till alla. Tack för svar. Skall faktiskt kontakta chefen för butiken och fråga varför de säljer utan kartong.
Har ju själv aldrig hört talas om det innan.

Dela gärna med dig om svaret sen, jag blev väldigt nyfiken nu :)

Köpte för övrigt ny hjälm i somras, i kartong.
 
Dela gärna med dig om svaret sen, jag blev väldigt nyfiken nu :)

Köpte för övrigt ny hjälm i somras, i kartong.

Nu kom svaret.....

Tack för ditt mail,

Alla våra hjälmar skickas ut till butikerna i kartong och beställer man via hemsidan skickas det även då i kartong.
Anledningen till varför dom packas upp i butikerna är helt enkelt att det inte finns utrymme att spara alla kartongerna och att det skall vara smidigare för kunderna att prova ut en modell som passar. De försöker alltid se till att ha någon om det är så att någon vill ha. Dock så kan det då bli att storleken och färgen inte stämmer överrens.

Vi beklagar detta och hoppas på din förståelse

Vänliga hälsningar
 
Har den åkt i backen redan i affären (den risken är överhängande om hjälmarna balanserar på varandra på en hylla) så kan jag lika gärna rida utan för då skyddar den inte ändå.
Så illa att den "inte skyddar ändå" och man därför lika gärna kan rida utan är det ändå inte riktigt, det är en radikal överdrift. Även en hjälm som tappats i golvet skyddar avsevärt mycket bättre än ingen hjälm alls, det vore tokigt om någon trodde annat. Sen vill även jag ha en hjälm som inte varit med om slag eller fall, för bästa skydd.
 
Så illa att den "inte skyddar ändå" och man därför lika gärna kan rida utan är det ändå inte riktigt, det är en radikal överdrift. Även en hjälm som tappats i golvet skyddar avsevärt mycket bättre än ingen hjälm alls, det vore tokigt om någon trodde annat. Sen vill även jag ha en hjälm som inte varit med om slag eller fall, för bästa skydd.
Nej inte enligt hjälmtillverkarna. En hjälm som tappats i golvet utan huvud i går sönder direkt, det är så den är gjord och så den måste vara gjord för att kunna skydda huvudet vid en smäll.
 
Nej inte enligt hjälmtillverkarna. En hjälm som tappats i golvet utan huvud i går sönder direkt, det är så den är gjord och så den måste vara gjord för att kunna skydda huvudet vid en smäll.
Men det är väl klart att de säger så; för att få sälja fler hjälmar och framförallt för att gardera sig så mycket de bara kan mot ansvarsbiten. Även en vadderad mössa skyddar ju mer än ett naket huvud. Sen tycker jag ju självklart att man ska använda oskadade hjälmar, inget snack om den saken! Tycker det är jättekonstigt att affärer som säljer begagnade saker även säljer begagnade hjälmar.
 
Men det är väl klart att de säger så; för att få sälja fler hjälmar och framförallt för att gardera sig så mycket de bara kan mot ansvarsbiten. Även en vadderad mössa skyddar ju mer än ett naket huvud. Sen tycker jag ju självklart att man ska använda oskadade hjälmar, inget snack om den saken! Tycker det är jättekonstigt att affärer som säljer begagnade saker även säljer begagnade hjälmar.
Nja, i det sammanhanget de fick frågan av mig hade de tjänat på att säga motsatsen så det tror jag faktiskt inte. Att en hjälm utan huvud i går sönder vid ett fall är en realitet. Att det inte alltid syns för ögat är en annan sak.
Hur menar du att en vadderad mössa skyddar vid en avfallning?
 
Nja, i det sammanhanget de fick frågan av mig hade de tjänat på att säga motsatsen så det tror jag faktiskt inte. Att en hjälm utan huvud i går sönder vid ett fall är en realitet. Att det inte alltid syns för ögat är en annan sak.
Hur menar du att en vadderad mössa skyddar vid en avfallning?
Jag har inte skrivit att en mössa skyddar vid en avfallning, utan att den skyddar mer än ett naket huvud. För att hårdra saken.
 
Nja, i det sammanhanget de fick frågan av mig hade de tjänat på att säga motsatsen så det tror jag faktiskt inte.
Hur skulle dom tjänat på att säga att det inte behövs en ny hjälm om den tappas?

Dock ska ju hjälmar när man använder dom gå sönder, det är ju på det sättet dom skyddar huvudet, dom ska inte hålla hårda smällar. Det är logiskt tycker jag, dock tror jag ändå dom håller om man råkar från lägre höjd tappa dom i golvet nångång.
 
Nu kom svaret.....

Tack för ditt mail,

Alla våra hjälmar skickas ut till butikerna i kartong och beställer man via hemsidan skickas det även då i kartong.
Anledningen till varför dom packas upp i butikerna är helt enkelt att det inte finns utrymme att spara alla kartongerna och att det skall vara smidigare för kunderna att prova ut en modell som passar. De försöker alltid se till att ha någon om det är så att någon vill ha. Dock så kan det då bli att storleken och färgen inte stämmer överrens.


Vi beklagar detta och hoppas på din förståelse

Vänliga hälsningar

Vi har provat ut hjälm i butik men köper via nätet för då är chansen större att man får en som är ny i kartong.
I butik har jag tyvärr sett folk som tappat hjälmar i golvet och bara lagt upp dom på hyllan igen....
 

Liknande trådar

Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2
Svar
35
· Visningar
1 192
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny hjälm. Är dressyrryttare och har ganska mycket hår, både tjockt och långt. Tanken är att jag ska ta upp tävlandet...
Svar
2
· Visningar
527
Utrustning Hej! Är dessa hjälmar godkända att tävla med? Hittar ingen märkning med VG1. Lägger in bild 2 i en kommentar.
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp