Ni som påstår att trav är djurplågeri

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zandrah

Trådstartare
Det har förekommit vissa diskussioner här angående travsporten och att denna skulle vara djurplågeri eftersom den går emot vad som är "naturligt" för hästen. Dvs - att springa så fort man kan i trav.

Ni som är anhängare av den åsikten brukar ofta hålla på med någon annan gren inom hästsporten.
Titta på filmen och tänk till.
Det visas inget trav men tycker ni att allt detta ser naturligt ut för hästen?

Inte för att jag tror att inbitet ridfolk med förutfattade meningar om travsporten ändrar sin åsikt. Men jag tycker iallafall att bilderna talar sitt tydliga språk.

http://www.youtube.com/watch?v=IXR_SW_soII
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Slutet på filmen var väldigt fin. Så skulle alla hästar i människans "våld" få ha det.
Men början på filmen var inget vidare. Inte den här heller... http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEg&feature=related Tyvärr, så har man alltför ofta sett liknande "hantering" på kanske främst mindre hopptävlingar och även träningar här i Sverige inte minst bland barn.:mad:
Är människor elaka eller förstår dem inte bättre? :eek:
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Slutet på filmen var väldigt fin. Så skulle alla hästar i människans "våld" få ha det.
Men början på filmen var inget vidare. Inte den här heller... http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEg&feature=related Tyvärr, så har man alltför ofta sett liknande "hantering" på kanske främst mindre hopptävlingar och även träningar här i Sverige inte minst bland barn.:mad:
Är människor elaka eller förstår dem inte bättre? :eek:

Instämmer i att slutet på första filmen var fint... Vem är den där mannen ?!
Det andra klippet blir jag nästan tårögd av att se.
Förstår folk ingenting ?! Det skär i hjärtat på en när man ser hästarna och hur dom blir behandlade.
Har god lust att ta ett spö och spöa upp ryttarna så dom får smaka på sin egen medicin...
Har dom något "straffsystem" inom ridsporten om det skulle förekomma för många piskrapp eller dylikt under en hoppning etc ?
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Slutet på filmen var väldigt fin. Så skulle alla hästar i människans "våld" få ha det.
Men början på filmen var inget vidare. Inte den här heller... http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEg&feature=related Tyvärr, så har man alltför ofta sett liknande "hantering" på kanske främst mindre hopptävlingar och även träningar här i Sverige inte minst bland barn.:mad:
Är människor elaka eller förstår dem inte bättre? :eek:

Det är fruktansvärt. Om man ska "ranka" hästgrenarna och ta den mest plågasamma först så kommer trav låååångt ner på listan. Det är smärtsamt att se hur hästar behandlas. :cry:
Jag höll till mycket i ett fälttävlansstall nere i Skåne förut när jag var mindre och där förekom metoder man inte ens vill erkänna existerar. Jag kan säga att jag slutade vara där när mer och mer "skit" kröp fram från hörnen.

Jag blir ledsen, frustrerad och arg av allt detta, och sen det faktum att folk sitter och försvarar dessa sporter men samtidigt har mage att förgripa sig på travsporten utan att det minsta fakta bakom. :(
Det gör mig ont.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

jag tror att de flesta som tkr att trav är hemskt oxå tkr att detta är hemskt... jag personligen tkr att trav är liiite väl, hmm, hur ska jag uttrycka det? det är liksom lite för lite på hästens villkor, man har en stång som håller fast huvet, man gör allt för att den ska springa så fort som möjligt. Man "låser" hästen på ett sätt som inte är ok... jag försvarar inte att vissa rider med för små bett, drar och sliter eller använder spö och sporrar hela tiden, det är minst lika hemskt.

om de var mer på hästens villkor, att man kunde inse när man har gått för långt, så skulle jag tycka att hästsporten var ännu roligare, detta gäller alla grenar. sen måste man tänka på att alla är olika, alla som har travhästar är inte hemska människor, på samma sätt som att alla som rider dressr inte plågar sina hästar. jag blir väldigt ledsen när jag ser min ridskolegrupp rida på korta tyglar hela tiden och aldrig rida lätt, och jag säger det till min ridlärare, det är allt jag kan göra...

själv är jag kanske inget travfan, men jag hatar det heller inte. dessutom så har jag aldrig hållt på med det, men studerat travhästens utrustning.

men jag håller med dej, många av de bilderna i dene filmen är så mkt hemskare än något man nånsin kmr få se på travbanan.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

jag tror att de flesta som tkr att trav är hemskt oxå tkr att detta är hemskt... jag personligen tkr att trav är liiite väl, hmm, hur ska jag uttrycka det? det är liksom lite för lite på hästens villkor, man har en stång som håller fast huvet, man gör allt för att den ska springa så fort som möjligt. Man "låser" hästen på ett sätt som inte är ok... jag försvarar inte att vissa rider med för små bett, drar och sliter eller använder spö och sporrar hela tiden, det är minst lika hemskt.

:confused::confused:
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

asså, man ger inte hästen den frihet som den borde ha, om de va de du mena, vet inte hur ja ska förklara de bättre, men man använder så många "hjälpmedel" så att det bara blir konstigt och onaturligt...

jag försvarar inte alla idioter som håller på med drssyr å tror att hästen går i form för att den kröker nacken ända ner till bogen.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

jag tror att de flesta som tkr att trav är hemskt oxå tkr att detta är hemskt... jag personligen tkr att trav är liiite väl, hmm, hur ska jag uttrycka det? det är liksom lite för lite på hästens villkor, man har en stång som håller fast huvet, man gör allt för att den ska springa så fort som möjligt. Man "låser" hästen på ett sätt som inte är ok... jag försvarar inte att vissa rider med för små bett, drar och sliter eller använder spö och sporrar hela tiden, det är minst lika hemskt.

Håller med :confused::confused:
En stång som håller fast huvudet och vad menar du med att man låser hästen? Förklara det gärna.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

jag är inte dirket en trav tjej .
jag har ridit galoppörer och så.
men jag menar, är inte travarna framavlade för att trava?:confused:
fast jag vet inte hur sulkyn och det fungerar eller vad man har för bett eller nånnting.
men det är vad jag trodde.
men jag är ganska dålig på travare mm.
och sen är jag väl ganska ung så jag förstår väl inte:angel:
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

men asså, jag säger det igen, man använder så sjukt mkt utrustning, hästen kan ju egentligen bara springa rakt fram, begränsat synfält, begränsad rörelseförmåga. det blir lite överdrivet och onaturligt. men som sagt, alla tränare osv. är olika, använder sig inte av samma metoder, men de som jag har sett av trav är kanske inte min grej. jag tkr inte att det är direkt djurplågeri men det borde finnas gränser, på samma sätt som de borde finnas gränser inom alla sporter som involverar djur av alla dess slag.

hoppas att ni förstår vad jag menar nu :)
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Korrekt svar. Travare är avlade för trav.
Sen en annan sak, en travhäst som inte vill springa, gör det inte. Det är lika simpelt som en hopphäst som inte vill hoppa. Sen måste jag ju säga att de travhästar jag "känner" älskar att springa, skiner som solen själv när de får arbeta. Gillar både träning och tävling, OM de inte hade gjort de hade de nog inte vart så positiva som de är. Visst har man sett hästar som lessnat på tävlingslivet och det ser man ju nästan direkt och det är SÄLLAN jag har varit med om att en sådan häst har fortsatt att tävla.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

jdet är liksom lite för lite på hästens villkor, man har en stång som håller fast huvet, man gör allt för att den ska springa så fort som möjligt. Man "låser" hästen på ett sätt som inte är ok... jag försvarar inte att vissa rider med för små bett, drar och sliter eller använder spö och sporrar hela tiden, det är minst lika hemskt.

Hm, någon stång som håller fast huvudet? Det kan vara huvudstång du menar och de förekommer ibland på vissa hästar i lopp, men aldrig i träning. Det skulle också kunna vara käken du menar och den är mer till som en hjälp, alltså ett stöd för hästen, och inte heller något man använder i träning. Iof så lever jag efter mottot "så naturligt som möjligt" men det finns säkert andra som gärna kladdar på både det ena och det andra.

En vagn låser eg. inte hästen så. Vill hästen inte gå eller om den konstrar på något vis så protesterar den. Man kan dock inte skada den med sporrar eller skänklar och alltså inte komma åt den på lika hårda sätt som när man rider. Så jag skulle nästan vilja säga tvärtom - att hästen är friare.
Vad det gäller bett så finns det inte inom travsporten på långa vägar så skarpa bett som inom ridsporten. Det är helt enkelt inte tillåtet, och detta regleras utav lagar och utrustningsbestämmelser.

Jag förstår vad du menar när du säger att hästen är mer "fast" men jag tror nog mer den är det under ryttare med skarpa bett, hårda och onödiga "hjälptyglar", sporrar och spön som man kan slå med var som helst på hästkroppen.

Tänk om alla bara kunde ha som mål att ha så lite utrustning som möjligt på hästen, samt behandla alla hästar med den respekt de är värda. Så bra det skulle vara. :love:
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

men asså, jag säger det igen, man använder så sjukt mkt utrustning, hästen kan ju egentligen bara springa rakt fram, begränsat synfält, begränsad rörelseförmåga.

En del använder mycket utrustning men tro mig, oavsett utrustning så kan hästen springa både framåt, bakåt och åt sidan. :laugh: Begränsad rörelseförmåga har den inte, iaf inte på ett sätt som är negativt för hästen. Begränsat synfält i form av olika huvudlag kan den ha i lopp, men det lider den ju egentligen inte av så, det gör ju inte ILLA hästen. Inget av det du nämner gör det. Se på alla hästar som körs in utomlands, alla vagnshästar körs in med skygglappar tyvärr.

Travutrustningen gör ej illa hästen om man använder den rätt.
Ridutrustning; den uppsjö bett som finns, sporrar, hjälptyglar som används på fel sätt, spön, osv - tycker jag gör hästen mindre fri. Jag ser tex sporrar och inspänningstyglar som hårdare och mer rörelsehindrande än en vagn.

Men jag förstår din poäng, det är onödigt att kladda på all möjlig utrustning.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

men asså, jag säger det igen, man använder så sjukt mkt utrustning, hästen kan ju egentligen bara springa rakt fram, begränsat synfält, begränsad rörelseförmåga. det blir lite överdrivet och onaturligt. men som sagt, alla tränare osv. är olika, använder sig inte av samma metoder, men de som jag har sett av trav är kanske inte min grej. jag tkr inte att det är direkt djurplågeri men det borde finnas gränser, på samma sätt som de borde finnas gränser inom alla sporter som involverar djur av alla dess slag.

hoppas att ni förstår vad jag menar nu :)

du verkar ju inte vara speciellt insatt :p

vi strävar efter att behöva ha så lite hjälpmedel som möjligt. käken är med som stöd och säkerhet. hästarna ska vara smidiga och mjuka och springa rakt av sig själva, annars är det ofta något problem. vi tvingar inte hästarna till något, de vill springa. och de hästar som nu har lite mer hjälpmedel, det är ju bara för deras egen skull isf, det är ju knappast så att man "stänger in" eller "låser fast" någon häst.
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

men asså, jag säger det igen, man använder så sjukt mkt utrustning, hästen kan ju egentligen bara springa rakt fram, begränsat synfält, begränsad rörelseförmåga. det blir lite överdrivet och onaturligt. men som sagt, alla tränare osv. är olika, använder sig inte av samma metoder, men de som jag har sett av trav är kanske inte min grej. jag tkr inte att det är direkt djurplågeri men det borde finnas gränser, på samma sätt som de borde finnas gränser inom alla sporter som involverar djur av alla dess slag.

hoppas att ni förstår vad jag menar nu :)

Om du inte har tittat på min tråd som jag skapade inne på gnägg tycker jag att du ska göra det. Den heter "Film på travare i full fart" Där ser du en häst som är fullkomligt fri utan några hjälpmedel förutom tömmar, vagn och sele då. Han går i en helt naturlig form. Så titta gärna på den filmen:)
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Även om jag inte har några problem med att erkänna att ridsporten/hästsporten såklart har en del svarta fläckar med rörande både hästhantering, hästvårt, träning, betsel etc. tyckte jag en hel del av bilderna var placerade i fel sammanhang, framförallt bilder på sammanbiten ryttare med stressad häst med huvudet i luften. Så har det sett ut för mig flertalet gånger, det betyder inte att jag inte vill mina hästar det allra bästa etc.
Ögonblicksbilder ur pressade lägen kan inte vara representativa..
Nevzorovs bilder är dock alltid lika trevliga o se! Tänk om fler (alla) kunde vara så kunniga!
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Jag är ute bland en hel del sporter... speciellt trav. Men det är faktiskt ridsporten som gör mig mest illamående. Speciellt ponnyhoppning, det finns jätteduktiga ryttare men mycket skit har jag sett... både på banan och speciellt utanför :(

All hästhantering har tyvärr sina rötägg, i alla sporter.

Egentagna bilder på tävlingar, s.k. dressyr
14127727.jpg


14127728.jpg


hoppning, två olika hårt åtdragna nosgrimmor som hade syftet att göra det helt omöjligt för hästen att öppna munnen.
14203048.jpg
 
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

kl

Mycket av det som visas i filmen är ju ögonblicksbilder och egentligen inte speciellt relevanta. Och om alla blödande munnar, kan jag säga att jag hade en häst som en gång snubblade och bet sig i tungan och det forsade blod så det kan hända utan att man har ett skarp bett i munnen som man drar i.

Sen är väl inte travsporten värre än någon annan hästsport. Självklart finns det okunnigt folk inom allt men att alla hästarna på bilderna i filmen skulle lida har jag svårt att tro...

Den andra filmen som någon länkat till är verkligen ett bra exempel på hur okunniga ryttare och hästhanterare förstör sina hästar...
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Nevzorov Haute Ecole

Jag tycker inte att travet skall slå sig allt för mycket på bröstet, det finns liknande scener där. Men jag upplever det som om travet är på väg i en helt annan riktning nu. Fler hästar tävlar utan käk, det är allt mer sällan man ser en massa "hjälputrustning". Helt klart positivt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 816
Senast: nullo-modo
·
Ridning Har ett sto som jag haft på foder nu i ca tre månader och som när jag fick henne var riden, men inte särskilt skolad åt något håll. Hon...
Svar
7
· Visningar
1 667
Senast: Skugga
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 500
Trav Skulle vilja ha några andra ögon på min ponny, då jag tycker att hon inte riktigt rör sig helt hundra som hon ska, dock kan jag inte...
Svar
4
· Visningar
1 019
Senast: giffan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp