Ni som sålt sadlar

rebus

Trådstartare
Jag har min gamla sadel hängandes i en hästaffär som säljer begagnade sadlar. Många sadelletare åker dit, men hur lång tid "brukar" det ta att få sin sadel såld? Priset är satt i samråd med butiksägaren, så det är inget överpris, dock en sadel av högre klass och väldigt bred. Sadeln hängdes dit i oktober. Ska jag ta hem den och försöka sälja den själv? Det känns stökigt med frakt, men är det lättare att sälja på annons?

Sv: Ni som sålt sadlar

I oktober :eek: Ta hem sadeln!

Brukar ta max ett par veckor för mig att sälja sadlar. Beror mkt på märke/vidd. Snabbaste var 2 min efter annonsen kom ut :angel:

När jag skulle sälja min Hubertus låg den inne på affären i över ett år utan att bli såld (absulot inte överpris på den), så det kan ta ett tag. Dock fick jag nog när jag behövde pengarna från den sadeln för att köpa en ny, så jag tog hem den och satte ut på annons. Tog väl kanske två veckor innan den var såld :)

Första sadeln jag sålde tog kanske 2 månader att få såld.
Då var det en av de dyrare bomlösa, måånga mailade och ville pruta men jags tod på mig och fick ut det pris jag satt från början :D

Andra gången en Isabell werth, den satte jag inte ens ut på annons utan sålde till en bekant.

Jag skulle provat att sälja själv om jag var du!

Jag har sålt några sadlar via butik och som mest så har det tagit ett par månader. Som snabbast så blev en sadel såld samma dag som jag lämnade in den.
Beror på hur stor kundkrets det finns samt efterfrågan.

Men ta hem den och sälj på nätet annars, man når alltid fler köpare genom nätannonser, även om det blir krångligare att skicka den.

Ta hem och sälj den. Jag har sålt två här på bukes radannonser. Den första en halvtimme efter att annonsen kom ut och den andra efter 6 dagar. Fick också ut det jag hade begärt för båda.

En fick jag skicka med bussgods och det gick hur bra som helst. Köparen betalade hela köpeskillingen till Bussgods som sedan satte in pengarna på mitt konto. Den andra kom de och hämtade och betalade direkt kontant.

Det varierar, beror på märke modell och stl. på säte och vidd.
Men även samma sadel har förblivit osåld under en period för att efter en tid (o ny annons) fått massor av svar och blivit såld direkt.

Bussgods funkar jättebra att skicka med, men priserna har gått upp. Efterkrav fungerar som postförskott och köparen löser ut sadeln när de hämtar.

du kan ju ha annonser ute även om sadeln hänger kvar i affären, hittar du en köpare så tar du hem sadeln.

Det kan ju vara ganska påfrestande att sälja sadel speciellt när folk vill prova innan. Förstår ju faktiskt inte varför man vill låna hem en sadel för över 10 000kr när man inte vet om den passar, måste ju vara lättare att kika runt i grannstallen för att prova isåfall.

Jag har sålt några sadlar utan bytesrätt just för att man inte vet vad man får tillbaka. En av sadlarna annonserade jag ut länge med mängder av oseriösa svar, problemet med att sälja själv är att folk vill köpa men har aldrig pengarna. Men rätt som det är dyker stjärnköparen upp som ringer, betalar och vet att sadeln redan passar= inget strul med gnälliga köpare!:bow:

Vad är det för sadel (dressyr, hopp, allround)? Är det ett udda märke?

Det är en dressyrsadel av ett udda märke i Sverige, dock populär i Tyskland där den även tillverkas. Enligt stället som säljer dem i Sverige så rider många beridare i Tyskland i den. Kostar runt 30000:- som ny i Sverige, jag har begärt 12000:- för den nu som bättre beg. använd ca 2 år, dock ej varit använd på 3 år pga hästbyte.

Jag har själv haft en sadel till salu sedan oktober. Inte lätt alls att sälja sadel i nyskick. När jag sålt äldre slitna sadlar har det gått snabbt, men en dyrare sadel verkar det vara mycket svårare med. Hoppas få den såld snart. Jag hade först min på annons, sedan hos sadelutprovare och nu i butik hos en sadelmakare. Ska följa den här tråden.

Jag sålde min på blocket. En märkeslös billig allround. Det var en ridskola som svarade, skickade med bussgods och hon skickade pengar som avtalat. Jag hade nog tur att det inte var någon som lurade mig heller. Om jag hade sålt en dyrare hade jag skickat med postförskott.

När jag köpte en sadel så skickade hon den med postförskott, det tog ca. 3 dagar innan jag fick den och allt var frid och fröjd :D

Kan vara så att en sådan sadel behöver visas för fler köpare. Kanske inte ridsportaffären lockar de kunder som vill ha en sådan sadel. Eller så kan det vara underpris och köpare tror att det är något fel på sadeln. Vad ligger andra likvärdiga sadlar i för pris?

Jag brukar lämna in sadlarna i en av de lokala hästaffärerna men även ha den ute på annons.
Hittills har alla sålts på annonserna.
Ibland tar det lite längre tid, antingen är det bara att ha is i magen och förnya annonsen då och då, eller om det börjar bli mer akut ev sänka priset något.

Har just varit med om intressant fenomen angående sadelförsäljning. Bor visserligen i Finland, men måste berätta i alla fall.
Vi hade en 1 år gammal islandshästsadel som vi lämnade för försäljning hos den person som antagligen säljer mest isis-sadlar i landet. Där "låg" den i 1 1/2 år utan att bli såld. Gav upp och sökte hem den och hade den här en tid. Senaste lördag förde vi den för försäljning till en av de andra stora isis-sadelförsäljarna. På måndag var den såld - till samma pris som begärdes också på tidigare stället!!! :banana: Hann inte vara till salu ens i två hela dygn...
Så visst tycks det vara skillnad på var man har sadeln till försäljning...

Ja, nu har en spekulant hört av sig och ska prova sadeln. Om inte hon vill ha den ska jag nog hänga den i en annan affär och hoppas på att det kommer andra kunder dit och samtidigt annonsera den.

Har sålt sadlar både på nätet och i olika butiker. Billiga äldre sadlar blir man snabbt av med på nätet. Dyrare sadlar av mindre kända modeller är svårare att bli av med. Sätt in annons själv och ha den samtidigt i butik.Jag fick vänta 7 månader innan jag blev av med en nästan ny dressyrsadel, den såldes till slut i butik. Lycka till :)

Jag kan ju bara tala om att sadeln blev såld i dag till spekulanten som lånade hem den:) 9 dagar tog det sedan annonsen lades ut

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
928
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 789
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Jag har sökt information om några sadlar under sista tiden, då jag är på jakt efter en dressyrsadel av god kvalitet. Men kvalité... 2
Svar
24
· Visningar
4 399
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skrotvärde bil
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur