Ni som lyckats.....

Maoam

Trådstartare
Jag behöver höra lite "solskenshistorier" och pepp! Ni som har lyckats gå ned ett större antal kg i vikt, i alla fall minst 10 kg eller mer, hur har ni gjort? Hur åt och tränade ni innan och vad var det som gjorde att ni lyckades? Hur lång tid tog det? Hur mkt bakslag? Har ni behållit vikten sedan? Hur mkt gick ni ned?

Har en rejäl viktresa framför mig och många misslyckade försök bakom mig. Haft kontakt med dietist nu och vi kom fram till att jag har rätt bra koll (man får det när man kämpat i många år med vikten) och att jag måste ha tålamod men mitt tålamod tryter väldigt just nu så lite inspiration skulle vara på sin plats. Kanske är det fler som kan ha glädje av denna tråd. Finns ju viktminskningstrådar redan men vill höra från er som redan gjort redan en stor viktminskning.

Själv skulle jag behöva gå ned 30 men är mkt nöjd om jag klara 20. Mitt första delmål är 10 kg och planen är väl att gå ned långsamt enligt dietistens rekommendationer för att få en bestående viktminskning men oj vad trögt det är just nu....:banghead:

Gick ner 15 kg med Viktväktarna men hann bara ner och vända innan jag blev gravid. Gick upp 38 (!) kg under graviditeten, en hel del vätska dock. Har gått ner 32 av dessa på ett år. 20 själv och resten med Viktväktarna.

Jag pallar inte dieter med förbud och jag kan inte svälta mig själv. Jag älskar att äta och dricka gott! Men jag kan hålla en budget någotsånär så Viktväktarna funkar för mig.

Jag gick ner ca 10 kg. Var inte direkt överviktig innan, men nu är jag så som jag trivs och det känns bra.
Jag har häst och djur så rörde mig ganska mycket redan innan, men ökade på rörelse iform av raska lunchpromenader på jobbet dagligen.
På slutet även lite jogging hemma osv.
Jag installerade en gratisapp på telefonen där jag matade in vad jag åt och så höll jag mig till mina tilldelade kalorier.
Det svåraste var i början med sockret, men när jag väl kom över det så var det inte så illa. Åt mycket kvarg som mellanmål för att hålla nere på de riktiga matportionerna, men ändå kunna äta vanlig mat.

Totalt tog det säkert straxt över ett år att gå ner de 10kg, men det var stabilt och lugnt och nu har jag hållt mig där i över ett år. Men så klart får man hela tiden hålla koll att det inte kryper upp igen.

Ja det är väldigt väldigt svårt annars skulle ju ingen vara tjock....jag har gått ned ca 30 kg. Och hållit vikten ganska okej i några år nu. Det är en daglig kamp att inte överäta. Jag tycker det är riktigt tufft och funderar på en operation för att slippa kämpa hela tiden. Problemet är att om du har dragit på dig en stor övervikt så måste du hela tiden äta 20% ca mindre än en vad en normalviktig person gör eftersom du har fettceller som bara väntar på att föröka sig. Alltså är det så lätt att gå upp igen. Sorry för noll pepp inlägg men jag är bara en aningen less just nu.

Jag gick ner ca 25kg för 14år sedan, gjorde det med hjälp av att byta ut frukost och lunch mot "pulverdiet" Sen åt jag kvällsmål som vanligt fast åt det nyttigare hållet (alltså inga kaloribomber) Skippade fikabröd och snask på veckorna, på helgen va det dock lite friare.
Tog mej ca 6månader och har hållt vikten sedan dess, förutom nu när jag är höggravid. Andra graviditeten med väldigt kort tid mellan (3mån) men lyckades gå ner allt efter första innan jag blev gravid igen. När bebis kommit ut lär jag väl ha en 15kg att gå ner igen.

Det har tagit några år för kroppen att hitta en balans och inte öka igen när det är perioder med mycket gott. Nu kan jag äta vad som helst, närsomhelst. Mycket är ju såklart för jag lärt mej hur stora portionerna ska vara.

Jag gick ner 16 kilo på pulverdiet, körde stenhårt, bytte ut alla mål. Sen kaloriräkning och inget fusk. Höll bra fram till graviditet, nu räknar jag inget men ska tillbaka till före-vikt med hjälp av pulver när detta är över.
Jag är en alltelleringet-person, jag klarar inte att minska portioner och hålla det. Så, pulver, sen trappa upp med barer som smakar sågspån, ägg, grönsaker osv. Jag håller vikten om jag ligger runt 15-1600 kcal, överskrider jag måste jag plussa på motionen ordentligt.

+50kg med hjälp av en gastric bypass.

Har precis varit gravid och klämt ur mig en unge och har nu 15kg kvar till målvikt.

Portionskontroll (betydligt lättare efter GBP) och så lite godis/kakor/snacks som möjligt men inte noll.

Det _är_ tufft. Och arbetet är inte över bara för att man nått målvikt.

Jag klarade det inte utan operation men det går om man hittar sin metod.

:)

Jag gick ner 10 kg för några år sedan via en viktkampanj vid jobbet. Kampanjen sträckte sig över ett helt år och det kom ett tävlingsmoment med i det hela som gjorde det lätt att fokusera. Vägning hade vi en gång per månad och det ingick också en tävlan mellan avdelningarna. Vid årets slut premierades de tre "bästa" (procentuellt) och även den avdelning som tog slutsegern. Efter tre månader premierades alla som gått ner en viss procent med en Polar pulsklocka.

Rent praktiskt gjorde jag så att jag tog ett några månaders online medlemsskap i Viktväktarna för att lära mig vad som "kostade" mycket och vad man kunde ösa på med. Har inte hoppat över en endaste måltid samt ätit rejäl frukost och två lagade mål mat med sallad per dag. Och mellanmål. Men gjort bättre val än tidigare. Samt väldigt lite av onödigheter som godis, kakor, ships och sånt.

Det är nu flera år sedan och för mig har den lägre vikten bestått och jag äter vidare tre rejäla måltider per dag samt två mellanmål. Men bra mat (ordinär husmanskost) och mycket sallad till maten.

Killen som tog individuella vinsten gick ner närmare 40 kg. Han har också behållit sin nya vikt. Och nedgången var under lång tid, ett helt kalenderår.

Idag tänker jag inte speciellt mycket på vikt och verkar inte ha lätt att gå upp igen. Men det kanske beror på att jag äter bra och att de nya vanorna blev fästa.

Lycka till!!

Installerade appen Lifesum och la in precis allt jag åt och höll mig inom kcal gränsen som stod. Funkade galant

Jag gick ner 14 kg förra hösten genom att äta väldigt lite och jag har behållit den vikten. Jag tror inte på att man måste gå ner långsamt för att man ska behålla vikten, däremot tror jag att man tappar motivationen om det tar för lång tid. Bättre att verkligen kontrollera dieten och gå ner kilon snabbt.

Att gå ner 30 kg handlar om att inte äta så mycket. Folk som hävdar att kroppen går in i svältläge mm snackar skit. Det finns inga tjocka anorektiker! Folk som svälter går ner i vikt. Punkt. Och de går inte upp vikten heller bara för att de börjar äta igen så länge de inte äter mer än vad de gör av med. Och det är ju det som är det viktiga i att behålla vikten, det är att inte börja äta igen.

Jag har accepterat att jag är lättfödd och att jag aldrig kommer att få äta allting jag vill äta. Jag kämpar konstant mellan att vilja ha och att avstå för att behålla vikten jag har. Helst vill jag gå ner 5 kg till, men där har jag inte samma panik.

Jag gick ner 16 kilo på pulverdiet, körde stenhårt, bytte ut alla mål. Sen kaloriräkning och inget fusk. Höll bra fram till graviditet, nu räknar jag inget men ska tillbaka till före-vikt med hjälp av pulver när detta är över.
Jag är en alltelleringet-person, jag klarar inte att minska portioner och hålla det. Så, pulver, sen trappa upp med barer som smakar sågspån, ägg, grönsaker osv. Jag håller vikten om jag ligger runt 15-1600 kcal, överskrider jag måste jag plussa på motionen ordentligt.

Jo, jag var noga med att aldrig gå under 10 000 steg också, fick ett flexbit via jobbet och jag tycker det var en knuff framåt. Jag går normalt mycket, men nu kunde jag se hur mycket och synka mina små piffiga appar så jag kunde byta motion mot mat om jag ville. Gjorde dock inte det eftersom jag ville ner i vikt, men sambandet var bra att se.

Installerade appen Lifesum och la in precis allt jag åt och höll mig inom kcal gränsen som stod. Funkade galant
Har Lifesum och har under en längre tid räknat kalorier med hjälp av den, 1500 knappt skulle jag få äta enligt den. Tyvärr hjälpte det inte mig och jag tröttnade på att hålla på och föra in allt utan att få resultat.

Tack för alla svar, det är så jävla svårt. Jag har testat pulverdieter osv men har tyvärr fått den klassiska effekten av att gå ned mkt och sen gå upp allt igen + lite till.
Det här med att gå ned långsamt förklarade dietisten för mig handlade om att kroppen har vant sig vid övervikten och ser det som normalvikt, den kommer alltså att göra allt den kan för att behålla sin normalvikt. Drar man då ned på kalorierna för snabbt så blir det lite motsatt effekt då kroppen vill hålla kvar vikten. Det funkar så klart utmärkt att svälta sig som ngn skrev men det är inte hållbart i längden (inte för mig i alla fall).
Motsägelsefullt nog så är det ändå det jag börjat med nu ;) har gått på 5:2 i 2 veckor nu. Hittills ingen direkt skillnad men tänkte vara nitisk fram till 1 juni, inte väga mig förrän dess och sen utvärdera. Fastedagarna inget större problem. Äter ett äpple på förmiddagsfikat (hoppar frukosten då det är det lättaste målet att skippa för min del) sallad med ngn protein till lunch, 1 kokt ägg på kvällen (2 om jag känner mig vrålhungrig) + en massa vatten. Tränar gör jag redan relativt mkt, har ett stillasittande jobb men har ju stall och ridning på kvällarna. Hästen är unghäst så rids inte alla dagar i veckan, de dagar hon vilar så tränar jag istället + på helgerna.

Härligt att läsa att det finns de som lyckats, nu är jag lite mer motiverad att kämpa vidare. Hoppas att det kan komma fram lite fler lyckade historier.....

+50kg med hjälp av en gastric bypass.

Har precis varit gravid och klämt ur mig en unge och har nu 15kg kvar till målvikt.

Portionskontroll (betydligt lättare efter GBP) och så lite godis/kakor/snacks som möjligt men inte noll.

Det _är_ tufft. Och arbetet är inte över bara för att man nått målvikt.

Jag klarade det inte utan operation men det går om man hittar sin metod.

:)
Är du orolig för att du inte kommer att gå ned dina 15 kg?

Jag väger nära 20kg mindre nu än när jag vägde som mest.

Först när jag skulle gå ner i vikt så blev det bara att jag pendlade i vikt +/- 5kg. Det som fick mig att sluta pendla och på riktigt gå ner i vikt (och sedan ha stannat där i ca 6-7 år) var att jag kastade ut vågen, sket fullständigt i dieter, struntade i att kolla på klädstorlekar, slutade kolla mig i spegeln.. allt sådant.

Det jag istället gjorde var att gå på känsla och fokusera på att ta hand om mig själv. Jag fundrade på hur kroppen kändes efter att jag ätit. Mådde jag bra av pizza eller kändes kroppen bättre efter mer "riktig" mat? Det försökte jag komma ihåg och sedan välja det som jag mådde bäst av. Jag såg också till att röra på mig mer, inte för att jag kände mig tvingad utan för att jag hittade träningsformer som var roliga och där kroppen kändes bra efteråt.

Som det är nu väger jag mig 1-2 gånger i månaden, bara för att hålla koll så att det inte spårar ur igen. I höstas gick jag upp lite i vikt igen. Jag fundrade på varför, konstaterade att det berodde på att jag ätit för mycket glass och för lite riktig mat. Efter någon enstaka månad med fokus på mer ordentlig mat så gick jag ner till min "normalvikt" igen.

Tack för alla svar, det är så jävla svårt. Jag har testat pulverdieter osv men har tyvärr fått den klassiska effekten av att gå ned mkt och sen gå upp allt igen + lite till.
Det här med att gå ned långsamt förklarade dietisten för mig handlade om att kroppen har vant sig vid övervikten och ser det som normalvikt, den kommer alltså att göra allt den kan för att behålla sin normalvikt. Drar man då ned på kalorierna för snabbt så blir det lite motsatt effekt då kroppen vill hålla kvar vikten. Det funkar så klart utmärkt att svälta sig som ngn skrev men det är inte hållbart i längden (inte för mig i alla fall).
Motsägelsefullt nog så är det ändå det jag börjat med nu ;) har gått på 5:2 i 2 veckor nu. Hittills ingen direkt skillnad men tänkte vara nitisk fram till 1 juni, inte väga mig förrän dess och sen utvärdera. Fastedagarna inget större problem. Äter ett äpple på förmiddagsfikat (hoppar frukosten då det är det lättaste målet att skippa för min del) sallad med ngn protein till lunch, 1 kokt ägg på kvällen (2 om jag känner mig vrålhungrig) + en massa vatten. Tränar gör jag redan relativt mkt, har ett stillasittande jobb men har ju stall och ridning på kvällarna. Hästen är unghäst så rids inte alla dagar i veckan, de dagar hon vilar så tränar jag istället + på helgerna.

Härligt att läsa att det finns de som lyckats, nu är jag lite mer motiverad att kämpa vidare. Hoppas att det kan komma fram lite fler lyckade historier.....
Tänk på att du tjänar kalorier genom att stå och arbeta och ta mikropromenader runt skrivbordet. Viktigt att inte sitta flera timmar i sträck.
Jag gick ned med hjälp av dietist men mina problem är framförallt träning. Jag tränar mycket och tungt och blir extremt hungrig av det, och jag vet så väl att jag absolut inte kan äta i paritet med den hunger jag känner, kanske om jag vore 20 år och tränade längdskidor på elitnivå....det är bra att du kör 5:2, egentligen spelar det ju ingen roll vilken metod man väljer, det gäller bara att hitta en som man trivs med. För handlar viktnedgång bara om det mentala, det är ett jäkla kognitivt besvär att hela tiden säga till kroppen att nej, du kan inte bara äta godis nu, nej du kan inte äta semla, inte ens en halv, nej du kan inte ta fyra fiskpinnar utan får nöja dig med tre. Det är där jag funderar på om en operation kan hjälpa en på traven.

Jag har inte gått ner så mycket som tio kilo ännu, men mina kilon började rasa när jag blev medveten om hur mycket kalorier saker faktiskt innehåller och hur stora portioner jag tar.
Jag kör viktklubb och har använt mig av flera recept därifrån, många rätter mättar bra även fast det är under 400 kalorier i dem.

Jag går lättast ner om jag skippar mjöl, ris och potatis. Framför allt de första två.
Äter iofs såser med mjölredning, men enligt ovan och inget godis eller snax. Mycket grönsaker och lite frukt.
Funkar för mig. Att minska portionerna till minimala för att få äta lite extra mjöl och så vidare funkar inte för mig då mitt godissug triggas av sån kost.
Gick ner 16 kg på typ fem månader, från mullig till slank.
Har hållt vikten hyfsat i ca sju år ju. Pendlar ett par kilon upp och ner, men det är hanterbart.
För mig funkar inte att börja både med massa träning och kostomläggning utan jag fokuserar på en sak i början. Funkar för mig.

Har Lifesum och har under en längre tid räknat kalorier med hjälp av den, 1500 knappt skulle jag få äta enligt den. Tyvärr hjälpte det inte mig och jag tröttnade på att hålla på och föra in allt utan att få resultat.

Jag tror detta är kärnan till att du inte får resultat. Du måste hålla i detta, att kontrollera vad och inte minst hur mkt du äter i nån form av matdagbok tror jag är a och o för viktnedgång. Viktigt också att du inte ger upp för lätt, det kan ta lite tid innan resultatet kommer, men det kommer!

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 480
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Behöver höra era upplevelser av detta både ni som gjort gastric bypass och gastric sleeve, för och nackdelar. Har i princip varit varit... 2
Svar
39
· Visningar
3 361
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att gå ner i vikt och redan lyckats förlora några kilon :) Jag försöker hålla mig motiverad och ha en tydlig... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 049
Senast: Billy
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar... 65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
172 827
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈