Det låter ju väldigt konstigt! Om du äter 1500kcal om dagen och är någorlunda aktiv bör du gå ner 0,5-1kg i veckan. Jag tänker inte förolämpa dig genom att tro att du fuskat/gjort fel, så undrar istället om du kollat upp om du är fysiskt frisk? Ämnesomsättningssjukdomar har jag dålig koll på, men kanske kan vara något som strular i din kropp?
Jag har gått ner (och upp) vikt i omgångar. Jag tröstäter och/eller tröstsvälter mig när jag mår dåligt. För ca 10 år sen, när jag gick på gymnasiet gick jag ner 15kg med Viktklubb. Då gillade jag att jag kunde se och "ta på" kalorierna. Har testat det igen på senare år, men nu tycker jag det är jobbigt att föra in. När jag började på högskolan och flyttade hemifrån gick jag upp till 97 kg då jag kämpade med stress och ångest som ledde till depression. Tog mig ur både det och vikten genom att börja fri vikter på gymmet. Upptäckte att styrketräning var min grej! Gick ner 15 kilo utan att direkt bry mig om maten. Jag motiverades av att se musklerna växa, vilket gjorde att jag efterhand ville äta "muskelmat", vilket av naturliga skäl även gjorde att jag åt bättre.
Då fastade jag även efter 16:8-modellen, vilket innebär att man fastar 16h av dygnet. För mig innebar det att jag åt lunch, mellanmål och middag. Mellanmålet bestod oftast av frukt+proteinshake. Måltiderna åt jag som vanligt, ibland med fokus på fett och protein.
Jag kan säga att jag aldrig mått så fysiskt och psykiskt bra som under den tiden. Vägde då 82-84kg. En del av vikten var ju muskler, så även om jag vägde mindre så har jag aldrig varit så "tajt" i kroppen som då. Så för mig är träning den bästa viktminskningsmetoden.
För 2år sen gick jag ner 10kg av svält och onyttig mat. Levde på godis och färdigrätter, och svälter mig däremellan. Detta pga psykisk ohälsa. Jag vägde 78kg som minst (är 180 cm) och har aldrig mått sämre rent fysiskt. Började må bättre när jag träffade min partner och har legat på 80-82 ett bra tag, men har nu börjat öka igen (förmodligen stress som leder till tröstätning). Idag ligger jag på 85. Själva vikten har jag inget problem med, utan det är hur kroppen känns. Är helt otränad och det känns, både fysiskt och psykiskt.
Nu fick du en hel utläggning om min vikthistoria!

Summa summarum så är det träning som passar mig. Att hitta en träningsform om man tycker är kul! Jag har så kallad "kraftig benstomme", är rejäl i kroppen och bygger muskler väldigt lätt. Och har alltid varit stark i ben och rygg, och tyckt det är snyggt med muskler. Så att kunna lyfta tyngre och tyngre och samtidigt se att muskler började synas var otroligt peppa de för mig! Under tiden då jag tränade mycket vägde jag mig kanske varannan månad. Jag gick på kroppens utseende och känsla istället.
Jag hoppas du hittar en metod som passar dig! Lycka till!