Bettets inverkan på hästen

Sv: Bettets inverkan på hästen

tack! Nu förstår jag bättre varför man använder bett. - debatten är väldigt intressant och jag har alltid varit intresserad av möjligheten att lära mig och hästen att samverka på bettlöst, men rider själv på bett och är inte hundra för eller emot ena eller andra sidan men har just aldrig förstått varför bettet av många anses vara viktigt. (att jag själv rider på bett är av många orsaker - dels för att hästarna inte är mina men de gånger jag red min första häst bettlöst så drog jag slutsatsen att det var min "inkompetens" som gjorde att jag inte lyckades få fram samma lösgjordhet som jag fick med bett) Men om det bygger på att utnyttja de reflexer som redan finns där så förstår jag, speciellt om man är duktig nog att rida med en så pass lätt kontakt som inte gör hästen illa.

För just att lära sig den där lätta kontakten finner jag frustrerande svårt. Speciellt när många tränare inte prioriterar den, utan vill dra åt nosgrimman istället för att hjälpa mig bli en bättre ryttare. Just de lägena när hästen inte vill ta min förhållning så vill jag hitta sätt att lösa det utan att behöva ta så hårt att den behöver gapa för att värja sig.

min egna unghäst har jag så smått då och då börjat vänja vid kontakt på bettet och där har jag premierat när hon lyfter underhalsen och söker sig framåt nedåt. Så att nacken sänks och tänker framåt men att basen av halsen höjs och får en välvning. - Att jag gjort så är helt enkelt för att jag dels funderat lite på hur jag vill att hon ska reagera på bettet (mest att jag kom att tänka på vad lätt det skulle vara att rida om hon skulle reagera så här så fort jag tar tyglarna) men också för att den reaktionen kom nästan automatiskt när jag började leka med lite lite kontakt. - när jag läser det du skriver så funderar jag på om jag kanske är inne på rätt spår?

För att återknyta till tråden om bettets inverkan så är de filmer och artiklar som postades av ts väldigt grafiska och hemska att se på. Men de filmerna tycker jag inte så mkt anspelar på bettets riktiga verkan utan mer på möjlig misshandel med hjälp av bett. Självklart är det viktigt att lyfta missanvändning och misshandel av hästar som sker på grund av antingen grymhet eller okunskap. Men ska man undersöka bettets inverkan helt och hållet så bör man nog också titta på hur bettet inverkar och påverkar hästen när man använder det på ett korrekt sätt. Just för att belysa för och nackdelar av ett instrument som används av många och ge en helhetsbild. Lite därför jag fastnar i diskursen med Tuaphua för att där belys hur bett kan användas utan (enlig min tro) att skada hästen.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Det är inte många ridskolor som har men man måste lägga tid, lång tid och enbart duktiga ryttare på deras utbildning innan man växlar in dem i verksamheten. Vi räknar med att det tar ca. 3 år innan de är "färdiga". Inte sätta på skarpare bett när det inte fungerar.

:bow::bow::bow:

Det är klart att nästan ingen ridskola har råd med färdigutbildade hästar men det går att skola in dem successivt. - Jag tycker det är skrämmande när ridskolan med handling visar att det är ok att betsla upp på hästens bekostnad för att ryttaren är okunnig.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

vem har sagt att han gått där i tre år och är färdig då?








Inlägg redigerat pga "dåligt ordförråd"... /moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bettets inverkan på hästen

vem har sagt att han gått där i tre år och är färdig då?

Du fattar inte va? Eller är du så förbannat låst vid att du har rätt så att du skiter i att ens försöka förstå vad folk skriver till dig?

Du har aldrig skrivit hur länge hästen gått där, men det har ju med all tydlighet framgått att hästen inte är färdig för uppgiften (vilket ju är det de här i tråden försöker förklara för dig). Man löser inte ett sånt problem genom att betsla upp utan genom att vänja in hästen på den nya uppgiften. Lite som att omskola en travare till ridhäst.
Du skrev att det var en dressyrhäst, (så utbildad var den ju), jag skulle vilja påstå att det snarare är svårare för en välutbildad dressyrhäst (nu säger ju inte "dressyrhäst" något alls om hur pass utbildad den är) att anpassa sig till livet på en ridskola än en mindre utbildad häst.

Att gå från en rutinerad ryttare med fina hjälper till orutinerade ridskoleryttare med okänsliga och yviga hjälper kan förvirra även den mest välutbildade häst, hur snäll den än må vara.
Hästen ska i vilket fall inte straffas med ett skarpt bett i munnen pga de orutinerade ryttarnas tillkortakommanden.

Sedan undrar jag vad det är för ridskola där eleverna bestämmer vad de ska ha för utrustning på hästarna? Det är väl ändå de förhoppningsvis utbildade ridlärarnas/instruktörernas jobb att anpassa utrustningen till varje häst och klarar inte eleverna av att rida hästen på den anpassade utrustningen, får de helt enkelt rida någon annan häst som de klarar av att rida på ett ändamålsenligt sätt utan tortyrredskap (som ju ett skarpt bett i okunniga händer blir).

Min förra häst gick St:Georges dressyr (jag kallar iaf det för en välutbildad dressyrhäst) och hon var gudasnäll och mycket rädd om sin ryttare, men inte fan hade hon kunnat gå på en ridskola för det så där bara, det hade krävt tillvänjning ett bra tag för att hon skulle acceptera yviga skänklar och ostadiga händer och sitsar. Välutbildade hästar kräver sin ryttare antagligen mer än de hästar som "inte kan något alls".

Så tyvärr för dig, den enda som framstår som en nöt i den här tråden är du som vägrar inse fakta och du kanske skulle ta och revidera din egen kunskap och erfarenhet i ämnet och diskutera med folk på din egen nivå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bettets inverkan på hästen

Om den inte är färdig och ny (i mina ögon då), är det om möjligt ÄNNU värre att han går med ryttare som behöver ta till skärpa för att klara av det.

Då måste den ridas av bättre ryttare.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Roligt för er att ni har ryttare på elitnivå som klarar alla hästar med tränsbett utan nosgrimma.
Och roligt för er att ni har hästar som klarar av det.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Varför blir du så upprörd? Elitnivå krävs knappast och elitnivå i vad i så fall? Och varför utan nosgrimma? Om det nu skulle göra någon skillnad? Ja vi har 27 lektionshästar, samtliga går med tränsbett, redan från dag ett.

Hur är hästarna från början då, när ni köper dem? Blir de svåra med tiden? Köps det in för svåra hästar?
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

jag förstår inte heller varför du är så upprörd, finns flera ridskolor där hästarna går med vanliga engelska nosgrimmor och två eller tre-delade bett.
Och nej, vi har inte heller några elitryttare eller hästar. Men många olika hästar i varierande utbildning och typ. Många köps in som 4-5 åringar och utbildas av personal eller andra kunniga ryttare som uppskattar att få rida lite extra. Och de duktiga ryttarna har balans, en stilla hand och en hyffsat korrekt hjälpgivning. Att det fungerar ekonomiskt att faktisk ge hästarna tid är att de ganska snart får börja gå lektioner men kanske 1-2 lektioner i veckan med ryttare som är tillräckligt duktiga.
Det jag skulle undra om jag var du är varför ridlärarna på din ridskola hellre sätter på ett skarpare bett än att lägga ner lite mer engagemang på att lära er att rida bättre.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Jag tror jag vet varför du blir så upprörd, vad jag kan förstå av andra inlägg du gjort, är du både elev och ridlärare på din ridskola, vilket på ett vis känns lite skrämmande för mig, då de ridskolor av den arten som jag stött på inte varit bra varken gällande hästmateriel eller kunskapen som lärs ut. Fast ni kanske lyckas, vad vet jag...
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Ja då spelar det ju ingen roll vad någon säger... Att hästen tar bettet utan att bråka och gärna har det i sin mun spelar alltså ingen roll det heller. Inte att hästen svarar på signaler o.s.v. Jag har definitivt inga hjärndöda hästar utan båda är mycket tydliga om något inte passar och ingen av dom har några problem med bettet.

En häst som sticker behöver mer rutin, utbildning och mer trygghet om det handlar om att den blir rädd. Vissa hästar tänder till och suger i och drar utan rädsla...oavsett menar jag att man måste rida ut problemet och inte välja att slita och dra så länge det inte handlar om livsfara. OCH, oavsett om det rids med bett eller ej så gör man illa hästen om man sliter och drar...

Jag håller fortfarande fast vid att bettet ger smärta och obehag även om man har en mjuk hand... Hur ska man annars förklara att hästar med bett har högre puls än de som rids med bettlöst? Självklart så beror det även på hästen hur den känner av bettet - en välutbildad häst som frivilligt går ner i from utan problem känner inte av bettet på samma sätt som en häst som drar med huvudet och motarbetar ryttaren.
Tanken med den här diskussionen var inte att omvända alla till att rida med bettlöst, men att folk ska förstå vad som händer när man sätter ett bett i munnen på hästen. Vissa hästtränare förespråkar att hästar ska ridas in på bettlöst för att sedan byta till ett mjukt bett när de är redo för det och det anser jag vara en riktigt bra idé.
Vill man rida på både bett och bettlöst (eller bara bettlöst) tycker jag att det här tränset är ett bra alternativ:
http://www.stromsbergsgard.se/transgrimma-martingal/rambo-micklem-multibridle
Det är konstruerat för att undvika känsliga nervpunkter på hästen och det har fem funktioner i samma träns - 3 olika bettlösa alternativ (cross-under, sidepull och något mitt-emellan), vanligt träns med bett där man kan sätta fast plats-clips i bettet vilket gör att det ska ligga mer stilla i hästens mun och som gör att hela trycket från ryttarens hand inte går ut i munnen utan även över nosryggen + en kapson. Har hört många ryttare som varit nöjda med det här tränset och att deras häst är lugnare och mer samarbetsvillig i det - även med bett.
Den här videon förklarar konceptet:
http://www.youtube.com/watch?v=MZ7aJkVWRMo&feature=plcp

ALLA hästar, hur lugna och orädda de än är, kan bli rädd för något och sticka eller kasta sig åt sidan så att ryttaren faller av och blir hängande i tyglarna. Ingen häst är bombsäker. Händer det något plötsligt som hästen kanske aldrig har varit med om förut kan det ändå hända en olycka även om man litar på hästen till 100%.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Jag håller fortfarande fast vid att bettet ger smärta och obehag även om man har en mjuk hand... Hur ska man annars förklara att hästar med bett har högre puls än de som rids med bettlöst?

Det tror inte jag. Inte alla hästar är förlåtande, har man en mycket känslig häst som arbetar avspänt och lösgjort med ett mjukt sug i bettet och fint läppstift på läpparna så kan jag inte tro att den har ont.

För övrigt såg jag nyligen en notis i Ridsport om dressyrhästar som ridits på både bettlöst och vanligt träns. Dessa hästar uppvisade stressreaktioner när de reds på bettlöst.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Det tror inte jag. Inte alla hästar är förlåtande, har man en mycket känslig häst som arbetar avspänt och lösgjort med ett mjukt sug i bettet och fint läppstift på läpparna så kan jag inte tro att den har ont.

För övrigt såg jag nyligen en notis i Ridsport om dressyrhästar som ridits på både bettlöst och vanligt träns. Dessa hästar uppvisade stressreaktioner när de reds på bettlöst.

Jag talar inte om en extrem smärta (om man nu inte rycker hästen i munnen) utan mer ett obehag. Men som sagt det beror på både hästen och ryttaren.

Är det hästar som bara har ridit på bett innan och sedan börjat ridas med bett?
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Jag tror att du först ska skilja på när hästen rids och när en olycka sker. Olyckor är just olyckor och tro mig...ett hårt ryck i bettlöst skadar!!! Just över nosryggen finns bara skinn över ben....vansinne att tro att det inte är känsligt.

Det är enkelt att slänga ur sig att hästar med bett har högre puls än med bettlöst. Dock tror jag det finns fler variabler i den ekvationen som spelar in.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Jag tror att du först ska skilja på när hästen rids och när en olycka sker. Olyckor är just olyckor och tro mig...ett hårt ryck i bettlöst skadar!!! Just över nosryggen finns bara skinn över ben....vansinne att tro att det inte är känsligt.

Det är enkelt att slänga ur sig att hästar med bett har högre puls än med bettlöst. Dock tror jag det finns fler variabler i den ekvationen som spelar in.

Eftersom att bettet ligger rakt över nerven som ger hästen känsel i munnen så tror jag det inte krävs särskilt mycket tryck för att hästen ska känna obehag eller smärta.
http://lycklighast.wordpress.com/2012/03/20/bettets-inverkan-pa-hasten-del-6/
Om du trycker på en nerv på din egen kropp så kommer du förstå att det inte krävs särskilt mycket innan det sticker i området och smärtan strålar även oftast ut över andra områden.
Jag tror INTE att det är smärtlöst med ett ryck över nosryggen heller men om du har placerat nosbandet rätt ska det iallafall inte ligga över några känsliga nerver.

Det här är studien jag har utgått ifrån:
http://www.horseconnexion.org/?subp...ns-som-med-traditionellt-traensbett--3655.htm
 
Senast ändrad:
Sv: Bettets inverkan på hästen

Och högre puls behöver väl inte vara negativt? Finns fler orsaker till hög puls än smärta och obehag.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Jag talar inte om en extrem smärta (om man nu inte rycker hästen i munnen) utan mer ett obehag. Men som sagt det beror på både hästen och ryttaren.

Är det hästar som bara har ridit på bett innan och sedan börjat ridas med bett?

Fast tycker du att en helt lösgjord och balanserad häst som arbetar med lugn mun och lite "läppstift" och spetsade öron visar tecken på obehag? Hur ser en häst som inte är irriterad ut enligt dig? Jag förstår inte riktigt hur du resonerar, kan du förklara?

Tyvärr så var det endast en notis jag såg och inga förklaringar fanns, det framgår alltså inte hur mycket, om alls, hästarna var ridna på bettlöst innan undersökningen.

Men du skriver flera gånger att hästar får högre puls med bett än utan. Hur hög puls? Ökad puls som naturlig följd av arbetet? Ökad puls pga stress? I så fall, vilka synliga stressreaktioner finns? Hur har man gjort för att utesluta att någonting annat än just bettet gett ökad puls? Omgivning? Annan utrustning? Kondition? Hur rids hästarna normalt, är det alltså bettlöst ridna hästar som får "ökad puls" när de får bett i munnen? Vilka kunskaper har ryttarna? Balans i sitsen? Händer, mjuka eller stumma?
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Fast tycker du att en helt lösgjord och balanserad häst som arbetar med lugn mun och lite "läppstift" och spetsade öron visar tecken på obehag? Hur ser en häst som inte är irriterad ut enligt dig? Jag förstår inte riktigt hur du resonerar, kan du förklara?

Tyvärr så var det endast en notis jag såg och inga förklaringar fanns, det framgår alltså inte hur mycket, om alls, hästarna var ridna på bettlöst innan undersökningen.

Men du skriver flera gånger att hästar får högre puls med bett än utan. Hur hög puls? Ökad puls som naturlig följd av arbetet? Ökad puls pga stress? I så fall, vilka synliga stressreaktioner finns? Hur har man gjort för att utesluta att någonting annat än just bettet gett ökad puls? Omgivning? Annan utrustning? Kondition? Hur rids hästarna normalt, är det alltså bettlöst ridna hästar som får "ökad puls" när de får bett i munnen? Vilka kunskaper har ryttarna? Balans i sitsen? Händer, mjuka eller stumma?

Kan du visa mig en video på en sådan häst då? Alla hästar som jag sett har visat någon form av obehag mot bettet - öppen mun, tuggar, knycker med huvudet, piskar med svansen o.s.v. Till och med elitryttarnas hästar visar dessa tecken.
De är även dessa stresstecken de har studerat i studien jag har länkat till tidigare.
Hästar lyssnar oftast på oss även om de skulle känna obehag. De har lärt sig att inte motarbeta ryttaren för då blir det värre. Vi gör ju ändå vårat bästa för att ta hand om våra hästar, så bettet kanske är den ända negativa upplevelsen den har av träning och hantering. Hästen har respekt för oss.

Ett litet exempel: De flest verkar var överens om att en för hårt spänd nosgrimma eller sadelgjort är obehagligt för hästen, men ändå så går det oftast alldeles utmärkt att rida en sådan häst.

Om det är hästar som inte har ridits med bettlöst förut är jag inte förvånad. Om hästen inte förstår de nya signalerna som ett bettlöst ger är det ju inte konstigt att den blir nervös.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettets inverkan på hästen

Hästar med felaktigt tillpassad utrustning brukar protestera på något sätt. Det handlade väl inte om ifall det går att rida överhuvudtaget? Utan om visade obehag.

Jag förstår dina åsikter om du aldrig sett bra ridning och inte själv suttit på en helt lösgjord häst. Men jag skulle ändå vara intresserad av hur du resonerar omkring de frågor jag ställde till dig :)
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Hur vet man egentligen ifall en högre puls beror på smärta, stress eller något helt annat? Hästarna kanske rent av arbetar mer/bättre på bett än bettlöst och därför får högre puls då de anstränger sig mer.

Säger inte att det är, eller inte är, på ena eller andra sättet - men vet man inte vad den ökade pulsen kommer av vet man ju heller inte om det är bra eller dåligt.
 
Sv: Bettets inverkan på hästen

Kan du visa mig en video på en sådan häst då? Alla hästar som jag sett har visat någon form av obehag mot bettet - öppen mun, tuggar, knycker med huvudet, piskar med svansen o.s.v. Till och med elitryttarnas hästar visar dessa tecken.
De är även dessa stresstecken de har studerat i studien jag har länkat till tidigare.
Hästar lyssnar oftast på oss även om de skulle känna obehag. De har lärt sig att inte motarbeta ryttaren för då blir det värre. Vi gör ju ändå vårat bästa för att ta hand om våra hästar, så bettet kanske är den ända negativa upplevelsen den har av träning och hantering. Hästen har respekt för oss.

Ett litet exempel: De flest verkar var överens om att en för hårt spänd nosgrimma eller sadelgjort är obehagligt för hästen, men ändå så går det oftast alldeles utmärkt att rida en sådan häst.

Om det är hästar som inte har ridits med bettlöst förut är jag inte förvånad. Om hästen inte förstår de nya signalerna som ett bettlöst ger är det ju inte konstigt att den blir nervös.


Det fetade kan lika gärna bero på obehag av skänkeln eller något annat som ryttaren sysslar med.

Jag tänker faktiskt lägga upp en film på en häst som inte visar några större klagomål på ryttaren (mig) trots att hon kanske borde gjort det (jag är handikappryttare och inte alls så stadig i sitsen som jag skulle vilja vara, rider med en hand och en skänkel). Ganska dåligt filmat också, men du kan ju se om hästen ser besvärad ut eller ej. Ok hon viftar med svansen kanske 4 gånger under filmen, men i det stora hela ser hon inte särskilt besvärad ut.

http://s52.photobucket.com/albums/g14/Jilted1/?action=view&current=P1010014.mp4

Sen tycker jag att det är väldigt intressant att du i första inlägget i tråden påpekar att du nyligen börjat intressera dig/fått upp ögonen för det här med bettproblem, ändå beter du dig som om du doktorerat i ämnet och är den som sitter på sanningen. Alla de länkar du lägger upp här har figurerat på buke i åratal och är ingen nyhet för någon av oss andra här och det är faktiskt inte omöjligt att rida med bett utan att skada hästen, om du tror det är du både trångsynt och fel ute.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 567
Senast: caballus
·
Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 586
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 990
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp