Ni som slutat med hästar

muppia

Trådstartare
Vad gör ni istället?

Jag har en hund men vet inte om det räcker för att jag ska må bra.

Så vad gör ni som egentligen behöver ha häst men inte har råd med egen (pga köpesumman)?

Jag håller på att ställa mig in på att bli hästlös efter 4 år och jag faller redan isär.
 
Sv: Ni som slutat med hästar

Jag valde att låna ut min häst pga ekonomi och att jag inte orkade ha häst just då (höstas)

Jag tyckte det var superskönt att inte ha någon just då. Jag gick och tränade, fick tid till annat.

Nu fick jag tillbaka min häst i december och kände att jag inte ville ha tillbaka honom eftersom jag var så nöjd med deet jag hade. Nu skall han igång så nu är jag väl sugen igen ;)
 
Sv: Ni som slutat med hästar

du kan ta min unghäst på obegränsad lånetid :angel:


Jag har lånat ut min ridhäst två gånger på tio år. 4 resp 10 månader.
Första gången för att jag skulle plugga men det blev inte så. Sen ringde dom som hade lånat honom och sa att dom inte kunde ha kvar honom så då fick jag hem honom passande nog :)

Andra gången var delvis pga ekonomi men precis efter att jag lånat ut honom fick jag jobb. Så då tog jag en foderhäst själv för att vänta tills kontraktet gick ut och då hämtade jag hem min egen häst och lämnade tillbaka foderhästen :)
 
Sv: Ni som slutat med hästar

Men det ska ju vara rätt häst också. Men jag måste ändå sysselsätta mig så länge innan jag hittar den rätta hästen, jag vill inte bara låna hem vilken som helst.

Seabaz - gud vilken bra idé :angel:
Jag har också tänkt att jag ska låna ut om jag inte har råd men då måste det vara så pass illa att jag inte ens har råd till egen gröt... Så hårt hästbiten är jag, därför känner jag sån himla frustration att inte få åka till stallet, mocka och bära tung hink (jag vet jag är knäpp!), gå ut till hagen och klappa lite hästar. Sitta upp och bara galoppera och känna hur vinden biter i en. Åka och träna och känna glädje över en lyckad träning. Usch vad tomt mitt liv känns bara jag tänker mig själv utan häst. :cry:
 
Sv: Ni som slutat med hästar

Jag brukar börja träna när jag är hästlös. Har varit hästlös en period, först självvalt men efter ett år kom suget tillbaka. Då sprang jag 3-4 ggr per vecka för att få mitt behov av rörelse.
 
Sv: Ni som slutat med hästar

Jag tränar redan på gymmet 2-3 dagar i veckan :eek:
Ska försöka komma med i några hundkurser tänkte jag. Men annars då?
 
Sv: Ni som slutat med hästar

jag ledsnade fullständigt efter en period med dåligt (häst-)jobb.
jag jobbade, träffade kompisar, festade (ganska mycket :angel:). träffade sambo och hunden flyttade ner igen + bonushund iom sambon. nu har jag dock plockat upp hästeriet igen!
 
Sv: Ni som slutat med hästar

Man tänker att det bara är ett upphåll och försöker bita ihop. Jag har varit hästlös av och till i 3 år nu. Det går inte ihop med småbarn för min familjs del.
Men när barnen blivit större skall det skaffas häst igen. :)

Men jag försöker ägna mig åt hunden. Skall också gå kurs nu i vår, tänkte jag.
 
Sv: Ni som slutat med hästar

Jag får inte rida just nu pga mina knän så jag är hästlös på riktigt för första gången sedan 2003 (innan det red jag dessutom på ridskola, så egentligen får man väl säga att det är sen 98 då..).

Jag skaffade mig en ny hobby, som ändå innehåller hästar, genom att köpa en ritplatta och börja rita hästar i photoshop :D
Exempel (länk) på en bild som inte är färdig än, men på god väg.
Hade hästlösheten berott på något annat än knäna (och om möjlighet funnits..) så hade jag gärna skaffat mig en hund och tränat freestyle med den, himla roligt och det finns inga gränser för vad man kan lära hunden och ha användning för i just freestylen. Nu gör man visserligen freestyleprogrammen till musik, men det är roligt utan också.
 
Sv: Ni som slutat med hästar

Jag har ridit i 20 år, haft egen häst/foderhäst i 4 år så jag har aldrig varit utan hästar längre tid än sommarlov i princip :eek: Då förstår man kanske min stora sorg att behöva vara utan...

Jag kör trickträning på min unghund och det är jätteroligt, tänkte jag skulle försöka köra lite freestyle också men först ska han lära sig lite mer :D

Minta - men du har ju dina barn som håller dig sysselsatt :angel:
Den dagen jag får barn och har häst kommer jag se till att mannen tar ungen ett par timmar, det är odiskuterbart :devil: Jag kan verkligen inte se hur barn hindrar en från att ha häst. Men det är ju jag det, som sagt, sjukt hästbiten... Fast jag kanske ändrar mig när jag väl står i dina fötter (dvs har småbarn)
 
Sv: Ni som slutat med hästar

Eftersom ungarna håller en sysselsatt hela tiden så hade det varit skönt att kunna varva ner i stallet bland hästarna ibland. ;)

Det fungerade faktiskt med medryttarhäst när vi hade ett barn.
Och finns ju flera här på buke som har småbarn och häst. Så det är ju inga problem, egentligen. :laugh:

I vårat fall är det mer än att det kom ett till barn ganska tätt som spelar in. Maken har bl a startat företag och det har tagit en del tid. Jag har börjat studera och det blir man ju inte direkt rik på, så där spelar ekonomin roll.

Men någon gång blir det häst igen. Och tills dess tänkte jag gå lydnadsklass 2- kurs med hunden och ev även börja med agilityn igen.
 
Sv: Ni som slutat med hästar

Jag blev hästlös -07 när jag fick ta bort min bästa vän som jag är uppväxt med. Jag föll verkligen ner under jorden! Jag skaffade hund och har mer och mer snöat in på hunderiet istället. Red vänners hästar men inget häst har kunnat uppfylla saknaden, alla kändes 'tråkiga' och opersonliga. Svarade på annons och hjälpte till rida in/till unghästar. Sen fick jag hem en treåring på träning ett halvår och la ner hjärta och energi på honom. Nu ska han fylla fem och är min egna häst. Jag har inga starka känslor för honom men kommit fram till att jag tycker mycket om honom(Blev helt fel ras/färg/storlek än jag drömt om vilket gör det svårsmält:rofl:) och jag vill göra ett försök för jag vet att jag mår inte bra utan hästar.

För mig är det inte ridningen som är det drivande, utan att ha häst i vardagen. Kolla staket, köpa foder, mocka, borsta i timtal, smörja utrustningen, snusa i hästmanen osv. Just det vill jag inte leva utan! Att ha eget stall och egna hästar:)
Och nu ska även hästarna bli mitt levebröd. Och jag känner mig riktigt lycklig!
Men jag måste tillägga att hundar har blivit en lika viktig del, så jag är glad att jag gjort denna resa, nu längtar jag efter hund nummer två:laugh:
 
Sv: Ni som slutat med hästar

Jag har slutat med hästar .... jag har dock alltid tagit upp hästar och ridning igen...Jag mår bra av det, jag gillar hästar ... Från Follyfoot, ingen häst är någonsin den sista man rider... Jag tror det blev 10 år när jag läste... Jag var less på att jämnt vara skitig och inte ha några pengar, alltid utnyttjad eller på gränsen till att bli utnyttjad ... Nu trivs jag bra med att vara skitig igen... Egna hästar hemma...
 
Sv: Ni som slutat med hästar

Låter som att man helt enkelt får syssla med hästar på något sätt även om man blir utan.
Fast det behöver ju inte vara negativt att bara satsa på hundar. :laugh:
 
Sv: Ni som slutat med hästar

Vad gör ni istället?

Jag har en hund men vet inte om det räcker för att jag ska må bra.

Så vad gör ni som egentligen behöver ha häst men inte har råd med egen (pga köpesumman)?

Jag håller på att ställa mig in på att bli hästlös efter 4 år och jag faller redan isär.

Kan du inte hålla igång hästeriet genom att vara medryttare eller rida på ridskola, halvfodervärd?
 
Sv: Ni som slutat med hästar

Jag tog bort min häst 2004 och jag hade verkligen stormtrivts med hästlivet innan, trots svårigheter, taskig ekonomi osv. Hade innan dessa aldrig vågat tro att JAG skulle klara av att ha EGEN häst, men det kunde jag ju visst.

Nu har jag inte råd med häst och har höga krav på min egen ekonomi innan jag skaffar nästa. Har hundar istället och det är roligt men fyller inte alls samma behov. Är gravid och ska ha barn i sommar.

Min målbild som håller mig uppe:
När barnen är stora nog att klara sig själva om kvällarna och har hittat egna intressen och när jag är färdigutbildad, har gjort den "karriär" jag vill göra och hittat rätt till ett jobb med hyfsad lön som jag trivs med -> då skaffar jag mig min stabila tantvallare och njuter med rent samvete.
Jag har aldrig haft nån önskan att tävla eller så utan det är pysslet, motionen och lugnet samt samarbetet med hästen jag vill ha.

Hälften av punkterna på min lista har jag betat av:
-skaffa körkort
-flytta till ett ställe där det är lätt att ha häst
-prova rida islandshästar annat än på tur (en termin på islandshästridskola
provrida tinkrar, provrida western
-samla ihop buffert och pengar till inköp
-lära mig att rida (:p)


Det är verkligen inte samma sak att vara medryttare, låna häst eller rida på ridskola. Jag vill ha en egen häst att få den där kontakten med. Jag hade precis börjat leta efter ett bra ställe att rida lektioner på när jag upptäckte att jag väntade barn och då lade jag det på is tills vidare. Tar upp det efteråt tänkte jag. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som slutat med hästar

Kan du inte hålla igång hästeriet genom att vara medryttare eller rida på ridskola, halvfodervärd?

Jag har varit medryttare på så många hästar just av den anledningen att hästägaren haft en skruv lös. Inte fått rida en och samma häst längre än några månader.

Så det är inget alternativ för mig att vara medryttare/halvfodervärd. Det är antingen fodervärd om häst och ägare är rätt eller så ska jag ha betalt för jag rider åt andra.

Rida på ridskola gör jag aldrig i livet igen. Jag har ridit på ridskolan så det räcker och blir över. Jag åker hellre ut till stallet och klappar hästarna i hagen eller frågar om jag får mocka åt nån bara för att även om min häst inte skulle finnas kvar.
 
Sv: Ni som slutat med hästar

Jag har sysslat med hästar sedan jag var 6 år (är 22 nu). Jag har ridit på ridskola, ridit hos kompisar, hyrt häst, haft sommarhäst, varit medryttare och haft egen häst.

När jag sålde min häst pga att intresset hade svalnat och tiden inte räckte till när jag var 16 eller 17 hade jag ett litet kort uppehåll. Då gjorde jag väl vad man gör mest när man är 17. Jag gick i skolan, pluggade, hängde med kompisar, tränade, osv. När jag sedan fick praktik i ett stall genom skolan fastnade jag igen men så hade jag ett uppehåll igen runt studenten.

Jag åkte utomlands under längre perioder flera gånger och pluggade på annan ort i ett halvår och var helt utan hästar. På ett av ställena hade jag en medryttarhäst ett tag men intresset var inte tillräckligt stort för att jag skulle orka fortsätta :p

Nu har jag dock blivit helt frälst igen, har nog med åldern att göra, jag vet vad jag vill nu och behöver inte "söka efter min identitet" som det så vackert heter att man gör när man flänger runt som jag har gjort :D Allt var klart, skulle tagit en häst på foder men nu blir det inte så i alla fall så nu är jag rätt hästlös igen.

Jag kommer ta privatlektioner i just ridning för att bli bättre. Samtidigt kommer jag spara undan en massa pengar så att jag en vacker dag kan köpa min drömhäst, eller rättare sagt drömras. Vet inte riktigt vad jag ska göra för att fylla ut tiden däremot. Nu var jag ju inställd på detta. Att spara pengar är dock något jag älskar så det kan jag göra i det oändliga :D Men det tar ju inte hela dagarna :p
 
Sv: Ni som slutat med hästar

Jag gjorde mig hästlös nu i novemeber, har haft häst sen -96, och nu kände jag att jag har inte riktigt intresset kvar.

Hästen har jag haft tillsammans med mina döttrar, så när jag nu inte ville längre, så flyttade hon till tjejerna, så hon finns kvar i familjen men 5 mil bort.

Och när hon flyttade så blev jag helt djurlös, jag avlivade min riesentik i september, och nu blev det riktigt tomt.

Så i slutet av novemebr flyttade en liten schäferkille in, och jag är sjukt sugen på att börja kurser, och i morgon börjar en kurs!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
881
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 269
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 596
Senast: bobbbo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp