Ni som lyckats.....

Jag är viktstabil på 1500. Ska jag hå ner behöver jag äta mindre. Jag är 159cm över havet och hade ett stillasittande jobb.

Man måste hitta sin egen nivå.
Jag ber om ursäkt, det är såklart som med allt annat, precis som du säger, att det är individuellt! Det var dumt av mig att dra alla över en kam bara för att normen funkade på mig.

(obs, detta är alltså helt uppriktigt menat. Jag brukar tänka mig för mer innan jag gör inlägg.)

Jag ber om ursäkt, det är såklart som med allt annat, precis som du säger, att det är individuellt! Det var dumt av mig att dra alla över en kam bara för att normen funkade på mig.

(obs, detta är alltså helt uppriktigt menat. Jag brukar tänka mig för mer innan jag gör inlägg.)

Äsh det är lätt att inte tänka på allt, och det man ränkar på när man räknar normen brukar ju vara precis normen. En kvinna i detta fall runt 170, med normal motion, med normal ämnesomsättning.
Är man längre eller kortare än normen får man ju själv utgå från det.

Man kan inte tänka på alla och jag tycker inte du behöver be om ursäkt för att du delade med dig av din histora och vad som funkar för dig. I din text såg jag inte att du skrev att detta funkar för alla.

Typ allt färdigblandat. Dyrare men jag tycker skillnaden är enorm.
Jag tackar för det tipset också. :bow:
Det är väldigt praktiskt med sån där måltidsersättning så jag brukar ta en sån då och då om jag har fått i mig för lite.
Men smaken........ :wtf: Jag ska testa några färdigblandade. Har inte ens tänkt på att sånt finns.

Det är väldigt praktiskt med sån där måltidsersättning så jag brukar ta en sån då och då om jag har fått i mig för lite.
Men smaken........ :wtf: Jag ska testa några färdigblandade. Har inte ens tänkt på att sånt finns.

Jag älskar Naturdiets Banan och Choklad dryck. Helt underbar. Funkar ibland istället för något sött :d

Jag är i samma sits. Har tröstätit upp mig 20 kg sen sommaren 2016. Jag står mer eller mindre på 100 kg nu. Skrämmande. Det värsta är att jag har inte ens ork att engagera mig.

För ca 6 år sedan gick jag dock ned 25 kg med Viktklubben. Helt fantastiskt!

Jag behöver höra lite "solskenshistorier" och pepp! Ni som har lyckats gå ned ett större antal kg i vikt, i alla fall minst 10 kg eller mer, hur har ni gjort? Hur åt och tränade ni innan och vad var det som gjorde att ni lyckades? Hur lång tid tog det? Hur mkt bakslag? Har ni behållit vikten sedan? Hur mkt gick ni ned?

Har en rejäl viktresa framför mig och många misslyckade försök bakom mig. Haft kontakt med dietist nu och vi kom fram till att jag har rätt bra koll (man får det när man kämpat i många år med vikten) och att jag måste ha tålamod men mitt tålamod tryter väldigt just nu så lite inspiration skulle vara på sin plats. Kanske är det fler som kan ha glädje av denna tråd. Finns ju viktminskningstrådar redan men vill höra från er som redan gjort redan en stor viktminskning.

Själv skulle jag behöva gå ned 30 men är mkt nöjd om jag klara 20. Mitt första delmål är 10 kg och planen är väl att gå ned långsamt enligt dietistens rekommendationer för att få en bestående viktminskning men oj vad trögt det är just nu....:banghead:

Hej.
Jag gick ner 18 kg, från 88 till 70 kg genom att mäta min mat. Jag åt så här : 1 stor lr 2 små potatisar. Till det åt jag 1 dl av resterande tex köttgryta, kycklingryta, korv, köttfärsås el vad det nu var till. Pasta och ris mätade jag också upp 1 dl av. Fritt med grönsaker till maten. Grötfrukost samt 1 banan på fm och sedan en banan på em . Samma lika mätandet till middagen. Till kvällsfika åt jag 4 st fincrisp med smör, ost och gurka på :)

Jag ändrade inget i min matlagning, har alltid haft både smör och grädde i maten, fortsatte med det även under viktnedgången. Fikade när det bjöds på fika, men valde att bara ta lite mindre än vad jag normalt brukade fika. Lördagsmys med godis, vin och annat gott precis som vanligt men betydligt mindre mängd av allt.
Gick ner 18 kg relativt fort, när jag var nere i den vikt jag önskade, i mitt fall 70 kg/168 cm lång ökade jag portionerna lite och insåg relativt snabbt att jag behövde inte så mycket mer för med bara en liten ökning av portionerna började vågen gå uppåt så jag har stannat på mina vägportioner.
Har ett väldigt rörligt yrke ( jobbar med barn ) hund och häst på fritiden så jag är nog väldigt "rörlig" men ingen träningsfreak :)

Insåg under resans gång att mina portioner var lite väl stora i proportion med vad jag rörde mig, dvs intaget var större än vad jag gjorde av med :angel: Så nu mäter jag med jämna mellanrum bara för att hålla kvar rätt "ögonmått" ang portionsstorlekarna. Lever förövrigt som jag gjorde innan, bara betydligt mindre mängd in men annars både gofika, godis och onyttig mat med både smör och grädde men i betydligt mindre mäng.

Lycka till med din viktresa :bow: Det är aldrig lätt och det som fungerade för mig betyder inte att det fungerar för andra. Vi är alla olika och har olika behov men jag hoppas att det kanske kan hjälpa någon annan som är på samma resa som jag var :bow:

Någon som kan tipsa om någon god pulver drink?? Absolut inte med banansmak.
Tycker att de med chokladpulver är bäst, brukar blanda med mjölk för då blir de godare. Låt gärna stå en stund i kylen innan.
Har en från nutrilett med skogsbär/blåbärssmak också, som till och med ska blandas med mjölk och den var förånande god/riktig i smaken. Annars är det bara att blanda och svepa snabbt. Går ju i värsta fall om du har många förpackningar med äcklig smak, att ta mindre vätska för att det inte ska bli lika mycket att dricka om det smakar illa, och sedan kompensera med mer vatten före/efteråt.

Men rent generellt så är de färdigblandade godare, och bättre i konsistensen :)

Till @åke och @Vallmo : jag tycker att Cambridge och Slanka har goda mintchokladdrycker. Överlag brukar choklad vara vinnarna när det gäller pulverdiet. De med frukt- eller vaniljsmak blir ofta väldigt syntetiska och jolmiga i smaken.

Jag har inte gått ner riktigt 10 kg ännu men är på god väg. Jag kör enligt dukan-metoden. Man äter minimalt med kolhydrater och fett och det fungerar bra för mig. Jag har svårt för att räkna kalorier och hålla dagbok. Det ska liksom vara lätt att göra rätt och det är det när man kör enligt den här metoden. Inget räkna utan man äter tills man är mätt. Jag skippar socker, bröd, pasta, ris potatis och annat kolhydratrikt och även det som är fett. Äter mycket ägg, keso, kvarg och kött förstås samt grönsaker. Har gått ner ca 6 kg sen 4 januari och det ska bli minst 10 till innan jag är nöjd.

För några år sedan gick jag ner nästan 12 kg med viktväktarna och det funkar ju det med men då är det ju det där med att man måste föra dagbok osv.

Märkligt! Vägde du maten med matvåg? Hur låg du i kcal-mängd?
Japp, var stenhård men räckte inte för min del tyvärr. Gick nästan aldrig över 1500 kcal mer än på helgerna då jag unnade mig lite mer, då fick jag gå över 1500 men inte över 2000.

Japp, var stenhård men räckte inte för min del tyvärr. Gick nästan aldrig över 1500 kcal mer än på helgerna då jag unnade mig lite mer, då fick jag gå över 1500 men inte över 2000.

Du kanske låg för högt? Jag hade inte kunnat äta 2000 kcal på helgerna tex. och samtidigt tappa i vikt. Hur var din aktivitetsnivå?

Det låter ju väldigt konstigt! Om du äter 1500kcal om dagen och är någorlunda aktiv bör du gå ner 0,5-1kg i veckan. Jag tänker inte förolämpa dig genom att tro att du fuskat/gjort fel, så undrar istället om du kollat upp om du är fysiskt frisk? Ämnesomsättningssjukdomar har jag dålig koll på, men kanske kan vara något som strular i din kropp?

Jag har gått ner (och upp) vikt i omgångar. Jag tröstäter och/eller tröstsvälter mig när jag mår dåligt. För ca 10 år sen, när jag gick på gymnasiet gick jag ner 15kg med Viktklubb. Då gillade jag att jag kunde se och "ta på" kalorierna. Har testat det igen på senare år, men nu tycker jag det är jobbigt att föra in. När jag började på högskolan och flyttade hemifrån gick jag upp till 97 kg då jag kämpade med stress och ångest som ledde till depression. Tog mig ur både det och vikten genom att börja fri vikter på gymmet. Upptäckte att styrketräning var min grej! Gick ner 15 kilo utan att direkt bry mig om maten. Jag motiverades av att se musklerna växa, vilket gjorde att jag efterhand ville äta "muskelmat", vilket av naturliga skäl även gjorde att jag åt bättre.
Då fastade jag även efter 16:8-modellen, vilket innebär att man fastar 16h av dygnet. För mig innebar det att jag åt lunch, mellanmål och middag. Mellanmålet bestod oftast av frukt+proteinshake. Måltiderna åt jag som vanligt, ibland med fokus på fett och protein.
Jag kan säga att jag aldrig mått så fysiskt och psykiskt bra som under den tiden. Vägde då 82-84kg. En del av vikten var ju muskler, så även om jag vägde mindre så har jag aldrig varit så "tajt" i kroppen som då. Så för mig är träning den bästa viktminskningsmetoden.

För 2år sen gick jag ner 10kg av svält och onyttig mat. Levde på godis och färdigrätter, och svälter mig däremellan. Detta pga psykisk ohälsa. Jag vägde 78kg som minst (är 180 cm) och har aldrig mått sämre rent fysiskt. Började må bättre när jag träffade min partner och har legat på 80-82 ett bra tag, men har nu börjat öka igen (förmodligen stress som leder till tröstätning). Idag ligger jag på 85. Själva vikten har jag inget problem med, utan det är hur kroppen känns. Är helt otränad och det känns, både fysiskt och psykiskt.

Nu fick du en hel utläggning om min vikthistoria! :angel: Summa summarum så är det träning som passar mig. Att hitta en träningsform om man tycker är kul! Jag har så kallad "kraftig benstomme", är rejäl i kroppen och bygger muskler väldigt lätt. Och har alltid varit stark i ben och rygg, och tyckt det är snyggt med muskler. Så att kunna lyfta tyngre och tyngre och samtidigt se att muskler började synas var otroligt peppa de för mig! Under tiden då jag tränade mycket vägde jag mig kanske varannan månad. Jag gick på kroppens utseende och känsla istället.

Jag hoppas du hittar en metod som passar dig! Lycka till! :)

Jag har kollat ämnesomsättning/sköldkörtel för några år sedan och det skulle vara ok. Däremot äter jag Sertralin vilket så klart kan påverka, jag har gått upp lite grann sen jag började med dem och de kan nog vara en (liten) del i att det går trögare för mig och att det inte räcker med ett kaloriunderskott. I alla fall inte 1500 och mindre än det fixar jag inte att äta för att orka. Trodde nog att 5:2 skulle vara kämpigare då jag har svårt för att vara hungrig men hittills har det gått bra.

Du kanske låg för högt? Jag hade inte kunnat äta 2000 kcal på helgerna tex. och samtidigt tappa i vikt. Hur var din aktivitetsnivå?
Ridning 5-6 dagar i veckan, lite löpning, promenader och enkelt styrketräning hemma (typ utfall, plankan osv). Då pluggade jag så hann lite mer, nu jobbar jag heltid och hinner inte allt.

Du menar att du inte klarade att hålla dig till 1500? För om du hållt dig till det så går du ner
Jo jag menar att jag höll mig till 1500 och inte gick ned. Har liksom haft längre kontakt med dietist så har faktiskt lite koll men det är faktiskt rätt olika hur svårt/lätt man har för att gå ned. Jag har haft mina kg länge och då vill kroppen hålla kvar den vikten då den ser det som normalvikt vilket kan göra det svårare och ta längre tid, detta enligt dietisten.

Ridning 5-6 dagar i veckan, lite löpning, promenader och enkelt styrketräning hemma (typ utfall, plankan osv). Då pluggade jag så hann lite mer, nu jobbar jag heltid och hinner inte allt.

Ok det är svårt att bedöma på en sådan beskrivning. Men jag hade inte gått så högt som upp mot 2000 kcal under helgerna. Lägg dig runt 1 500 kcal dagligen och ta bort snabba kolhydrater och tomma kalorier? Vad du äter spelar inte jättestor roll för viktnedgång, men i längden behöver du "äta smart" för att inte överäta och såklart för att må bra.

När jag gick ner 25 kilo så åt jag runt 1000 kcal per dag. Naturligtvis ngt lågt men jag lärde mig snabbt att det går att göra smarta val och bli mätt på den kalorimängden. Dock tillåter den inga utsvävningar, då måste man gå hungrig. Numera ligger jag stilla i vikt på ca 1500 kcal, över det ökar jag i vikt, sakta men säkert...

Just nu skulle jag behöva gå ner kanske 5-6 kilo trivselvikt.. det är lite segt att ta sig för men rent krasst handlar det ju bara om att bestämma sig.

Jo jag menar att jag höll mig till 1500 och inte gick ned. Har liksom haft längre kontakt med dietist så har faktiskt lite koll men det är faktiskt rätt olika hur svårt/lätt man har för att gå ned. Jag har haft mina kg länge och då vill kroppen hålla kvar den vikten då den ser det som normalvikt vilket kan göra det svårare och ta längre tid, detta enligt dietisten.

Du skrev ju att du åt 1500 under veckorna men "unnade" dig under helgerna?

Naturdiets choklad (tror den heter heavy eller double chocolate eller ngt sånt) är riktigt mumsig, smakar typ oboy.

Jag har gått på "pulverdiet" men det fick jag ge upp efter ett tag då min mage inte fixade det, kunde liksom inte ens hålla på fisarna och fick sån jävla gasmängd så det var outhärdligt. Fes så fort jag böjde mig fram :o:D så det fick jag lägga ned av hänsyn till både mig själv och min omgivning :p

Jag har hållit mig till 1300 kalorier per dag. När jag försökte hålla mig till 1500 gick jag inte ner ett dugg.

Jag äter mig mätt på främst ägg och grönsaker och äter havregrynsgröt till frukost.

Du skrev ju att du åt 1500 under veckorna men "unnade" dig under helgerna?
Ja upp till 2000 under helgen vilket är normalt intag för en vuxen kvinna. Det betyder ju inte att jag vräkte i mig utan att jag unnade mig t ex ett restaurangbesök, då är man liksom snabbt uppe de 500 kalorierna extra. Men äter jag 1500 mån-fre + söndag så är det ändå en ansenlig mängd mindre kalorier än om jag äter 2000-2500 kalorier vilket jag kan göra utan problem om jag bara äter som jag vill. Tyvärr funkade inte det kaloriunderskottet för mig helt enkelt.

Ja upp till 2000 under helgen vilket är normalt intag för en vuxen kvinna. Det betyder ju inte att jag vräkte i mig utan att jag unnade mig t ex ett restaurangbesök, då är man liksom snabbt uppe de 500 kalorierna extra. Men äter jag 1500 mån-fre + söndag så är det ändå en ansenlig mängd mindre kalorier än om jag äter 2000-2500 kalorier vilket jag kan göra utan problem om jag bara äter som jag vill. Tyvärr funkade inte det kaloriunderskottet för mig helt enkelt.

Jag tror inte att det är jättevanligt att som vuxen kvinna (speciellt efter 30) kunna ligga på den kalorimängden och samtidigt förvänta sig viktnedgång (såvida man inte samtidigt tränar rätt rejält med fokus på förbränning).

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 480
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Behöver höra era upplevelser av detta både ni som gjort gastric bypass och gastric sleeve, för och nackdelar. Har i princip varit varit... 2
Svar
39
· Visningar
3 361
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att gå ner i vikt och redan lyckats förlora några kilon :) Jag försöker hålla mig motiverad och ha en tydlig... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 049
Senast: Billy
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar... 65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
172 816
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hjälp
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur