Ni som rider på pelham...

hjärter_dam

Trådstartare
Finns det fler hästar som går och "fiskar" med läpparna efter "skänkeln" på pelhamet? Satte på pelham på min fröken efter 3 veckors jullov, för att ha en nödbroms ifall, ifall... Har bara ridit på det ett par gånger innan, på hoppträning, och då har hon ju varit aktiv hela tiden, men nu när vi red ut i skogen så gick hon och letade efter skänkeln hela tiden, och ville bita fast i den. När jag satte lite mer tryck i henne och jobbade henne lite så slutade hon, likaså när vi red på en väg där vi inte rider så ofta, men så fort hon kände sig trygg och anspäng började hon bita i skänkeln igen.

Finns det någon här som har en häst som gör/har gjort på samma sätt? Hur har ni löst det? Ska jag vänta ut henne tills hon tröttnar, eller blir det värre då? Nu rider jag ju inte speciellt ofta på det bettet, men jag tycker ändå att det är ett ofog sm hon bör lära sig av med. I övrigt verkar hon trivas bra på det bettet.

Hoppas att det finns nån som kan dela med sig av sina erfarenheter!

/S.

Sv: Ni som rider på pelham...

Jag tycker mest det låter som att hon är uttråkad. Typ att "Äsch, nu händer det ju inget vettigt -bitbit-, OOOH, en fåågel!" :D

Har hon "nära till munnen" annars? Altså fipplar hon med uppbindningar och så?

Min gjorde det när jag red på ett lånat pelham för länge sen.

Mitt tips är att sätta på en skumrem på bettet (eller balsnöre :D) så kommer de inte åt att pilla så mkt med det.

Rider du med engelsk nosgrimma?

Jag har numera pullargrimma och han pillar inte med bettet, kan tänka mig att en aachenrem skulle ha samma effekt...

Min häst gör så när jag rider på kandar stången, jag blir jätte irriterad, framförallt när han får tag. Jag vet att det bara är en grej han tycker e kul, då allt han kan pilla med ska pillas med engligt honom. Jag brukar bara ryta till så han förstår att det är fel o han har faktist trappat ner på beteendet, kanske det beror på att han fattar att man inte gör så eller så håller han på att mogna, han e 6 år nu.

Så jag trot bara du behöver vara koncekvent o visa att det är fel det h*n gör.

Skönt att höra att det inte bara är hon som håller på med sånt här ;)

Jo, nog har hon lätt att ta till munnen emellanåt, dock inte på mig, vilket jag är glad för, men uppbindningar och diverse annat, däribland tyglarna, till mattes förtjusning *not*, brukar hamna i munnen på henne, just vid sådana tillfällen när hon inte har nåt annat spännande att hitta på. Normalt sett tuggar hon riktigt ordentligt på bettet, men nu är det ju myyycket roligare att bita tag i pelhamskänkeln:crazy:

Rider på engelsk nosgrimma, väldigt löst spänd, skulle nog egentligen inte behöva den öht, hon gapar aldrig direkt, utan det är läpparna som far iväg ibland :smirk:

Vad är en skumrem, och hur ska man fästa den?

Tack för era erfarenheter och tips, ska bli lite mer bestämd när jag rider på det bettet nästa gång.

Skumrem er en liten, tynn rem som du fester mellom de små hullene på bittsjenklene - mellom bittet og tøylefestet nederst.
Hvis hesten da slenger ut underleppen, vil bittet "følge med" nedover = umulig å få tak i sjenklen

Ok, då förstår jag. Har funderat lite vad den lilla, lilla ringen var till för, men nu förstår jag. Det var ett bra tips, det ska testas:devil:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Jeps
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 541
Senast: Ullmerkott
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 850
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 059
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka