Ni som kört upp för BE-kort

kisse

Trådstartare
Kör upp på torsdag. Nervöst värre...:crazy:

Ni som redan "gjort det", vad blev ni testade på? Har läst på vägverkets hemsida o är jättenervös för att få en del av de frågor de ger exempel på.

Hur lång tid fick ni hålla på och hur gick det till i stort?

Mvh/C.

Sv: Ni som kört upp för BE-kort

Tips - gör säkerhetskontrollen noggrant, även bilens. Jag klarade min, men min man missade på att kolla bilen ordentligt och blev kuggad. Annars var min förarprövare rätt schysst lotsade mig fram i frågorna om bromssystemet och vikterna (fast de var jag ganska bra på). Avsluta också med kloss bakom hjulen när du parkerat, det fick jag tillsägelse om. Själva körningen var enkel, backningen inga problem, man har rätt gott om tid.

Lycka till!

Säkerhetskontrollen. Bommar man något i den får man inte ens köra upp på banan. Både jag och mannen tog körlektion på körskola just för att få in säkerhetskontrollen rätt.

Var nogrann men inte osäker när du kör på bana och i trafik. Visa att du vet vad du gör. Du kan ta gott om tid på dig, men inte för att du är osäker.

Själv fick jag redogöra för däck, last, kultryck. Fick även ett par överkursfrågor som jag faktiskt klarade... :D

Jag fick utföra hela säkerhetskontrollen... Dessutom fick jag förklara släpets bromsystem.... Under färden blev jag förhörd på registreringsbeviset.....

Råkade ut för allt i princip.... Kan ju meddela att jag var innerligt tacksam över mig själv att jag verkligen pluggat på ordentligt. Körningen var inga problem...

OT... Drygt ett år senare körde jag upp för tung MC.... Fick då samma förarprövare... Då behövde jag inte visa något eller förklara något alls. Han bara kontrollerade körningen den gången...:D

Killen innan mig glömde kontrollera pakeringsbromsen på släpet och blev kuggad.
Du får ta med dig en lista på alla saker som skall kollas, men inte ngn beskrivning på hur de skall utföras. Ett tips om du är nervös...

Jag fick redogöra de olika reglerna som gäller för däck, vid funktionsbeskrivningen. Man behöver inte rabbla upp allt man vet, utan svarar på frågorna, vill de veta mer så ställer de fler frågor.

Tänk på att köra uppmärksamt i trafiken. Och att det är lika viktigt att hålla hastigheten åt båda hållen. Inte köra för fort och inte köra för långsamt (vägbanan avgör givetvis också hur sakta/fort man får köra).

Lycka till!

Jag körde upp för BE i torsdags och började med säkerhetskontroll (efter påkoppling av släp). Glömde styrservon och vindrutetorkare. :angel: Fick beskriva bromsarna på släpet (mekaniska, katastrofbroms, handbroms) och han frågade om rörelsereserven som jag inte hade en aning om vad det var, men förklarade lite luddigt. :o

Körde sen banan och sedan ute på landväg. Allt som allt tog ca 45 min.

När du kör: tänkt på att bromsa mjukt, placering på vägen, hastigheten och se dig för.

Jag klarade förästen mitt trots dessa små missar. :)

Lycka till!:bump:

Jag fick berätta om däck, både vad gäller bil och vad gäller släp. Säkerhetskontrollen som sagt är superviktig, flera har blivit kuggade på att de inte lagt klossar runt däcket när de avslutat så glöm inte det. Jag fick köra både landsväg och stadskörning, faktiskt inget som man inte kunde förväntat sig. Jag var rejält nervös, men de är ju så vana vid lite hispiga människor. Tog runt en trekvart med allt. Det är ungefär ett år sen. Jag är lycklig varenda gång jag kör släp att jag tog BE-korten!!

kl
vad duktiga ni är allihop.
Jag skulle vilja ta BE kortet oxå.
Teorin tror jag inte är några problem om jag bara sätter mej ner o försöker men orolig för körningen , backningen o alla beskrivningar av bromssystem o däck o sånt... :S

Tack för alla svar!!!:bow:

Håll tummarna imorgon då.
*
Trött. Borde plugga på bromsarna lite mer. Vill sova.*

Jag tog för några år sedan. Klarade teorin lätt men kuggade första uppkörningen för att jag citat "det märks du är van att köra levande last du bromsar för försiktigt!" Ehhhh. Min kontrollant hade i sin tur en kontrollant som han gjorde "sitt" prov som kontrollant för. Annars hade jag klarat mig sa körläraren. Vid nästa uppkörning körde jag som en "biltjuv" och klarade mig.

Fick redogöra för lastvikt och N-värde osv. Samt göra hela säkerhetskontrollen. Glöm inte alla detaljer på bilen! Lätt att göra när man är så fokuserad på släpet.

Är det inte backningsprov? Utöver vanlig trafik naturligtvis.
Säkerhetskollen, kan man hitta det på internet eller är det läge att anmäla sig till körskola?

Backar gör man i banan.
Först så sätter man ihop allt, gör säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning. Sen kör man en banan där man backar i olika riktiningar ( kan man säga så? :angel: ) och sen kör i trafik.

Säkerhetskontrollerna står i BE teoriboken. Vet ej om det finns på nätet. Men en bra idé är en körskola. :)

Skäms så jag vill inte svara egentligen...:o

Kom dit i jeepen med släpet. som är en automat. Fick inte köra eftersom mitt B-kort är taget med manuell växellåda... (Hade inte tagit reda på vad som gällde, men hört av "lekmän" att enda saken som händer är att man med nya kortet endast får köra automat sedan om man kör upp med det.

Finns kanske en poäng med körskola. Jag var såklart arg på min karl eftersom jag hela tiden sagt att jag ville ha en manuellt växlad bil för jag är van vid det, men han gick o köpte en automat.:mad:

Har fixat ett släp till min trogna volvo som är tungt, bara att boka ny tid. Då kan jag ju plugga lite mer på alla saker som de kan fråga om iaf.

PMSig och ville bara hoppa, skrika o SLÅ på gubbf*n. Kanske en nyttig läxa, vad vet jag.

Nu kan ni ju ge mig fler tips!:idea:

Attans! Det var ju riktigt trist.
Jag tog lektioner innan jag körde upp, men det var för att jag kände att jag behövde det. Många bra tips faktiskt så kanske du kan kosta på dig en lektion och ställa alla frågor som du behöver till ett proffs.

Förresten, kom på en sak, du körde själv väl inte dit ensam ? Har hört om någon som gjorde de och det är ju olovlig körning så det blev ingen uppkörning där heller.

Ta en lektion på körskola så du kan checka av att allt stämmer inför uppkörningen. Sura pengar...

Säkerhetskontrollen hade jag aldrig klarat om jag inte tagit lektion.

Kom ihåg att ha någon annan som kör dit ekipaget åt dig, annars åker du på olovlig körning...

Var noga med att lasta rätt, där finns också en hög andel kuggade.

Man behöver ju inte köra med ekipage som kräver BE-kort...? Jag har släp på 1500kg och bil som får dra 1520kg på B-kort nu. Följer man reglerna om hur ekipaget ska se ut ska ett sådant gå bra vad jag förstått (inte börjat läsa teorin än, även om jag måste vara klart med allt till sommaren :eek: ).

Alltså kan man köra dit själv, bara man har ett godkänt ekipage.

Ekipaget som ska användas under uppkörningen MÅSTE vara för tung behörighet dvs BE-behörighet. Står på Vägverkets hemsida!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 590
Senast: Edla
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 117
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 187
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 619
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka