Ni som rider hästar av ponnymått här

Bukefalos 30 år!

Såklart det inte är så, det är dock närmare till marken 😂 dessutom betydligt enklare att sitta upp när man börjar bli osmidig och stel om man av någon anledning behöver sitta av ute i skogen och jag gillar ponnyer helt enkelt. Vi utbildar ponnyer upp till msv och jag har själv jobbat många år i hoppstall, så jag har ridit väldigt mycket stor häst också.

Helt klart lättare att sitta upp från marken med en ponny! 🤣

(Ja, även islandshästar)

Hur långa är ni? Vad väger ni? Jag är lite sugen på att börja rida igen och vill inte ha någon av dotterns hopphästar, alldeles för stora känner jag och tveksamt om jag skulle reda ut deras temperament också.

Ridningen kommer nog inte till skott mer än 2-3 dagar i veckan. Jag skulle nog vara mest trygg med en inte så hög ponny, kanske en lite tyngre connemara eller någon brittisk ridponny typ highland.

Därmed lite nyfiken vad andra, vuxna ponnyryttare väger och vilken längd de har. Om det alls är möjligt att tänka vidare.
Jag rider en liten men bred (för rasen) och kraftig varmblodstravare på 151cm och är 175cm 69kg. Han är väldigt pigg när man rider ut så tänker att det inte är så farligt:) han har ja hoppat korta banor på 70cm med men nu för tiden rids han mest ut. Dock så skulle jag inte köpa en till "smäcker" ras i den storleken utan han är kvar sen jag var yngre. Men det är mest för jag gillar stora hästar:angel: rider även en tinker ibland på 150.

Varför skulle man inte kunna gillar hästar för man inte gillar alla raser? Jag skulle heller aldrig kunna tänka mig ett kallblod överhuvudtaget och i synnerhet inte en nordsvensk eller en ardenner.
Individer i all ära men ett kallblod är alltid ett kallblod både vad gäller det fysiska och många gånger även det mentala.
Personen skrev ej ordet gilla utan avskyr, sjukt illa i min värld att tycka så.

Du kan väl inte bestämma vad någon annan tycker? För mig är ras jätteviktigt - jag skulle kanske inte ens ha häst om jag inte kunde ha islandshästar. Och någon annan skulle säkert inte vilja ha en islandshäst ens om de fick en gratis... Man FÅR ha preferenser!
Suck, det är uttrycket avskyr som är helt sjukt i min värld.

Tror de flesta har raspreferenser när de ska köpa häst. Jag skulle aldrig ödsla tid att titta på en nordsvensk för den individen finns inte eftersom det i så fall inte är en nordsvensk i så fall. Samma frieser. De individer jag träffat inom dessa raser har ingenting i vad jag vill ha hos en häst jag själv ska lägga pengar på. Och ja. Jag gillar hästar ändå.
Ja men giivetvis finns det raser man inte vill ha. Min reaktion va på att man kan uttrycka sig att man avskyr, det låter riktigt illa i min värld.

Mer seriöst, det är ju knappast så att Cambrie ägnar sin fritid åt att mobba stackars nordsvenskar? Så länge man behandlar de djur man kommer i kontakt med väl, vad spelar de för roll vilka djur man avskyr lr älskar? En känsla är en känsla lixom. Det är väl hur man agerar på den som är de viktiga? 🤷‍♀️
Dessutom ganska så OT från huvudfrågan.

Man får såklart ha vilka åsikter man vill men jag tycker faktiskt att det spelar roll hur man uttrycker sig. Jag tycker det är onödigt och oschysst att skriva att man avskyr en ras på ett öppet forum. Och eftersom det är ett öppet forum så är det helt fritt för mig att uttrycka den åsikten.

Jag rider morgans: en ponny på 145 cm och tidigare hennes mamma på ca 150 cm. Är själv ca 166 cm, väger nånstans runt 60-65. Den större hästen tar mer längd eftersom hon är mer bastant byggd, hon kändes helt perfekt i storlek för såväl skötsel och hantering som dressyr och hoppning. Hon har även utan problem burit runt på både tyngre och längre ryttare, som blivit förvånade över att hon "känns som en riktig häst" och drar full i tygellängd 😁.
Ponnyn är nättare på alla håll men jag hoppas att hon ska bredda sig lite till. När jag jämför dom två känner jag mig såklart större på henne, men mina tränare har inte haft några invändningar. Planen för oss två är dressyr och WE.

Jag gillar att kunna se hela ryggen på hästen utan pall, och att lätt kunna borsta där och lägga på sadeln trots mina egna ryggbesvär - det hade jag inte fixat om hästen var 170 😅

Är det inte @Fiorano som tidigare tävlade ponny upp till ganska höga klasser i dressyr?
Ja min connemara gick med placering upp till MsvB. Då vägde jag runt 60 kg, 168cm och ponny var minsta möjliga D-ponny på 141cm
received_278757953314775.webp

Ja det är väl att ta i,
Men jisses, nej det är inte sjukt. Ja jag kan gilla hästar ändå. Men jag gillar inte nordsvenskar. Hade nordsvensk varit den enda häst som fanns kvar på jorden hade jag inte haft häst alls. Har ni något att bidra med som är on topiq istället för att känna er nertramapde för att vi inte tittar på samma häst??

Jag är 165 och väger mellan 55 och 58. Beror på lite.
Jag rider C och D ponnys. Red in ett russ på 129cm - vi var noga med att ge honom mycket pauser och vara uppmärksamma på om han blev trött osv.
Jag red sedan det russet halvofta när han hade musklat på sig lite. Stor stadig och lite grövre typ. Hade noll problem att följa med hästar på galopprundor och inte heller med att dra iväg med mig över ett hinder/ flyga över ett dike :angel:

Upplevde inte att han blev supertrött någon gång.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar